Mutta saa nähdä koska kevät todella alkaa. Ilmeisesti FMI:ltä sitä ei kannata kysyä?
Viimeksi oli kova talvi vuonna 1999, silloin Kivenlahden satama-allas taisi sulaa vasta ensimmäistä yhteislaskua edeltävänä päivänä, ja sekin vähä vain sen ansiosta, että altaaseen laskee sadevesiviemäri.
Kovin pitkälle koeajolle ei vesillelaskijat päässeet kun yhtenäinen jää alkoi parikymmentä metriä sataman ulkopuolella.
Jää on kylläkin sellaista sohjoa, että se sulaa nopeasti kun sulaminen kunnolla alkaa koska itse jää ei ole juuri missään kunnollista teräsjäätä.
Mutta sanotaan nyt näin, että vähän heikolta kanssa näyttää sen suhteen että esim. pääsiäisenä voisi ihan kunnolla vielä oikein tehdä mitään veneremppaakaan kun vene on varmaan kuitenkin aika syvästi lumessa. Pitää varmaan miettiä jonkinlaisen teltan kyhäämistä kölin ympärille, tai etsiä muutenkin vaihtoehto Hempelin Primerille, joku sellainen tavara joka ei vaatisi ihan 10 astetta toimiakseen...
heikki wrote:Ja joo, on laskuja niitä ennenkin jouduttu jäiden takia siirtämään myöhäisemmäksi.
Jaa, minun veneilyhistoria ei tuollaista ole kokenut. Vaan onhan se siitäkin kiinni, kuinka aikaiseen missäkin seurassa laskua yritetään.
Pekka Pouta muuten juuri lupasi reippaita yöpakkasia ensi viikon alusta alkaen niin pitkälle kuin ennustettavuutta riittää. Kevättä saadaan siis vieläkin odotella.
heikki wrote:Ja joo, on laskuja niitä ennenkin jouduttu jäiden takia siirtämään myöhäisemmäksi.
Jaa, minun veneilyhistoria ei tuollaista ole kokenut. Vaan onhan se siitäkin kiinni, kuinka aikaiseen missäkin seurassa laskua yritetään.
Pekka Pouta muuten juuri lupasi reippaita yöpakkasia ensi viikon alusta alkaen niin pitkälle kuin ennustettavuutta riittää. Kevättä saadaan siis vieläkin odotella.
Tervehdys
Minäpä muistan ensimmäisen veneilykauteni. Sen alkamista odotettiin sitten kuin kuuta nousemaan. Vene oli syksyllä Porista hankittu H-vene ja se oli talven Reposaaressa. Keväällä sitten odotettiin milloin jäät sulaa, että päästään purjehtimaan vene kotiin. Kovan talven jälkeen oli jäät paksut ja kylmä kevät pitkitti jäiden lähtöä. Espoo - Helsinki alue oli käytännössä purjehduskelpoinen eli jäätön vasta toukokuun kolmannella viikolla .
Reissu Reposaaresta Helsinkiin taitaa olla edelleenkin niitä kylmimpiä reissuja mitä olen siviilissä tehnyt. Vieläkin muistan ne vilun väreet...
heikki wrote:Jäätalvesta ennustettiin ennätysleutoa.
No tänään Ilmatieteen laitos povasi radiouutisten mukaan keskimääräistä kylmempää kevättä toukokuun loppuun asti. Ehkäpä siis todellisuudessa kohta alkaa lähestulkoon helteet ja päästään toden teolla veneiden kimpuun?