Sija Vene Pisteet
1 Daniela 58.25
2 Arkki 51.95
3 Katariina 45.95
4 Charlotta 40.5
5 Nereida II 31.25
6 Lisbeth 22
7 Kristiina 21
8 Meriela 16.5
9 Merelli 16.5
10 Anneli 14.4
11 Munja Sun Ship II 13.2
12 FEstivo (ex. Ilmatar) 8
13 Amber 6
14 St. Olga 6
15 La Fe'e 3
16 Rosita III 1
Sija Vene Pisteet
1 Arkki 77.25
2 Daniela 58.25
3 Katariina 45.95
4 Charlotta 40.5
5 Nereida II 31.25
6 Lisbeth 22
7 Kristiina 21
8 Alma 21
9 Meriela 16.5
10 Merelli 16.5
11 Anneli 14.4
12 Munja Sun Ship II 13.2
13 FEstivo (ex. Ilmatar) 8
14 Amber 6
15 St. Olga 6
16 La Fe'e 3
17 Rosita III 1
Sija Vene Pisteet
1 Arkki 84.45
2 Daniela 58.25
3 Katariina 45.95
4 Charlotta 40.5
5 Alma 33.36
6 Nereida II 31.25
7 Lisbeth 22
8 Kristiina 21
9 Merelli 16.5
10 Meriela 16.5
11 Anneli 14.4
12 Munja Sun Ship II 13.2
13 FEstivo (ex. Ilmatar) 8
14 Amber 6
15 St. Olga 6
16 La Fe'e 3
17 Rosita III 1
Ehkä tämä on vain häviäjän ruikutusta, mutta tavallaan kyllä vähän tuo rankingin laskuperuste herättää kysymyksiä että kannattaako näin esim. Olgan kohdalla edes välittää siitä. Toki kilpailutoimintaan kannustava funktio on paljon tärkeämpää kuin yksittäisen kestoalisuorittajan pistekertymä.
Ts. olemalla huonoin tai muuten pohjasakkaa niissä kisoissa missä kisaavat vain ne parhaat veneet (eli ranking-ratakisat) ei kauden mittaan kerry juuri yhtään pisteitä. Toisaalta sitten jos nyt vaikka me ajetaan 11 kpl WHC-startteja, missä kisataan mm. 4 muun FE:n kanssa sijoituksista niin loppupeleissä käteen jää yhtä paljon pisteitä mitä saisi sijoittumalla samoille sijoille yhdessä tai kahdessa random-LYS-kisassa. Tottakai iltasarjojen ylipainotus taas on epäreilua niitä kohtaan joilla ei näin laadukasta tarjontaa ole, mutta kenties painotuskertoimia pitäisi vähän viilata?
Ja kun nähdäkseni juuri iltasarjojen olemassaolo on se syy miksi me pk-seudun Feneet emme kisaa paikallisia viikonloppu LYS-kisoja.
Ymmärsinkö oikein niin haluaisit että viikkosarjojen painotusta nostettaisiin? Nehän oli 1.5 aikaisemmin, mutta kun osoittautui että esim. WHC:n voittaminen n. 30 veneen joukossa aiheutti liikaa pisteitä niin päätimme laskea painoarvon 1.2:een.
Minusta WHC sarja on kyllä sinänsä upea, mutta ei se taida loppujen lopuksi vähentää LYS-kisoja, vai vähentääkö? Hmm.
Sinänsä WHC:sta saa kyllä roimasta pisteitä ihan siitä syystä että veneitä sarjassa on paljon. Joku näppärä voisi excelillä piirtää käppyrät miten nuo eri painoarvolla olevat kilpailut tuottavat pisteitä. Kolme käppyrää painoarvoilla 1, 1.2 ja 1.5, X-akselilla venemäärät ja Y-akselilla pisteet.
Kaavahan on suurinpiirtein niin, että jokaisesta voitetusta veneestä sijoilla 1-30 saa puoli pistettä. Sijoista 1-15 saa toiset puoli pistettä. Sitten vielä bonuspisteitä seuraavasti;
On toki totta että WHC-voittaminen painoarvolla 1.5 tuo "aivan liikaa" pisteitä (tai siis ainakin ennenvanhaan toi kun venemäärät olivat 30+), mutta siis lähinnä kun nykyisillä osallistujamäärillä WHC ei mitenkään kovinkaan paljoa eroa jostain satunnaisesta LYS-kisasta.
Ja kyllä ainakin meidän kohdalla WHC poistaa tarpeen kierrellä saaria Olgalla viikonloppuisin, kun käytännössä 11 iltaa (+lähetysvuoro) kuluu jo nyt saaria kierrellen. Ja siis, eivätpä nyt muutkaan ratakilpailu-orientoituneet FE:t pahemmin noita saaristo-LYS-kisoja suhaa pl. sitten länsirannikko jossa taas ei ole vastaavaa viikkokisatarjontaa.
Lähinnä siis pointti on se, että vaikka nyt Olgan tulevalla 7/19 (tai ehkä 6/19) WHC-sijoituksella pisteitä tulee laskujeni mukaan 12 pistettä.
Jos taas Olga kisaisi 11 kpl LYS-kisoja, missä olisi keskimäärin 10 venettä ja sijoitus olisi keskimäärin 7 (ihan mahdollinen sijoitus, kai meitäkin huonompia veneitä on olemassa) niin tästä kertyisi 33 pistettä. Eli samalla määrällä kilpailustartteja saisi kolminkertaisen määrän pisteitä. Jos sitten tuohon joukkoon sattuisi vaikka pari kovan tuulen kisaa ja onnenkantamoisella purjehtisimme vaikkapa kolmessa kilpailussa viidensiksi pisteitä kertyisikin jo 42.
On toki selvää että ilmaisen iltakisan ja maksullisen viikonloppukisan tasossa voi olla pieni ero, mutta toisaalta ainakin nyt WHC:ssa se 10 veneen kärki eivät nyt ole pelkkiä sunnuntaikisaajia ja siten iltakisoihin ehkä sopiva "skuutit lukkoon"-argumentti ei ehkä toimi, WHC:ssa kun ei juurikaan enää käy muuta kuin kisaamisen vakavasti ottavia veneitä.
Ts. pitäisikö yksittäisiä WHC (tai mitä tahansa viikkokisasarjoja)-kisoja alkaa laskemaan erillisinä kilpailuina?
Yksi vaihtoehto voisi olla, että jokaisesta viikkokisa startista saisi pisteen...vai kuinka?
Tämä voisi ehkä koskea myös rata lähtöjä?
(...tai, että jokaisesta voitetusta Feneestä saisi extraa... tällöin kukin venekunta voisi lobata mahdollisimman monta fenettä radalle oli kyse sitten LYS/Rata/viikkosarjasta)
Tällöin aktiivisuudesta palkittaisiin...
Ratakisat kilpailevat ainakin meillä LYS kisojen kanssa. Kaikkiin kisoihin ei ole kuitenkaan mahdollisuutta perheellisenä osallistua eli valintoja on joka tapauksessa tehtävä ranking pisteisiin katsomatta. Rata kisat antavat ainakin mulle enemmän kuin keli riippuvaiset LYS kisat, joissa sijoitukset on joskus luettavissa jo ennen starttia.
asalovuo wrote:
(...tai, että jokaisesta voitetusta Feneestä saisi extraa... tällöin kukin venekunta voisi lobata mahdollisimman monta fenettä radalle oli kyse sitten LYS/Rata/viikkosarjasta)
Puhuu herra "voitin juuri 4 fenettä"
Muttaei, tuo on sinänsä ihan ok idea joskin laskentateknisesti hankalampi. Kuitenkin ideahan on tavallaan olla FE-ranking ja jos ranking-kilpailuita (ts. yksityyppikisoja) painotetaan jo nyt, niin miksei sitten painotettaisi FE:itten määrää ylipäätänsä. Koska onhan se nyt ihan eri asia voittaa esim. Charlotta (KÖHKÖH kröhöm) kuin voittaa geneerinen retkivene perhemiehistöllä.
Tosiasia on, että nämä Fe-, LYS yms. "kokoelmarankingit" on jokatapauksessa hölmöjä. Jos on eri veneet eri kisoissa, vaihteleva venemäärä ja aktiivisuus, vaihteleva taso ja vaihteleva kilpailuformaatti, niin mikään pistelaskusysteemi ei saa tuosta yhdistelmästä aikaiseksi kilpailumielessä järkevää rankingiä. Vastaavasti jos samat veneet kisaavat yhdessä samat kisat (esim. yksityyppiluokkien rankingit) niin on aika sama miten pisteet lasketaan, lopputulos on järkevä kuitenkin.
En oikein ymmärrä Petrin pointtia, pitäisikö kymmenestä tunnin mittaisesta iltakisapyrähdyksestä saada samat pisteet kuin kymmenestä "kunnon" lys-kisasta? Mitä järkeä siinä sitten olisi, että vene X ajaa 10 iltakisaa arkisin ja vene Y, jolla ei ole mahdollisuutta tällaiseen sarjaan, joutuisi sitten käyttämään 5 viikonloppua molemmat päivät päästäkseen edes teoriassa samaan pistekertymään?
Lisäksi viikkokisoista tulee "tilastomatemaattinen" ongelma, kun niissä samat veneet ajavat toisiaan vastaan. Kumpi edelläolevista X vai Y on kohdannut sarjan aikana enemmän eri veneitä?
Tuo teidän pistelaskusysteemi näyttää olevan mukaelma tiististen systeemistä. Tiististen systeemi pitää ymmärtää siinä kontekstissa, että venemäärä on tuota suunniteltaessa ollut 30-50. Teidän kisoissa venemäärä on alle puolet tuosta. Näin ollen tuo pistekertymän "loiventuminen" yli 15 osallistujan kisoissa ei teillä toimi, kun juuri missään kisassa ei ole niin montaa venettä. Vastavasti bonuspisteet ovat melko suuret suhteessa kokonaispistekertymään.
