Olisikohan järkeä laittaa levylle vastakappale alapuolelle? Tai leikata levyä takareunasta pienemmäksi? Vinkit ovat tervetulleita.

Kiitos linkistä. Kappas, olinhan itsekin tuota pari vuotta sitten kommentoinut ja kirjannut palstalle ylös löydöksiä. Siinähän oli myös alkuperäinen 83:n mastonjalka Haraldin kuvassa, jossa siis jalka on suoraan lujitemuovin päällä ilman välilevyä.Petri wrote:Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma
TervehdysFE-Sillanpää wrote:Kiitos linkistä. Kappas, olinhan itsekin tuota pari vuotta sitten kommentoinut ja kirjannut palstalle ylös löydöksiä. Siinähän oli myös alkuperäinen 83:n mastonjalka Haraldin kuvassa, jossa siis jalka on suoraan lujitemuovin päällä ilman välilevyä.Petri wrote:Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma
Edelleen epäilen, että ylimääräinen kannen vahvistuslevy on painumisongelman aiheuttaja, osittain. Siis koska sen alla on kaikki uudetkin ruuvinreiät (6kpl) läpi kovan aineen, niin itse katto on kova maston alta. Kova teräslätty vääntää kattoa takareunastaan alaspäin. Päätelmä olisi siis, että kun yhtä kohtaa vahvistetaan pomminkestäväksi niin viereiset rakenteet hajoavat. Mutta ehkäpä puran salongista putken yläpään irti ja porailen sieltä varmuuden vuoksi vähän tunnustelureikiä.
Saatoin olla minä, koska kyseessä on Albineissa melko tavallinen ongelma (paine tulee mastonjalan takosaan kun rakea on listätty). Em. arvaukset oli ihan hyviä. Ongelman perimmäinen syy on kosteuden pääsy väliaineena olevaan vaneriin. Jos tuon haluaa korjata, niin märkä/lahonnut väliaine pitää saada pois. Tilalle voi laittaa uutta, mutta yksi hyvä vaihtoehto on laminoida se kokonaan umpeen ilman mitään väliainetta. Meillä tuo tehtiin kannen puolelta ammattipajalla, meillä ongelma oli aikaisemman omistajan tupeloinnin takia kertaluokkaa pahempi kuin "yleensä".Panu wrote:En nyt muista kuka kertoi minulle korjanneesa vastaavaa ongelmaa, ja silloin syy oli kannen sisällä olen väliaineen pehmeneminen koskeuten vaikutuksesta. Seuraavassa ehkä todenäköisin arvaus mitä on tapahtunut ja miksi: