WHC 8/2010

Moderators: Petri, harald

harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

VU seitsemäs vasta. Hmm, mitäköhän tämä tekee rankingille...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Prkl turhaa työtä tein, Hakola sai hommat pakettiin samoilla sekunteilla :(

Jep, ei voi mitään jos ei vaan osaa. Hommahan siis meni niin että neljältä vakiokeulagasti soittaa ja kertoo venäyttäneensä selkänsä töissä eikä kykene edes kyykistymään joten sitten usean epäonnisen paniikkisoiton jälkeen piti lähteä vesillä tilapäisavulla ja pieleenhän se meni kun jouduttiin ajamaan vieraissa rooleissa.
harald
Hallitus

Post by harald »

Ja olisihan siinä käynyt niin että Charlotta, Lisbeth ja Merelli oli tasoitetussa ajassa ison luokan voittanut Blue Café:ta ennen.
harald
Hallitus

Post by harald »

Petri wrote: Eli meidän mokailu maksoi vitoisvoiton, huono me. Oltaisiin voitu olla neljänsiä mutta eipä sitten, periaatteessa jos ei oltaisi uitettu spinnuskuuttia peräsimen väliin niin tuo 13s olisi ollut otettavissa.
No, voititte Vindungenin yhdellä sekunnilla. Jos se nyt yhtään helpottaa?
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

harald wrote:Ville taisi oll Tyynessä.

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt hiukan aikaisemmin huutaa tilaa esteelle, ja purjehtia tyynen kanssa vain pokkana paaralla fleetin edestä. Taas kokemusta rikkaampi.
Joo, mä olin siinä veneessä, mikä se nyt oli, no se mikä oli siinä lähtöhetkellä styyralla siinä linjan edullisemmassa päässä, niin Tyynehän se tosiaan taisi olla 8)

Paaralähtö ja moni muukin helppo tapa ottaa pirun hyviä lähtöjä valitettavasti toimii vain silloin, kun kukaan muu ei ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan :D Muut tavat ottaa startteja onkin sitten joko niitä vaikeita tai sitten niitä joilla otetaan huonoja lähtöjä. :cry:

Me kovasti kyllä katseltiin ja kuulosteltiin ja odoteltiin että milloin se tilahuuto tulee. Eipä tullut huutoa vaan kuului kops.

Sinänsä tuo tilanne oli erittäin kinkkinen paikka. En osaa sanoa mitä olisi tapahtunut, jos huuto olisi tullut ajoissa. Meidän mielestä olisit Harald mahdunut vendaamaan ja laskemaan meidän alta. Miten olisit reagoinut, jos emme olisikaan kääntäneet huudon myötä vaan vastanneet että tee itse vastakäännös (menikö se muuten noin suomeksi, englanniksi you tack)? Epäilen, että ainakaan et olisi tainnut osata odottaa tuollaista vastausta?

Toinen juttu on se, että meillä oli Tyynessä kyllä todella paha paikka vendata. Seuraava styyran vene oli mielestäni lähempänä meitä kuin mitä me oltiin Haraldista. Itse asiassa siinä vaiheessa kun vendasimme kolahduksen jälkeen (ihan hyvää hyvyyttämme, oikeaoppista virallista huutoa ei Charlotasta kuulunut;-) oli vielä vendan aikanakin epäselvää mitä tulee tapahtumaan. Juuri ennen vendaa arvioin itse, ettemme mitenkään pääse paaralla seuraavan veneen editse (mahtoiko olla Petri siinä?). Vendan ollessa valmis olimme sitten kuitenkin menossa selvästi seuraavan styyran veneen edestä ja ylempänä olleen Vindungenin perän takaa. En tiedä mitä tuossa tapahtui, mahtoiko Petri (jos oli Petri) laskea kohteliaasti styyralta meidän taitse tai joku iso sifti tai jotain? En usko arvioineeni noin pahasti pieleen, vaikka outo vene olikin.

Pointti edelläolevassa on se, että vaikka Harald olisi huutanut tilaa esteellä, niin Tyyne ei välttämättä olisi uskaltanut kääntää ennen kuin olisi itse huutanut tilaa esteellä seuraavalle veneeneelle. Jne. Koko "ketjun" purkaminen olisi voinut ottaa hyvinkin sen verran aikaa, että Harald olisi ollut kivillä kuitenkin. Todella vaikea ja v--mainen tilanne joka tapauksessa. Ei saisi mielestäni olla lähtölinjat noin lähellä matalaa. Ei tommonen 10 venettä styyralla vaan kertakaikkiaan käänny siitä ajoissa veke kun matkaa kiville on alle 100 metriä starttilinjasta.

Muuten jos nyt ilman kipparin lupaa raportoin Tyynestä, niin keskeisin havainto oli, että minä olen aivan liian iso, kömpelö ja laiska gastiksi. Startin ajan pyörin sitloorassa ja saatoin ehkä olla hyödyksikin, mutta oli kyllä liian outo rooli ja outo vene, että musta olisi mitään normimiehistöä kummoisempaa apua ollut sitten kun radalle päästiin. Olen ollut aivan liikaa "afterguardissa" ja liian vähän laidalla, joten nyt toista kertaa ikinä Tyynessä ja vielä rintamasuunta aivan outoon suuntaan niin enpä mä osaa juuri sanoa mikä meni hyvin ja mikä huonosti. Kivaa oli silti tuo laidalla istuskelukin, varsinkin kun oli vanhaa tuttua juttuseuraa muistoja verestämässä.

Kryssillä meillä oli nähtävästi vauhtiongelmaa, itse veikkaisin syyksi sitä, ettemme reagoineet puuskiin ja sifteihin kovinkaan aktiivisesti. Eli diagnosoisin ongelmaksi sen, että purjehdus ei ollut "skarppia" vaan vähän ailahtelevaa, eli toistuvasti välillä tuo vähän pielessä, välillä tuo toinen, väliin pieni ohjausvirhe yms. pientä koko ajan. Tietysti kun oltiin hitaammanpuoleinen vene fliitissä, jouduimme myös aika paljon ajelemaan vain sen mukaan, mihin muiden jäljiltä jäi vapaita tuulia. Mitään yksittäistä isompaa töppäystä en huomannut meidän tekevän.

Parissa paikkaa hävittiin kerralla vähän enemmän, melkin takana olimme millilleen punasen poijun leikkarilla, paitsi että se perkuleen tallinnanlaiva laittoi aallot ja tappoi tuulen just 3 veneenmittaa ennen poijua, että rekasimme siitä sitten just sen veneenmitan alaspäin ja tarvittiin kaksi turhaa vendaa. Spinnun nostossa oli narut jotenkin väärin, joten siinä kesti hetken arpoessa. Mutta ei noista nyt saa kuin maks minuutin selitykseksi. Peruspurjehduksesta puuttunut "viimeinen silaus" selittää sen turhan viitisen minuuttia.

Ihan hauska kisa oli kokonaisuutena.

PS. Minkäs värinen se Haraldin keulapurje oli?? Mä nähtävästi sekoitin f:t koska luulin Charlotan olleen vasta kolmantena sen vihreeltä-vihreelle strekin jälkeen.
Panu
hyperaktiivi

Post by Panu »

harald wrote:Missä Anneli kolisteli sitten?
Tervehdys

Ei kiville, vaan ison puomi otti reimariin. Ei mitään fataalia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
harald
Hallitus

Post by harald »

Meillä oli Aramid kusenkeltainen iso, ja valkoinen dacronfokka.

Merellissä (uusi tulokas tässä sarjassa) on samanlainen iso, mutta he ajoivat smoke pentex (musta, tummanharmaa) ykkösellä. Heitä olikin viisi veneessä.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Kun minä näin että Haraldilla kopsahti niin huusin heti tilaa esteelle pari kertaa ja takana tuleva H-vene heitti vendan jonka jälkeen heitin perään.
Eli mä olin todnäk jo paaralla siinä vaiheessa kun te vasta vendailitte.
Onneksi siihen meidän kohdalle oli jo ehtinyt tulla tilaa niin ettei ihan worst case-tilannetta päässyt syntymään.

FE-tunnistuskaavio:
Charlotta: valkoinen keula, kusenkeltainen iso
Lisbeth: kokovalkoinen purjesetti
Olga: kusenkeltainen keula, valkoisen iso
Merelli: Musta keula, kusenkeltainen iso
Anneli: musta keula, valkoinen iso

Helppoa mutta yksinkertaista!
harald
Hallitus

Post by harald »

vvoltti wrote:Paaralähtö ja moni muukin helppo tapa ottaa pirun hyviä lähtöjä valitettavasti toimii vain silloin, kun kukaan muu ei ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan :D
No mutkun yleensä harva on oikeassa paikassa :)

Ja se olisi muuten onnistunut jos olisin ajoittanut sen jiipin hiukan hitaammin. Nyt vanha peikko että lähden aina myöhässä nakersi takaraivossa ja yhtäkkiä oli enemmän aikaa tapettavana kuin ikinä ennen.

Vähän Kaarlonkin pää pyöri siinä tilanteessa myös :)
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Petri wrote:Eli mä olin todnäk jo paaralla siinä vaiheessa kun te vasta vendailitte.
Ahaa. No Fe siinä oli kuitenkin, Lisbeth, Merelli vai Anneli, kuka tunnustaa?
Petri wrote:FE-tunnistuskaavio:
Se oli siis sitten Charlotta ja Merelli mitkä mä sekotin. Olgan kyllä tunnistan aina siitä takaspoilerista. :lol:

V.
harald
Hallitus

Post by harald »

vvoltti wrote: Sinänsä tuo tilanne oli erittäin kinkkinen paikka. En osaa sanoa mitä olisi tapahtunut, jos huuto olisi tullut ajoissa. Meidän mielestä olisit Harald mahdunut vendaamaan ja laskemaan meidän alta. Miten olisit reagoinut, jos emme olisikaan kääntäneet huudon myötä vaan vastanneet että tee itse vastakäännös (menikö se muuten noin suomeksi, englanniksi you tack)? Epäilen, että ainakaan et olisi tainnut osata odottaa tuollaista vastausta?
Olisin voinut odottaa. Ja venda olisi lähtenyt heti. Ehkä pientä jäätymistä tuossa oli havaittavissa, en odottanut että olisi ollut noin matalaa ihan vielä.

Tuo oli jossain match-race jutussa, tai case-bookissa. Joku leen puolen styyran veneenä huusi nimenomaan "room to tack" johon toinen "you tack". No, leen vene vendasi ja tämän jälkeen tuli takaisin huuto notta "starboard". Leen vene joutui vendaamaan takaisin styyralle, ja silloin ylempi ja takaa oleva styyran vene vendasi pois. Tämä meni epätavallisesti match-jutuissa johonkin käsittelyyn, vaikka käsitttääkseni näitä käsitellään silloin vesillä suoraan. Lopputoteamus oli että jos on tilaa vendata leen veneenä, ja tehdä toinenkin vielä niin ei ole oikeutta vaatia ylempää venettä vendaamaan pois.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Prkl, meidän takaspoileri on vain lisätuulipinta-alaa lenssillä ja vastatuuleen lisää downforcea mutkissa!

Mutta trackista hyvin näkee ihan klassisen tapauksen (olisi hyvä jos Panu jossain vaiheessa vaivautuisi harrastamaan trackien ottamista, pitää varmaan nitoa yhdistyksen loggeri kiinni selkään tai jotain ;) ) siitä miten pienellä asialla voi olla suuria vaikutuksia. Eli, epäonnistuneen spinnujiipin seurauksena spinnu läplätti missä sattuu, mutta sitä ihmetellessä jne. venettä veti eteenpäin vain yksi purje ja kun genuaakaan ei saatu ylös niin näkee hyvin vihreä-vihreä-välin ensimmäisellä puoliskolla keskinopeuden olevan n. 5,3-5,5 solmua (GPSAR:n keskiarvon laskenta päälle valikosta ja keskiarvoistus vaikka 250m matkalle). Kun sitten genua vihdoin saatiin ylös nousi keskinopeus 6,3:een. Mutta tässä vaiheessa olikin siis jo menty puolet koko halssista solmua hitaammin, eli n. 600m. Kun sitten tekee vähän yksinkertaista matematiikkaa niin jäljelle jää että pelkkä säätäminen genuan kanssa hidasti venettä n. minuutin.

Eli, aina kaksi purjetta vetämässä kohti maalia.

PS. Panu, ei se puomi reimariin osunut vaan merkkiin, ainakin näin minä rataohjetta tulkitsen.
harald
Hallitus

Post by harald »

Petri wrote:PS. Panu, ei se puomi reimariin osunut vaan merkkiin, ainakin näin minä rataohjetta tulkitsen.
Onneksi noin merkkikosketukset (sääntö 31) voi hyvittää A) tekemällä vasta- ja myötäkäännöksen (sääntö 44.1) tai B) keskeyttämällä tai C) tulla protestoiduksi pois kokonaan (DSQ).
harald
Hallitus

Post by harald »

Merellistä tuli nyt track myös!
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Oliko Merelli todellakin tuossa missä tracki näyttää!?!?! Siis about lähtöhetkellä melko tarkkaan 50 metriä Tyynestä ja Haraldista suoraan vastatuuleen (=Tyyne ja Charlotta yli 50 metriä myöhässä). Jos tuo on totuus eikä Merelli varastanut niin minä menen anopinlaatikkoon häpeämään ja Haraldin on syytä tulla seuraksi. Toki Tyyne otti siinä minuutti ennen lähtöä pari venettä alakautta, eli tuskin ehdittiin aivan linjalle lähtöhekellä, mutta tuo track (vertaamalla Merelliä, Charlottaa ja muistikuvia) näyttää kyllä aivan kamalalta.

V.
Post Reply