Kaidevaijerien uusiminen
Kaidevaijerien uusiminen
Moro,
Yritin hakea aiheesta tietoa foorumilta, mutta en sellaista löytänyt. Minulla katkesi paaran puoleisen kaiteen ylävaijeri viime syksynä ja onneksi kukaan ei joutunut uimaan, vaikka läheltä piti. Se tapahtui kesken purjehduksen. Olisi päässyt harjoittelemaan MOBia. Vaijerit ovat muovipäällysteisiä ja tutkittuani muutkin, tulin siihen johtopäätökseen, että uusitaan kaikki. Onko joku uusinut noita vaijereita ja mistä hankkinut, mitä suurinpiirtein maksoi? Olen hankkimassa vanhojen tilalle vaijerit ilman muovipäällystettä.
Yritin hakea aiheesta tietoa foorumilta, mutta en sellaista löytänyt. Minulla katkesi paaran puoleisen kaiteen ylävaijeri viime syksynä ja onneksi kukaan ei joutunut uimaan, vaikka läheltä piti. Se tapahtui kesken purjehduksen. Olisi päässyt harjoittelemaan MOBia. Vaijerit ovat muovipäällysteisiä ja tutkittuani muutkin, tulin siihen johtopäätökseen, että uusitaan kaikki. Onko joku uusinut noita vaijereita ja mistä hankkinut, mitä suurinpiirtein maksoi? Olen hankkimassa vanhojen tilalle vaijerit ilman muovipäällystettä.
s/y Elli, FIN-2063
Baltic Riggingistä Karaportissa hankittiin Olgaan vaijerit kutakuinkin kuusi vuotta sitten ja silloin maksoivat n. 120¤, tiedä sitten miten aika on nostanut hintojaan.
Ja vaikka meidän kohdalla unohdettiin korostaa asiaa myyjälle ja saatiin muovipäällysteiset vaijerit, niin tosiaan muovipäällysteisten hankkiminen on tavallaan vähän riskipeliä pitkän päälle vaikka todnäk ensimmäisten 10 vuoden aikana päällysteen alla tapahtuvalla korroosiolla ei nyt suurta vaikutusta olekaan.
Ja vaikka meidän kohdalla unohdettiin korostaa asiaa myyjälle ja saatiin muovipäällysteiset vaijerit, niin tosiaan muovipäällysteisten hankkiminen on tavallaan vähän riskipeliä pitkän päälle vaikka todnäk ensimmäisten 10 vuoden aikana päällysteen alla tapahtuvalla korroosiolla ei nyt suurta vaikutusta olekaan.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Me haimme samasta paikasta 6/2008 ja silloin hinta oli 115¤. Alavaijerit olivat liian lyhyitä mutta tuon kauneusongelman korjasivat nopeasti ja ilman mutinoita.

Vanhat vain malliksi mukaan. Itse en ottaisi enää muovipäällysteisiä ollenkaan.

