Kuulin eräältä autofiksarilta, että hänen sukulaisensa on pari vuotta sitten poistanut veneensä (Degerö) pohjasta myrkkymaalit ja käsitellyt keväisin pohjan ja kyljet kaksi kertaa Autoglym-vahaseoksella:
n. 90% Super Resin Polish (Extra Gloss Protection)
n. 10% Radiant Wax (Liquid Hard Wax).
Pohja on kuulemma syksyisin ollut näkkivapaa ja kyljet on ovat pysyneet puhtaina.
Vaihtoehto myrkkymaalille?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hmm.. Kuulin rannasa joltain jonka sukulaisen vene... Hmmm 
Kyseinen autofixari ei vain satu olemaan autoglymin jälleenmyyjä?
Kuten ehkä edellisestä tekstistä voi lukea suhtaudun hiukan skeptisesti menetelmän toimivuuteen. Olisi todella hyvä jos joku voisi todistaa epäilyni vääriksi.

Kyseinen autofixari ei vain satu olemaan autoglymin jälleenmyyjä?
Kuten ehkä edellisestä tekstistä voi lukea suhtaudun hiukan skeptisesti menetelmän toimivuuteen. Olisi todella hyvä jos joku voisi todistaa epäilyni vääriksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Edellisen Albin Expressini kyljet vahasin Autoglymillä, kun kaikkialla hehkutettiin sen loistavia ominaisuuksia. Albinissahan gelkkarin laatu on tunnetusti melko huono, eikä kiiltoa saa millään pysymään 25 vuotta vanhassa veneessä paria viikkoa kauempaa. Pinta näyttikin upealta muutaman päivän, mutta sitten parin viikon päästä se ei enää juurikaan poikennut edellisen kesän bilikan halpavahan pinnasta. En oikein jaksa uskoa, että toimisi paremmin veden ala, kuin yläpuolella.
Jos myrkyttömän vaihtoehdon haluaa, niin tällaisia virityksiä löytyy maailmalta muutamalta valmistajalta:
http://www.brightspark.nl/
Tämä kyseinen näyttäisi perustuvan sähköiseen elekrolyysin tms. jippoon. Lisäksi on olemassa ultraääneen perustuvia laitteita.
http://wwwsailboat2adventurecom.blogspo ... boats.html
En kyllä asentaisi näitäkään ihan ensimmäisenä. Antaa muiden kokeilla ensin.
terv. Artsi/DANIELA
Jos myrkyttömän vaihtoehdon haluaa, niin tällaisia virityksiä löytyy maailmalta muutamalta valmistajalta:
http://www.brightspark.nl/
Tämä kyseinen näyttäisi perustuvan sähköiseen elekrolyysin tms. jippoon. Lisäksi on olemassa ultraääneen perustuvia laitteita.
http://wwwsailboat2adventurecom.blogspo ... boats.html
En kyllä asentaisi näitäkään ihan ensimmäisenä. Antaa muiden kokeilla ensin.
terv. Artsi/DANIELA
Onko kukaan ikinä koittanu teflonia? Vois kuvitella et jos pinta olis riittävän sileä ja liukas ni siihen ei tarttuis mikään... Eri asia sit tietty mikä on riittävän liukasta vai onko mikään. Ja jos teflon tarttuu paistinpannuihin ja suksiin ni kai sen saa tarttumaan veneeseenki. Lisäbonuksena toki sileämpi (?) ja vettähylkivä pinta jolloin venekin kulkee kovempaa
Jos se toimii hiihtäjilläkin hyvin vesikelillä niin miksipä ei purkkarissa?
Eikai muuta ku ens kesäks paistinpannut veteen koemielessä, näkee sit syksyllä mitä niissä kasvaa jos mitään
Harri: Mainitsiko tuo autofiksarin sukulainen missä vene kesänsä vietti? Kuivalla maalla kun ei juuri näkki taida tarttua...

Eikai muuta ku ens kesäks paistinpannut veteen koemielessä, näkee sit syksyllä mitä niissä kasvaa jos mitään

