WHC 7/2010

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mielestäni se voisi olla vähäsen kiven pohjoispuolella, siis siten että poijun vierestä voi vielä ajaa Feneellä turvallisesti. Kiven päällä se tuskin pysyy kauhean hyvin jos vähänkin aaltoa nousee siihen, ellei nyt ankkuria saa juntattua johonkin kiven koloon niin ettei se lähde sieltä irti kuin väkivallalla.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Mielestäni se voisi olla vähäsen kiven pohjoispuolella, siis siten että poijun vierestä voi vielä ajaa Feneellä turvallisesti. Kiven päällä se tuskin pysyy kauhean hyvin jos vähänkin aaltoa nousee siihen, ellei nyt ankkuria saa juntattua johonkin kiven koloon niin ettei se lähde sieltä irti kuin väkivallalla.
Tervehdys

Keltainen poiju on sitten asetettu paikoilleen. Vein sen veneellä noin 4 metrin veteen kaikua ja köliä luotauksessa apuna käyttäen oletetun kiven pohjois puolelle.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kiitoksia, ja sori että tehtiin oharit poijun sijoittamisessa. Homma näytti teillä olevan niin hyvin hanskassa, että jatkettiin ihan omia harjoituksia. Kryssittiin paluumatkalla tuosta ohi pienen turvaetäisyyden päästä, ja näyttäisi olevan hyvin paikoillaan. Kai tuosta vielä kova jätkä puikkaa merkin ja kiven välistä, mutta mä en ainakaan aio enää olla se joka tulee kölilinjalla perässä...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:Terveisiä veneen alta. Tänään iltapäivällä vedin simmarit jalkaa ja uimalasit naamalle ja harjan kanssa veneen alle huseeraamaan. Järkytys oli huolestuttavan ja vakavan välimaastossa :shock: . Koko pohja evät mukaan lukien oli vahvan liman peitossa. Lima tuntui käteen sillälailla karhealta, että siinä oli ilmeisesti pieniä näkinalkuja eli "näkinmunia" :? .

Toista tuntia tuohon operaatioon meni kaikkiaan aikaa ja puhdasta tuli. Hieman tuo huono näkyväisyys hommaa haittasi. Vielä on pohja pestävä varmuuden vuoksi ainakin kerran ennen Espoo GP:tä.

Vinkkinä kerrottakoon niille jotka aikovat tehdä tuon samaisen operaation, laskekaa molemmilta puolin köysi (esim spinnun skuutti) kokolaidan pituudelta siten että se yltää juuri veden pintaan. Köydestä saa hyvin tukea pohjaa pestessä.
Suoritin saman toimenpiteen tänään kaverin mökillä. Limaa oli kertynyt Hard Racingin pintaan jonkinlainen kerros. Liukasta oli kauttaaltaan, en huomannut juuri eroa Hangossa pestyjen ja pesemättömien kohtien välillä. Styyran puoli oli paksummassa limassa, ja perässä enemmän kuin keulassa. Johtunee siitä, että styyran puoli on kotilaiturissa etelässä, ja aurinko kiertää siitä sitten perän kautta. Keula ja paaran puoli ovat paremmin varjossa.

Skegin takaosassa ihan peräsimen lähellä oli pari yksinäistä näkkiä, samoin potkurissa. Helposti irtosivat ihan tiskirätillä.

Kaverin faijalla oli lainata oiva apuväline pesuhommaan:
Image
Bilteman imukuppikahvalla pysyi hyvin kyljessä kiinni, tuosta saa enemmän voimaa kuin pelkästä köydestä, joka sekin kyllä toimii. Kölin sai pestyä samaisesta kahvasta kiinni pitäen, kun laitoin tiskirätin varpaan väliin, ja pesin kölin jaloilla (mä olen surkea sukeltaja, joten kaikki keinot millä saa pään pidettyä pinnalla kelpaavat.) Yhden imukupin malli voisi olla kätevämpi, rungon pyöreydestä johtuen noiden kiinnittäminen oli vähän hankalaa.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mä kyllä liputan voimakkaasti ihan märkäpuvun ja sukellusmaskin perään, märkäpuvun positiivinen noste auttaa junttaamaan itsensä näppärästi pohjaa vasten veneen alla ja siellä on sitten helppo rassata paikkoja. Samoin kun menee hajareisin kölin "päälle" niin saa hyvän tukipisteen kölin pohjan rassaamiseen ja kölin putsaamiseen yleensä.
Joku päivä vielä upgreidaan tilannetta siten että järkkään jostain paineilmaa veden alle, tankit selässä ei välttämättä ole paras ratkaisu mutta pelkkä pikkukompura kannella yhdistettynä pitkään regulaattoriletkuun kyllä tekisi hommasta varsin helpon.
Ja jo pelkästään 5mm märkäpuvulla kylmyysongelma katoaa aika täysin.

Toisaalta Olli, miksi ihmeessä et vain ota venettä ylös Hoskin nosturilla?
Ei se tarvitse keskinostopistettä ja veneen voi nostaa masto ylhäällä, tipauttaa se alas renkaan päälle siinä nostolaiturilla ja sitten vain laulattaa painepesuria.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Toisaalta Olli, miksi ihmeessä et vain ota venettä ylös Hoskin nosturilla?
Ei se tarvitse keskinostopistettä ja veneen voi nostaa masto ylhäällä, tipauttaa se alas renkaan päälle siinä nostolaiturilla ja sitten vain laulattaa painepesuria.
Joo, olen kyllä nostanut tuolla Hoskin nosturilla, siinä saa kyllä pohjan helpoiten pestyä, mutta se oli koko alkukesän pois pelistä, ja nyt on messurumba päällä. Nostaminen vaatii vähintään toisen käsiparin avuksi, eikä siten järjesty ihan hetken mielijohteesta.

Eilen lämpötila vaati uimista muutenkin, joten miksei sitten samalla tee uidessa jotain hyödyllistä. Kylmä tuli kyllä toisen puolen pesun jälkeen, piti välillä lämmitellä pari tuntia ennen kuin teki mieli taas uimaan.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sattumalta tuli bongattua kuvia viime WHC:sta Minnamarin kannelta kuvattuna, eli lähinnä kuvia isosta luokasta, tosin on kansiossa kuvia myös aiemmista kisoista ja ainakin teekkarit ovat päässeet kuviin

http://www.flickr.com/photos/atassberg/ ... 066071061/
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Panu wrote:...Terveisiä veneen alta. Tänään iltapäivällä vedin simmarit jalkaa ja uimalasit naamalle ja harjan kanssa veneen alle huseeraamaan...
...Vielä on pohja pestävä varmuuden vuoksi ainakin kerran ennen Espoo GP:tä.
Tervehdys

Sama kaiku on askelten :shock: . Kävin eilen illalla veneellä enkä malttanut olla kokeilematta kädellä jollasta käsin veneen pohjaa. No uinti reissuhan siitäkin harjan kanssa sitten lopulta tuli. Viikossa oli pohjaan tarttunut kevyt limakeros ja hieman jotain karheampaakin. Erityisesti köli ja peräsin olivat kokonaan sellaisen harmaan hunnun peitossa.

Oli sitten poislähtiessä mielenkiinnosta miltein pakko käydä jollalla naapuriveneen pohjaa käpistelemässä. Limaa oli paksulti ja peräsimessä oli silmin nähden valkoisia näkin alkuja. Pahalta siis näytti.

Kun muutama vuosi sitten näillä foorumeilla viimeiksi keskustelimme pohjamaalien toimivuudesta jäi minulle käsitys, että tuo meidän poijupaikka olisi jotenkin erityisen altis pohjan kasvustolle. Nyt näyttää taaskin aivan samalta. Mistäköhän tämä johtuu? Onko kyseessä niin avonainen paikka, että aallokko ja virtaukset tuovat happea ja tuoretta vettä alueelle ja näin yllä pitää kasvustolle suotuisia olosuhteita.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, pitäisikö sitä muka sitten taas lähteä kanssa pohjaa ihmettelemään.

Yksi avaintekijä voi olla valon määrä, sinullahan poijupaikka on aikalailla loistavalla sijainnilla auringonoton kannalta, päivänpaistetta on kesäaikaan aamun tunneista myöhään iltaan saakka. Ja sillä on kyllä varmasti osansa kasvuston määrän kanssa, mutta näkin suhteen en tiedä onko sillä väliä.
Post Reply