WHC 9/2010
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No emmänyttiiiä. Hiljalla 9 tulosta, Blue Cafélla vain kuusi. Osakilpailuja on vielä kolme, josta Blue Café saa laskea jokaisen mukaan ja he eivät ole kuin 10 pistettä Hiljan takana.Petri wrote:Isossa luokassa panokset kovenevat kun Blue Cafe varasti.
Kai se Blue Café:n sarja 1-1-1-1-0-0-2-1-OCS kertoo jo jotain kuka sen tulee viemään?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jos olisin jättänyt tekemättä mokan josta mainitsit olisi se ollut ehkä vaikeampaa. Ajoimme Olgan alle jonka jälkeen tuuli tuli sellaisesta kulmasta, että purjeet oli pakko pitää kryssi asennossa... no virheistä sakotetaan.harald wrote:No Merellin ohittaminen ei ollut vaikeaa, skuutit taisivat olla sivutuuliosuudella lukossa
Saitte kaiketi meitä kiinni myös toisen kierroksen ensimmäisellä sivutuuli osuudella. Tällä legillä ei säädöt tuntuneet olevan kohdillaan.
Onko sulla tietoa paljonko meiltä puuttuu neliöitä tuosta vanhasta G1:stä?
Teidän uudet purjeet näyttävät tulevan ~20cm spriidareiden ohi kun mun purjeen takaliesma miltei mahtuu saalinkien eteen (ainakin saalingin kohdalla...) Muutoinkin tuo täysimittainen G1 näyttäisi toimivan paremmin isopurjeen kanssa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Mitäs vikaa tuulessa oli? Pitääkö aina tuulla niin, että FE:t ottavat kolmoisvoiton?harald wrote: paska tuuli
Meillä ei tainut kertaakaan tippua tuuli alle 3 m/s eikä sellaista näy Charlotan käyrästäkään, joten kelihän oli mitä loistavin!
ESF:n radassa oli maili sivutuulta, maili suoraa kryssiä ja kaksi mailia slööriä/lenssiä (välillä lähes plattista, mutta ei jiippejä). Alku oli aika myrkkyä, kun hyvästä lähdöstä huolimatta 2,5 venettä tuli yläpuolelta ohi ja Marietta pääsi pahasti karkuun.
Selitä myös tuo "Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja". Inferno 29:llä ja FE 28e:llä on kuitenkin huomattavasti kovempi LYS-luku vesilinjaansa nähden. Temposta puhumattakaan, varsin kevyt perämoottoriversio, jonka vesilinja on lähes sama kuin FE:n.
Khröhöm, neloisvoiton, tai miltei vitoisvoiton, silloin tuuli on hyväJoakim wrote:Mitäs vikaa tuulessa oli? Pitääkö aina tuulla niin, että FE:t ottavat kolmoisvoiton?harald wrote: paska tuuli
Toisaalta ko. veneillä toki purjepinta-ala/uppouma-suhde taitaa olla erilainen kuin feneillä?Selitä myös tuo "Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja". Inferno 29:llä ja FE 28e:llä on kuitenkin huomattavasti kovempi LYS-luku vesilinjaansa nähden. Temposta puhumattakaan, varsin kevyt perämoottoriversio, jonka vesilinja on lähes sama kuin FE:n.
Kaitpa nyt VPP:stä pystyy sanomaan mitkä on FE:n mahdollisuudet ko. sivutuulilla ko. veneitä kohtaan?
Tämähän se on se yhden luvun tasoitussääntöjen ongelma, kun aina ei voi olla keskikeliä.
Inferno 29:ssä on toki paljon enemmän purjeita uppoumaan nähden, mutta Tempossa ja FG28e:ssä ei (no spinnun kanssa taas on).Petri wrote: Toisaalta ko. veneillä toki purjepinta-ala/uppouma-suhde taitaa olla erilainen kuin feneillä?
Kaitpa nyt VPP:stä pystyy sanomaan mitkä on FE:n mahdollisuudet ko. sivutuulilla ko. veneitä kohtaan?
Tämähän se on se yhden luvun tasoitussääntöjen ongelma, kun aina ei voi olla keskikeliä.
Homma riippuu hirveästi sivutuulesta. Esim. Charlotta vs. Ebnegea (hyvin identtinen VU:n kanssa) nopeusero spinnuttomissa sivutuulissa on VPP:n mukaan varsin pieni. Vaikkapa TWA 70 ja tuuli 6-20 kn nopeuseroa on 0,1-0,3 kn, ainoastaan 8-10 kn tuulessa eroa on yli 0,2 kn.
Sitten jos pystyykin ajamaan spinnulla eroa tulee LYS-lukueron mukaiset 0,4-0,5 kn, mutta vain 12 kn tuuleen saakka. 14-20 kn tuulessa eroa on 90 asteen TWA:lla enintään 0,1 kn.
Inferno 29:llä on jo parempi tilanne. Se pystyy repimään sen 0,4-0,5 kn myös 70 TWA:ssa 6-8 kn tuulessa, mutta sitten alkaa ero tasoittumaan ja 20 kn 70 TWA:ssa FE on täsmälleen yhtä nopea.
Spinnulla FG 28e, Inferno 29/31 ja Ebnegean pitäisi olla aina identtisiä vauhdiltaan lukuunottamatta kovempia tuulia, joissa FG28e:llä aivan pieni etu. Näin on myös ollut (Inferno 29:stä ei kokemusta).
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tottakai! Viitosvoitto olisi vielä parempiJoakim wrote:Mitäs vikaa tuulessa oli? Pitääkö aina tuulla niin, että FE:t ottavat kolmoisvoiton?
Tarkoitin lyhyellä meitä hitaampia. Sivu-tuulikisassa on kyllä huikea hyöty siitä että vene kiihtyy nopeuteensa, ja että se sitten liukuu sitä nopeutta helposti. Jos tuollaisessa pääsee kärkeen heti on kyllä todella vaikea päästä ohi sivutuulikisassa.Joakim wrote: Selitä myös tuo "Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja". Inferno 29:llä ja FE 28e:llä on kuitenkin huomattavasti kovempi LYS-luku vesilinjaansa nähden. Temposta puhumattakaan, varsin kevyt perämoottoriversio, jonka vesilinja on lähes sama kuin FE:n.
Me jäimme taas T-minin alle lähdön jälkeen, eikä siitä meinattu päästä ohi sitten millään. Tilanne olisi ollut eri jos olisimme ottaneet paremman startin mutta kun ei otettu. Osoittaa vaan sen sivutuulikisaamisen älyttömyyden.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdys
Eilisen illan kilpailun nimi olisi voinut olla hyvinkin tasoitettu eskaaderipurjehdus mallia: "jonossa perässä mars", missä paikat jonossa arvottiin lähdön jälkeisen ensimmäisen 500 metrin aikana.
Olimme hyvin tyrkyllä poijupäässä lähtöä kärkkymässä ja kerrankin oli ajoitus kohdallaan. Oltiin 5s ennen paukkua 5 metriä linjasta menossa vauhdilla. Valitettavasti siellä sitten oli muitakin ja VU pääsi nostamaan ja pakottamaan 360 asteen piruetit. Tämän jälkeen olitiinkin sitten fliitin viimeinen vene, eikä vallitseva tuulen suunta 5 radalla juuri sallinut ohituksia. Ainoat mahdollisuudet liittyivät toisen tekemään mokaan tai manoveerivaikeuksiin.
Otettiin sitten rauhallisin mielin ja keskityimme omaan suoritukseen ja manovereiden hieromiseen ensikertalaisen keulamiehen iloksi. Juha sai jumpata keulalla spinnun nostot, laskut sekä jiipit ja tulla sen jälkeen vielä ajamaan spinnua, jotta hän saisi kaiken mahdollisen kokemuksen ensi viikonloppua ajatellen.
Ainoa maininnan arvoinen asia oli ohitus Guy 27:stä yläkautta juuri ensimmäisen kierroksen lopussa. Muuta ei sitten oikein tapahtunutkaan.
Veneessä oltiin kolmisteen Harrin ollessa pinnassa ja Juhan hääriessä joka puolella.
PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta)
Eilisen illan kilpailun nimi olisi voinut olla hyvinkin tasoitettu eskaaderipurjehdus mallia: "jonossa perässä mars", missä paikat jonossa arvottiin lähdön jälkeisen ensimmäisen 500 metrin aikana.
Olimme hyvin tyrkyllä poijupäässä lähtöä kärkkymässä ja kerrankin oli ajoitus kohdallaan. Oltiin 5s ennen paukkua 5 metriä linjasta menossa vauhdilla. Valitettavasti siellä sitten oli muitakin ja VU pääsi nostamaan ja pakottamaan 360 asteen piruetit. Tämän jälkeen olitiinkin sitten fliitin viimeinen vene, eikä vallitseva tuulen suunta 5 radalla juuri sallinut ohituksia. Ainoat mahdollisuudet liittyivät toisen tekemään mokaan tai manoveerivaikeuksiin.
Otettiin sitten rauhallisin mielin ja keskityimme omaan suoritukseen ja manovereiden hieromiseen ensikertalaisen keulamiehen iloksi. Juha sai jumpata keulalla spinnun nostot, laskut sekä jiipit ja tulla sen jälkeen vielä ajamaan spinnua, jotta hän saisi kaiken mahdollisen kokemuksen ensi viikonloppua ajatellen.
Ainoa maininnan arvoinen asia oli ohitus Guy 27:stä yläkautta juuri ensimmäisen kierroksen lopussa. Muuta ei sitten oikein tapahtunutkaan.
Veneessä oltiin kolmisteen Harrin ollessa pinnassa ja Juhan hääriessä joka puolella.
PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta)
Ystävällisin veneily terveisin PR
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Varmaankin kannattaa keskustella, painavin sanakääntein.Panu wrote: PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta)
Valitettavasti tuo maailmalta kuvana kiirinyt pohjanpesutapa ei oikein onnistu FEssä...
Mikä maali on kyseessä?Panu wrote:Tervehdys
PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta)
Pitäisi maalata pohja ja nykyisistä maaleista ei ole kokemuksia. Pohja maalattiin viimeksi 10 vuotta sitten...
Jester
Panulla taitaa olla Blakes Cruising, mutta mä olen kyllä sitä mieltä ettei mikään muukaan nykymaaleista pidä pohjaa limattomana.Jester wrote:Mikä maali on kyseessä?
Pitäisi maalata pohja ja nykyisistä maaleista ei ole kokemuksia. Pohja maalattiin viimeksi 10 vuotta sitten...
Itse olen kokeillut itsehioutuvaa Mille Xtraa, myrkytöntä Sea Speediä ja nyt on kova Hard Racing Xtra. Kaikki ovat keränneet limaa suunnilleen samalla tavalla. Näkkiä on tarttunut käytännössä vain Sea Speediin.
Ei se pohja kyllä pesemättä pysy limattomana millään. Näistä mun kokeilemista Mille Xtra meni yhdellä maalauksella kolme kautta, mutta pinta oli röpö, kun sitä nyt ei oikein saa hiottua. Sea Speed on vaikea maalata, ja vaatii pesua enemmän kuin muut. Hard Racing tuntuu nyt ensimmäistä kautta toimivan yhtä hyvin kuin Mille Xtra, mutta pohja on hiottu sileäksi, joten sikäli pidän siitä enemmän.
Olli Niemi
Aivan ihmeellisestä kuvakulmasta otettuna, tosi kalliita kuvia, kele - kuvausaikomuksen vuoksi meni jiippailu keulassa päin sitä itteään ja samalla ainakin muutama sija tuloksissa alaspäin esillä nyt albumissa: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 34&page=14