WHC 3/2010
Huono lähtö tuli, paikka oli sinänsä hyvä, mutta jarruttelin ihan liikaa, ja piti sitten lähteä tekemään vauhtia tyhjästä.
Olga saatiin ohitettua ennen vihreää merkkiä, eikä kryssikään mennyt olosuhteisiin nähden kovin huonosti, kunnes tultiin siihen kapeikkoon. Sen jälkeen taas lähti kulkemaan, ja tehtiin taas kaulaa takana oleviin FEneisiin, mutta toisaalta Charlotta otti silti meihin nähden lisää kaulaa...
T-mini saatiin ohitettua vasta lenssillä kapeikon jälkeen. Sen koommin ei sitten juuri tilanteita ollut (Styyra-paara-tilanteetkin ovat vähentyneet huomattavasti sen jälkeen kun apinavene hävisi radoilta... Harmi.)
Charlotta teki meihin 6 minuuttia eroa kahden tunnin kisassa, eli häipyi siis niin sanotusti horisonttiin. Eroa tuli eniten kryssillä kapeikon kohdalla, ja sen jälkeen punaiselle merkille ajettaessa. Myös lenssillä tuli aika ajoin pahasti takkiin...
Olga saatiin ohitettua ennen vihreää merkkiä, eikä kryssikään mennyt olosuhteisiin nähden kovin huonosti, kunnes tultiin siihen kapeikkoon. Sen jälkeen taas lähti kulkemaan, ja tehtiin taas kaulaa takana oleviin FEneisiin, mutta toisaalta Charlotta otti silti meihin nähden lisää kaulaa...
T-mini saatiin ohitettua vasta lenssillä kapeikon jälkeen. Sen koommin ei sitten juuri tilanteita ollut (Styyra-paara-tilanteetkin ovat vähentyneet huomattavasti sen jälkeen kun apinavene hävisi radoilta... Harmi.)
Charlotta teki meihin 6 minuuttia eroa kahden tunnin kisassa, eli häipyi siis niin sanotusti horisonttiin. Eroa tuli eniten kryssillä kapeikon kohdalla, ja sen jälkeen punaiselle merkille ajettaessa. Myös lenssillä tuli aika ajoin pahasti takkiin...
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo kapeikko oli muuten vaikea, puuskia tuli vähän väliä ja taisi tyyntyä koko ajan joten se joka oli hiukan keulilla kasvatti johtoaan. Tämä siis ainakin T-miniin verrattuna joka oli vielä iholla kapeikon punaisen viitan kohdalla, mutta jäi sitten selvästi koko ajan kun me saimme uutta tuulta etelästä. Ei kannata tuon kisan perusteella tehdä liian suuria johtopäätöksiä.
Vanha totuus on se että ekan merkin kohdalla johdossa olevat vievät palkintopallipaikat. Tämä taisi toteutuakin Tyyneä lukuunottamatta.
Totuus juontunee siitä että ekan merkin jälkeen joutuu ajamaan toisen paskoissa ja silloin erot vain kasvavat.
Lenssillä on tuulimittarista apua kun näkee apparenttikulman koko ajan vaikka katse on eteenpäin. Silloin näkee siftit paremmin, ja niitä piisasi tuolla lyhyellä miessaaren selän pätkällä. Tehtiin ehkä kuusi jiippiä tuossa?
Vanha totuus on se että ekan merkin kohdalla johdossa olevat vievät palkintopallipaikat. Tämä taisi toteutuakin Tyyneä lukuunottamatta.
Totuus juontunee siitä että ekan merkin jälkeen joutuu ajamaan toisen paskoissa ja silloin erot vain kasvavat.
Lenssillä on tuulimittarista apua kun näkee apparenttikulman koko ajan vaikka katse on eteenpäin. Silloin näkee siftit paremmin, ja niitä piisasi tuolla lyhyellä miessaaren selän pätkällä. Tehtiin ehkä kuusi jiippiä tuossa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No mutkun piti ladata kännykkä ja se unohtui sinne.harald wrote:Alussa Olgan vauhti passasi aika hyvin Lisbethin kanssa yhteen, olittehan aika lähekkäin vielä miessaaren kohdalla? Herpaannuitko sitten kun keveni vielä lisää ja puuskia tuli saarten välistä?
Missä Olgan tracki nyt viipyy, laskin tuloksetkin jo!
Se läheikkäisyys johtui enemmänkin siitä että Olli ajoi pläkään, heti ensimmäisen kryssin "erotuksessa" veneenmitan ero oli muuttunut sadaksi metriksi tai enemmäksi. Sitten Stora Ådholmenin punaiselle tullessa Olli ajoi pläkään ja saimme kiinni kun hain tuulta idempää.
Mutta kyllä toi kryssi on yhä mulle vaikeaa, enemmänkin tulee mokailtua kuin ajettua hyvin, olisi kovasti tarvetta meidän wannabe-taktikkogastille joka jo osaa antaa kommenttia ajokulmista ja purjeen kokonaisvaltaisesta toiminnasta.
Lenssillä ajoin kyllä shifit mielestäni oikein, mutta mä luotankin enemmän niskatuntumaa ts. niskaan tuntuu puuskaa, katse winkkariin ja korjaus sen mukaan.
Mutta toki tuollaisessa kevyessä kelissä tuulimittari ja lenssitargetit olisivat olleet poikaa, nyt piti ihan mutulla arpoa ajokulmia.
Last edited by Petri on Wed Jun 02, 2010 23:13 pm, edited 2 times in total.
Tällä kertaa oli sitten sitä toista mukavaa purjehdusmuotoa viimekertaisen märän urheilun vastapainoksi, eli leppoisaa aurinkonautiskelua. Onneksi kuitenkin tuuli koko kisan ajan. Mukana tällä kertaa mun lisäksi AJ, Johan, Henri ja Tatu.
Lähtöä lähdettiin hakemaan lautakunnan päästä kun järkeiltiin että sivutuulessa lyhyempi matka on hyödyllisempää kuin höjdi, ja näin näytti myös olevan. Tyhjemmästä päästä oli toki myös helpompi hakea hyvä paikka ja vauhti viivalle. Täyttä kryssiä ei jouduttu ajamaan, vaan mentiin sivuvastaiseen, ja katseltiin kun ylhäältä lähtenyt suurempi kasa valui pikkuhiljaa kylkeen muttei kuitenkaan pahasti ohi. Ekan vihreän jälkeen porukka hajaantui selkeästi, me lähdettiin hakemaan tuulta ulompaa ja se ilmeisesti toimi aika hyvin, kun päästiin Olgan kaveriksi punaiselle.
Rännissä tuuli oli kovin reikäinen ja hetkellisesti taakse jäänyt Olga löysi jostain pykälän lisää, karaten pitkälle edelle jo ennen kääntömerkkiä. Merkillä hinattiin spinnu taivasta koristamaan ja alettiin jahdata karanneita veneitä. Jonkun matkaa saatiinkin ensin näennäisesti kiinni, kun edellämenevät pysäköivät ränniin, mutta toki ajallinen ero säilyi ja matkakin repesi takaisin kun saarten peitto loppui. Kun vauhtia ja tilanteita ei muuten ollut niin ihmeteltiin sitten oikein huolellisemmin spinnun trimmaamista.
Viimeiselle vihreälle mennessä käytiin pohdiskelua leikkauskulmista ja päädyttiin leikkaamaan reippaasti, tuntui kuljettavan venettä tehokkaimmin. Maalisuoralla vähän ohjelmaa tuli ohittavasti isosta luokasta, ensin todettiin että menevät ylhäältä ohi ja vievät tuulen. Tähän oltiin kovasti tyytymättömiä ja päätettiin siirtyä raosta yläpuolelle, jolloin saisivat ohitella alakautta ja me purjehdittaisiin rauhassa. Vaan sitten päättivätkin isot alkaa nostatella toisiaan taivaisiin asti, joten spinnujen varjossa privaattipläkästä ehdittiin nautiskella ihan huolella. Lopussa vielä tuuli kääntyi päin ja jouduttiin ajamaan genoalla maaliin kun spinnu ei ihan kryssiin taipunut.
Tuloslistalla sijainti oli perinteiseen tapaan varsin maltillisella korkeudella, mutta tästä huolimatta hymy oli koko porukan naamoilla, mikäs ihmisen ollessa kun aurinko paistaa ja purjehtii.
Näyttäisi siltä että kryssi kulkee nyt ihan hyvin, samoin sivuvastainen ja -myötäinen. Lenssillä vaan tulee armottomasti päihin, mistähän voisi johtua? Spinnupuomia on koitettu pitää vaakatasossa ja iso on niin ulkona kuin saa, spinnun ajaminenkin on ollut aika tarkkaa. Jos on hyviä ideoita niin heittäkää kokeiltavaksi ens viikolle.
Lähtöä lähdettiin hakemaan lautakunnan päästä kun järkeiltiin että sivutuulessa lyhyempi matka on hyödyllisempää kuin höjdi, ja näin näytti myös olevan. Tyhjemmästä päästä oli toki myös helpompi hakea hyvä paikka ja vauhti viivalle. Täyttä kryssiä ei jouduttu ajamaan, vaan mentiin sivuvastaiseen, ja katseltiin kun ylhäältä lähtenyt suurempi kasa valui pikkuhiljaa kylkeen muttei kuitenkaan pahasti ohi. Ekan vihreän jälkeen porukka hajaantui selkeästi, me lähdettiin hakemaan tuulta ulompaa ja se ilmeisesti toimi aika hyvin, kun päästiin Olgan kaveriksi punaiselle.
Rännissä tuuli oli kovin reikäinen ja hetkellisesti taakse jäänyt Olga löysi jostain pykälän lisää, karaten pitkälle edelle jo ennen kääntömerkkiä. Merkillä hinattiin spinnu taivasta koristamaan ja alettiin jahdata karanneita veneitä. Jonkun matkaa saatiinkin ensin näennäisesti kiinni, kun edellämenevät pysäköivät ränniin, mutta toki ajallinen ero säilyi ja matkakin repesi takaisin kun saarten peitto loppui. Kun vauhtia ja tilanteita ei muuten ollut niin ihmeteltiin sitten oikein huolellisemmin spinnun trimmaamista.
Viimeiselle vihreälle mennessä käytiin pohdiskelua leikkauskulmista ja päädyttiin leikkaamaan reippaasti, tuntui kuljettavan venettä tehokkaimmin. Maalisuoralla vähän ohjelmaa tuli ohittavasti isosta luokasta, ensin todettiin että menevät ylhäältä ohi ja vievät tuulen. Tähän oltiin kovasti tyytymättömiä ja päätettiin siirtyä raosta yläpuolelle, jolloin saisivat ohitella alakautta ja me purjehdittaisiin rauhassa. Vaan sitten päättivätkin isot alkaa nostatella toisiaan taivaisiin asti, joten spinnujen varjossa privaattipläkästä ehdittiin nautiskella ihan huolella. Lopussa vielä tuuli kääntyi päin ja jouduttiin ajamaan genoalla maaliin kun spinnu ei ihan kryssiin taipunut.
Tuloslistalla sijainti oli perinteiseen tapaan varsin maltillisella korkeudella, mutta tästä huolimatta hymy oli koko porukan naamoilla, mikäs ihmisen ollessa kun aurinko paistaa ja purjehtii.
Näyttäisi siltä että kryssi kulkee nyt ihan hyvin, samoin sivuvastainen ja -myötäinen. Lenssillä vaan tulee armottomasti päihin, mistähän voisi johtua? Spinnupuomia on koitettu pitää vaakatasossa ja iso on niin ulkona kuin saa, spinnun ajaminenkin on ollut aika tarkkaa. Jos on hyviä ideoita niin heittäkää kokeiltavaksi ens viikolle.
Painava vene ja miehistö, perä laahaa vettä miehistön istuessa sitloodassa?VVille wrote: Näyttäisi siltä että kryssi kulkee nyt ihan hyvin, samoin sivuvastainen ja -myötäinen. Lenssillä vaan tulee armottomasti päihin, mistähän voisi johtua? Spinnupuomia on koitettu pitää vaakatasossa ja iso on niin ulkona kuin saa, spinnun ajaminenkin on ollut aika tarkkaa. Jos on hyviä ideoita niin heittäkää kokeiltavaksi ens viikolle.
Miten teillä on barberien käytön kanssa ts. onko spinnu suorassa?
Ja sitten voi tietenkin spekuloida miten pohjan sileys vaikuttaa tuollaisessa kelissä, eli miettikää miten vähän meillä on mahiksia Charlotan ja Lisbethin vauhtiin ja suhteuttakaa sitten Tripin pohja meidän pohjaan...masentavaa, kyllä.
Tällä kertaa valitettavasti jää Hanko väliin. Toisaalta syynä se ettei Regatassa ole luokkaa ja pelkät laituribileet ei innosta raahautumaan lys-kelluntaan, ja toisaalta taas luokkakisoissa ei ole oikein tuota Hangon laiturimenoa, josta me on kovasti pidetty vaikka toki ymmärrän hyvin ettei täällä kaikille maistu samalla lailla. Toisaalta myös se että vene on muuten suuntaamassa pitkälle retkelle itään päin samaan aikaan, niin ei oikein mahtunut kalenteriin senkään puolesta. Muuten kisoja saatiin kyllä mahdutettua mukavan paljon, tiistiksiä ja WHC:tä päästään ajamaan ihan kunnolla, lisäksi Espoo GP ja Karvalakki.harald wrote:Miten Trip ja hanko, sehän sopisi teidän venevaihtopäiväksikin?
Heh, et kai säikähtänyt juttua http://www.matkaveneily.fi/index2.php?id=1&palv=2VVille wrote:toisaalta taas luokkakisoissa ei ole oikein tuota Hangon laiturimenoa, josta me on kovasti pidetty vaikka toki ymmärrän hyvin ettei täällä kaikille maistu samalla lailla.
...Eiköhän siellä ihan hauskaa kuitenkin pidetä, keskiolutkin on halvempaa omasta jääkaapista tai pilssistä.Tuttuakin tutumpi Hanko tarjoaa perinteisen Itäsataman ja Itämeren portin lisäksi myös kiinnostavan vaihtoehtosataman. Hankoniemen pohjoispuolella sijaitseva Hangonkylän Marina luottaa yksilölliseen palveluun ja häiriintymättömiin yöuniin. Bilettäjien on turha vaivautua paikalle, sillä satamassa ei myydä edes keskiolutta.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hanko OK, annan anteeksi tämän kerran.
Tuosta spinnun puomin korkeudesta niin pitäkää se samalla korkeudella kuin spinnun skuuttikulma. Tämä johtaa siihen että spinnu on "pystyssä" koko ajan, keskisauma on maston suuntainen. Selvintähän tuo on tiukalla kulmalla, mutta myös kun tuuli kevenee pitää laskea puomi alas jotta se ei roiku vinoittain mastosta.
2-3m/s on 110° AWA sopiva, 3-4 m/s ehkä 120°. Sitten jos tuulee 8 knotsia tai enemmän siirryn itse ajamaan enemmän tosikulmia mittaristosta, ulkoa en muista AWA-kulmia. Joku 165° TWA ja sitten jostain +12kn TWS lähtien 170°+ TWA, vauhdin ja tuntuman mukaan. Kommunikaatio on tärkeää spinnun skuuttaajan ja pinnan välissä, kun on painetta voi ajaa alas. Alas pitää laskea hitaasti ja varoen kuin peräpukamaa sillä kääntyminen työntää AWA:lea eteenpäin. Sitten kun paine skuutissa vähenee saa nostaa hiukan reippaammin. Mutkittelua se vaatii, ja jiippiä heti jos puuskat kääntyvät taakse.
Normi-windex asennettuna ohjeidensa mukaan lienee 60° kulmassa, joten windexin täppä vastannee lenssillä 150° AWA.
Windex tvärs paapuuri tai styyrpuuri on 90 AWA
Jotkut (FInell) tykkäävät ajaa skuuttia pinnassa ollessaan, se olisi ehkä koulutusajossa ihan hyvä idea kokeilla ajamista spinnuskuutti kädessä, sekä skuuttaajan että pinnamiehen ja nimenomaan kevyellä lenssillä. Sen jälkeen ymmärtää paremmin mistä on puhe.
Tuosta spinnun puomin korkeudesta niin pitäkää se samalla korkeudella kuin spinnun skuuttikulma. Tämä johtaa siihen että spinnu on "pystyssä" koko ajan, keskisauma on maston suuntainen. Selvintähän tuo on tiukalla kulmalla, mutta myös kun tuuli kevenee pitää laskea puomi alas jotta se ei roiku vinoittain mastosta.
2-3m/s on 110° AWA sopiva, 3-4 m/s ehkä 120°. Sitten jos tuulee 8 knotsia tai enemmän siirryn itse ajamaan enemmän tosikulmia mittaristosta, ulkoa en muista AWA-kulmia. Joku 165° TWA ja sitten jostain +12kn TWS lähtien 170°+ TWA, vauhdin ja tuntuman mukaan. Kommunikaatio on tärkeää spinnun skuuttaajan ja pinnan välissä, kun on painetta voi ajaa alas. Alas pitää laskea hitaasti ja varoen kuin peräpukamaa sillä kääntyminen työntää AWA:lea eteenpäin. Sitten kun paine skuutissa vähenee saa nostaa hiukan reippaammin. Mutkittelua se vaatii, ja jiippiä heti jos puuskat kääntyvät taakse.
Normi-windex asennettuna ohjeidensa mukaan lienee 60° kulmassa, joten windexin täppä vastannee lenssillä 150° AWA.
Windex tvärs paapuuri tai styyrpuuri on 90 AWA

Jotkut (FInell) tykkäävät ajaa skuuttia pinnassa ollessaan, se olisi ehkä koulutusajossa ihan hyvä idea kokeilla ajamista spinnuskuutti kädessä, sekä skuuttaajan että pinnamiehen ja nimenomaan kevyellä lenssillä. Sen jälkeen ymmärtää paremmin mistä on puhe.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joo...tota toisaalta Haukilahden mastonosturi saattaa olla eri mieltä winkkarin kulmasta pienen kanssakäymisen jälkeenharald wrote: Normi-windex asennettuna ohjeidensa mukaan lienee 60° kulmassa, joten windexin täppä vastannee lenssillä 150° AWA.
Windex tvärs paapuuri tai styyrpuuri on 90 AWA![]()

On jo pitänyt kahden viikon ajan tehdä asialle jotain, mutta ei vain riitä aika ajaa venettä kraanalle ja mennä fiksailemaan windeksiä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Koita ajaa spinnuskuutti kädessä. Pidä suunnanmuutoksilla paine vakiona. Tämä on *paljon* tarkempaa kuin windex tai niskavillat.Petri wrote: Lenssillä ajoin kyllä shifit mielestäni oikein, mutta mä luotankin enemmän niskatuntumaa ts. niskaan tuntuu puuskaa, katse winkkariin ja korjaus sen mukaan.
Mutta toki tuollaisessa kevyessä kelissä tuulimittari ja lenssitargetit olisivat olleet poikaa, nyt piti ihan mutulla arpoa ajokulmia.
Windexistä sitten katotaan mikä meni vikaan, ts. sifti meni jo

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Offitsial-tuloksetkin tulivat
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=174
Tulee muuten aika mielenkiintoista tuosta ison luokan kisasta ensi viikkoina, jos määrät pysyvät noin korkeina muuten ja sitten sekaan vielä tulee nippu Firstejä iltaranking-sarjan kisaansa. Eli voi tulla ruuhkaa merkeillä radan loppupäässä.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=174
Tulee muuten aika mielenkiintoista tuosta ison luokan kisasta ensi viikkoina, jos määrät pysyvät noin korkeina muuten ja sitten sekaan vielä tulee nippu Firstejä iltaranking-sarjan kisaansa. Eli voi tulla ruuhkaa merkeillä radan loppupäässä.