LysT tasoitus, LYS-scratchsheet

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Petri wrote:Ettei olisi ollut Erkka, jolta tuota esitystä kyselit.
Niinpä muuten tais ollakin. Sori.

V.
vpl
alokas

Post by vpl »

vvoltti wrote:Ensinnäkin siellä on oleellisiakin virheitä, esim. lys-urheiluveneet, mikä luokka on kokonaan poistettu järjestelmästä.
Esityksessä lukee, että LYS-kilpailuja järjestetään urheiluveneille, ei että olisi olemassa jokin LYS-luokka. En pidä koko urheiluvene termistä esityksessä, koska se on niin epäselvä käsite. Voi olla, että poistan kehitysversio 2:sta viittauksen urheiluveneisiin.
vvoltti wrote: Toisekseen sieltä puuttuu aivan olennaisia juttuja, kuten se, että vakioveneiden lukuja pitää nykyään etsiä kahdesta paikkaa, ruotsin lys-taulukosta ja meidän omasta kansallisesta taulukosta, vasta sen jälkeen lähdetään todistustielle.
Voidaan pohtia jätinkö viittauksen Ruotsin taulukkoon tarkoituksella pois? Vastaus on, että jätin tässä vaiheessa.
vvoltti wrote: Itse tulen tekemään aiheesta erittäin tiivistetyn version kevään KoPun kilpapurjehtijan alkeiskurssille. Mutta en ole vielä siihen aiheeseen ehtinyt paneutua. Muistaakseni yritin pyytää sulta joskus jotain tekemääsi esitystä aiheesta aloittelijan kilpakurssi tms, mutta et koskaan lähtettänyt. Silloin asia olisi ollut mulle ajankohtainen ja olisin varmaan tehnyt sulle osan tuosta duunista valmiiksi, mutta tällä hetkellä mulla ei ole vähään aikaan aikaa paneutua asiaan tarkemmin.

Mutta mun mielestä siis tota nykyistä versiota ei kannattaisi sellaisenaan julkistaa.

Me emme ole tosiaan olleet yhteyksissä esityksien suhteen kuten Petri ennusti, mutta jos tarvitset omaa esitystäsi varten materiaalia, niin toivottavasti ABC:stä on apua.
Last edited by vpl on Sun Jan 24, 2010 16:43 pm, edited 1 time in total.
vpl
alokas

Post by vpl »

Petri wrote: Mutta sinänsä yleiskommenttina on yhä todettava, että tuollainen hyvin suppea ABC on kuitenkin vielä vähän turha, kyllä sitä substanssia pitäisi saada merkittävästi enemmän että sivuista oikeasti tulisi hyödylliset aloittelevalle kilpapurjehtijalle.
Mitkä ovat kolme keskeisintä aloittelevaa kilpapurjehtijaa askarruttavaa kysymystä?
Petri wrote: Tai no, okei, lyhyenä johdantona tuo nyt on ok, mutta tosiaan sitten kaivataan todellakin niitä osia D.....Ö täydentämään kokonaisuutta. Ja tosiaan, kuten Villekin totesi, esityksessä on jonkinverran virheitä tämänhetkiseen LYS-byrokratiaan nähden. Tosin Joakimin kanssa varmaan pystyisit vääntämään jonkinlaisen kattavan paketin LYS:n nykytilanteesta varsin pienellä vaivalla jos Joakim tarjoaisi sen substanssin ja sä lisäisit sitten sen markkinamiehen pintakiillon siihen päälle ;)
Markkinamiehen pintakiilto tässä tapauksessa on huolenpitoa yksinkertaisesta ja ymmärrettävästä olennaisimman asian kerronnasta. Substanssin suhteen toivon apua, mutta ymmärtenette myös, että esim. "byrokratian" korostaminen ensikosketusta koskevassa materiaalissa ei ole kovin houkuttelevaa. 8)
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

vpl wrote:
Petri wrote: Mutta sinänsä yleiskommenttina on yhä todettava, että tuollainen hyvin suppea ABC on kuitenkin vielä vähän turha, kyllä sitä substanssia pitäisi saada merkittävästi enemmän että sivuista oikeasti tulisi hyödylliset aloittelevalle kilpapurjehtijalle.
Mitkä ovat kolme keskeisintä aloittelevaa kilpapurjehtijaa askarruttavaa kysymystä?
Hyvä kysymys. Mielestäni yksi on selvästi ylitse muiden: ilmoittautumislomakkeessa kysytään veneen lys lukua, mikä on minun veneeni lys-luku?

Keksin paljon muitakin kysymyksiä, mutta en näin nopealla pohtimisella osaa päättää, mitkä niistä kuuluisivat tuohon kolmen kärkeen.
vpl wrote:Voidaan pohtia jätinkö viittauksen Ruotsin taulukkoon tarkoituksella pois? Vastaus on, että jätin tässä vaiheessa.
Viitaten edellä olevaan, mielestäni tuo päätös on huono.

alokas

Post by ErkkaH »

Petri wrote:
vvoltti wrote: Itse tulen tekemään aiheesta erittäin tiivistetyn version kevään KoPun kilpapurjehtijan alkeiskurssille. Mutta en ole vielä siihen aiheeseen ehtinyt paneutua. Muistaakseni yritin pyytää sulta joskus jotain tekemääsi esitystä aiheesta aloittelijan kilpakurssi tms, mutta et koskaan lähtettänyt. Silloin asia olisi ollut mulle ajankohtainen ja olisin varmaan tehnyt sulle osan tuosta duunista valmiiksi, mutta tällä hetkellä mulla ei ole vähään aikaan aikaa paneutua asiaan tarkemmin.
Ettei olisi ollut Erkka, jolta tuota esitystä kyselit.
Yleisön pyynnöstä: sain vihdoin julkaistua h-veneiltamissa pitämäni esitelmän kalvot:
http://www.h-vene.net/h-vene/misc_pub_f ... soissa.pdf

Saa kommentoida ja keskustella...
Erkka / Fuuga (Finngulf 28)
Panu
hyperaktiivi

Post by Panu »

ErkkaH wrote: Yleisön pyynnöstä: sain vihdoin julkaistua h-veneiltamissa pitämäni esitelmän kalvot:
http://www.h-vene.net/h-vene/misc_pub_f ... soissa.pdf

Saa kommentoida ja keskustella...
Tervehdys

Kiva, että Erkka on rohkaissut mielensä ja rekisteröitynyt tännekin. Tervetuloa mukaan :D .

Kävin katsomassa tota sen esitystä sekä livenä että nyt netissä. Kyllä alottelija saa siitä itselleen ja sielulleen vahvistusta osallistua kilpailuihin, mikä lienee esityksen tarkoituskin. Hyvä niin 8) .
Ystävällisin veneily terveisin PR
ErkkaH
alokas

Post by ErkkaH »

Panu wrote: Kiva, että Erkka on rohkaissut mielensä ja rekisteröitynyt tännekin. Tervetuloa mukaan :D .
Kiitos vain, kyllähän se näinä aikona vähän rohkeutta vaatii. Tiedä vaikka leimautuisi kilpapurjehtijaksi...tai vielä pahempaa... FE-purjehtijaksi (vitsivitsi). Ja sitäpaitsi tämähän on ihan selvää nettikiusaamista, kun joku on jo aikaa sitten vienyt minun nimeni teidän foorumilla.
Panu wrote: Kävin katsomassa tota sen esitystä sekä livenä että nyt netissä. Kyllä alottelija saa siitä itselleen ja sielulleen vahvistusta osallistua kilpailuihin, mikä lienee esityksen tarkoituskin. Hyvä niin 8) .
Vielä kun tuon joku aloittelija vahvistaisi ilmestymällä ensi kesänä
kisoihin niin ei olisi mennyt esitelmä hukkaan:)

Jo silloin esitelmää tekiessäni pohdin paria asiaa, osaisko joku vahvistaa:

1) Miten katsastetaan rataveneet/jollat, tekeekö seuran katsastusmies ihan vastaavan katsastuksen (mutta 4-luokkaan) kuin muillekin veneille?

2) Tarviiko jonkun miehistön jäsenen olla pursiseuran jäsen, vai riittääkö että vene on jonkun seuran rekisterissä?
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

ErkkaH wrote:Jo silloin esitelmää tekiessäni pohdin paria asiaa, osaisko joku vahvistaa:

1) Miten katsastetaan rataveneet/jollat, tekeekö seuran katsastusmies ihan vastaavan katsastuksen (mutta 4-luokkaan) kuin muillekin veneille?
Katsastushan on ihan matkaveneilyyn liittyvä vapaaehtoinen juttu. Jos joku haluaa katsastaa kilpaveneensä, niin se katsastetaan ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin vene. Käytännössä retkikäytössä olevat veneet ja/tai vesillä säilytettävät veneet katsastetaan aina, koska seura tämän vaatii satamassaan olevilta veneiltä. Maissa säilytettäviä urheiluvälineitä (esim. kisa-hoot) ei tietääkseni (=arvaus) katsasteta. Jolliakaan ei katasteta, voiko niitä edes katsastaa?

Kilpapurjehduussäännöt eivät vaadi mitään katsastuksia (eikä siinä olisi mitään järkeäkään), mutta käytännöllisesti katsoen matkakisoissa aina vaaditaan veneen olevan katsastettu. Tämä vaatimus tulee kilpailukutsusta ja/tai ordereista. Usein siellä vaaditaan myös, että veneen pitää olla kilpaillessa katsastusluokkansa mukaisessa kunnossa, eli "turhia" kamoja ei saa jättää laiturille.
ErkkaH wrote:2) Tarviiko jonkun miehistön jäsenen olla pursiseuran jäsen, vai riittääkö että vene on jonkun seuran rekisterissä?
Kyllä, tämä tulee suoraan säännöistä, veneen voi ilmoittaa kilpailuun vain kansalliseen lajiliittoon kuuluvan seuran jäsen. (Ja pari muuta keissiä, mutta palataan niihin sitten kun joku on menossa olympialaisiin tms;-) Käytännössä siis kipparin on oltava SPL:n jäsenseuran jäsen, ylimääräistä miehistöä voi haalia vapaasti. Ordereissa voidaan vaatia koko miehistöltä seuran tai esim. luokkaliiton jäsenyyttä, mutta lys-kisoissa en ole tällaiseen vaatimukseen törmännyt.

Ihan hyvältä tuo settisi näytti. Kuinka pitkän shown vedit ton pohjalta? Teen itselleni vähän erilaisen setin, mutta onhan se paljon helpompaa lähteä rukkaamaan uusiksi jotain valmista pohjaa kuin tehdä tyhjästä.

alokas

Post by ErkkaH »

vvoltti wrote:
ErkkaH wrote:Jo silloin esitelmää tekiessäni pohdin paria asiaa, osaisko joku vahvistaa:

Kilpapurjehduussäännöt eivät vaadi mitään katsastuksia (eikä siinä olisi mitään järkeäkään), mutta käytännöllisesti katsoen matkakisoissa aina vaaditaan veneen olevan katsastettu. Tämä vaatimus tulee kilpailukutsusta ja/tai ordereista.
Jotenkin tuntuu järkevältä että jollia ei katsastettaisi. Luulen että olen tulkinnut seuraavaa jotenkin väärin (http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34627):

Purjehtijaliiton jäsenseurat ylläpitävät Purjehtijaliiton venerekisteriä. Rekisteriin liitetään kaikki seuran rekisterissä olevat katsastetut purjeveneet, joilla on joko Purjehtijaliiton tai kansainvälisen luokkaliiton myöntämä purjenumero. ...
Vaikka purjenumero on pakollinen kaikissa purjehduskilpailuissa, on purjenumeron perinteisesti hankkineet myös matkapurjehtijat...

Jotenkin olen lukenut tuon niin päin, että veneen pitää olla katsastettu jotta purjenumeron saa, josta seuraisi se että kisoissa veneen pitää olla katsastettu. Mutta väärin olen varmaan ymmärtänyt.
vvoltti wrote: Ihan hyvältä tuo settisi näytti. Kuinka pitkän shown vedit ton pohjalta? Teen itselleni vähän erilaisen setin, mutta onhan se paljon helpompaa lähteä rukkaamaan uusiksi jotain valmista pohjaa kuin tehdä tyhjästä.
Puhuin kait 1,5 tuntia, mutta kuulemma kuullosti siltä että olisin ollu tuntipalkalla puhumassa... Eli varmaan vähempikin olisi riitänyt.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

ErkkaH wrote:Jotenkin tuntuu järkevältä että jollia ei katsastettaisi. Luulen että olen tulkinnut seuraavaa jotenkin väärin (http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34627):

Purjehtijaliiton jäsenseurat ylläpitävät Purjehtijaliiton venerekisteriä. Rekisteriin liitetään kaikki seuran rekisterissä olevat katsastetut purjeveneet, joilla on joko Purjehtijaliiton tai kansainvälisen luokkaliiton myöntämä purjenumero. ...
Vaikka purjenumero on pakollinen kaikissa purjehduskilpailuissa, on purjenumeron perinteisesti hankkineet myös matkapurjehtijat...

Jotenkin olen lukenut tuon niin päin, että veneen pitää olla katsastettu jotta purjenumeron saa, josta seuraisi se että kisoissa veneen pitää olla katsastettu. Mutta väärin olen varmaan ymmärtänyt.
Huomaan kirjoittaneeni erinomaisen epäselvästi.

Katsastuksen vapaaehtoisuudella tarkoitin sitä, että mikään laki tms. ei velvoita siihen, vaan sen on p-liitto ja se naapuriliitto itse vapaaehtoisesti määränneet omille jäsenilleen pakolliseksi.

Kilpaveneessä täytyy tosiaan olla SPL:n purjenumero (tämä tulee jo kilpailusäännöistä asti) eli käytännössä jos haluat (matka)veneelläsi kilpailuun, purjenumeron saadaksesi se täytyy viedä rekisteriin, mitä varten se pitää katsastaa. Eli käytännössä katsastus on pakollinen tätäkin kautta. Mutta nyt puhutaan siitä "tavallisesta" SPL:n rekisteristä, menikö se nyt nimellä avomeriveneet. Käytännössä monet yksityyppiluokat (mm. H, Express, Louhi jne.) on omissa yksityyppiluokkien rekistereissään, niillähän on omat sarjat purjenumeroitakin. En ole aivan satavarma nyt yksityiskohdista, mutta käsittääkseni yksityyppiluokkien kilpaveneiden rekisteröinti ei ole sidoksissa katsastukseen mitenkään ja käsittääkseni puhtaasti kisakäytössä olevia kalikoita ei pahemmin katsastella.

Jokatapauksessa jos nyt puhutaan kilpapurjehduksen aloittamisesta ja/tai lyssistä, niin eiköhän se ole riittävää ja tarpeeksi oikein kun sanoo että katsastus on pakollinen.

Olikos se siellä h-venepuolella kun jotkut välkyt halusivat jostain syystä laittaa niitä vanhoja L kansallisuustunnuksia uusiinkin purjeisiin jostain ihmeen syystä. Hämärästi muistan jonkun tämmöisen jutun. Eipä noihin ole käytännössä puututtu, mutta periaatteessa jos tiukasti sääntöjä katsotaan, niin L+numero tunnus ei ole sääntöjen mukainen purjetunnus eikä vanhoilla "älläpurjeilla" saisi osallistua kisoihin. Mutta tämä siis periaatteessa, ei tuohon käytännössä kukaan puutu.

V.
Post Reply