Ent. FE83 purjehtija wrote:Onneksi olkoon voitosta!
Olin perjantaina katselemassa veneiden katsastuksia kauppatorilla ja olin laskevinani, että teitä oli 5 henkeä, joka vaikuttaa aika paljolta...
Ent. FE83 purjehtija wrote: 1980-luvulla H-veneen ja Albin Expressin LYS-luku nousi 2 sadasosalla, kun niitä kehitettiin voimakkaasti, joten FE:llä saattaa olla sama kohtalo edessä. LYS sääntö pitäisi ottaa huomioon nimenomaan veneen max. suorituskyvyn.
Tsemppiä veneen jatkokehittelyyn.
Tervehdys
Tarkistin juuri Avomeripurjehtijain vuosikirja 2003:sta LYS sääntöä, niin en löytänyt mitään mainintaa miehistön painosta. En minimiä enkä maksimia. Ainoa, joka edes liippaa läheltä on veneen minimi uppouma. Kun miehistö ei ole osa kalusteluetteloa, niin ei heitäkään voi siten uppoumaksi laskea.
Mitä tuohon LYS tasoitussääntöön tulee on sitä vuosien varrella kritisoitu (aiheestakin) liiasta yksinkertaistamisesta. LYS lienee tarkoitettu enemmänkin perheveneiden väliseen yhteisen hauskanpidon merkeissä tapahtuvaan kilpailuun.
LYS perustuu tilastolliseen kilpailutulosten analysointiin ja kerroin on aina sama riippumatta tuulesta ja kilpailureitistä. Tämä tekee LYSin käytöstä helpon ja yksinkertaisin vailla tarkkoja veneiden syynäämisiä. Hyvä niin

. Esim. IMS mittakirjassahan asia on huomioitu kun se tarjoaa eri tasoitusluvut erilaisille radoille ja keleille. Tuo tilastollisuus pakottaa katsomaan tuloksia suurena massana, missä yksittäiset hyvät tulokset eivät voi painaa kovinkaan paljoa kun tasoituskertoimesta päätetään. Tilastoissa siis näkyy ryppyotsaiset kisaajat ja harrastepohjalta kilpailevat toisen luokan veneilijät yhtenä massana. Kaluston laadussakin voi olla kovasti eroa. Toisella on viimeisen päälle purjeet ja toisella perunasäkkiä muistuttavat kankaat mastossaan. Veneen pohjan sileyskin vaikuttaa oleellisesti. Lisäksi ei voida jättää huomioimatta erilaisen mittarivarustuksen mukanaan tuomaa kilpailuetua. Mittarit auttavat löytämään optimi trimmin kulloiseen keliin, kun lukemia verrataan veneen polaarikäyrien ennustamaan suorituskykyyn.
Jos joku yksittäinen vene pärjää jatkuvasti, voidaa esittää kaksi vaihtoehtoista mahdollisuutta a) vene ei ole spesifikaation mukainen b) veneen miehistä osaa purjehtia venettään maksimaalisesti. Vaihtoehdot eivät sulje pois toisiaan.
On siis ilmiselvää, ettei yksi luku voi kuvata kovinkaan tarkasti veneen suorituskykyä. Ajatellaan kahta erilaista venettä samalla tasoituskertoimella. Ensimmäinen on lyhytmastoinen pienellä purje pinta-alalla varustettu jäykkä vene joka on aivan pitelemätön kovalla kryssillä. Toinen on taas kapea, kevyt ja paljon purjeita, mutta herkästi kallistuva avotuuli raketti. Miten näitä kahta venettä voidaan arvioida erilaisilla radoilla ja keleillä ilman voimakasta kompromissin tekoa puoleen taikka toiseen. Niinpä niin, ei voidakaan. Tunnettu vertailumuoto sanasta vale kuuluikin: vale - emävale - tilasto

.
Vene-lehden toimittaja Kari Wilen kirjoitteli LYS säännöstä muistaakseni 80-luvun puolella ja kiteytti tasoitusjärjestelmän luonteen kirjoittamalla lehteen jotakin seuraavaa:"Osoittaa huonoa arvostelukykyä kysyä mikä oli sijoitus LYS kilpailussa. Olisi huomattavasti luontevampaa kysyä. Oliko hauskaa?" Tästä syystä olenkin jo pitkää kutsunut omassa puhekielessäni LYS kiplailuja LYSti kilpailuiksi. LYSistä ei siis ole ryppyotsaiseen kilpailuun tasoitusjärjestelmäksi.
Tapasin kerran Inkoon saaristossa jo vanhemman herrasmiehen (nimen olen jo unohtanut), joka oli tehnyt pitkän päivätyön purjehduksen parissa aina järjestötoimintaa myöden. Hän kertoi hauskan yksityiskohdan FE:n LYS kertoimen määrittelystä. Kun ensimmäiset FE:t osallistuivat kilpailuihin syntyi tarve sopivan LYS kertoimen saamiseksi (Hän kertoi olleensa mukana päättämässä asiasta lys toimikunnassa). Tasoitusluku vedettiin aivan suoraan ns. HATUSTA. Arvio perustui veneen koon, ulkoisien ominaisuuksien ja sporttisen luonteen "kriittiseen" arviointiin

. Mittatikuksi otettiin H-veneen kerroin 1,06. FE:n arveltiin em. perustein olevan hieman nopeamman, joten kertoimeksi päätettiin 1,07. Niinhän se on, että onni suosii ammattitaitoa ja kerroin onkin kestänyt kaikki nämä vuodet muuttumattomana. Näinä vuosina on varmasti ollut niin monta erilaista kilpailua, ettei Haraldkaan pysty yhdessä kesässä veneineen kerrointa muuttamaan onnistumalla parissa kilpailussa. Odotamme mitä tuleman pitää...

.
Voidaan myöskin esittää voimakasta kritiikkiä siitä, että oliko tämänkertainen H:ki - Tallinna kilpailu tilastollisesti kelvollinen vertailukohtakaan. Yksipuoliset olosuhteet suosivat selvästi FE:tä (sorry Harald, mutta keli oli FE:n) ja ns kevyen avotuulen kulkijat saivat tällä kertaa kärsijän osan, vaan kuinka olikaan vuosi sitten?