WHC 8/2010
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mitäköhän Olgalle tapahtui lähellä ekaa merkkiä? Tracki näyttää vähän kummalliselta.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=120
Ajolinjat kryssillä ovat kyllä paremman näköiset, jotain Pete on tehnyt. Eihän tuossa olla harjoiteltu tai mitään, sehän on melkein huijaamista!
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=120
Ajolinjat kryssillä ovat kyllä paremman näköiset, jotain Pete on tehnyt. Eihän tuossa olla harjoiteltu tai mitään, sehän on melkein huijaamista!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tulipas tänään purjehdittua. Kryssin veneen ensin yksin Porkkalasta Jedaan, oli aika märkää touhua, kun vettä tuli taivaalta ja merestä. Kivaa oli kuitenkin, ja hauskaa on aina huomata kuinka paljon kovempaa vene kulkee kun saa miehistön mukaan.
Tänään oli siis Heikki, Mikko ja Ville veneessä. Meinasi taas mennä tiukaksi ehtiä viivalle, mutta hiukan nopeusrajoituksia venyttämällä saatiin keulagasti mukaan.
Lähtö poijun päästä oli ihan ok. T-mini olisi pitänyt nostaa kahville, mutta en viitsinyt kylkeenkään kolauttaa kun ei totellut. Kai näistä pitäisi protestoida, mutta ei jaksa.
Eka kryssi meni hyvin, paitsi sitten siinä ennen vihreää ajettiin ihan omaan reikään, jolloin Charlotta ja Vindungen menivät ohi. Ennen Melkkiä oltiin taas Vindungenista ohi, mutta jouduttiin tekemään venda pahaan paikkaan, jonka sitten sössin huolella ja Vindungen pääsi eteen. Vindungenin masto yltää varmaan ihan eri tuuliin, kun ne pääsi ajamaan paikoin tosi paljon ylemmäs.
Lenssillä päästiin taas ohi, kun meillä täysi miehistö sai spinnun ylös nopeammin, kuin Vindungenin kaksikko. Vauhdissa ei sitten kyllä enää pärjätty, kun saivat sen ylös. Merelli ajoi lenssin lujempaa, mutta onneksi matka ei riittänyt saamaan meitä kiinni.
Tracki jäi veneeseen, täytynee käpistellä joku päivä se ulos.
Tänään oli siis Heikki, Mikko ja Ville veneessä. Meinasi taas mennä tiukaksi ehtiä viivalle, mutta hiukan nopeusrajoituksia venyttämällä saatiin keulagasti mukaan.
Lähtö poijun päästä oli ihan ok. T-mini olisi pitänyt nostaa kahville, mutta en viitsinyt kylkeenkään kolauttaa kun ei totellut. Kai näistä pitäisi protestoida, mutta ei jaksa.
Eka kryssi meni hyvin, paitsi sitten siinä ennen vihreää ajettiin ihan omaan reikään, jolloin Charlotta ja Vindungen menivät ohi. Ennen Melkkiä oltiin taas Vindungenista ohi, mutta jouduttiin tekemään venda pahaan paikkaan, jonka sitten sössin huolella ja Vindungen pääsi eteen. Vindungenin masto yltää varmaan ihan eri tuuliin, kun ne pääsi ajamaan paikoin tosi paljon ylemmäs.
Lenssillä päästiin taas ohi, kun meillä täysi miehistö sai spinnun ylös nopeammin, kuin Vindungenin kaksikko. Vauhdissa ei sitten kyllä enää pärjätty, kun saivat sen ylös. Merelli ajoi lenssin lujempaa, mutta onneksi matka ei riittänyt saamaan meitä kiinni.
Tracki jäi veneeseen, täytynee käpistellä joku päivä se ulos.
Olli Niemi
Tervehdys
Tänään veneessä kanssani häärivät Juha, Kalevi ja Samppa. Sekalainen seurakunta ekaa kertaa yhdessä.
Lähtö Charlotan perässä, mutta myöhässä, kuinkas muuten? Paaralla yritettiin fliitin läpi lautakunnan päästä, mutta eihän siellä tilaa ollut. Vendailtiin toisia väistäen ja jäätiin jo tässä vaiheessa jonon hännille.
Vihreälle tultiin sitten kivien ja Varsasaaren välistä otten kiinni edellä menevää h:ta. Kryssi Larun ja Melkin väliin oli tosi maukas. Ilmeiseti G1 oli meillä yhtä nopea kun Olgan G3. Niin tasan mentiin koko ajan. Yritin välttää vendoja ja ajoittaa ne vähät oikeisiin paikkoihin välttäen paskoja ja katve alueita. Kohtuullisesti onnistuttiin, kun saatiin Olgan lähdössä saama etumatka kiinni. Tiukkaa vääntöä riitti vierekkäi Melkiltä aina Ådholmille asti, missä Olga vaati tilaa (eikä malttanut ajaa sitten suoraa merkille, hyi hyi), mutta kämmi jiipin merkillä. Me ajettiin tiukasti samalle merkille (vihreältä vihreälle) styyralla, toisin kuin Olga. Vauhdissa hävittiin ehkä veneen mitta, mutta meidän ei tarvinnutkaan jiipata
. Mentiin sitten alapuolelta Olgasta ohi ja hetkessä oli ero meihin tavoittamaton. Loppu ajettiin sitten lenssiä maaliin raikkaassa tuulessa.
Kivaa oli ja venekin kulki ihan toiseen malliin kuin viikko sitten..
Tänään veneessä kanssani häärivät Juha, Kalevi ja Samppa. Sekalainen seurakunta ekaa kertaa yhdessä.
Lähtö Charlotan perässä, mutta myöhässä, kuinkas muuten? Paaralla yritettiin fliitin läpi lautakunnan päästä, mutta eihän siellä tilaa ollut. Vendailtiin toisia väistäen ja jäätiin jo tässä vaiheessa jonon hännille.
Vihreälle tultiin sitten kivien ja Varsasaaren välistä otten kiinni edellä menevää h:ta. Kryssi Larun ja Melkin väliin oli tosi maukas. Ilmeiseti G1 oli meillä yhtä nopea kun Olgan G3. Niin tasan mentiin koko ajan. Yritin välttää vendoja ja ajoittaa ne vähät oikeisiin paikkoihin välttäen paskoja ja katve alueita. Kohtuullisesti onnistuttiin, kun saatiin Olgan lähdössä saama etumatka kiinni. Tiukkaa vääntöä riitti vierekkäi Melkiltä aina Ådholmille asti, missä Olga vaati tilaa (eikä malttanut ajaa sitten suoraa merkille, hyi hyi), mutta kämmi jiipin merkillä. Me ajettiin tiukasti samalle merkille (vihreältä vihreälle) styyralla, toisin kuin Olga. Vauhdissa hävittiin ehkä veneen mitta, mutta meidän ei tarvinnutkaan jiipata

Kivaa oli ja venekin kulki ihan toiseen malliin kuin viikko sitten..
Ystävällisin veneily terveisin PR
Ihme shiftailua ja tuulen moinailua siinä merkin tuntumassa oli ja toi meidän kolmonen on sellainen purje että jos tuuli moinaa sinne 5-6 m/s tienoille niin sitä on tosi vaikea ajaa. Tai siis skuuttiin pitäisi koskea samantien mutta jos koko 190 kg miehistöä on jo laidalla niin ei sieltä oikein kukaan ehdi singota leehen niiksi hetkiksi kun tyyntyy.
ESF:llä varmaan tulosten laskenta/esillepistäminen tehdään suoraan Amiraalinsataman kerhohuoneella, se nopeuttaa toki hommaa kovasti verrattuna WHC:n systeemiin missä on useita eri lähettäjiä jne.
ESF:llä varmaan tulosten laskenta/esillepistäminen tehdään suoraan Amiraalinsataman kerhohuoneella, se nopeuttaa toki hommaa kovasti verrattuna WHC:n systeemiin missä on useita eri lähettäjiä jne.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo fokan ajaminen kun tyyntyy vaatii harjoittelemista. Laminaatti-fokka on vähän vaikeampi kyllä, sillä se ei muuta muotoaan sitten mitenkään. Tämähän on hyvä ja huono asia, mutta ilmenee juuri kun saavutaan fokan rekisterin alapäähän.
Suosittelen ajamista paljon fokalla lomapurjehduksen aikana. Silmät lokissa, siinä oppii todella paljon.
Jos teillä on 190kg (Charlottassa tänään n. 360 kg) laidalla, ja neljä henkeä uskon että singahdatte kyllä nopeammin kuin me kaljamahaiset selkävaivaiset keskiikäiset jos asenne olisi vain kohdallaan.
Suosittelen ajamista paljon fokalla lomapurjehduksen aikana. Silmät lokissa, siinä oppii todella paljon.
Jos teillä on 190kg (Charlottassa tänään n. 360 kg) laidalla, ja neljä henkeä uskon että singahdatte kyllä nopeammin kuin me kaljamahaiset selkävaivaiset keskiikäiset jos asenne olisi vain kohdallaan.
Last edited by harald on Wed Aug 18, 2010 23:19 pm, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tottakai mä tilaa vaadin kun te olitte styyran vene ja me paarallaPanu wrote: Tiukkaa vääntöä riitti vierekkäi Melkiltä aina Ådholmille asti, missä Olga vaati tilaa (eikä malttanut ajaa sitten suoraa merkille, hyi hyi), mutta kämmi jiipin merkillä.

Ja me kyllä ajettiin jiippi aivan normaalisti, kuten merkkitila myös oikeuttaa. Ei tuossa kelissä voi täysin merkkiä päin ajaa, muutenhan sitä voisi vaikka koskettaa mikä ei ole sallittua.
Tulokset on kyllä jo siis tiedossa, se on vain Vihdin pää jolla on muita kiireitä

- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Siinä on kyllä eroa miten jiipin joutuu tekemään jos on väistämisvelvollinen mutta sisäpaikkaan oikeutettu vrt. siihen että on etuajooikeutettu ja sisäpaikalla. Jos on väistämisvelvollinen joutuu kyllä ajamaan paljon tiukempaa ja hitaampaa jiippiä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo on juuri se keli missä on yhdentekevää onko ykkönen vai kolmonen. Avainsana on aallokko, tai oikeammin sen puute. Ilman aallokkoa kolmonen vetää aivan yhtä hyvin, mutta vähemmällä työllä. Ja kolmosella voi vendata useammin. Sitäkin tuli tänään kokeiltua, vendaamista siis...Panu wrote:Ilmeiseti G1 oli meillä yhtä nopea kun Olgan G3. Niin tasan mentiin koko ajan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mun mielestä tuo on kyllä paljon sanottu, paljon olennaisempi asia on taas kerran miehistöpaino. Meillä oli siis laidalla hengaamassa 190 kg, mites muilla? Ei meillä olisi ollut jakoa ajaa ykkösellä.harald wrote:Tuo on juuri se keli missä on yhdentekevää onko ykkönen vai kolmonen. Avainsana on aallokko, tai oikeammin sen puute. Ilman aallokkoa kolmonen vetää aivan yhtä hyvin, mutta vähemmällä työllä. Ja kolmosella voi vendata useammin. Sitäkin tuli tänään kokeiltua, vendaamista siis...Panu wrote:Ilmeiseti G1 oli meillä yhtä nopea kun Olgan G3. Niin tasan mentiin koko ajan.
Mutta niinhän se menee, (erään meglu-tiimin sivuilta kopsattuna Northin Meglu-gurun vastauksena miksi tiimi ei pärjää kovalla kelillä)
"you (kipparimme) better get rid of that lousy lightweight crew that you have at the moment and start sailing with real men, you will never be successful with those skinny loosers"
Siis jiippaaminen merkillähän (18.4) menee aika ympäripyöreästi
18.4 Gybing
When an inside overlapped right-of-way boat must gybe at a mark to
sail her proper course, until she gybes she shall sail no farther from
the mark than needed to sail that course. Rule 18.4 does not apply at
a gate mark.
Hmm, jos nyt oikein pienen luokan laskin niin
2674 19:56:11 18:10:00 1:46:11 1,07 1:53:37
2741 19:58:53 18:10:00 1:48:53 1,07 1:56:30
2545 19:59:55 18:10:00 1:49:55 1,07 1:57:37
2216 20:03:57 18:10:00 1:53:57 1,07 2:01:56
10008 20:06:58 18:10:00 1:56:58 1,05 2:02:49
2949 20:04:59 18:10:00 1:54:59 1,07 2:03:02
9152 19:57:56 18:10:00 1:47:56 1,14 2:03:03
728 20:05:35 18:10:00 1:55:35 1,08 2:04:50
984 20:01:56 18:10:00 1:51:56 1,12 2:05:22
3730 20:16:40 18:10:00 2:06:40 0,99 2:05:24
Eli meidän mokailu maksoi vitoisvoiton, huono me. Oltaisiin voitu olla neljänsiä mutta eipä sitten, periaatteessa jos ei oltaisi uitettu spinnuskuuttia peräsimen väliin niin tuo 13s olisi ollut otettavissa.
2674 19:56:11 18:10:00 1:46:11 1,07 1:53:37
2741 19:58:53 18:10:00 1:48:53 1,07 1:56:30
2545 19:59:55 18:10:00 1:49:55 1,07 1:57:37
2216 20:03:57 18:10:00 1:53:57 1,07 2:01:56
10008 20:06:58 18:10:00 1:56:58 1,05 2:02:49
2949 20:04:59 18:10:00 1:54:59 1,07 2:03:02
9152 19:57:56 18:10:00 1:47:56 1,14 2:03:03
728 20:05:35 18:10:00 1:55:35 1,08 2:04:50
984 20:01:56 18:10:00 1:51:56 1,12 2:05:22
3730 20:16:40 18:10:00 2:06:40 0,99 2:05:24
Eli meidän mokailu maksoi vitoisvoiton, huono me. Oltaisiin voitu olla neljänsiä mutta eipä sitten, periaatteessa jos ei oltaisi uitettu spinnuskuuttia peräsimen väliin niin tuo 13s olisi ollut otettavissa.
Last edited by Petri on Wed Aug 18, 2010 23:43 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Niin, nelosvoittoon pitää nyt vain tyytyä:
Olisitte nyt Olgassa voineet vetää noin 20 s nopeammin!
Nyt nousee kyllä LYS-luku!
Code: Select all
Sijoitus Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Venetyyppi LYS-luku Purjehdittu aika Tasoitetettu aika Muuta
1. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.07 1:46:11 1:53:37
2. Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth FE-83 1,07 1:48:53 1:56:30
3. Antti Salovuori MP FIN2545 Merelli FE83 1,07 1:49:55 1:57:37
4. Panu Ranta OV FIN 2216 Anneli FE-83 1,07 1:53:57 2:01:56
5. Kaarlo Vennervirta EMK FIN-10008 Tyyne RJ85 1,05 1:56:58 2:02:49
6. Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE-83 1,07 1:54:59 2:03:02
7. Palle Eklund hsk FIN 9152 VindUngen FG 28e 1,14 1:47:56 2:03:03
8. Henrikki Talvitie HVK FIN-728 Elle H-vene 1,08 1:55:35 2:04:50
9. Timo Urala EMK FIN-984 American Beauty Albin Express 1,12 1:51:56 2:05:22
10. Olli Mustonen EM FIN 3730 T-Mini Teemin 0,99 (LYS todistus) 2:06:40 2:05:24
Nyt nousee kyllä LYS-luku!

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020