kulkuvaloprojekti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Handy
Hallitus
Posts: 388
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

kulkuvaloprojekti

Post by Handy »

Kevään työlistalle kuuluu navigointivalojen kunnostus.

Alkuperäinen sivuvalojen kiinnityslevy keulakaiteessa on ilmeisesti ajan saatossa tehnyt tehtävänsä.
Image
Olisiko kenelläkään mitään vinkkiä että miten tuohon kannattaisi uusi rakentaa? Hitsaushommat taitaa tarkoittaa että pitäisi ottaa keulakaide irti ja toimittaa se jonnekin hoitoon. Tai kuulemma "naapurilla" on jotkin hitsivehkeet jos laadulla ei ole väliä, mutta tämä kuulosti siltä että vain pahassa hädässä... Vaan onko tuohon muuta vaihtoehtoa?

Toinen projekti on sitten ankkurivalo mastonhuippuun. Ilmeisesti tuulimittarin asennuksen yhteydessä ankkurivalo on koettu tarpeettomaksi. Mittarinjalusta on pitänyt rakentaa vaakatasoon.
Image
Jos tuohon jotenkin jonkin led valon saisi, tai vaikka jopa tricolorin. Ja voihan se olla tavallinenkin ankkurivalo johon laittaa led-polttimon.
Yksi vaihtoehto olisi varmaan siirtää tuo mittari jotenkin maston etupuolelle. Silloin maston päähän saisi jonkin valon joka ei kumminkaan windex:n eteen tulisi. Esim jokin teline joka tulisi noiden samojen pulttien alle millä maston pää on kiinni. Onkohan tuollaiseen mitään valmista ratkaisua? Tai onko tuohon ylipäätänsä jokin parempi ratkaisu?

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä tai ideoita näihin aiheisiin?

-Hannu
LasseH

Mastonhuippu

Post by LasseH »

Vene on meillä eri (Inferno 29) mutta toppi sen verran samannäköinen että uskaltaudun vastaamaan.

Noraan tein n.3x3 cm alumiinisesta L-listasta ankkurivalolle ja tuulimittarille telineet, jotka menivät näppärästi juurikin olemassaoleviin reikiin kiinni; pari pienempää ruuvia lisäksi pyörimisen estämiseksi.

Linkin kuvissa ankkurivalon telineestä on paikallaan vain alempi puolikas, toisella puolella windex-valon teline.

http://www.infernopurjehtijat.org/?page ... gallery=12

ja pikkuisen lisätarinaa foorumin puolella:

http://www.infernopurjehtijat.org/fooru ... f=11&t=156

Tosin jos ei olisi jo tehtynä niin nyt jättäisin luultavasti ankkurivalon topista kokonaan pois ja hilaisin fallilla irtolampun mastoon tarvittaesa; mastoon tulevan lisäpainon ja ankkurivalon käyttömäärän suhde kun on jossain määrin suboptimaalinen - tasan ääretön vielä pari vuotta asennuksen jälkeenkin, kun testikäyttöjä ei lasketa ;)

- Lasse, S/Y Nora (Inferno 29)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Mastonhuippu

Post by Olli »

LasseH wrote:Tosin jos ei olisi jo tehtynä niin nyt jättäisin luultavasti ankkurivalon topista kokonaan pois ja hilaisin fallilla irtolampun mastoon tarvittaesa; mastoon tulevan lisäpainon ja ankkurivalon käyttömäärän suhde kun on jossain määrin suboptimaalinen - tasan ääretön vielä pari vuotta asennuksen jälkeenkin, kun testikäyttöjä ei lasketa ;)
Näin sen on moni FE:ssäkin miettinyt. Joskus Hangossa tutkin asiaa, ja vain mulla ja s/y Arkissa oli ankkurivalo topissa. Yhden yön olen tainnut tuota itse polttaa, eli suhdeluku on äärellinen, mutta silti iso.

Aion kuitenkin jatkossakin pitää lampun topissa, tai mahdollisesti jopa korvata sen lediversiolla, koska käsittääkseni voin käyttää koneella ajaessa ympäri näköpiirin näkyvää valoa, kunhan takavalo ei pala samaan aikaan. Näin pääsen eroon erillisestä mastovalosta, joka taas on vendoissa genoan tiellä.

Mulla ei ole tuulimittaria, eli lampulle on hyvinkin tilaa topissa. S/y Arkin albumista ei nopealla vilkaisulla löytynyt lähikuvaa tuulianturin sijoituksesta, mutta kauempaakin otetuista näkyy, että anturi on viety maston etupuolelle...
Olli Niemi
Handy
Hallitus
Posts: 388
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Tuossa tulikin hyviä vinkkejä mistä tuon ankkurivalon kanssa lähteä liikkeelle. Meilläkin on tällä hetkellä tuollainen irtovalo. Se söi yhdessä yössä patterit, ja jos ensi kesänä olisi kenties muutaman yön ankkurissa niin mielummin valo joka menee napista päälle.

Jos tuo ankkurivalo riittäisi koneajovaloksi kunhan takavalon sammuttaa niin ehkäpä tuolla välttää keulakaiteen hitsausoperaation. Mainiota! :D
Tällä hetkellä sivuvalot on tuossa maston etupuolella.
Vesa
alokas
Posts: 2
Joined: Wed May 10, 2006 22:32 pm
Location: Helsinki

Re: kulkuvaloprojekti

Post by Vesa »

Meidän keulalyhdylle kävi samalla tavalla pari vuotta sitten. Porasin tuohon vaakaputkeen ja siihen lyhdyn kiinnityspeltiin parit reiät ja kiinnitin pellin ruuveilla ja muttereilla. Ei tarvinnut hitsailla.

Meillä on ankkurivalona fallilla nostettava irtolyhty. Sähkö otetaan johdolla siitä maston juuressa olevasta mastovalon liittimestä.

Vesa Metso
s/y Elisa FIN-3755
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Vesa tästä vinkistä, nimimerkillä vain yhdellä pisteellä enää kiinni tuo meidän peltilärpäke.

Itse suosisin myös irtolyhtyä, maston nokassa olevan sijaan. Se maston nokassa oleva ei oikein toimi lähietäisyyksillä, tai ainakin etäisyys siihen on vaikea arvioida.

Meillä on ollut myrskylyhty 10 vuotta roikkumassa anopinlaatikossa. Koskaan sitä ei ankkurivalona ole tullut käytettyä mutta jos moiselle olisi nyt tarvetta rakentaisin LED-valon johdon päähän ja liitin istumalaatikkoon. Tarvittaessa LED-valo roikkumaan peräharuksesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply