Niinpä muuten tais ollakin. Sori.Petri wrote:Ettei olisi ollut Erkka, jolta tuota esitystä kyselit.
V.
Esityksessä lukee, että LYS-kilpailuja järjestetään urheiluveneille, ei että olisi olemassa jokin LYS-luokka. En pidä koko urheiluvene termistä esityksessä, koska se on niin epäselvä käsite. Voi olla, että poistan kehitysversio 2:sta viittauksen urheiluveneisiin.vvoltti wrote:Ensinnäkin siellä on oleellisiakin virheitä, esim. lys-urheiluveneet, mikä luokka on kokonaan poistettu järjestelmästä.
Voidaan pohtia jätinkö viittauksen Ruotsin taulukkoon tarkoituksella pois? Vastaus on, että jätin tässä vaiheessa.vvoltti wrote: Toisekseen sieltä puuttuu aivan olennaisia juttuja, kuten se, että vakioveneiden lukuja pitää nykyään etsiä kahdesta paikkaa, ruotsin lys-taulukosta ja meidän omasta kansallisesta taulukosta, vasta sen jälkeen lähdetään todistustielle.
Me emme ole tosiaan olleet yhteyksissä esityksien suhteen kuten Petri ennusti, mutta jos tarvitset omaa esitystäsi varten materiaalia, niin toivottavasti ABC:stä on apua.vvoltti wrote: Itse tulen tekemään aiheesta erittäin tiivistetyn version kevään KoPun kilpapurjehtijan alkeiskurssille. Mutta en ole vielä siihen aiheeseen ehtinyt paneutua. Muistaakseni yritin pyytää sulta joskus jotain tekemääsi esitystä aiheesta aloittelijan kilpakurssi tms, mutta et koskaan lähtettänyt. Silloin asia olisi ollut mulle ajankohtainen ja olisin varmaan tehnyt sulle osan tuosta duunista valmiiksi, mutta tällä hetkellä mulla ei ole vähään aikaan aikaa paneutua asiaan tarkemmin.
Mutta mun mielestä siis tota nykyistä versiota ei kannattaisi sellaisenaan julkistaa.
Ville
Mitkä ovat kolme keskeisintä aloittelevaa kilpapurjehtijaa askarruttavaa kysymystä?Petri wrote: Mutta sinänsä yleiskommenttina on yhä todettava, että tuollainen hyvin suppea ABC on kuitenkin vielä vähän turha, kyllä sitä substanssia pitäisi saada merkittävästi enemmän että sivuista oikeasti tulisi hyödylliset aloittelevalle kilpapurjehtijalle.
Markkinamiehen pintakiilto tässä tapauksessa on huolenpitoa yksinkertaisesta ja ymmärrettävästä olennaisimman asian kerronnasta. Substanssin suhteen toivon apua, mutta ymmärtenette myös, että esim. "byrokratian" korostaminen ensikosketusta koskevassa materiaalissa ei ole kovin houkuttelevaa.Petri wrote: Tai no, okei, lyhyenä johdantona tuo nyt on ok, mutta tosiaan sitten kaivataan todellakin niitä osia D.....Ö täydentämään kokonaisuutta. Ja tosiaan, kuten Villekin totesi, esityksessä on jonkinverran virheitä tämänhetkiseen LYS-byrokratiaan nähden. Tosin Joakimin kanssa varmaan pystyisit vääntämään jonkinlaisen kattavan paketin LYS:n nykytilanteesta varsin pienellä vaivalla jos Joakim tarjoaisi sen substanssin ja sä lisäisit sitten sen markkinamiehen pintakiillon siihen päälle
Hyvä kysymys. Mielestäni yksi on selvästi ylitse muiden: ilmoittautumislomakkeessa kysytään veneen lys lukua, mikä on minun veneeni lys-luku?vpl wrote:Mitkä ovat kolme keskeisintä aloittelevaa kilpapurjehtijaa askarruttavaa kysymystä?Petri wrote: Mutta sinänsä yleiskommenttina on yhä todettava, että tuollainen hyvin suppea ABC on kuitenkin vielä vähän turha, kyllä sitä substanssia pitäisi saada merkittävästi enemmän että sivuista oikeasti tulisi hyödylliset aloittelevalle kilpapurjehtijalle.
Viitaten edellä olevaan, mielestäni tuo päätös on huono.vpl wrote:Voidaan pohtia jätinkö viittauksen Ruotsin taulukkoon tarkoituksella pois? Vastaus on, että jätin tässä vaiheessa.
Yleisön pyynnöstä: sain vihdoin julkaistua h-veneiltamissa pitämäni esitelmän kalvot:Petri wrote:Ettei olisi ollut Erkka, jolta tuota esitystä kyselit.vvoltti wrote: Itse tulen tekemään aiheesta erittäin tiivistetyn version kevään KoPun kilpapurjehtijan alkeiskurssille. Mutta en ole vielä siihen aiheeseen ehtinyt paneutua. Muistaakseni yritin pyytää sulta joskus jotain tekemääsi esitystä aiheesta aloittelijan kilpakurssi tms, mutta et koskaan lähtettänyt. Silloin asia olisi ollut mulle ajankohtainen ja olisin varmaan tehnyt sulle osan tuosta duunista valmiiksi, mutta tällä hetkellä mulla ei ole vähään aikaan aikaa paneutua asiaan tarkemmin.
TervehdysErkkaH wrote: Yleisön pyynnöstä: sain vihdoin julkaistua h-veneiltamissa pitämäni esitelmän kalvot:
http://www.h-vene.net/h-vene/misc_pub_f ... soissa.pdf
Saa kommentoida ja keskustella...
Kiitos vain, kyllähän se näinä aikona vähän rohkeutta vaatii. Tiedä vaikka leimautuisi kilpapurjehtijaksi...tai vielä pahempaa... FE-purjehtijaksi (vitsivitsi). Ja sitäpaitsi tämähän on ihan selvää nettikiusaamista, kun joku on jo aikaa sitten vienyt minun nimeni teidän foorumilla.Panu wrote: Kiva, että Erkka on rohkaissut mielensä ja rekisteröitynyt tännekin. Tervetuloa mukaan.
Vielä kun tuon joku aloittelija vahvistaisi ilmestymällä ensi kesänäPanu wrote: Kävin katsomassa tota sen esitystä sekä livenä että nyt netissä. Kyllä alottelija saa siitä itselleen ja sielulleen vahvistusta osallistua kilpailuihin, mikä lienee esityksen tarkoituskin. Hyvä niin.
Katsastushan on ihan matkaveneilyyn liittyvä vapaaehtoinen juttu. Jos joku haluaa katsastaa kilpaveneensä, niin se katsastetaan ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin vene. Käytännössä retkikäytössä olevat veneet ja/tai vesillä säilytettävät veneet katsastetaan aina, koska seura tämän vaatii satamassaan olevilta veneiltä. Maissa säilytettäviä urheiluvälineitä (esim. kisa-hoot) ei tietääkseni (=arvaus) katsasteta. Jolliakaan ei katasteta, voiko niitä edes katsastaa?ErkkaH wrote:Jo silloin esitelmää tekiessäni pohdin paria asiaa, osaisko joku vahvistaa:
1) Miten katsastetaan rataveneet/jollat, tekeekö seuran katsastusmies ihan vastaavan katsastuksen (mutta 4-luokkaan) kuin muillekin veneille?
Kyllä, tämä tulee suoraan säännöistä, veneen voi ilmoittaa kilpailuun vain kansalliseen lajiliittoon kuuluvan seuran jäsen. (Ja pari muuta keissiä, mutta palataan niihin sitten kun joku on menossa olympialaisiin tms;-) Käytännössä siis kipparin on oltava SPL:n jäsenseuran jäsen, ylimääräistä miehistöä voi haalia vapaasti. Ordereissa voidaan vaatia koko miehistöltä seuran tai esim. luokkaliiton jäsenyyttä, mutta lys-kisoissa en ole tällaiseen vaatimukseen törmännyt.ErkkaH wrote:2) Tarviiko jonkun miehistön jäsenen olla pursiseuran jäsen, vai riittääkö että vene on jonkun seuran rekisterissä?
Jotenkin tuntuu järkevältä että jollia ei katsastettaisi. Luulen että olen tulkinnut seuraavaa jotenkin väärin (http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34627):vvoltti wrote:Kilpapurjehduussäännöt eivät vaadi mitään katsastuksia (eikä siinä olisi mitään järkeäkään), mutta käytännöllisesti katsoen matkakisoissa aina vaaditaan veneen olevan katsastettu. Tämä vaatimus tulee kilpailukutsusta ja/tai ordereista.ErkkaH wrote:Jo silloin esitelmää tekiessäni pohdin paria asiaa, osaisko joku vahvistaa:
1) Miten katsastetaan rataveneet/jollat, tekeekö seuran katsastusmies ihan vastaavan katsastuksen (mutta 4-luokkaan) kuin muillekin veneille?
Puhuin kait 1,5 tuntia, mutta kuulemma kuullosti siltä että olisin ollu tuntipalkalla puhumassa... Eli varmaan vähempikin olisi riitänyt.vvoltti wrote: Ihan hyvältä tuo settisi näytti. Kuinka pitkän shown vedit ton pohjalta? Teen itselleni vähän erilaisen setin, mutta onhan se paljon helpompaa lähteä rukkaamaan uusiksi jotain valmista pohjaa kuin tehdä tyhjästä.
Huomaan kirjoittaneeni erinomaisen epäselvästi.ErkkaH wrote:Jotenkin tuntuu järkevältä että jollia ei katsastettaisi. Luulen että olen tulkinnut seuraavaa jotenkin väärin (http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34627):
Purjehtijaliiton jäsenseurat ylläpitävät Purjehtijaliiton venerekisteriä. Rekisteriin liitetään kaikki seuran rekisterissä olevat katsastetut purjeveneet, joilla on joko Purjehtijaliiton tai kansainvälisen luokkaliiton myöntämä purjenumero. ...
Vaikka purjenumero on pakollinen kaikissa purjehduskilpailuissa, on purjenumeron perinteisesti hankkineet myös matkapurjehtijat...
Jotenkin olen lukenut tuon niin päin, että veneen pitää olla katsastettu jotta purjenumeron saa, josta seuraisi se että kisoissa veneen pitää olla katsastettu. Mutta väärin olen varmaan ymmärtänyt.