Potkurin akseli
Potkurin akseli
Moi uutena fe 83 omistajana kysyisin että minkälainen on potkurinakselin tuenta/laakerointi? Käskettiin laittaa tippakannulla oljyä letkuun joka vie alas. janmar 1 gm suora akseli .
Elmo,
Asiasta on näillä sivuilla ollut aiemminkin tarinaa, joten katso esim.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=208
siitä selvinnee homman periaate ja lisäksi se öljyn laitto on laakereiden keston kannalta ensiarvoisen tärkeää!
Naheman albumista löytyy pari kuvaa jotka selventänevät (tai sekoittavat) asiaa myös...
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _boksi_001
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... lin_boksia
Terv. Esa
Asiasta on näillä sivuilla ollut aiemminkin tarinaa, joten katso esim.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=208
siitä selvinnee homman periaate ja lisäksi se öljyn laitto on laakereiden keston kannalta ensiarvoisen tärkeää!
Naheman albumista löytyy pari kuvaa jotka selventänevät (tai sekoittavat) asiaa myös...
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _boksi_001
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... lin_boksia
Terv. Esa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11335
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Me olemme nyt käyttäneet jonkun suosituksen mukaisesti SAE90
öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan
jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana.
Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista,
se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en
tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.
öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan
jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana.
Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista,
se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en
tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Potkurin akseli
Tervehdyselmo wrote:Moi uutena fe 83 omistajana kysyisin että minkälainen on potkurinakselin tuenta/laakerointi? Käskettiin laittaa tippakannulla oljyä letkuun joka vie alas. janmar 1 gm suora akseli .
ensiksi onnittelen hyvän valinnan johdosta. Tervetuloa iloisten Feneilijöiden joukkoon.
Sitten asiaan. Potkurin akseli on koneen vaihteiston perässä kiinni laipalla ja toinen pää on kiinni tukilaakerissa hieman peräsimen etupuolella. Tukilaakerissa on kuminen vesivoideltu "laakeri" pusla pronssisessa runkokappaleessa, mikä on laminoitu tukevasti pohjan läpi veneen runkoon.
Potkuriakseli kulkee veneen pohjan läpi vannasputkessa, joka on veneen sisäpuolella tiivistetty kumisen letkun varassa olevalla tiivistysplokin avulla (kumiletkun toinen pää on kiinni vannasputkessa toinen plokissa). Tämä plokin on kaiketi myös pronssia ja sen tiivistää askelin vedenpitäväksi kolmella stefatiivisteellä. Stefoista kaksi on plokin perä ja yksi koneen puolella. Stefojen väliseen tilaan johdetaan tiivistyksessä tarvittavaa voiteluöljyä "öljykupista" letkua pitkin. Tämä öljykuppi on yleensä kiinnitety ylös konetilan sivuseinään jommalle kummalle puolen (meillä se onvasemmalla puolen).
Käytännössä systeemi on ollut helppohoitoinen. Veneemme on vuodelta -81 ja vain kerran on stefat vaihdettu.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Niin, onko tuolla öljyllä yleensä mitään voitelevaa merkitystä tuossa yhteydessä? Vai onko idea itseasiassa viedä öljyllä täytetty letku vedenpinnan yläpuolella ja samalla saada korkeampi paine tiivisteiden väliin kuin "meren" puolelle, jolloin mahdollinen vuoto menee ulospäin?Öljyhän ei pääse vesivoideltuun laakeriin, vai pääseekö?
oikkpasi wrote:Niin, onko tuolla öljyllä yleensä mitään voitelevaa merkitystä tuossa yhteydessä? Vai onko idea itseasiassa viedä öljyllä täytetty letku vedenpinnan yläpuolella ja samalla saada korkeampi paine tiivisteiden väliin kuin "meren" puolelle, jolloin mahdollinen vuoto menee ulospäin?Öljyhän ei pääse vesivoideltuun laakeriin, vai pääseekö?
TervehdysHarald wrote: Me olemme nyt käyttäneet jonkun suosituksen mukaisesti SAE90 öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana. Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista, se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.
Potkuriakseli pyöriessä kitka varmasti lämmittäisi ja kuluttaisi stefoja ennenaikasesti, ellei niitä voidella ja jäähdytetä jollain tavalla. Sisimmät tiivisteet saavat voitelunsa öljystä ja ulointa stefaa lienee oikein kutsua vesivoidelluksi.
En usko, että öljykupilla yritetään saada tiivistysplokiin ylipainetta, vaan sillä yksinkertaisesti yritetään taata, ettei öljy pääse plokista loppumaan. Öljyn viskositeetillä on suuri vaikutus stefojen tiiveyteen. Mitä juoksevanpaa öljyä käytetään, sitä ohuempi voiteleva (lue huonommin tiivistävä) kalvo siitä muodostuu ja sitä helpommin öljy valuu tiivisteiden läpi veteen (hyi hyi

Tuohon metallilastuihin tiivistysplokissa toteaisin, että onhan tuo pronssi vanha ja tunnettu laakerimetalli, joten jos mujua oli paljon lienee ploki kuitenkin messinkiä

Ystävällisin veneily terveisin PR
Tästä saisi varmasti mielenkiintoisen akateemisen keskustelun. Rasva on todellakin eri asia kuin öljy, vaikka pelkän voitelun näkökulmasta rasva on varmasti riittävä. Öljyputken kanssa sinne kuitenkin syntyy korkeampi hydrostaattinen paine ja jos se johonkin tihkuu niin ulospäin. On se sitten miten naivia tahansa? Joissakin uusissa moottoreissa (esim. Nanni ) on jäähdytyspuolelta ylimääräinen ulosotto, joka voidaan kytkeä juurin tuon öljyletkun paikalle, jolloin boxiin tulee kuin tuleekin ylipaine.
Se mitä siihen rasvalla kyllästettyy huopasuttiin tulee, niin en tunne yhtään tapausta, missä se ei hitaasti vuotaisi rasvattua vettä pilssiin. Saman hengen näkee 50-luvun jenkkiautoissa, joissa samainen ravasutti vuotaa joka värkissä vaihdelaatikon persauksista.
Siksi nuo boxit on varmaan keksittykin, paineella tai ilman
Se mitä siihen rasvalla kyllästettyy huopasuttiin tulee, niin en tunne yhtään tapausta, missä se ei hitaasti vuotaisi rasvattua vettä pilssiin. Saman hengen näkee 50-luvun jenkkiautoissa, joissa samainen ravasutti vuotaa joka värkissä vaihdelaatikon persauksista.
Siksi nuo boxit on varmaan keksittykin, paineella tai ilman

Last edited by oikkpasi on Tue Aug 17, 2004 11:15 am, edited 1 time in total.
öljykupista vielä senverran, että sen tosiaan on tarkoitus taata/varmistaa jatkuva voitelu. Alkuperäisessä asennuksessa ei ole kuin pelkkä letku, joka kaiken lisäksi todennäköisesti on "taitteella" pronssilaakerin kiinityskohdastaan ja jo muutaman vuoden käytön jälkeen kovettunut niin ettei todennäköisesti öljyä lävitseen päästä!
T: Esa
T: Esa
Tervehdysoikkpasi wrote:Tästä saisi varmasti mielenkiintoisen akateemisen keskustelun. Rasva on todellakin eri asia kuin öljy, vaikka pelkän voitelun näkökulmasta rasva on varmasti riittävä. Öljyputken kanssa sinne kuitenkin syntyy korkeampi hydrostaattinen paine ja jos se johonkin tihkuu niin ulospäin. On se sitten miten naivia tahansa? Joissakin uusissa moottoreissa (esim. Nanni ) on jäähdytyspuolelta ylimääräinen ulosotto, joka voidaan kytkeä juurin tuon öljyletkun paikalle, jolloin boxiin tulee kuin tuleekin ylipaine.
Jatketaan hieman asian "jeesustelua" akateemiselta pohjalta ja haetaa analogiaa vaikka moottoriteknologian puolelta. Polttomoottorin mäntä tiivistetään sylinterin seinämää vasten yhdellä tai useamalla männänrenkaalla moottorista riippuen. Männänrengas puristuu sylinterin sisäpintaan vasten jousimaisesti. Männän tapauksessa sen viimeisen tiivistys sylinteriä vastaa saadaan aikaan ohuella voiteluainekalvolla liikkuvien pintojen välillä. Toki voiteluaine ajetaan paineella männän ja sylinterin väliin, mutta tämä paine on oleellisesti alhaisempi, kuin palokaasujen aiheuttama paine männän yläpuolella. Eikö totta?
Voidaanko em. esimerkissä olettaa öljynpaineella olevan muuta tekemistä kuin varmistaa öljyn pääsemisen voitelukohteeseen? Eli onko paine osa oljykalvon kestävyyttä?
Uskoisin (painotus sanalla uskoa), että suurimman osan männän tiivistyksestä hoitaa öljyn viskositeetistä johtuva kalvon lujuus (pintajännitys ja öljyn juoksevuus)

Ystävällisin veneily terveisin PR