Jos minä olisin aikanaan tehnyt tuon systeemin fe-rankingiä varten, veikkaisin että se olisi ollut jotain tämäntapaista:
- bonuspisteitä ehkä 3:lle ekalle veneelle, tyyliin 2, 1 ja 0,5
- piste per vene sijoista 2-10
- 0,5 pistettä per vene sijoista 11-
Tämmöinen systeemi ei tuottaisi noin tolkuttomia eroja kuin mitä rankingissa nyt on.
Yksi toinen vähän luonnonlain omainen fakta on, että rankingpistelasku voidaan optimoida joko erottelemaan voittaja (tai kärkikolmikko) mahdollisimman hyvin tai sitten se voidaan optimoida laittamaan "kaikki veneet järjestykseen" mahdollisimman hyvin (ja/tai palkitsemaan aktiivisuudesta). Molemmat ei onnistu yhtä aikaa.
FE:stä enemmän pisteitä kuin muista on ihan hauska ajatus, jos keksii miten sen käytännössä helposti laskee. Sehän näppärästi ylikorostaa feneiden keskinäisiä sijoituksia ja vastaavasti alikorostaa semmosia tuloksia, jotka voivat johtua esim. kelistä.
Viikkokisat huomioisin edelleen siten, että yksi sarja on yksi kisa. Lisäksi harkitsisin, pitäisikö osallistujamäärään laskea vain veneet, joilla on minimissään esim. 3 starttia sarjassa.
Toisaalta, jos nyt palaa alkuun, niin tämmöisen sarjan pistelasku on kuitenkin jokatapauksessa jotenkin hölmö, joten miksi nähdä kovin suurta vaivaa.
T.
Ville
PS. Petri, mitä tarkoitat "geneerisellä retkiveneellä perhemiehistöllä". Ilmoittauduin hiljattain tommoseen pieneen lys-kyläkisaan, ajatuksella mennä hölkkämielellä vähän kokeilemaan trimmejä ja manöövereja, kun en ole nykyistä venettäni ajanut oikeastaan koskaan täydellä aikuismiehistöllä. Osallistujalista vähän toistakymmentä venettä ja kas kummaa, joukosta laskin ainakin kolme suomen mestaria ja näiden lisäksi pari muuta venettä joilla on jonkinlaisia "näyttöjä" alla. Elikkä vaikka on varmaan totta, että "geneerisen retkiveneen perhemiehistöllä" voittaa suhtkoht vaivatta, niin pitää muistaa, että ihan perus LYS kyläkisassakin on yleensä mukana yksi tai muutama "Charlotta". LYS kisan voittaminen tai edes palkintopallille pääsy ei välttämättä ole ihan helppoa, vaikka se häntäpää usein onkin sitten aika lailla heittopusseja.
En minä sanonut että iltakisoista pitäisi saada samat pisteet, otin vain esille sen että ainakin itsestä tuntuu että iltakisojen painoarvo on kohtuuttoman pieni, kuten esitin esimerkkinä. Enkä siis nyt puhunut mistään kisojen voittamisesta, pelkästään pohjasakkaakin olemalla saisi LYS-kisoista enemmän pisteitä kuin vastaavasta määrästä WHC-startteja samoilla sijoilla.
Sinänsä kylläkin tuohon X vs. Y-dilemmaan voi ehkä todeta, että tuskinpa ne veneet kauheasti eroavat LYS-kisoissakaan toisista, jos siis kisaa pääosin alle puolen päivän ajomatkan päässä kotisatamasta. Pelkästään pk-seudullakin saisi noilla ehdoilla jo aika ison kasan kisoja kasaan ja samat veneet niissä liikkuvat.
Ja siis geneerisellä retkiveneellä perhemiehistöllä tarkoitan aikalailla juuri sitä geneeristä retkivenettä perhemiehistöllä, en sitä stealth-raaseria SM-miehistöllä Aikanaan Päitsissä ohitimme ~yön aikana ~150 venettä, eikä se varsinaisesti johtunut ainoastaa meidänn veneen nopeudesta, meidän taidoistamme tai muusta, vaan siitä että isossa osassa ohitettuja veneitä ajettiin lenssiä valkoisilla vain pinnamies istumalaatikossa ja muu miehistö oli varmaan nukkumassa sisällä. Mielestäni aiempina vuosia myös WHC:ssa oli enemmän satunnaisia vierailijoita vaihtelevilla taitotasoilla (Lurifaxista sitten siihen kevlar-genualla varustettuun Bavaria30C:hen joka taisi jäädä meille suorassa ajassa yli puoli tuntia).
Ja siis erityisesti juuri, näin peräpäänpitäjänä, kiinnitin huomiota siihen peräpäähän. Ja siis ei tarvita edes palkintopallisijoituksia että tuollaisista 10-20 veneen LYS-kisoista repii helposti aika tuntuvia pistesaaliita verrattuna vaikka viimeiseen sijaan FE-ratakisassa ja siitä on jo monta vuotta kun me olemme olleet vikoja puhtaalla jumbo-sarjalla, vähän turhankin usein meidän jumbosija on nykyään ratkennut siihen ettei meidän venevauhdilla/taidoilla ole asiaa ottaa niitä tarvittavia "kärkisijoituksia" jotka toimivat tie-breakereina tasaisissa sarjoissa.