Eivind Still saattaisi hieraista silmiään nähdessään tämän,
ellei sitten rakennelma ole lähtöisin veistämöltä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _0548_copy
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _0550_copy
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _0551_copy
Työn laatu on niin hyvä, ettei mistään erota sitä jälkiasennukseksi.
Bongattu
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuota, itse asiassa olen ollut maili-yhteydessä Eivindiin ja kyllä tuo on
ihan Eivindin piirtämä toteutus. Tässä ote Eivindin viestistä:
ihan Eivindin piirtämä toteutus. Tässä ote Eivindin viestistä:
Eivind wrote: Några kunder har begärt djupare roder och djupare köl. Sam Hartikainen
ägde ett halvfabrikat och planerade att förse den båten med djupare köl
och roder. Jag vet inte om han slutförde projektet. Ritningaran är daterade
i september 1995. I januari 1995 ritade jag doghouse till båten. Den
kunden finns i Uleåborg. Han slutförde ändringsarbetet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sam Hartikaisen vene
Ainakin jokin aika sitten oli vielä tuolla Herttoniemessä Hartik- sails purjeneulomon etupihalla kaunislinjainen vene, jossa oli jotain todella tuttua.. Kysyin asiasta ja Sam kertoi, että runko on todellakin fe83:sen, kannen hän vaihtoi sunwind 27:n matalaan kanteen(on muuten upean näköinen yhdistelmä- itse asiassa mielestäni huimasti kauniimpi kuin fe83:sen kulmikas ruffi) ja köli(taisipa muuten olla mallia "bulb") sekä peräsin reippaasti syvempiä kuin fe83:ssa yleensä. Hartikaisella oli aikeena laittaa veneeseen normaalia korkeampi masto ja viritellä lupaavan näköinen raaserinalku ims- kisoihin.
Mutta en tiedä, onko projekti toteutunut ja onko aihio vielä siellä etupihalla. Haraldille vinkki, jos vaikka kauppaneuvottelut kisa-aihiosta kiinnostaisivat...
p.s vaikka oma fe seilaa jo makeammilla purjhedusvesillä, niin kysyin gastipaikan Hennuliin ja nähdään sitten lauantaina, ellei yllätyksiä satu!
Mutta en tiedä, onko projekti toteutunut ja onko aihio vielä siellä etupihalla. Haraldille vinkki, jos vaikka kauppaneuvottelut kisa-aihiosta kiinnostaisivat...

p.s vaikka oma fe seilaa jo makeammilla purjhedusvesillä, niin kysyin gastipaikan Hennuliin ja nähdään sitten lauantaina, ellei yllätyksiä satu!
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Läskiä laidalle!
Tervehdys.luoto wrote:Tuota syvempää peräsintä jäinkin kaipailemaan viime viikon tiistaikisassa kun tuuli yltyi puhaltelemaan parhaimmillaan 28 m/s.
Pelkällä 2-reivatulla isolla nopeus nousi 10 solmuun. Peräsimestä loppui pari kertaa pito totaalisesti.
On kokemusta tuosta syvemmästä peräsimestä FE:ssä. Se on pinta-alaltaan suurin piirtein saman kokoinen kuin alkuperäinenkin. Se jänne on ehkä noin 5 cm lyhyempi ja se on noin 15 cm syvempi, kuin vakio peräsin.
Uudella peräsimellä pito riittää nostamaan veden leen puolen kannelle, mikä ei vakio peräsimellä onnistu ollenkaan. Aallottomissa olosuhteissa vene on ohjattavissa selkeästi yli 40 asteen kallistuksella. Vakioperäsin lopettaa yhteistyön noin 35 asteen kohdalla. Lyhyemmästä jännemitasta johtuen pinnatuntuma on aavistuksen kevyempi. Suurin ero on koneella pakittaessa, jossa pinna ei "venkoa" ihan niin voimakkaasti.
Suurin hyöty syvästä peräsimestä on juuri tuon ohjattavuuden säilyminen suuremmilla kallistuksilla (nopeushyötyä en usko olevan, koska pina-ala on likimain sama). Kyllä tälläkin vene broutsaa ihan mallikkaasti, mutta vaatii selkeästi suurempaa "väärinkäyttöä" näin tehdäkseen. Jos valita pitää niin syvempi on parempi, mutta en usko peräsimen vaihtamisen olevan taloudellisessa mielessä kannattavan. Kyllä syyt vaihtoon olivat ihan ulkoiset (haaveri

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Sam Hartikaisen vene
Kävin juuri sitä katsomassa (pimeässä) ja kyllä se siinä on. Muutama mielen-juhpoh wrote:Ainakin jokin aika sitten oli vielä tuolla Herttoniemessä Hartik- sails purjeneulomon etupihalla kaunislinjainen vene, j
kiintoinen detalji jäi heti käteen; veneessä on syvempi ja kapeampi köli, lyijyä
kai, jossa bulbinomainen paksunnos alhaalla. Veneessä ei myöskään ole
konetta (akselia tai vetolaitetta siis) ja sitlooran tyhjennykset on vedetty
peräpeilin läpi. Pohjasta taisi löytyä vain yksi läpivienti, sekin oli lokin pyörää
varten.
Pohja oli muutenkin hiukan erilainen koska se on tasapohjainen, ilman pilssiä
siis, ja köli on suoraan pohjassa kiinni.
Kannesta kurkin hiukan sen verran että rustit näytti olevan sisemmällä. Pitää
katsoa vähän rikisuunnittelukirjasta (google siis) miksi ne meidän veneessä ovat
noin ulkona vaikka saalingit on noin lyhyet...
Huomenna varmaan kyselemään lisää, jos vaikka oppisi jotain..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Sam Hartikaisen vene
Tuosta nyt enshätään:harald wrote: Kannesta kurkin hiukan sen verran että rustit näytti olevan sisemmällä. Pitää
katsoa vähän rikisuunnittelukirjasta (google siis) miksi ne meidän veneessä ovat
noin ulkona vaikka saalingit on noin lyhyet...
http://boatbuilding.com/content/AES.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020