WHC 8/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 8/2010

Post by harald »

Windguru lupailee näköjään 15-20 knotsia ensi viikolle. Sopii minulle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, eilen tarjosi fmi.fi 2m/s kaakosta, aamulla 9 m/s itäkaakosta, nyt 7 m/s itäkoillisesta. Ja sadetta. Kaikki käy :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panokset kovenevat, Merelli on ilmoittautunut WHC:hen :)
Todellisten ammattilaisten tavoin Antti kävi ensin skouttaamassa kilpailua ja vesialuetta ja sitten...

Onneksi sinänsä venemäärän kasvun vaikutus pistekertymään on marginaalinen, sijaluvun tiputus yhdellä sijalla venemäärän kasvaessa yhdellä tiputtaa pistekertymää vain pari kymmenystä.
Ei niin että olisin mitenkään pessimistinen, mutta kuitenkin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tervetuloa! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Helsinki Harmaja
Tuorein säähavainto: 18.8.2010 15:00 Suomen aikaa Lämpötila 19,5 °C; kosteus 78 %; kastepiste 15,4 °C; itätuulta 10 m/s; puuska 13 m/s; paine 1003,7 hPa; puolipilvistä (3/8);

Helsinki Kasuuni
Tuorein säähavainto: 18.8.2010 15:00 Suomen aikaa koillistuulta 12 m/s; puuska 15 m/s; paine 1003,1 hPa.

Rock and roll! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Nyt voin kerrankin minäkin sanoa, että odotan Haraldin kisaraporttia mitä suurimmalla innolla!!

:twisted:

Ville (vvoltti kännystä)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Huoh että oli kauhea kisa, kryssi oli pelkkää tervanjuontia paskoissa ajellen ja niitä vältellen aina sopivasti tyveneen vendaten jne.
Oikeastaan lähes kaikki kisan aikana meni huonosti, mutta toisaalta emme sentään kolistelleet maankamaraa kuten muut kanssakilpailijat (ainakin sellaista kolinaa Charlottasta ja Annelista kuului radan varrella).

Lenssillä sitten meillä oli tiukkaa skabaa Annelin kanssa kunnes ryssimme jiipin täydellisesti ja se oli siinä. Sijoitus todnäk 7/10 tjsp. Siitä on aikaa kun olemme mokanneet manööverejä, mutta yksikin kerta riittää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ville: Vahingonilo on paras ilo vai :)

Kivien kautta kärkeen

Track:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=120

Veneessä tuore SM-kultamitalisti Sampsa, MM-melgespurjehtija Peik ja sitten minä ja Pone. Lähdimme kolmosella, joka mielestäni on ainoa oikea purje tällaiselle kelille missä tuulee koko ajan yli 10 knotsia mutta aaltoa ei ole nimeksikään.

Lähtöalueella pörräsi FEneitä aika kivasti, Lisbeth on palannut evakosta porkkalasta ja Merelli on tupsahtanut paikan päälle myös! Kohtahan tämä on FEneitten viikkosarja, ellei se jo ole sitä.

Nelosrataa luvattiin, ja kuten tuossa aikaisemmin olette jo lukeneet niin kivaa purjehduskeliä luvattiin. Kasuunilla 13 (16) m/s, mutta tämän verran ei rata-alueella ollut. Ilmeisesti Melkki ja muut saaret edessä vähentävät tuulen nopeuden parikin metriä sekunnissa, sillä tyypillinen tuuli taisi olla 14-16 knotsia. Paluumatkalla Melkin e-kärjessä oli sitten 22 knotsin puuskia.

No, itse lähtö. Huomasin että lähtöviiva oli yli 20° astetta vino niin, että rannan pään pitäisi olla edullisempi. Aprikoitiin siinä sitten sitä riskiä että jää jumiin fleetin alle ja ajaudutaan rantaan. Mitä vielä, siihenhän löytyy patenttiratkaisu että lähtee paaralla fleetin edestä.

Valmistelut meni siltä osin ok että olimme oikeassa paikassa ja vauhdissa mutta kellossa oli 10s liikaa vielä aikaa joten jouduimme jarruttelemaan. Tässä alkoi alamäki.

Kävikin sitten niin että Tyyne tuli linjaa pitkin niin kivasti että emme sitten ehtineetkään edestä vaan oli pakko ottaa tikki takaisin styyralle. Siinä sitten aprikoitiin vaihtoehtoja ja edessä oleva pintakivi suureni silmissä. Nostin kurssia hiukan rohkaistaakseni Tyyneä vendaamaan mutta tämähän ei tietenkään ollut mieluisa vaihtoehto kun takaa tulee kymmenkunta venettä vielä styyralla. Klonks sanoi kölimme kun kivi osui ilmeisesti tunnosta päätellen sen alaosaan tai alle. No, tässä vaiheessa on jo ihan ok pyytää tilaa esteelle ja vendasimme paaralle.

Paaran halssia saatiin purjehtia muutaman kymmenen metriä niin seuraava potilas eli Vindungen saapuu styyralla. Uusi venda heidän alle ja pientä keskustelua että rannassa ei ole kivaa. Uusi venda paaralle ja eikös sieltä tule Lisbeth vuorostaan. No, Lisbeth vendasi siitä sitten suoraan eteemme ja vaikka kuinka yritin niin peräpeilistä ei pääse läpi.

Uusi venda styyralle, olin tässä jo menettänyt laskun että monesko venda startin jälkeen. Muutaman kymmenen metriä taas styyralla ja takaisin paaralle. Nyt vasta päästiin ikään kuin purjehtimaan.

Pystyimme parempaan höjdiin kuin edessä oleva Lisbeth, mutta oikukas ja siftaileva tuuli teki hommasta mielenkiintoisen. Paaralla kurssi vaihteli 120° ja 135° välillä ilman että siitä olisi saanut otteen vendojen ajoittamisen muodossa. Vindungen vendasi ja meni vasempaan laitaan tässä. Lisbeth jatkoi kaisa kulmaan periaatteella oikealle. Me jouduimme vendaamaan kareikon takia kohti Varsasaarta ja tässä olimmekin jo Vindungenin edessä. Takaisin paaralle.

Leikkarin lähestyessä näytti ensin siltä että Lisbeth tulisi siitä oikealta ennen meitä mutta tuuli siftasi juuri ennen kohtaamistamme sen verran että pääsimmekin heidän edestä menemään. Tällä hetkellä Vindungen oli myös paaralla meidän kello kahdessa ja kun he vendasivat vendasimme samaan aikaan, ehkä vähän liian aikaisin.

Vendan aikaisuudesta huolimatta oli taas säkä siftien kanssa, sillä kurssi nousi leikkarin alta ylös vihreälle niin että sekä Lisbeth ja Vindungen olivat selvästi perässä ekalla vihreällä.

Sivutuuliosuus vihreälle. Tosi kiva kryssi käärmesaarten eteläpuolella melkin aukolle, kauhealla höjdillä ja tosi hyvällä speedillä. Ehkä viime viikonlopun yksinpurjehdus-sessio kryssinä sipoon selälle 8 m/s tuulessa kävi harjoittelusta? Hyvin Charlotta kulki. Melkin aukosta parilla vendalla, aukossa vallinneen hyvä tuulen avulla ja Melkin peittoa vältellen.

Sivutuuliosuus etelään Melkin toisella puolella ja spinnu ylös vikalla punaisella poijulla. Tässä vaiheessa rupesi näyttämään hyvältä kun perässä oli Vindungen kovasti ahtaalla Lisbethin kanssa ja heidän perässä heti kiinni Merelli. Tässä rupesin jo toivomaan vähintään kolmoisvoittoa FEneiltä. Katotaan toteutuuko.

Lenssi käärmesaarten portille jossa jiippi vihreälle. Vihreällä jiippi ja kireä slööri toiselle vihreälle. Lenssi siftejä ottaen kohti maalia ja paukku oli meidän hyvällä marginaalilla. Kiitoksia!

Maalissa olimme ennen suuren luokan ekaa venettä, ja taisi Lisbethkin olla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Missä Anneli kolisteli sitten?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Missä Anneli kolisteli sitten?
Käärmesaaren portilla ainakin äänestä päätellen taisi olla pohjakosketus vihreän kepin luona, tiedä sitten onko merkki siirtynyt vai mitä.

Hmm, kun katselee noita maaliaikoja ei se välttämättä aivan reisille sitten lopulta mennytkään vaikka kiva kisa Annelin kanssa kaatui pelkkään mokailuun. Mutta pidetäänpä ihmiset silti vielä jännityksessä tovin aikaa.

Oliko Ville itse kisassa, voimmeko siis odottaa myös Villen kisaraporttia jossain vaiheessa :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ville taisi oll Tyynessä.

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt hiukan aikaisemmin huutaa tilaa esteelle, ja purjehtia tyynen kanssa vain pokkana paaralla fleetin edestä. Taas kokemusta rikkaampi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote:Missä Anneli kolisteli sitten?
Käärmesaaren portilla ainakin äänestä päätellen taisi olla pohjakosketus vihreän kepin luona, tiedä sitten onko merkki siirtynyt vai mitä.
Hmm, missäköhän kohtaa tarkalleen. Kohta pitää teipata Panuun loggeri kiinni pysyvästi jotta saadaan kaikki nämä tärkeät paikat paikallistettua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ohimennen kanssa todettakoon että kohtalaisen tiukasti spinnuskuutti junttautuu peräsimen ja sen peräsimen tukirakenteen väliin kun se sinne sopivasti jumahtaa. Meni oikeastaan puolet vihreältä kepiltä vihreälle irroittaessa skuuttia veneen alta, onneksi ei sentään tarvinnut lähteä uimaan veneen alle. Minuutin pari siitä tuli pummia eli feneitten vitosvoiton yms. uupuminen on sitten ihan puhtaasti meidän syytä kun ei osattu jiipata ja sitten spinnun kanssa säätäessä meni piitkään että oli genua kannella ja spinnu läpättämässä "jossain".
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pitäisi muuten tarkemmin seurata näitä sääpalveluja vs. toteutuneita tuulia. Windgurun 15-20 oli aika oikea loppujen lopuksi.

2010 HAR Tuorein säähavainto: 18.8.2010 17:40 Suomen aikaa Lämpötila 19,7 °C; kosteus 66 %; kastepiste 13,2 °C; itätuulta 10 m/s; puuska 13 m/s; paine 1003,0 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8);
2010 HAR Tuorein säähavainto: 18.8.2010 18:30 Suomen aikaa Lämpötila 19,8 °C; kosteus 64 %; kastepiste 12,7 °C; itätuulta 9 m/s; puuska 11 m/s; paine 1002,7 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8);
2010 HAR Tuorein säähavainto: 18.8.2010 19:50 Suomen aikaa Lämpötila 19,9 °C; kosteus 65 %; kastepiste 13,1 °C; itätuulta 7 m/s; puuska 11 m/s; paine 1002,3 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8);

Ero on vain suuri siinä purjehditaanko itätuulilla melkin p-puolella, vai eteläpuolella. Windgurun ennuste oli "helsingille".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply