
Köysiohjaimen asennus
Köysiohjaimen asennus
Feneestämme on köysiohjaimen rissa pahasti kulunut ja näin ollen koko ohjain pitäisi vaihtaa uuteen. Äkkiseltään ajateltuna se ei ole sen kummempi homma kuin, että vanha irti ja uutta tilalle, mutta aloin sitten miettiä, että milläköhän tavalla se on edes kiinni... jossain sanottiin, että pulteilla. Pitääkö purkaa sisäpuolelta katosta jotain, että tuon pystyy vaihtamaan? Onko joku hommaa tehnyt? Pikkujuttuhan tämä varmasti on, mutta aloittelijalle kaikki on uutta ja niin kovin ihmeellistä 

Moni muukin aloittelija on noita joutunut uusimaan

Plokirivihän on kiinni 6 mm pulteilla, jotka myös toimivat akseleina. Siinä on välissä nylon-holkki laakerina, ja sitten se ploki. Kun ploki hirttää kiinni, se kuluu silmissä, ja köysi tai vaijeri syö itsensä nylon-holkin läpi ruuviin asti, joka ennemmin tai myöhemmin katkaisee fallin.
Kansihan on sandwich-laminaattia, jossa väliaineena on divinycelliä, eli PVC-vaahtolevyä. Noiden plokirivien, kuten monen muunkin helan kohdalta divinycell on jätetty pieneltä alueelta pois, ja sisäpuolella on prikat ja mutterit suoraan pintalaminaatissa, joka on paksua lasikuitua (>0,5 cm). Nämä mutterit on sitten peitetty sisäpuolelta kittaamalla luultavasti polyesteripakkelilla. Sen päällä on sitten se kylpyhuonetapetti, jolla koko sisäkatto on verhottu. Mitään ei siis joudu purkamaan sisältä, pakkelin pitäisi pitää mutterit paikallaan.
Ongelmaksi muodostuu se, että melkein kaikki modernit taittoplokirivit on eri pulttijaolla, jolloin joutuisit täyttämään vanhat rei'ät ja poraamaan uudet, ja paklaamaan ne jotenkin sisältä. Vanhalla jaolla saatat saada yhtä huonoja plokeja (huonoja ja huonoja, onhan noikin kohta 30 v. kestäneet). En tiedä alkuperäisten merkkiä, mutta nämä näyttävät aika lailla samoilta: http://www.jukova.fi/jukova%5Ccms.nsf/p ... endocument
Itse vaihdoin vanhoihin kuoriin vain uudet plokit sisään. Harkenilta löytyi sopivia kuulalaakeroituja, jotka tosin olivat litteämpiä. Tästä seurasi että alumiinikiskoa joutui viilaamaan päistä matalammaksi, ettei se jää kantamaan. Myös uusien plokien akselireikä oli isompi. Tämän ratkaisin laittamalla pultin ja plokin väliin pneumatiikkaletkun pätkistä holkit. Käytin kiinnitykseen vanhojen plokien ruuveja, enkä huomioinut sitä, että ne on katkaistu vanhoille plokeille sopivaan mittaan. Siitä sitten seurasi se, että uusille matalammille plokeille ruuvit olivat liian pitkät, joten pakkeli mureni katon sisällä, kun ruuvasin ne pohjaan. Kannattaa siis lyhentää ruuveja, jos tähän ratkaisuun päätyy.


Plokirivihän on kiinni 6 mm pulteilla, jotka myös toimivat akseleina. Siinä on välissä nylon-holkki laakerina, ja sitten se ploki. Kun ploki hirttää kiinni, se kuluu silmissä, ja köysi tai vaijeri syö itsensä nylon-holkin läpi ruuviin asti, joka ennemmin tai myöhemmin katkaisee fallin.
Kansihan on sandwich-laminaattia, jossa väliaineena on divinycelliä, eli PVC-vaahtolevyä. Noiden plokirivien, kuten monen muunkin helan kohdalta divinycell on jätetty pieneltä alueelta pois, ja sisäpuolella on prikat ja mutterit suoraan pintalaminaatissa, joka on paksua lasikuitua (>0,5 cm). Nämä mutterit on sitten peitetty sisäpuolelta kittaamalla luultavasti polyesteripakkelilla. Sen päällä on sitten se kylpyhuonetapetti, jolla koko sisäkatto on verhottu. Mitään ei siis joudu purkamaan sisältä, pakkelin pitäisi pitää mutterit paikallaan.
Ongelmaksi muodostuu se, että melkein kaikki modernit taittoplokirivit on eri pulttijaolla, jolloin joutuisit täyttämään vanhat rei'ät ja poraamaan uudet, ja paklaamaan ne jotenkin sisältä. Vanhalla jaolla saatat saada yhtä huonoja plokeja (huonoja ja huonoja, onhan noikin kohta 30 v. kestäneet). En tiedä alkuperäisten merkkiä, mutta nämä näyttävät aika lailla samoilta: http://www.jukova.fi/jukova%5Ccms.nsf/p ... endocument
Itse vaihdoin vanhoihin kuoriin vain uudet plokit sisään. Harkenilta löytyi sopivia kuulalaakeroituja, jotka tosin olivat litteämpiä. Tästä seurasi että alumiinikiskoa joutui viilaamaan päistä matalammaksi, ettei se jää kantamaan. Myös uusien plokien akselireikä oli isompi. Tämän ratkaisin laittamalla pultin ja plokin väliin pneumatiikkaletkun pätkistä holkit. Käytin kiinnitykseen vanhojen plokien ruuveja, enkä huomioinut sitä, että ne on katkaistu vanhoille plokeille sopivaan mittaan. Siitä sitten seurasi se, että uusille matalammille plokeille ruuvit olivat liian pitkät, joten pakkeli mureni katon sisällä, kun ruuvasin ne pohjaan. Kannattaa siis lyhentää ruuveja, jos tähän ratkaisuun päätyy.
Olli Niemi
Tuolla jotain aikaisempaa keskustelua:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1025
On näistä enemmänkin ollut juttua, mutta en muista missä ketjussa. Foorumin haulla taittoploki* tai murtoploki* tms voi löytää lisää, jos jaksaa kaivaa.
Edit: Ja onhan meillä wiki. Siellä on liki täydellisyyttä hipova artikkeli aiheesta:
http://www.fe83.org/wiki/index.php?titl ... %B6r%C3%A4
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1025
On näistä enemmänkin ollut juttua, mutta en muista missä ketjussa. Foorumin haulla taittoploki* tai murtoploki* tms voi löytää lisää, jos jaksaa kaivaa.
Edit: Ja onhan meillä wiki. Siellä on liki täydellisyyttä hipova artikkeli aiheesta:
http://www.fe83.org/wiki/index.php?titl ... %B6r%C3%A4
Olli Niemi
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Pikakorjaus: vaihtaa viereinen pypyrä tilalle
Kesällä kävi sama juttu ison fallipylpyrälle. Oli ilmeisesti jo jonkin aikaa ollut jumissa, koska fallin köysiosa oli alkanut selvästi kulua nopeammin, eikä sillä sentään ole vielä ikää kuin 25 vuotta. Vaihdoin viereisestä, vähemmän oleellisesta rissan tuohon kuluneen paikalle ja johan ison nosto keveni. Eli ei se välttämättä kaipaa kuulalaakerointia että kevenee. Kunhan soikea muuttuu taas pyöreäksi, niin avot!
Täytyy pitää tarkempaan silmällä noita tulevina kesinä.
Ruuvailussa ei ollut mitään ongelmaa, kevyesti vääntämällä lähti ja meni taas takaisin paikalleen. Vastakappale siellä piilossa tosiaan pysyi paikallaan kuten kuuluukin.
Täytyy pitää tarkempaan silmällä noita tulevina kesinä.
Ruuvailussa ei ollut mitään ongelmaa, kevyesti vääntämällä lähti ja meni taas takaisin paikalleen. Vastakappale siellä piilossa tosiaan pysyi paikallaan kuten kuuluukin.