Kisaraporttia pukkaa: KLV tiistis 2 ja 4/2010

Moderators: Petri, harald

Post Reply
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Kisaraporttia pukkaa: KLV tiistis 2 ja 4/2010

Post by KaleviHarkonen »

Saatuani suullisen huomautuksen kisaraportoinnin laiminlyömisestä korjataan asian kuntoon. Ensin tiistis 2/2010:

Vakiogastimme Jussi ei ainakaan kevätkautena ole vahvuudessamme ja vaikka asia oli puhuttu hyvissä ajoin, kävi niin, että olimme Fredrikin kanssa kaksistaan. Merisää lupaili rattoisaa 6 m/s itätuulta mutta puuskissa oli selvästi enemmän. Laitettiin Fredik pinnaan, minä sitten 'nuorena ja ketteränä' hoidin gastin virkaa.

Itse kisasta on aika vähän kerrottavaa. Kun tuuli on idästä ja rata pohjois-eteläsuuntainen, ei spinnulle ollut käyttöä ja tällä miehistöllä ja tuulella hyvä niin. Taktiikkamme perustui yhteen kulmakiveen: pysykäämme pois toisten paskoista. Ei mikään uusi oivallus, mutta tällä kertaa se osoitti toimivuutensa. Siinä toki auttoi, että tuolla tuulella FE saatiin nousemaan loistavasti, jolloin LYS-ykköset tai muuten vaan isommat veneet eivät päässeet meidän ja tuulen väliin.

Tuloksena sija 1/5.

Tänään sitten oli vuorossa tiistis numero 4. Gastiksi ja trimmipoliisiksi sain puhuttua Panun. Tuulta piti olla tiedossa 4-5 m/s idästä, mutta Kivenlahdessa meitä odotti jokseenkin täysi pläkä.

Veneitä oli sen verran mukavasti että luokat lähetetiin erikseen liikkeelle. Tämmä oli tosin hankalaa todeta veneestä käsin, koska tuulettomuudesta johtuen luokkalippu roikkui kuin saunapyyhe naulassa.

Saatiin ihan kohtuullinen lähtö fleetin keskeltä ja aloitettiin tuskallisen hidas luoviminen kohti etelää. Kelin toivottomuuden näki siinä, että 5 min aiemmin lähteneet LYS1 olivat vasta noin 100 m päässä kun me jo lähdettiin.

Tuomaristo oli onneksi hereillä ja lyhensi radan Småholmarna saaren edustalla olevan merimerkin kohdalle - siis ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan. Radan pituudeksi jäi siis noin yksi merimaili.

Sijoituksemme fleetissä ei alun jälkeen vaikuttanut lupaavalta, koko ajan tuntui siltä että me löysimme reiät ja muut tuulen. Aloitettuamme aktiivisen painonjakauman korjaamisen sekä tehtyämme hieman toisen reittivalinnan kuin muu fleetti - kävimme kääntymässä lähes Kirkkonummen rannalla kun muut pysyivät Espoon puolella, ja sieltä pääsimme sopivasti ja onnekkaasti yhdellä pitkällä halssilla maaliin - saimme sentään muutaman päänahan saaliiksi.

Sijoitus lienee 2-4, leijalle (Inferno 26) emme pärjänneet mutta shitbox-luokassa suorituksemme oli erittäin tyydyttävä.

Tämä oli varmaan juuri se olosuhde, joka olisi palkinnut pohjan alla vietetyt työtunnit.

Panulle kiitos painokkaasta osallistumisesta ja hyvistä vinkeistä.
Post Reply