Handy wrote:Aloin tuossa miettimään (ensimmäinen virhe?) että pärjäisikö näin alkuunsa ilman barbereita? Olisiko tuossa vähemmän liikkuvia osia harjoittelun kannalta jos käyttää alagaijaa?
Joko alagaija tai barberit on pakollinen, muuten on riski yhteen ikävimpään spinnumanööveriin eli spinnupuomi nousee pystyyn.
Barberit suojelevat kaidetolppia, jotka saattavat vääntyä tiukoilla kulmilla (puomi lähellä keulastaagia) ilman barbereita).
Lisäksi barbereiden avulla puomin saa rauhoittumaan (eteenpäin vetevä alagaija ajaa saman asian).
Hyvin voit aloittaa ilman barbereita, varsinkin kevyellä tuulilla ja avoimilla kulmilla.
Tyypillisesti kisaveneissä taas mietitään toisinpäin, miten päästä eroon alagaijasta joka vain hankaloittaa liikehdintää kannella ja vaikeuttaa manöövereitä
Mutta toisaalta, väittäisin että Olgaan asennettiin barberit ehkä joskus 2006 ja sitä ennen ajettiin spinnua ilman alagaijaakin kutakuinkin kelissä kuin kelissä, eli kyllä ilman barbereitakin pärjää jos niitten virittäminen tuntuu hankalalta. Ja aina ne voi virittää "kiinteiksi" eli ihan vain 50cm nartsanpätkä jossa on toisessa päässä teräsrengas ja toisessa sakkeli. Aina tarvittaessa heität sakkelilla ko. narun kiinni varvaslistaan siihen vanttien tasalle ja spinnuskuutti sitten teräsrenkaan läpi ja tadaa, sinulla on all-round-barberit jotka toimivat ihan hyvin ilman alagaijaakin jonnekin 7-8 m/s keleihin asti.
Itse en jättäisi barbereita laittamatta. Niillä saa spinnun muotoiltua tosi helposti sitloodasta käsin ja jiipitkin ovat tosi paljon helpompia kun se alagaija ei ole siellä puomia häiritsemässä.
Jos on aikomus käyttää spinnua vain tosi syvillä kulmilla virittäisin ennemmin Petrin ehdottamalla tavalla pari 50 cm tamppia rustirautojen tasalle pitämään skuutit alhaalla (ja puomin edessä).
Tuo kaidetolppien suojeleminen oli tosi hyvä pointti myös. Nimim. viisi vaihtanutta jalkoineen.
Vähimmäis tavaratarve barbereille lienee kaksi pientä mini Servo 11 Cleat:ia maritimista á 21,30¤. Älä osta muovisia. Sitten tarvitaan ainakin kaksi pientä plokia esim. Harken Carbo 29 mm esim. Prosailorista noin runsas 10¤ kpl. Barbereiden päihin välttäisi ehkä teräsrenkaat maritimista 0,90¤.
Rotta (Servocleat siis) sitloodan reunan etupäähän, 29mm ploki varvaslistaan (laita naruilla) rustirautojen kohdalle ja sitten päähän se RST-rengas.
Noin 45¤
Tässä mallissa barberi menee siis kantta pitkin, eikä ratkaisu ole aivan kitkaton. Se toimii syvemmillä kulmilla kyllä riittävän hyvin, ja sen barberin voi sitten vetää rotasta ulos ja ripustaa mantookiin niin se ei ole tiellä.
Sitten kun mielii enemmän leikkailla, ja spinnunkäyttäminen yleistyy voi kalustoa täydentää taittoplokilla päävinssin kohdalla. Silloin pitää rotta kääntää hiukan, jotta sen kulma paremmin vastaa uutta vetoa. Seuraavassa vaiheessa barberin pään RST-renkaan korvaa sitten toisella parilla 29mm carboilla (bartonin pienet eivät kestäneet, hyvä ettei muovinsäpäleet lävistäneet purjetta tai ihmistä).
harald wrote: Barbereiden päihin välttäisi ehkä teräsrenkaat maritimista 0,90¤.
Suosittelen karbiinihakaa, ploki on ihan turha. Haalla on paljon muuta käyttöä (keulapurjeen ulkoskuuttaus, preventteri jne.) eikä tarvitse skuutteja pujotella. Vaihdoin pieneistä kuulalaakeriplokeista hakoihin enkä ole keksinyt ainoatakaan huonoa puolta. Kitka ei ole ongelma.
Nojaa, meillä oli teräsrenkaat barbereissa pari vuotta ja täksi vuodeksi fiksattiin systeemi Harkenin carbon-plokien varaan ja trimmaaja on kyllä kehunut ratkaisua, nyt spinnun hienosäätö on niin paljon helpompaa kun kovassakaan kelissä ei barbereissa ole juuri yhtään kitkaa ja säädön voi tehdä "vasemmalla kädellä" samalla spinnua ajaen.
Voi hyvin olla että voimat ovat erilaisia. Eräs 42-jalkaisessa avomeriraaserissa on 0.6oz spinnuja joissa vahvikkeet ovat pienempiä kuin meidän veneessä eikä niitä ole mennyt rikki. Meidän veneestä on vuorostaan 0.75oz spinnusta vedetty spinnukulmat irti monta kertaa.
Arvaan että Joakimin "Tempon teitte" käyttäytyy enemmän kuin se 42 jalkainen autotalo.
edit: tarkoititko nyt spinnugaijan säätämistä barberi pohjassa?
harald wrote:
Toisaalta me ajetaan spinnulla vielä sellaisia kulmia ja sellaisissa tuulennopeuksissa kun Joakimilla on se pussissa
Sitä suuremmalla syyllä! Wichardin 60 mm asymmetrinen haka: WL 400 kg, BL 800 kg, paino 31 g. Carbo 29: WL 150 kg, BL 454 kg ja paino mallista riippuen vajaat 30 g.
Jos ja kun tuo 150 kg ylittyy reilusti, ei kuulalaakeroitu enää toimikaan hyvin.
Gaijan voimissa tuskin on suurta eroa, kun oikaiseva momentti on kutakuinkin sama. Pahimmillaan gaijaa saa vinssata tosissaan 32 vinssistä huolimatta.
32 m2 nenäliina tietysti pysyy kauemmin ylhäällä kuin 53 m2 spinnu. Ei siinä mitään, olen kyllä kaipaillut "myrskyspinnua" aina joskus. Sopiva voisi olla reilut 40 m2.
Siis juuri spinnupuomin skuutin säätämisestä kyse, barberi pohjassa se kuitenkin tekee aikamoisen kulman skuuttiin ja teräsrenkaalla siitä tuli kitkaa "kohtalaisesti".
Ja onhan se carboploki ehkä vähän kevyempikin kuin rengas/karbiinihaka
harald wrote:
Toisaalta me ajetaan spinnulla vielä sellaisia kulmia ja sellaisissa tuulennopeuksissa kun Joakimilla on se pussissa
Sitä suuremmalla syyllä! Wichardin 60 mm asymmetrinen haka: WL 400 kg, BL 800 kg, paino 31 g. Carbo 29: WL 150 kg, BL 454 kg ja paino mallista riippuen vajaat 30 g.
Jos ja kun tuo 150 kg ylittyy reilusti, ei kuulalaakeroitu enää toimikaan hyvin.
Gaijan voimissa tuskin on suurta eroa, kun oikaiseva momentti on kutakuinkin sama. Pahimmillaan gaijaa saa vinssata tosissaan 32 vinssistä huolimatta.
32 m2 nenäliina tietysti pysyy kauemmin ylhäällä kuin 53 m2 spinnu. Ei siinä mitään, olen kyllä kaipaillut "myrskyspinnua" aina joskus. Sopiva voisi olla reilut 40 m2.
Ei tuossa barberin päässä kyllä milloinkaan yli 150 kg voimia ole, joten siltä osin ollaan kyllä ihan turvallisella alueella. Haka olisi kyllä monikäyttöisempi, se on totta.
Älä vähättele meidän isoa spinnua, se on vähintään 37 m², ellei jopa 40!!!
Petri wrote:Siis juuri spinnupuomin skuutin säätämisestä kyse, barberi pohjassa se kuitenkin tekee aikamoisen kulman skuuttiin ja teräsrenkaalla siitä tuli kitkaa "kohtalaisesti".
Ja onhan se carboploki ehkä vähän kevyempikin kuin rengas/karbiinihaka
Se kulma on tosiaan aika erilainen Tempossa ja FEneessä. Tempossa puomi on lähtökohtaisesti lähempänä kantta, kun meillä on usein puomin pää aika kaukanakin kannesta.
Scandicappi-spinnuhan taitaa olla joku 45 m^2 ja kyllä me silläkin ollaan ajeltu "kelissä"
Nyt osin edesmenneen Nothing-to-Lose-spinnun jälkeen meillä on ongelma että mitä tehdä jos kisaspinnu hajoaa, pitänee jostain yrittää ostaa käytettynä joku nenäliinaspinnu varalle.
Puomin korkeudella tosiaan taitaa olla suurempi vaikutus kuin käytetyllä "kitkanpoistoratkaisulla", kieltämättä jos puomi olisi vaikkapa 50cm matalammalla niin teräsrengas lienisi ihan ok.
Hmm, jokohan me ollaan taas pelästytetty Handy pois ketjusta näillä hifistelyjutuilla
Handy wrote:Aloin tuossa miettimään (ensimmäinen virhe?) että pärjäisikö näin alkuunsa ilman barbereita? Olisiko tuossa vähemmän liikkuvia osia harjoittelun kannalta jos käyttää alagaijaa?
Juu, siinä kun käytiin harjoittelemassa, niin ajettiin vähän turhan lyhyt pätkä alagaija kiinni, ja barberit löysällä. Siinä ei tullut demottua kuinka alagaijan joutuu irrottamaan jiipissä, eikä säädetty puomin korkeutta muuten kuin puheen asteella.
Kyllä homma matkaspinnuttelussa toimii ihan mukavasti alagaijankin kanssa, eikä nyt ainakaan barberien puutteen takia kannata jättää spinnua nostamatta. Lähde vaan liikkeelle minimi-investoinneilla, ja lisää barberit sitten jos siltä tuntuu.