Rullausta
Rullausta
Spinnuhommissa meidän keulagastia suuresti harmittaa ison jennyn kanssa hääräily. Rullalaite helpottaisi huomattavasti tilannetta, mutta minkälainen? Purjeen pitäisi pysyä kuitenkin melko lähellä kantta. Tarkoitus ei olisi hankkia uutta rullajennyä, koska sen pitäisi toimia suurinpirtein täysillä kisatilanteessa., joten vanhalla Maxxilla jatkettaisiin. DANIELAN albumista löytyy luonnos upotetusta rullan tilasta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=KEULA3
Kuvatekstikeskustelussa onkin käyty suurinpiirtein pääasiat ideasta. Nyt olisi mukava saada kommentteja ideasta yleisellä tasolla. Mistä löytyisi kohtuuhintainen rullalaite, joka voisi mahdollisesti mahtua järkevästi keulaboxiin?(Okei, Bartesin rullat käy lähes joka paikkaan, mutta hinnat on pikkasen liikaa yläkanttiin) Purjetta ei ole tarkoitus reivata, ainoastaan rullata sisään spinnuajon ajaksi. Useimmat rullaprofiilit ovat älyttömän paksuja. Aerodynamiikka ei niissä varmaankaan ole paras mahdollinen verrattuna hakaslitsaukseen. Tuffluff perinteisesti on ollut kilpapurjehtjan ykkösvalinta foiliksi. Onko jollakulla kokemusta, tai tietoa, voiko sitä yhdistää johonkin näppäränsnadiin rullaan kohtuuhinnalla? Plastimon pikkurulla saattaisi mahtua keulaluukkun, mutta saisiko siihen Tuffin profiilin kiinni? Rullaan ei ymmärtääkseni tule etustaagin kuormitusta, koska se menee rullan läpi. Ehdotuksia? Ideoita?
terv. Artsi/DANIELA
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=KEULA3
Kuvatekstikeskustelussa onkin käyty suurinpiirtein pääasiat ideasta. Nyt olisi mukava saada kommentteja ideasta yleisellä tasolla. Mistä löytyisi kohtuuhintainen rullalaite, joka voisi mahdollisesti mahtua järkevästi keulaboxiin?(Okei, Bartesin rullat käy lähes joka paikkaan, mutta hinnat on pikkasen liikaa yläkanttiin) Purjetta ei ole tarkoitus reivata, ainoastaan rullata sisään spinnuajon ajaksi. Useimmat rullaprofiilit ovat älyttömän paksuja. Aerodynamiikka ei niissä varmaankaan ole paras mahdollinen verrattuna hakaslitsaukseen. Tuffluff perinteisesti on ollut kilpapurjehtjan ykkösvalinta foiliksi. Onko jollakulla kokemusta, tai tietoa, voiko sitä yhdistää johonkin näppäränsnadiin rullaan kohtuuhinnalla? Plastimon pikkurulla saattaisi mahtua keulaluukkun, mutta saisiko siihen Tuffin profiilin kiinni? Rullaan ei ymmärtääkseni tule etustaagin kuormitusta, koska se menee rullan läpi. Ehdotuksia? Ideoita?
terv. Artsi/DANIELA
Yksi vaihtoehto olisi erinäisissä kilpaveneissä kai käytetty rullasysteemi missä etustaagi on kiinteä mutta etustaagin ympärille tulee ylös ja alas sellaiset vastinkappaleet, joita voi pyöritellä. Purje sitten pujotetaan etustaagin ympärille (vaatii siis juuri tätä rikiä varten tehdyn purjeen, mutta mistä tahansa vanhasta purjeesta kyllä helposti modaa tällaisen poistamalla esim. hakaset ja laittamalla tilalle vetoketjusuljinsysteemin) ja em. vastinkappaleitten avulla sitä voi rullata. Avattuna mitään varsinaista profiilia ei ole eli aerodynamiikka lienee about niin hyvä kuin se voi olla.
Ko. mallissa ei tarvitse kikkailla upotusten kanssa, vaan se alempi vastinkappale voi tulla aikalailla mielivaltaisen lähelle kantta.
Ko. mallissa ei tarvitse kikkailla upotusten kanssa, vaan se alempi vastinkappale voi tulla aikalailla mielivaltaisen lähelle kantta.
Re: Rullausta
TervehdysArtsi wrote:Spinnuhommissa meidän keulagastia suuresti harmittaa ison jennyn kanssa hääräily. Rullalaite helpottaisi huomattavasti tilannetta, mutta minkälainen? Purjeen pitäisi pysyä kuitenkin melko lähellä kantta. Tarkoitus ei olisi hankkia uutta rullajennyä, koska sen pitäisi toimia suurinpirtein täysillä kisatilanteessa., joten vanhalla Maxxilla jatkettaisiin. DANIELAN albumista löytyy luonnos upotetusta rullan tilasta...
Onko se genua niin hankala siinä ankkuriboksin päällä? Jos tämä on se ongelma, niin ei sitä varten tarvita rullalaitetta.
Ehdotus yksi: Teet fiksun säkin spinnulle, joka kiinnität keulapiikin kansiluukun sisäpuolelle kehyksiin ja ryhdyt nostamaan spinnun sieltä. Nyt ei enää genoa ole tiellä ankkuriboksin päällä.
Ehdostus kaksi: Kiinnität genoan halssikulman köydellä, jota tarvittaessa voi löysätä sellaiset 30 - 40 cm. Tällöin koko genoa läjän saa nostettua ylös pois ankkuriboksi luukun päältä ja a'vot syntyy tilaa operoida.
Ehdotus kolme: Sanot sille keulagastille, että tämä on purjehdusta...

Ehkäpä kohdat yksi ja kaksi ovat lähempänä ratkaisua. Itselleni tuo ei ole ollut mikään paha rasti, kun keulassa olen sattunut olemaan. Ja on oltukin useammankin kerran kaudessa. Useinmiten silloin kun poika on pinnassa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Äänestäisin ratkaisua kolme. Keulagastisi on kuitenkin jo autuaasti unohtanut kaikki heikkona hetkenä mainitsemansa harmituksen aiheet ja keräilyt asenteensa.Panu wrote:Ehdotus yksi: Teet fiksun säkin spinnulle, joka kiinnität keulapiikin kansiluukun sisäpuolelle kehyksiin ja ryhdyt nostamaan spinnun sieltä. Nyt ei enää genoa ole tiellä ankkuriboksin päällä.Artsi wrote:Spinnuhommissa meidän keulagastia suuresti harmittaa ison jennyn kanssa hääräily.
Ehdostus kaksi: Kiinnität genoan halssikulman köydellä, jota tarvittaessa voi löysätä sellaiset 30 - 40 cm. Tällöin koko genoa läjän saa nostettua ylös pois ankkuriboksi luukun päältä ja a'vot syntyy tilaa operoida.
Ehdotus kolme: Sanot sille keulagastille, että tämä on purjehdusta...
Ehkäpä kohdat yksi ja kaksi ovat lähempänä ratkaisua. Itselleni tuo ei ole ollut mikään paha rasti, kun keulassa olen sattunut olemaan. Ja on oltukin useammankin kerran kaudessa. Useinmiten silloin kun poika on pinnassa.

Aika epäilyttävä projekti mielestäni varsinkin kun miettii hintaa ja potentiaalisia riskejä (ratkaiseeko varmasti ongelman?, tuleeko haitallisia "sivuvaikutuksia?).
Lähinnä tulee mieleen, että mikä siinä hommassa nyt tarkalleen ottaen mättää keulagastin mielestä? Muistan muutamia tilanteita, joissa oli aluksi jatkuvia hankaluuksia, mutta ongelma korjaantui sitten lopulta yllättävän pienellä "suoritustekniikan" muutoksella. Asia voisi ehkä ratketa ihan sitä spinnunnoston "prosessikuvausta" pohtimalla ja kokeilemalle erilaisia vaihtoehtoja.
Ville
Lähinnä tulee mieleen, että mikä siinä hommassa nyt tarkalleen ottaen mättää keulagastin mielestä? Muistan muutamia tilanteita, joissa oli aluksi jatkuvia hankaluuksia, mutta ongelma korjaantui sitten lopulta yllättävän pienellä "suoritustekniikan" muutoksella. Asia voisi ehkä ratketa ihan sitä spinnunnoston "prosessikuvausta" pohtimalla ja kokeilemalle erilaisia vaihtoehtoja.
Ville
Meglussa taitaa olla ko systeemi, mutta mitenkäs vaihdettavilla keulapurjeilla sen toteuttaa? Meglussa kai se purje litsataan maston noston yhteydessä, eikä sitten oteta pois ennen kuin masto otetaan alas. Oletko jossain nähnyt versiota vaihdettaville keulapurjeille? Systeemi kuulostaa muuten hyvältä.Petri wrote:Yksi vaihtoehto olisi erinäisissä kilpaveneissä kai käytetty rullasysteemi missä etustaagi on kiinteä mutta etustaagin ympärille tulee ylös ja alas sellaiset vastinkappaleet, joita voi pyöritellä. Purje sitten pujotetaan etustaagin ympärille (vaatii siis juuri tätä rikiä varten tehdyn purjeen, mutta mistä tahansa vanhasta purjeesta kyllä helposti modaa tällaisen poistamalla esim. hakaset ja laittamalla tilalle vetoketjusuljinsysteemin) ja em. vastinkappaleitten avulla sitä voi rullata. Avattuna mitään varsinaista profiilia ei ole eli aerodynamiikka lienee about niin hyvä kuin se voi olla.
Ko. mallissa ei tarvitse kikkailla upotusten kanssa, vaan se alempi vastinkappale voi tulla aikalailla mielivaltaisen lähelle kantta.
panu kirjoitti:
Onko se genua niin hankala siinä ankkuriboksin päällä? Jos tämä on se ongelma, niin ei sitä varten tarvita rullalaitetta.
No eihän se NIIN hankala ole, mutta kyllä operaatioihin saisi lisää vauhtia ja helpotusta. Tosin halvemmalla pääsisi lisäämällä harjoitusta.
Tealle terkkuja: Sun parasta tässä vaan ajatellaan! Olisi kiva nähdä sua siellä keulakannella vielä tulevaisuudessakin. No, tietysti tässä on hieman sellaista ihmisen perustarvetta yrittää muuttaa jo olemassa olevaa. (Sitä kutsutaan kehitykseksi. Siihen ei apinat pysty!)
terv. Artsi/DANIELA
Matala rullalaite löytyy ainakin Facnorilta. Siinä on läpijuokseva köysi eikä siis rumpua, mutta ainakin pari vuotta sitten hinta oli tuplat perusrullaan verrattuna. Sama taitaa koskea näitä TD-malleja. Sitten on nämä mm. Louhessa käytetyt systeemit, jotka on tarkoitettu vain purjeen säilyttämiseen. Kyllä niissäkin keulapurjeen voi vesillä vaihtaa, tosin vaikkapa tuo vetoketjupurje ei ole niitä näppärämpiä vaihdettavia. Yleisestikin rullaamismahdollisuus tuo aina suuren lisähankaluuden purjeen vaihtoon ja tietysti vaakalattaista fokkaa ei voi rullata (no voi rullattavilla latoilla).
Tuffluff ja vastaavat eivät kestä kiertämistä, joten ei niillä voi rullata. Useilla rullamerkeillä on erikseen racing-profiili, joka on sirompi.
FE83:n genuaa ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua isoksi. Ei sen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia. Toki rullaaminen hiukan helpottaa manööverejä, erityisesti pienellä miehistöllä, mutta myöskin tuo joitain uusia ongelmia. Kerran spinnu onnistuttiin rullaamaan genuan mukana ennen kuin se aukesi... Toinen, paljon yleisempi ongelma on genuan skuutit, jotka ovat jiipeissä tiellä. Tosin tämä ongelma taitaa lähinnä koskea dippipuomiveneitä.
Aika monessa veneessä rulla otetaan kisaa varten pois. Toisissa jopa vahdetaan koko etustaagi. Onkohan nyt järkevää "uida vastavirtaan"?
Tuffluff ja vastaavat eivät kestä kiertämistä, joten ei niillä voi rullata. Useilla rullamerkeillä on erikseen racing-profiili, joka on sirompi.
FE83:n genuaa ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua isoksi. Ei sen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia. Toki rullaaminen hiukan helpottaa manööverejä, erityisesti pienellä miehistöllä, mutta myöskin tuo joitain uusia ongelmia. Kerran spinnu onnistuttiin rullaamaan genuan mukana ennen kuin se aukesi... Toinen, paljon yleisempi ongelma on genuan skuutit, jotka ovat jiipeissä tiellä. Tosin tämä ongelma taitaa lähinnä koskea dippipuomiveneitä.
Aika monessa veneessä rulla otetaan kisaa varten pois. Toisissa jopa vahdetaan koko etustaagi. Onkohan nyt järkevää "uida vastavirtaan"?
Jep, Megluissa noita vastaavia on mutta pikavilkaisulla vaikuttavat kompleksisemmilta kuin tuo minkä kanssa itse olen puuhastellut ja purjeen vaihto sinänsä on kyllä lähes yhtä helppo juttu kuin normaalin hakas-purjeen vaihto, jos siinä on rutiinia. Mulla on kokemusta vain purjeen laittamisesta "ylös" kauden alussa ja purjeen ottamisesta pois, mutta ei siinä kyllä kauaa mennyt kummassakaan hommassa. Enkä ole kyllä aivan satavarma että vaatiiko tuo systeemi välttämättä että vaihtopurjeet ovat sellaisia mitkä voi laittaa etustaagin sisään, koska kyllähän siinä se etustaagi on olemassa mihin voisi laittaa hakasia ja toisaalta falli nousee etustaagin huipulle. Ainoat syyt sille ettei ko. systeemissä varmaan käytetä hakasia on aerodynamiikka+ purjeen mahdollinen rikkoontuminen rullatessa.Artsi wrote: Meglussa taitaa olla ko systeemi, mutta mitenkäs vaihdettavilla keulapurjeilla sen toteuttaa? Meglussa kai se purje litsataan maston noston yhteydessä, eikä sitten oteta pois ennen kuin masto otetaan alas. Oletko jossain nähnyt versiota vaihdettaville keulapurjeille? Systeemi kuulostaa muuten hyvältä.
Ja mä kyllä sinänsä allekirjoitan tollaisen virityksen edut, etenkin jos siis tosiaan se rullaus tuodaan istumalaatikkoon, niin että pianisti voi hoitaa purjeen rullauksen jolloin keulagasti voi keskittyä vain ja ainoastaan spinnujuttuihin (vähentää riskiä spinnuvaurioihin).
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Re: Rullausta
Komppaan muita: tuossa oli ratkaisu, mutta missä on ongelma?Artsi wrote:Kuvatekstikeskustelussa onkin käyty suurinpiirtein pääasiat ideasta. Nyt olisi mukava saada kommentteja ideasta yleisellä tasolla.
Jos spinnun nostaa ennenkuin laskee genoan, ei genoa ole tiellä.
Lomalla me silti yleensä lasketaan genoa ensin. Jos miehistöä on vähän, voi gasti ensin siirtää spinnun keulaluukusta myttyyn keulakannelle ja sitten siirtyä vinsille nostamaan purjetta. Pinnamies tempoo skuutteja noston aikana, pinna polvien välissä.
Kyllä meillä nuo spinnuhommat menee pääasiallisesti aivan mallikkaasti. Se jenny nyt vaan pyörii siinä kannella ikävästi keulagastin jaloissa, joten ajatus oli, että se olisi mahdollisimman nopeasti ja kokonaan pois tieltä. Olen tainnut antaa hieman väärän kuvan asiasta. Varsinaista ongelmaa ei ole, tarkoitus olisi vaan helpottaa ja nopeuttaa purjeiden käsittelyä spinnuajossa. Tarkkasilmäisimmät todennäköisesti kuvasta huomasivatkin, että meillä ankkuriboksin kansi on kaksiosainen, joka sekin osaltaan jo helpottaa toimintaa, mutta ainahan voi yrittää tehdä homma vieläkin sujuvammaksi. Taitaa kuitenkin lopulta jäädä toistaiseksi suunnitteluasteelle tämä "uudistus".
terv. Arsi/DANIELA
terv. Arsi/DANIELA
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Jaa se oli OIKEA kaksiosainen kansi? Minä kun luulin että se oli Photoshop-visio...Artsi wrote:Tarkkasilmäisimmät todennäköisesti kuvasta huomasivatkin, että meillä ankkuriboksin kansi on kaksiosainen, joka sekin osaltaan jo helpottaa toimintaa, mutta ainahan voi yrittää tehdä homma vieläkin sujuvammaksi. Taitaa kuitenkin lopulta jäädä toistaiseksi suunnitteluasteelle tämä "uudistus".
terv. Arsi/DANIELA
Mitkä ovat käyttökommentit tuosta kannesta? Voisin kuvitella että se tekee keulagastin homman vaikeammaksi, nyt kun yksiosaisen kannen kääntää ylös se samalla painaa genoaa mantookeja vasten.
Kaksiosainen kansi mahdollistaa suht näppärästi spinnun nostamisen tarvittaessa myös genoan alta. En ole huomannut, että se ainakaan vaikeuttaisi keulagastin hommaa, eihän se genoa ylhäällä ollessaan ole pahemmin tiellä.KaleviHarkonen wrote:Mitkä ovat käyttökommentit tuosta kannesta? Voisin kuvitella että se tekee keulagastin homman vaikeammaksi, nyt kun yksiosaisen kannen kääntää ylös se samalla painaa genoaa mantookeja vasten.
Mä näkisin sen rullan hyödyn niin, että sillä pyritään lähinnä saamaan genoa mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti pois spinnun edestä tuulta sotkemasta spinnua nostettaessa. On siinä laskemisessa varmaan joskus muutama ylimääräinen sekunti tuhraantunut, mutta kiristetään tahtia ens kaudella...
Rullausta - kilpailussa?
Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita). Fe83 ei muutenkaan ole mitenkään ylirikattu kevyellä kelillä. Joten jos haluat päästä nopeammin radalla niin unohda koko juttu. Ei sillä keulapurjeen laskemisella nyt niin kiire ole, että muutama sekuntti vaikuttaisi paljoakaan.
Miten spinnu nostetaan, skuutataan ja lasketaan ja miten samaan aikaan ohjataan merkitsee enemmän. Näitä kannattaa miettiä ja harjoitella.
Keulaan kannattaa viritellä narut ja kumiköysi kaiteeseen genuan kiinnittämistä varten.
Miten spinnu nostetaan, skuutataan ja lasketaan ja miten samaan aikaan ohjataan merkitsee enemmän. Näitä kannattaa miettiä ja harjoitella.
Keulaan kannattaa viritellä narut ja kumiköysi kaiteeseen genuan kiinnittämistä varten.
Jester
Re: Rullausta - kilpailussa?
Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Re: Rullausta - kilpailussa?
Kuten Joakim jo totesi, kaikkihan riippuu siitä onko lattoja vai ei.Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita). Fe83 ei muutenkaan ole mitenkään ylirikattu kevyellä kelillä. Joten jos haluat päästä nopeammin radalla niin unohda koko juttu. Ei sillä keulapurjeen laskemisella nyt niin kiire ole, että muutama sekuntti vaikuttaisi paljoakaan.
Mutta yhä, on olemassa rullaratkaisuita mitkä eivät varmastikaan aiheuta sen suurempaa aerodynaamista häiriötä kuin hakas-purjekaan.
Tämä perustuu siis siihen että purjeen etuliesmassa on kangasosio, joka menee etustaagin ympäri ja paksuutta kankaalla nyt on se milli tai jotain sinnepäin.
Esim. Meglujen fokat
http://melges24.pictures.fi/kuvat/Nordi ... 5.JPG/full