Pidän pienimuotoisen luennon kilpapurjehduksen helppoudesta ja hauskuudesta Blue Peterissä ensi viikolla. Erityisesti sellaiset jotka eivät vielä ole uskaltaneet/saaneet aikaiseksi osallistua kisoihin ovat tervetulleita kuuntelemaan!
http://www.h-vene.net/h-vene/f/viewtopi ... 4905#p4893
http://www.h-vene.net/h-vene/misc_pub_f ... su2009.pdf
-- erkka, Fuuga II (h-vene)
Luento kilpapurjehduksen helppoudesta ja hauskuudesta 24.11.
Kai sä sitten kerrot myös siitä, miten tavallinen iltakisa kevään alussa pisti maston päreiksi ja pahimmillaan tuhoaa kesälomasuunnitelmat, puhumattakaan sitten voit vapaasti käyttää tota mun postaamaa kuvaa "pikkuosumasta" ja sitä vastaavasta korjauslaskusta 
Noei mutta sikäli tietyssä määrin pitää leikkiä aina vähän paholaisen asianajajaa, pitää katsoa mikä on oma tiistain ohjelma, mutta voisi ihan huvin vuoksi piipahtaa itsekin paikalla.

Noei mutta sikäli tietyssä määrin pitää leikkiä aina vähän paholaisen asianajajaa, pitää katsoa mikä on oma tiistain ohjelma, mutta voisi ihan huvin vuoksi piipahtaa itsekin paikalla.
Varsinaista tilastoa en ole pitänyt eikä kaikki tapaukset tule järjestäjien tietoon, mutta KoPun tiististen osalta perstuntumalla seuraavaa.
Purjehdussuoritteita kauden aikana päälle 300. Veneitä päälle 100.
Viime kaudella käsittääkseni yksi kolari, jossa kunnolla rikkoontui kaksi venettä. Tämä on tuntumani mukaan aika tyypillinen luku 10 vuoden tarkastelujaksolla. On vuosia myös ilman kolareita. Joskus ennen 2 lähtöryhmän aikaa oli vuosia, jolloin sattui muutamia kolareita. Pienempiä "naarmuja" tulee varmaan enemmän, mutta protestien määrän perusteella ei niitäkään ole kuin muutamia yksittäisiä keissejä vuodessa.
Riskimielessä edellisestä voi siis johtaa, että yksi veneen rikkoontuminen per 150 purjehdussuoritetta keskimäärin. Keskimääräinen vene osallistuu tiistiksiin 3 kertaa vuodessa, joten keskimääräinen kippari voi odottaa rikkovansa veneensä kerran 50 vuodessa. Ei kovin paha;-) Muut iltakisat tuskin ovat ainakaan pahempia, koska tiistiksissä on suurimmat fleetit.
Laituripuheet tietysti antavat paljon karumman (mutta siis väärän) kuvan tilanteesta. Tämä johtuu mm. siitä, että kolareista tuppaa nousemaan enemmän tai vähemmän kohtuuton älämölö, joten ne saavat paljon julkisuutta. Lisäksi tiukkoja tilanteita on kisassa paljon, joten touhu voi vesillä tuntua riskialttiimmalta kuin mitä se oikeasti on.
Eli sanoisin, että kalustovaurioiden riski on lopulta hyvin vähäinen. Pitkällä aikavälillä tulee ottaa huomioon myös taitojen kehittyminen ja sitä kautta oman turvallisuuden parantuminen (myös muualla kuin kilpaillessa). Vakavat kolarit johtuvat useimmiten veneenkäsittelyvirheistä kovemmassa kelissä. Viime aikoina kolareista ovat olleet vastuussa enemmän isot veneet kuin pienet veneet.
Lisäksi täytyy muistaa, että varmasti toiset ovat onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Yksi ei kolaroi koskaan, toinen kerran viiteen vuoteen. Kipparin adrenaliinimäärä ja itsehillintäkyky lienee yksi keskeinen selittävä tekijä;-) Jokainen voi miettiä omia "riskitekijöitään": miehistön määrä ja kokemus, veneen koko, keli, riskinottohalukkuus ja aggressiivinen ajotapa yms. yms.
Ville
PS. Erkka, minut on nakitettu jatkossa pitämään KoPun vuotuinen kilpapurjehduksen alkeiskurssi. En pääse 24.11. paikalle, mutta olisi mukavaa jos viitsit heittää luentomatskusi mulle ihmeteltäväksi, niin voin ottaa vähän vinkkiä ja toisaalta kattoa ettei tule liian päällekkäistä sisältöä. Meiliosoite löytyy kai profiilista tai sitten googlettamalla ihan helposti (nimimerkki siis koostu etunimen ekasta kirjaimesta ja sukunimestä).
Purjehdussuoritteita kauden aikana päälle 300. Veneitä päälle 100.
Viime kaudella käsittääkseni yksi kolari, jossa kunnolla rikkoontui kaksi venettä. Tämä on tuntumani mukaan aika tyypillinen luku 10 vuoden tarkastelujaksolla. On vuosia myös ilman kolareita. Joskus ennen 2 lähtöryhmän aikaa oli vuosia, jolloin sattui muutamia kolareita. Pienempiä "naarmuja" tulee varmaan enemmän, mutta protestien määrän perusteella ei niitäkään ole kuin muutamia yksittäisiä keissejä vuodessa.
Riskimielessä edellisestä voi siis johtaa, että yksi veneen rikkoontuminen per 150 purjehdussuoritetta keskimäärin. Keskimääräinen vene osallistuu tiistiksiin 3 kertaa vuodessa, joten keskimääräinen kippari voi odottaa rikkovansa veneensä kerran 50 vuodessa. Ei kovin paha;-) Muut iltakisat tuskin ovat ainakaan pahempia, koska tiistiksissä on suurimmat fleetit.
Laituripuheet tietysti antavat paljon karumman (mutta siis väärän) kuvan tilanteesta. Tämä johtuu mm. siitä, että kolareista tuppaa nousemaan enemmän tai vähemmän kohtuuton älämölö, joten ne saavat paljon julkisuutta. Lisäksi tiukkoja tilanteita on kisassa paljon, joten touhu voi vesillä tuntua riskialttiimmalta kuin mitä se oikeasti on.
Eli sanoisin, että kalustovaurioiden riski on lopulta hyvin vähäinen. Pitkällä aikavälillä tulee ottaa huomioon myös taitojen kehittyminen ja sitä kautta oman turvallisuuden parantuminen (myös muualla kuin kilpaillessa). Vakavat kolarit johtuvat useimmiten veneenkäsittelyvirheistä kovemmassa kelissä. Viime aikoina kolareista ovat olleet vastuussa enemmän isot veneet kuin pienet veneet.
Lisäksi täytyy muistaa, että varmasti toiset ovat onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Yksi ei kolaroi koskaan, toinen kerran viiteen vuoteen. Kipparin adrenaliinimäärä ja itsehillintäkyky lienee yksi keskeinen selittävä tekijä;-) Jokainen voi miettiä omia "riskitekijöitään": miehistön määrä ja kokemus, veneen koko, keli, riskinottohalukkuus ja aggressiivinen ajotapa yms. yms.
Ville
PS. Erkka, minut on nakitettu jatkossa pitämään KoPun vuotuinen kilpapurjehduksen alkeiskurssi. En pääse 24.11. paikalle, mutta olisi mukavaa jos viitsit heittää luentomatskusi mulle ihmeteltäväksi, niin voin ottaa vähän vinkkiä ja toisaalta kattoa ettei tule liian päällekkäistä sisältöä. Meiliosoite löytyy kai profiilista tai sitten googlettamalla ihan helposti (nimimerkki siis koostu etunimen ekasta kirjaimesta ja sukunimestä).