VSSR 2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Jep, kohta 80 keskeyttänyttä. 115 lähtenyttä niin aika kova kato.

Northern Lights on keskeyttänyt.

Kasuunilla edelleen 13-14m/s ja Kalbådagrund 14(17) m/s.
Keskeytimme (S/y Northern Lights) viisi mailia luodematalan jälkeen.
Heti käätymisen jälkeen tuuli voimistui miehekkäisiin lukemiin (Tuulimittarimme rekisteröi huipuiksi 19,4m/s), aaltoja alkoi vyöryä päälle ja homma alkoi muutoinkin tuntua selviytymisharjoitukselta... :wink:
Keskeyttäminen harmitti mutta tärkeintä oli, että pääsimme rantaan ilman henkilö-/kalustovaurioita.

Jälkikäteen ajateltuna keskeytys oli ainoa oikea päätös...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Huh Huh, vieläkin väsyttää.

Keli oli kyllä hurja.

Suursaaren itäpuolelle asti mentiin täysillä räteillä ( Ramdata ), sitten se alkoi kuin tykin suusta. Puolessa välissä Suursaarta iski, teimme broachin joka kesti, ihan totta varmaan 5 min ehkä enemmänkin, siis yksi broach. Rytäkässä kadotimme storasta pari lattaa ja keulalle tuli vaihdettua heavy fokka, reivi stooran ja matka jatkui. Suursaaren eteläkärjessä tuuli vain jatkoi kovenemistaan jatkuva 30kts, puuskissa meillä näytti jotain 46-50 kts. Hetken matkaa jatkoimme stuura pläräten, sitten se oli pakko vaihtaa myrsy stooraan ( niitä ei ollut monella käytössä ), ja matka jatkui jopa hyvin siedettävänä. Strekkiä takaisin Kotkanportille noin 7kts vauhdilla. Aallot olivat valtavia, varsinkin mitä lähemmäs Kotkan porttia pääsimme, vastaan tuli kolmen aallon sarjan jotka kaatuivat kirjaimellisesti päälle ja heittivät venettä useita metrejä sivuun.

Tässä vaiheessa oli mukavuusalue ylitetty, vettä tuli purjehdusvarusteiden läpi ihan joka paikasta. Kylmyys oli muutaman tunnin päästä aika älytön, taisi siinä lievää hypötermiaakin tulla kun kaikki toiminnot hidastuivat aika lailla. Tuli myös meikäläiseltä elämäni ensimmäin värillinen haukotus kelin takia veneessä.

Kipparin kommentti oli: Pitää sieltä Kotkasta kotiin tulla joka tapauksessa, joten mennään nyt kotiin vaan. VHF lauloi keskeytyksiä solkenaan, meillä ei keskeytyksestä puhuttu kertaakaan. Vene oli hyvin hallinnassa kiitos hyvien purjeiden ( Heavy fokka ja myrsky stoora ). Mitä lähemmäs kalbådagrunda pääsimme muutuui keli siedettävämmäksi, aalto puolittui ja tuuli laski välille 20-30 kts ( oli se paljon silti ). Kasuunille tulimme yhtä halssia ja siitä sitten melkkiä kohti, olin tässä vaiheessa puikoissa ja vauhtia samalla purje setillä noin 5 kts. Kauhea myötä aalto, oli pakko hyytaa sisälle että mikäli halutaan olla tuntia aikaisemmin kotona ja saada kirjoittminen loppumaan niin spinnu ylös, ei kun tuumasta toimeen. Veneen kirjoittaminen loppui kuin seinään, lieviä surffeja 9-11kts gps:ssä koko ajan kohti Melkkiä. Ihmettelimme kun ketään ei näy missään, emme tienneet melkein koko klungan keskeyttäneen.

Melkkiä lähtyttäessä taisi meihin jokin hulluus iskeä, pohdimme keliä, keskeyttäneiden määrää ja sen hetkistä spinnu ajoa. Saimme aikaan suuren naurun remakan toteamalla että: No en mä nyt tiiä, tollanen lehmän henkäys toi tuuli oli.

Summa summarum: Tuuli nousi levottomiin lukemiin kuin seinä olisi tullut vastaan. Vaatteet eivät pitäneet vettä ulkona ( kuivapuku ensikerraksi ). Olimme vartautuneet todella kovaan keliin, mistä seurasi maaliin pääsy. Keskeytyksestä ei edes keskusteltu. Välinerikot olivat siedettäviä, pari reikää stoorassa ( korjattavissa ) ja mystinen reikä spinnussa ( ei mitään hajua mistä se tuli ja milloin ). Karmea väsymys.

Oikealla asenteelle ja päättäväisyydellä sieltä selvittiin kunnialla.

P.S Kaikki kunnioitus keskeyttäneille, oli varmasti viisas päätös mennä Kotkaan tai Loviisaan. Yhdellä reivillä ei siitä kelistä selvinnyt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Sinisilmä wrote:Hetken matkaa jatkoimme stuura pläräten, sitten se oli pakko vaihtaa myrsy stooraan ( niitä ei ollut monella käytössä ), ja matka jatkui jopa hyvin siedettävänä.
Kerropa kokemuksia tuosta myrskyison setupista ja käytännön virittämisestä. Meneekö se storan uraan vai onko sille erillinen kisko tms. mastolla? Miten kiinnitys puomille on toteutettu ja miten se käytännössä viritetään paikalleen vesillä? Tai ajetaanko sitä puomilla ylipäätään?

T.

Ville
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Ramdataan on teetetty jostain oliko nyt Elan 36:n vanhasta stoorasta tuo myrskypurje. Purje menee mastouraan ilman ratsastajia, aivan kuin laminaatipurje siis (foilityyppinen) nauha etuliikissä ja takakulma normaalisti kiinni outhaulin säätöön, toimii kuin normi purje.

Hartikainen oli tehnyt ko. purjeen Sakelle.

Jos meillä olisi laminaatissa ollut 2 reiviä ei tuota olisi tarvittu.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply