Ranking #6 2010 EspooGP
Jepjep, no tänään sitten oli se 10 m/s ja se kyllä näkyi, vähän survival-meiningiksi meni ainakin meillä ja länällään oltiin enemmän kuin tarpeeksi.
Lähdöt päätin ajaa rauhallisesti, kun puuskat olivat arvaamattomia ja Albinien tekosista ei ottanut selvää.
Oikeastaan en edes tarkemmin muista mitä ekassa lähdössä tapahtui, mutta lähtö oli kohtalainen ja vene kulki hyvin, ylämerkillä kakkosina ja sitten lenssitellessä asema säilyi vaikka lenssi olikin aika haastavaa ja vauhtia piisasi. Toisella ylämerkillä miltei rekasimme levittäjään, mutta sain juuri ja juuri puomin vedettyä sisään ennen osumaa, samoin alamerkillä uskoisin että merkin ja laskussa käsistä lähteneen spinnun ero oli 5-10cm. Vähän tuli otettua riskin päälle, kun annoin Merellin jatkaa merkiltä paaralla ja lähdin itse hakemaan vapaita tuulia vasemmalta, mutta lopulta ero riitti maalissa vaikka jouduimmekin tekemään ylimääräisen vendan.
Toinen lähtö meni sitten vielä enemmän reisille ja parin Albinin kanssa jumituimme Annelin alle, joka ajatti sitten meidät paljon yli leikkarin (vino rata), kuitenkin Annelin ajaessa slöörin laiskasti (gastit eivät edes henganneet) ohitimme heidät yläpuolelta mutta merkille tultaessa Charlotta ja Merelli olivat jo menneet kauas edeltä. Rekasimme myös sitten ylämerkkiin, mutta onneksi niin teki myös Annelikin, joten yhteisten piruettien jälkeen pääsimme jatkamaan hieman edellä lenssille.
Lenssi meni aika vauhdikkaasti ja jiipit järjestään vaikeasti, kryssillä kuitenkin haimme jatkuvasti itään kääntyvää tuulta vasemmalta ja se toimi, ero Anneliin oli revähtänyt sadoiksi metreiksi ylämerkille tultaessa.
Lenssillä emme jaksaneet edes nostaa spinnua kun matkaa Merelliin oli aivan liikaa ja varustevaurion riski kohtalainen.
Kolmatta lähtöä saatiinkin sitten odotella ja tuuli nousi jo aika karmiviin lukemiin, mutta odotellessa testasimme vielä kryssiä genuan kanssa ja totesimme ettei reivaaminen ole tarpeellista. Juuri ennen lähtöä tuuli nousi vielä lisää ja meri oli pelkkään vaahtoa täynnä, mutta onneksi lähtölinja oli jo katastrofaalisen vino ja lautakunta ampui lähdön seis ja sitten kun taas päästiin lähtemään niin tuuli oli moinannut.
Asetelmat viimeiseen lähtöön olivat jännät, kumpi tahansa lähdön voittaisikaan "voittaisi" regatan, eli kakkossijan, Charlottaa ei kukaan voi voittaa kovassa kelissä joten ei sitä kannata edes laskea (Ville ja Joakim voivat sitten lähteä syksyllä Karvalakkiin näyttämään väitteeni vääräksi).
Lähtö meni heikosti, mutta tarkoitus oli kokoajan vain vartioida Merelliä ja Merelli otti vieläkin heikomman lähdön vähän edempää mutta paljon alempana. Lähdön jälkeen Merelli kuitenkin vendasi ja ajoi altamme, mutta koska Anneli taas oli meidän takanamme niin venda ei olisi ollut meillä mahdollinen. No, pyynnön jälkeen Panu antoi kuitenkin herrasmiesmäisesti tilaa ja lähdimme taas Merelli-jahtiin. Vasen laita veti taas hyvin ja olimme merkillä hieman edellä mutta vaikea venda paaralta antoi Merellille sisäpaikan ja vaikka saimmekin spinnun vetämään nopeammin, niin Merelli sai kuitenkin säilytettyä sisäpaikan alamerkille tultaessa ja kiersimme merkin 50cm Merellin perästä.
Merkiltä lähtiessä emme jääneet Merellin paskoihin vaan lähdimme taas hakemaan vasemmalta nousua ja Antti jätti meidät kiltisti ajamaan omaa kisaamme
No, vasen laita ei pettänyt taaskaan ja veneenmitan ero alamerkillä oli muuttunut 3 veneenmitan etumatkaksi ylämerkillä meidän hyväksemme.
Vielä kun ylämerkille Merellin alle pääsi yksi Albin sekoilemaan spinnunostonsa kanssa ja peli oli selvä, me teimme nopean jiipin ja ajoimme merkille kun taas Merelli joutui kauemmas laitaan ja varman päälle ajetun merkinkierron päätteeksi lähdin vielä (taas kerran riskillä) hakemaan parempaa tuulta vasemmalta ja tällä(kään) kertaa se ei purrut omaan nilkkaan vaan pääsimme kuitenkin selvästi ennen Merelliä maaliin paaralla. Jälkikäteen ajateltuna tilanne oli kyllä siitä hankala, kun me olimme alamerkillä jonkun AE:n paskoissa ja Merelli sai kiertonsa tehtyä paremmin (me rekasimme jokaisessa kierrossa helposti pari veneenmittaa merkistä ulos) joten epäilin että jos vain jatkan ajamista niin AE paskattaa meidät ja Merelli pääsee ajamaan hallitsevaan asemaan, joten jotain piti tehdä.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, se lienee päivän epistola. Mielenkiintoista olisi tietää miten Charlotta pärjäsi "Express-luokassa", voisi kuvitella että mitalisijat saattoivat olla ihan mahdollisia, kun meidänkin taaksemme taisi jäädä tänään useampiakin Albineita jokaisessa lähdössä.
Lähdöt päätin ajaa rauhallisesti, kun puuskat olivat arvaamattomia ja Albinien tekosista ei ottanut selvää.
Oikeastaan en edes tarkemmin muista mitä ekassa lähdössä tapahtui, mutta lähtö oli kohtalainen ja vene kulki hyvin, ylämerkillä kakkosina ja sitten lenssitellessä asema säilyi vaikka lenssi olikin aika haastavaa ja vauhtia piisasi. Toisella ylämerkillä miltei rekasimme levittäjään, mutta sain juuri ja juuri puomin vedettyä sisään ennen osumaa, samoin alamerkillä uskoisin että merkin ja laskussa käsistä lähteneen spinnun ero oli 5-10cm. Vähän tuli otettua riskin päälle, kun annoin Merellin jatkaa merkiltä paaralla ja lähdin itse hakemaan vapaita tuulia vasemmalta, mutta lopulta ero riitti maalissa vaikka jouduimmekin tekemään ylimääräisen vendan.
Toinen lähtö meni sitten vielä enemmän reisille ja parin Albinin kanssa jumituimme Annelin alle, joka ajatti sitten meidät paljon yli leikkarin (vino rata), kuitenkin Annelin ajaessa slöörin laiskasti (gastit eivät edes henganneet) ohitimme heidät yläpuolelta mutta merkille tultaessa Charlotta ja Merelli olivat jo menneet kauas edeltä. Rekasimme myös sitten ylämerkkiin, mutta onneksi niin teki myös Annelikin, joten yhteisten piruettien jälkeen pääsimme jatkamaan hieman edellä lenssille.
Lenssi meni aika vauhdikkaasti ja jiipit järjestään vaikeasti, kryssillä kuitenkin haimme jatkuvasti itään kääntyvää tuulta vasemmalta ja se toimi, ero Anneliin oli revähtänyt sadoiksi metreiksi ylämerkille tultaessa.
Lenssillä emme jaksaneet edes nostaa spinnua kun matkaa Merelliin oli aivan liikaa ja varustevaurion riski kohtalainen.
Kolmatta lähtöä saatiinkin sitten odotella ja tuuli nousi jo aika karmiviin lukemiin, mutta odotellessa testasimme vielä kryssiä genuan kanssa ja totesimme ettei reivaaminen ole tarpeellista. Juuri ennen lähtöä tuuli nousi vielä lisää ja meri oli pelkkään vaahtoa täynnä, mutta onneksi lähtölinja oli jo katastrofaalisen vino ja lautakunta ampui lähdön seis ja sitten kun taas päästiin lähtemään niin tuuli oli moinannut.
Asetelmat viimeiseen lähtöön olivat jännät, kumpi tahansa lähdön voittaisikaan "voittaisi" regatan, eli kakkossijan, Charlottaa ei kukaan voi voittaa kovassa kelissä joten ei sitä kannata edes laskea (Ville ja Joakim voivat sitten lähteä syksyllä Karvalakkiin näyttämään väitteeni vääräksi).
Lähtö meni heikosti, mutta tarkoitus oli kokoajan vain vartioida Merelliä ja Merelli otti vieläkin heikomman lähdön vähän edempää mutta paljon alempana. Lähdön jälkeen Merelli kuitenkin vendasi ja ajoi altamme, mutta koska Anneli taas oli meidän takanamme niin venda ei olisi ollut meillä mahdollinen. No, pyynnön jälkeen Panu antoi kuitenkin herrasmiesmäisesti tilaa ja lähdimme taas Merelli-jahtiin. Vasen laita veti taas hyvin ja olimme merkillä hieman edellä mutta vaikea venda paaralta antoi Merellille sisäpaikan ja vaikka saimmekin spinnun vetämään nopeammin, niin Merelli sai kuitenkin säilytettyä sisäpaikan alamerkille tultaessa ja kiersimme merkin 50cm Merellin perästä.
Merkiltä lähtiessä emme jääneet Merellin paskoihin vaan lähdimme taas hakemaan vasemmalta nousua ja Antti jätti meidät kiltisti ajamaan omaa kisaamme
No, vasen laita ei pettänyt taaskaan ja veneenmitan ero alamerkillä oli muuttunut 3 veneenmitan etumatkaksi ylämerkillä meidän hyväksemme.
Vielä kun ylämerkille Merellin alle pääsi yksi Albin sekoilemaan spinnunostonsa kanssa ja peli oli selvä, me teimme nopean jiipin ja ajoimme merkille kun taas Merelli joutui kauemmas laitaan ja varman päälle ajetun merkinkierron päätteeksi lähdin vielä (taas kerran riskillä) hakemaan parempaa tuulta vasemmalta ja tällä(kään) kertaa se ei purrut omaan nilkkaan vaan pääsimme kuitenkin selvästi ennen Merelliä maaliin paaralla. Jälkikäteen ajateltuna tilanne oli kyllä siitä hankala, kun me olimme alamerkillä jonkun AE:n paskoissa ja Merelli sai kiertonsa tehtyä paremmin (me rekasimme jokaisessa kierrossa helposti pari veneenmittaa merkistä ulos) joten epäilin että jos vain jatkan ajamista niin AE paskattaa meidät ja Merelli pääsee ajamaan hallitsevaan asemaan, joten jotain piti tehdä.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, se lienee päivän epistola. Mielenkiintoista olisi tietää miten Charlotta pärjäsi "Express-luokassa", voisi kuvitella että mitalisijat saattoivat olla ihan mahdollisia, kun meidänkin taaksemme taisi jäädä tänään useampiakin Albineita jokaisessa lähdössä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aikatietoja trackien spilttaamiseen, Charlottan aikoja tosin.
Charlottan trackit upattu. Vitoslähdössä 9,7 knotsia vauhtia lenssillä
Code: Select all
1 0805 0911
2 1006 1121
3 1204 1257
4 0805 0842
5 0922 0954
6
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kai muuten Annelilla oli trackeri?
Ja onkohan Antin Trekbuddy-ajoitusongelma ratkennut?
Hmm, trackeja katsomalla kyllä varmistui se mitä mietin jo kisan aikana, eli meillä on lenssillä pieni vauhtiongelma. Tiedä sitten joko spinnu alkaa päästää läpi ilmaa siinä määrin ettei siitä enää saa varuste-etua vanhempiin spinnuihin nähden vai mitä, mutta jokatapauksessa meno ei ole vakuuttavaa.
Spinnun trimmaus on kuitenkin kunnossa, hekki auki ja iso niin auki kuin sen saa, mutta eipä auta. Ehkä painonhallinnassa olisi parannettavaa, mutta nyt ei kyllä tänään juurikaan ehtinyt ihmetellä lokia vaan piti keskittyä veneen pitämiseen pystyssä.
Vitoslähdössä näkee muuten toisella lenssillä pienen koukun joka johtui ensin eteen parkkeeranneesta Meglusta (troolasi genaakkeria kölissä ja oli käytännössä paikallaan kyljellään tuuleen nähden) ja sitten toisesta meglusta, joka sääti genaakkerinostonsa kanssa ja ajoi käytännössä sivutuuleen mutta sen verran hitaasti että se oli helppo ohittaa.
Sikäli raportista unohtui kyllä mainita, että jos joku yksittäinen asia erityisesti edesauttoi tuloksen saavutusta niin kyllä siitä alkaa olla jo etua jos on voinut purjehtia nyt käytännössä 3 kautta (joskin joista toki kaksi puolikasta kautta SA-int-rampautettuna) samalla porukalla ja toisaalta kun gastit osaavatkin hommansa varsin hyvin.
Ja onkohan Antin Trekbuddy-ajoitusongelma ratkennut?
Hmm, trackeja katsomalla kyllä varmistui se mitä mietin jo kisan aikana, eli meillä on lenssillä pieni vauhtiongelma. Tiedä sitten joko spinnu alkaa päästää läpi ilmaa siinä määrin ettei siitä enää saa varuste-etua vanhempiin spinnuihin nähden vai mitä, mutta jokatapauksessa meno ei ole vakuuttavaa.
Spinnun trimmaus on kuitenkin kunnossa, hekki auki ja iso niin auki kuin sen saa, mutta eipä auta. Ehkä painonhallinnassa olisi parannettavaa, mutta nyt ei kyllä tänään juurikaan ehtinyt ihmetellä lokia vaan piti keskittyä veneen pitämiseen pystyssä.
Vitoslähdössä näkee muuten toisella lenssillä pienen koukun joka johtui ensin eteen parkkeeranneesta Meglusta (troolasi genaakkeria kölissä ja oli käytännössä paikallaan kyljellään tuuleen nähden) ja sitten toisesta meglusta, joka sääti genaakkerinostonsa kanssa ja ajoi käytännössä sivutuuleen mutta sen verran hitaasti että se oli helppo ohittaa.
Sikäli raportista unohtui kyllä mainita, että jos joku yksittäinen asia erityisesti edesauttoi tuloksen saavutusta niin kyllä siitä alkaa olla jo etua jos on voinut purjehtia nyt käytännössä 3 kautta (joskin joista toki kaksi puolikasta kautta SA-int-rampautettuna) samalla porukalla ja toisaalta kun gastit osaavatkin hommansa varsin hyvin.
Last edited by Petri on Sun Aug 29, 2010 20:27 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Code: Select all
2010 HAR Tuorein säähavainto: 29.8.2010 10:50 Suomen aikaa kaakkoistuulta 8 m/s; puuska 11 m/s; paine 1006,2 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 29.8.2010 10:50 Suomen aikaa Lämpötila 12,4 °C; kosteus 69 %; kastepiste 7,0 °C; itätuulta 9 m/s; puuska 12 m/s; paine 1005,9 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 29.8.2010 11:40 Suomen aikaa Lämpötila 13,2 °C; kosteus 65 %; kastepiste 6,9 °C; itätuulta 9 m/s; puuska 11 m/s; paine 1006,4 hPa; melkein pilvistä (7/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 29.8.2010 11:40 Suomen aikaa Lämpötila 12,5 °C; kosteus 69 %; kastepiste 6,9 °C; itätuulta 11 m/s; puuska 15 m/s; paine 1005,9 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 29.8.2010 12:30 Suomen aikaa Lämpötila 13,4 °C; kosteus 61 %; kastepiste 5,9 °C; itätuulta 9 m/s; puuska 12 m/s; paine 1006,7 hPa; melkein pilvistä (7/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 29.8.2010 12:50 Suomen aikaa Lämpötila 12,6 °C; kosteus 66 %; kastepiste 6,4 °C; itätuulta 10 m/s; puuska 13 m/s; paine 1006,3 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 29.8.2010 13:30 Suomen aikaa koillistuulta 8 m/s; puuska 11 m/s; paine 1007,3 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 29.8.2010 13:30 Suomen aikaa Lämpötila 13,0 °C; kosteus 71 %; kastepiste 7,8 °C; itätuulta 10 m/s; puuska 13 m/s; paine 1006,7 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 29.8.2010 14:40 Suomen aikaa Lämpötila 13,2 °C; kosteus 64 %; kastepiste 6,6 °C; itätuulta 10 m/s; puuska 13 m/s; paine 1007,8 hPa; melkein pilvistä (7/8);
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aamu ei valjennut, vaan heräessäni satoi rankasti. Sade jatkui vielä kun tulin veneelle, mutta Fredan saapuminen oli kuin pieni aurinko olisi noussut.
Vaikka satamassa oli peilityven, ja koivusaaren eteläpuolikin näytti aika pliisulta nostettiin taas kolmonen keulaan ja kokka kohti rata-aluetta. Mellstenin selän lähestyessä tuli vähän puuskia, ja rönnkobbenin kohdalla oli jo mukavat 16 knotsia. Rata-alueella sitten isohko maininki, ja lisää tuulta. Todella rock'n roll keliä.
Hirveästi ei muista yksityiskohtia lähdöistä, mutta kryssi tokassa lähdössä tokalla kryssillä Merellin kanssa rinta rinnan oli kiva ja haastava. Lenssit yli 9,5 solmun surffeineen olivat kivoja, hermoja raastavia (koska paukkaa joku) ja aika lyhyitä.
Odotusajat lähtöjen välillä oli taas aivan liian pitkät, vaikka X-79:it ja 606:et eivät tulleet. Luulisi että kolme lähtöryhmää voisi ammuttaa matkaan nopeammallakin syklillä. X-99it olisi ehkä kannattanut ajattaa vain kaksi kierrosta?
Kahden lähdön jälkeen oli taas tuloksena kaksi ykköstä, ja pörrättyämme 22-24 knotsin tuulessa täydellä isolla edestakaisin kyllästyimme ja lähdimme rantaan. Kuudes lähtö olisi joka tapauksessa poisheitto, Réalla käsi murskaantuneena ja arvasin että ennemmin tai myöhemmin jotain menee rikki tällä vauhdilla. Käänsimme alas kohti Rönnkobbenia niin paukahti kikka-taljan korvake poikki. Onneksi tämä ei tapahtunut lenssillä!
Kaiken kaikkiaan ihan mukava purjehduspäivä, mutta uuvuttava. Olen aika rättiväsynyt, ehkä eilisillan pippalot edesauttoivat väsymystä.
Vaikka satamassa oli peilityven, ja koivusaaren eteläpuolikin näytti aika pliisulta nostettiin taas kolmonen keulaan ja kokka kohti rata-aluetta. Mellstenin selän lähestyessä tuli vähän puuskia, ja rönnkobbenin kohdalla oli jo mukavat 16 knotsia. Rata-alueella sitten isohko maininki, ja lisää tuulta. Todella rock'n roll keliä.
Hirveästi ei muista yksityiskohtia lähdöistä, mutta kryssi tokassa lähdössä tokalla kryssillä Merellin kanssa rinta rinnan oli kiva ja haastava. Lenssit yli 9,5 solmun surffeineen olivat kivoja, hermoja raastavia (koska paukkaa joku) ja aika lyhyitä.
Odotusajat lähtöjen välillä oli taas aivan liian pitkät, vaikka X-79:it ja 606:et eivät tulleet. Luulisi että kolme lähtöryhmää voisi ammuttaa matkaan nopeammallakin syklillä. X-99it olisi ehkä kannattanut ajattaa vain kaksi kierrosta?
Kahden lähdön jälkeen oli taas tuloksena kaksi ykköstä, ja pörrättyämme 22-24 knotsin tuulessa täydellä isolla edestakaisin kyllästyimme ja lähdimme rantaan. Kuudes lähtö olisi joka tapauksessa poisheitto, Réalla käsi murskaantuneena ja arvasin että ennemmin tai myöhemmin jotain menee rikki tällä vauhdilla. Käänsimme alas kohti Rönnkobbenia niin paukahti kikka-taljan korvake poikki. Onneksi tämä ei tapahtunut lenssillä!
Kaiken kaikkiaan ihan mukava purjehduspäivä, mutta uuvuttava. Olen aika rättiväsynyt, ehkä eilisillan pippalot edesauttoivat väsymystä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kolmoslähtöä katsellessa tulee mieleen, että olikohan sitä ihan selvänä radalla, sellaista huojuntaa tuo meno on
Mutta ihan käsittämätön tuo lenssi kyllä on.
Ja ykköslähdössä aivan tajutonta minkälaiseen shiftiin sitä ajoi, mutta siinähän me taisimme jatkaa samalla laidalla kun näimme Annelinkin jatkavan samaa.
Mutta ihan käsittämätön tuo lenssi kyllä on.
Ja ykköslähdössä aivan tajutonta minkälaiseen shiftiin sitä ajoi, mutta siinähän me taisimme jatkaa samalla laidalla kun näimme Annelinkin jatkavan samaa.
Last edited by Petri on Sun Aug 29, 2010 23:39 pm, edited 1 time in total.
Olipa keliä ja surffia tänään. Tämän päivän ainoa kuva otettiin sitten hieman järeämmällä kalustolla - Dextran röntgenillä. Nimettömäni päässä voi olla pieni murtumahippu, kämmenselkä komeaa mustelmaa lukuunottamatta onneksi ok. Selvittiin siis säikähdyksellä. Keskisormi ja nimetön seuravat pari päivää teipattuina yhteen varmuuden vuoksi. Palkinto-otsalamppu loistaa vielä pitkään mustelmien jo parannuttua Väsy mutta onnellinen. Kiva ja opettava päivä taas merellä.
Itseasiassa ei noita trackeja pitäisi kyllä katsella, suorastaan ihmetyttää miten sitä onkin osannut tehdä väärän ratkaisun lähes joka kerta
Etenkin ykköslähdössä oikeastaan jatkuvasti oltiin väärällä laidalla. Toki noissa ei näy niitä muita veneitä joitten pakkituulia olemme vältelleet, mutta silti, plaah.
Jotain kyllä meillä on ollut pahasti pielessä lenssivauhdissa, kun esim. kakkoslähdön ensimmäisellä lenssillä jäämme Annelista, vaikka teoriassa meidän olisi jo pitänyt vähän peittääkin sitä. Syy tosin on ehkä siinä että yritin ajaa target-vauhteja ja ilmeisesti väärällä tuuliarvauksella, eli VMG jäi heikommaksi kuin olisi voinut.
Etenkin ykköslähdössä oikeastaan jatkuvasti oltiin väärällä laidalla. Toki noissa ei näy niitä muita veneitä joitten pakkituulia olemme vältelleet, mutta silti, plaah.
Jotain kyllä meillä on ollut pahasti pielessä lenssivauhdissa, kun esim. kakkoslähdön ensimmäisellä lenssillä jäämme Annelista, vaikka teoriassa meidän olisi jo pitänyt vähän peittääkin sitä. Syy tosin on ehkä siinä että yritin ajaa target-vauhteja ja ilmeisesti väärällä tuuliarvauksella, eli VMG jäi heikommaksi kuin olisi voinut.
Tolla asenteella ei ainakaan voi Charlottaa voittaa! Katsoppa sunnuntain trackejä tarkasti. Tehän pysytte jo hyvin Charlotan kryssivauhdissa. Jollain kryssillä saitte jopa selvästi kiinni. Kyllä Charlotta on voitettavissa kovassa kelissä.Petri wrote: Asetelmat viimeiseen lähtöön olivat jännät, kumpi tahansa lähdön voittaisikaan "voittaisi" regatan, eli kakkossijan, Charlottaa ei kukaan voi voittaa kovassa kelissä joten ei sitä kannata edes laskea (Ville ja Joakim voivat sitten lähteä syksyllä Karvalakkiin näyttämään väitteeni vääräksi).
LYS-kisassa se tosin on jo paljon vaikeampaa, ellei alla ole toinen FE tai joku muu yhtä räikeä kovan kelin vene, kuten vaikkapa Folkkari. 2009 Karvalakissa oltiin sentään jo yli 9 minuuttia ennen Charlottaa maalissa. "Vain" 7 minuuttia nopeammin olisi pitänyt purjehtia....