Niin itseasiassa Sunwindiahan on tehty jo pitkään ennen FE:tä ja se selittänee esim. sisustuksen yhtäläisyydet, kuten myös heloituksen, jotka ovat lähes samanlaiset. Ken joskus on Sunwindissa (26&27) käynyt näkee heti, että samoista moduuleista ne on FE:n sisustuspalikatkin tehty. Lisäksi pitänee mainita, että joskus 80:luvun puolivälissä soitellessani "Nykraan" sain tietää, että esim. koneet asennettiin lähes poikkeuksetta jossain muualla kuin veistämöllä (veistämöhän ei näitä veneitä myynyt, vaan PR-Marin joka oli aivan erillinen yritys [myynti/rakennuttaja] ilman välitöntä yhteyttä Nykraan). Samoin oli noiden vesilinja ym. teippausten kanssa, ne on tehnyt joku mainostoimisto Helsingin seudulla, ei siis veistämö. Tämän tietäen voitaneen, ainakin näin jälkikäteen sanoa, että esim. kone asennuksissa on varmasti ollut toivomisen varaa. Käytän esimerkkinä omaa venettäni, jota ostaessani (v-84) jo tiesin tarkastaa esim. potkuriakselin kannatinlaakerin laminoinnin, mistä jo silloin oli "ns." laituritietoa olemassa ja olevan kovin huonosti tehty (laminoitu), mikä myös omalla kohdallani piti paikkansa (tihkui vettä sisään). Samoin oli keulastaagin kiinnityksen kanssa, siitäkin puhuttiin jo tuolloin. Pikaisesti asiaan voinee vihkiytyä "Naheman" albumissa, jossa kuva kertonee mistä on kyse.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3832
tai modifioitu/korjattu
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3835
. Lisäksi tiedossa oli ensimmäisten versioiden ensimmäisten veneiden erilaiset kölitukit, joita oli vähemmän ja ne olivat matalampia. Näillä eväillä olen omaa FE:täni joskus lähtenyt ostamaan ja osannut varautua ainakin joihinkin FE:n perusongelmiin. Fakta on kuitenkin se, että Sunwind on ollut veistämön (Nykra) päätuote, ja FE:n valmistus on ollut vain "hyvä diili" sen ajan saumaan ko. veistämölle.
Haraldin "korrekti" tulkinta FE:stä edellä osunee oikeaan, ainakin noita ruotsalaisia myyntimiehiä ajatellen. Toki pitää muistaa, että FE:n piti olla alunperin asuttavampi versio "albinista" , vai olikohan se sittenkin niin, ettei suunnitelmien tilaaja oikein itsekään pystynyt viimekädessä päättämään mitä tosiasiassa halusi, "clubracerin" vai omassa kokoluokassaan nopean matkaveneen...