Vanhat vain malliksi mukaan. Itse en ottaisi enää muovipäällysteisiä ollenkaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olen miettimässä samaa hommaa.harald wrote:Me haimme samasta paikasta 6/2008 ja silloin hinta oli 115¤. Alavaijerit olivat liian lyhyitä mutta tuon kauneusongelman korjasivat nopeasti ja ilman mutinoita.
Vanhat vain malliksi mukaan. Itse en ottaisi enää muovipäällysteisiä ollenkaan.
Onko kukaan miettinyt / käyttänyt tuossa köyttä. Esim 6mm dyneema tms vastaava venymätön nirunaru.
Mitä haittoja tuosta voisi olla, itsellä tulee seuraava mieleen?
- Likaantuminen
- Katu-uskottavuuden puute
- Mekaaninen kesto?
Hyötyjä
- Mahdollista nähdä jos köysi on menossa pilalle
- Helppo vaihtaa ja tehdä oikean mittainen paikan päällä ilman suuria lisälaitteita
- Vähemmän teräviä ja teipattavia kulmia mihin purje hinkkaa
Naruiluterveisin
Sibbe
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
ISAF offshore special regs cat 3 (PDF, 115kt) sivulla 11/23 sanotaan
Joten kyllähän se dyneema olisi ok sen mukaan. Mekaaninen kestävyys voi olla jopa vaijeria parempi, sillä vaijeri ei kestä taittamista melkein ollenkaan.a) Lifelines shall be of :
- stranded stainless steel wire or
- double-braided Dyneema® rope
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
köysi vs piällystetty vaijeri
Tuntuu, että tolpat saavat olla ihan erityisen kraadittomat jotta köysi ei hierry poikki. Meillä n. 6 vuotta vanhoissa valkopäällysteisissä vaijereissa tolppien kohdalla valkoinen on jo kulunut pois tolpan sisältä käytännössä varmaankin fendareiden nykimisestä johtuen (vaikkei edes kotisatamassa tarvitse niitä käyttää). Mitenkä kävisi köyden kanssa, kuinka monta vuotta menisi ennen kuin kuidut katkeilisivat? Tolppien sisäistä kulumaa ei näe kuin näin kevätkunnostuksen aikaan.jr wrote:Dyneemalla...
Jos yhdessä kesässä ei vielä rispaantuisi, voisi toki tehdä saman kuin fallille, että varaa liikaa pituutta jotta voi joka vuosi vaihtaa kulutuskohtia pari senttiä sivuun... siinähän se kiinnityksen muutos hoituisi kun tuo keväällä kaideköysiä pesukoneesta takaisin feneelle

Sinänsä hyvä pointti tuo puukollakatkaisumahdollisuus.
Tuon puukolla katkaisu ominaisuuden voi järjestää myös korvaamalla alempien vaijereiden päätteet lenkeillä ja dynemalla.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P6010032
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P6010032
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
[quote="asalovuo"]Tuon puukolla katkaisu ominaisuuden voi järjestää myös korvaamalla alempien vaijereiden päätteet lenkeillä ja dynemalla.
Näin ainakin on vaadittu mm. Gotland Runtin katsastus/ turvamääräyksissä, eli että pääsee MOB-tilanteessa puukolla irroittamaan vaijerit. Ei siis saa laittaa suoraan esim. sakkelilla kiinni kaidetolppaan, vaan nimenomaan snaralla!
Lisäksi olen ymmärtänyt, ettei muovilla päällystettyjä kaidevaijereita saisi käyttää (syy: vaijerin kuntoa ei näe).
T: Nereida/ Sami L.
Näin ainakin on vaadittu mm. Gotland Runtin katsastus/ turvamääräyksissä, eli että pääsee MOB-tilanteessa puukolla irroittamaan vaijerit. Ei siis saa laittaa suoraan esim. sakkelilla kiinni kaidetolppaan, vaan nimenomaan snaralla!
Lisäksi olen ymmärtänyt, ettei muovilla päällystettyjä kaidevaijereita saisi käyttää (syy: vaijerin kuntoa ei näe).
T: Nereida/ Sami L.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Luokkasäännöt eivät ota kantaa siihen millaisia tolppia sinulla on., eikä edes koko kaidevaijereiden olemassaoloon. Katsastussäännöissä ja/tai ORC special regs säännöissä on jotain mainintaa miten kireänä vaijereiden tulisi olla, ja pitääkö niitä edes olla ollenkaan.
Luokkasäännöt vaativat katsastusluokka kakkosen mukaiset varusteet. Eli kaiteet tulevat sitä kautta.
http://www.fe83.org/wiki/index.php/FE83 ... 4nn%C3%B6t
Luokkasäännöt vaativat katsastusluokka kakkosen mukaiset varusteet. Eli kaiteet tulevat sitä kautta.
http://www.fe83.org/wiki/index.php/FE83 ... 4nn%C3%B6t
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Näytti eilen siellä ovenpielessä olevan vanhat muovipäällysteiset joissa luki päällä lappu FE83. Joku on siis teettämässä paraikaa uusia...jarmos wrote:Moro,
Kiitoksia vinkeistä! Vein toisen puolen vaijerit (ehjät) malliksi Baltic Rigginsille tänään ja lupasivat uudet n. viikon kuluttua. Otin vaijerit ilman muovikuorta ja 5 mm vahvuisena. Hinta on jotain > 100 ¤.