Harri: Mainitsiko tuo autofiksarin sukulainen missä vene kesänsä vietti? Kuivalla maalla kun ei juuri näkki taida tarttua...
Mä kokeilin tämän kesän kölissä SeaSpeediä: http://www.revercon.fi/seaspeed.htm
Toiminta perustuu pinnan liukkauteen. Teflonia toi ei kai ole, vaan jotain polysiloksaania. Maali on epoksipohjainen, eli toimii myös kosteussulkuna.
Ekan kerran pohja pestiin jussin aikoihin. Kölin SeaSpeedissä ei ollut juuri mitään, eikä pohjassa muutenkaan (Pohja on Mille Xtraa).
Toisen kerran vene pestiin ennen EspooGP:tä elokuussa. Vene oli kohtuullisen aktiivisessa käytössä kesän. Köli oli limainen, ja näkkiä oli tarttunut vähän n. 20 cm korkeudelle kölin alareunasta. Lima lähti melkein itsestään painepesurilla sohaisemalla, ja näkitkin pehmeällä sienellä. Toki limaa oli Mille Xtra-pohjassakin, mutta arviolta vähemmän, eikä yhtään näkkiä, vaikka pohja on maalattu viimeksi 2007.
Nostettaessa lokakuun puolivälissä oli limaa vähemmän, mutta näkkiä taas saman verran, joskin se istui aavistuksen sitkeämmin. Lähti kuitenkin vielä melko helpolla. Pohjassa myös limaa, muttei yhtään näkkiä. Vesilinjakin ok, vaikka siitä oli jo tässä vaiheessa myrkyt käytännössä poissa. Loppukauden vene oli kyllä laiturissa aika vähällä käytöllä.
Kaveri laittoi keväällä koko veneen SeaSpeedillä, dyykkasi pari kertaa kauden aikana pohjan, mutta nostettaessa lokakuun alussa limaa oli kuulemma todella paljon. Köli oli ollut melko siisti, mutta vesilinja kamala. Ensi kaudeksi kuulemma tulee taas myrkkyä. Mulla kyllä onnistui maalaus paremmin kuin tuossa veneessä, jossa pinta jäi melko karkeaksi, eli se saattaa olla osasyy huonoon menestykseen.
Mulle jäi sellainen käsitys, että toi maali toimii kohtuudella, jos veneen nostaisi kerran kuussa. Pari kertaa kesässä ei riitä. Maalaus on vaikeaa, onnistuu kotikonstein parhaiten mohairtyynyllä. Maali kyllä tasoittuu, mutta tyynyn jälki jää vähän näkyviin, eikä valmista pintaa voi hioa. Ruiskulla tulisi täydellinen jälki, mutta vaatii 80 bar korkeapaineruiskun.
Maali on monivuotinen, mutta hieman itseä epäilyttää mitä UV tekee sille talvisäilytyksen aikana. Koska maali on epoksipohjainen, sudin yli jääneet purkinpohjat telakkapukkiin ruosteenestomaaliksi (kuten mulla on yleensäkin tapana hyödyntää yli jääneet epoksit). Kesän jälkeen maali on selvästi haalistunut pukissa. Jotain UV tolle siis tekee, mutta sormituntumalla en ainakaan huomannut eroa liukkaudessa.
Toiminta perustuu pinnan liukkauteen. Teflonia toi ei kai ole, vaan jotain polysiloksaania. Maali on epoksipohjainen, eli toimii myös kosteussulkuna.
Ekan kerran pohja pestiin jussin aikoihin. Kölin SeaSpeedissä ei ollut juuri mitään, eikä pohjassa muutenkaan (Pohja on Mille Xtraa).
Toisen kerran vene pestiin ennen EspooGP:tä elokuussa. Vene oli kohtuullisen aktiivisessa käytössä kesän. Köli oli limainen, ja näkkiä oli tarttunut vähän n. 20 cm korkeudelle kölin alareunasta. Lima lähti melkein itsestään painepesurilla sohaisemalla, ja näkitkin pehmeällä sienellä. Toki limaa oli Mille Xtra-pohjassakin, mutta arviolta vähemmän, eikä yhtään näkkiä, vaikka pohja on maalattu viimeksi 2007.
Nostettaessa lokakuun puolivälissä oli limaa vähemmän, mutta näkkiä taas saman verran, joskin se istui aavistuksen sitkeämmin. Lähti kuitenkin vielä melko helpolla. Pohjassa myös limaa, muttei yhtään näkkiä. Vesilinjakin ok, vaikka siitä oli jo tässä vaiheessa myrkyt käytännössä poissa. Loppukauden vene oli kyllä laiturissa aika vähällä käytöllä.
Kaveri laittoi keväällä koko veneen SeaSpeedillä, dyykkasi pari kertaa kauden aikana pohjan, mutta nostettaessa lokakuun alussa limaa oli kuulemma todella paljon. Köli oli ollut melko siisti, mutta vesilinja kamala. Ensi kaudeksi kuulemma tulee taas myrkkyä. Mulla kyllä onnistui maalaus paremmin kuin tuossa veneessä, jossa pinta jäi melko karkeaksi, eli se saattaa olla osasyy huonoon menestykseen.
Mulle jäi sellainen käsitys, että toi maali toimii kohtuudella, jos veneen nostaisi kerran kuussa. Pari kertaa kesässä ei riitä. Maalaus on vaikeaa, onnistuu kotikonstein parhaiten mohairtyynyllä. Maali kyllä tasoittuu, mutta tyynyn jälki jää vähän näkyviin, eikä valmista pintaa voi hioa. Ruiskulla tulisi täydellinen jälki, mutta vaatii 80 bar korkeapaineruiskun.
Maali on monivuotinen, mutta hieman itseä epäilyttää mitä UV tekee sille talvisäilytyksen aikana. Koska maali on epoksipohjainen, sudin yli jääneet purkinpohjat telakkapukkiin ruosteenestomaaliksi (kuten mulla on yleensäkin tapana hyödyntää yli jääneet epoksit). Kesän jälkeen maali on selvästi haalistunut pukissa. Jotain UV tolle siis tekee, mutta sormituntumalla en ainakaan huomannut eroa liukkaudessa.
Olli Niemi
Teflon kylläkin kiinnitetään paistinpannuihin hieman erilaisilla prosesseilla, joten ellei käytössä ole feneen mentävää uunia, niin teflon-pinnoituksesta ei kannata haaveillaVVille wrote:Onko kukaan ikinä koittanu teflonia? Vois kuvitella et jos pinta olis riittävän sileä ja liukas ni siihen ei tarttuis mikään... Eri asia sit tietty mikä on riittävän liukasta vai onko mikään. Ja jos teflon tarttuu paistinpannuihin ja suksiin ni kai sen saa tarttumaan veneeseenki. Lisäbonuksena toki sileämpi (?) ja vettähylkivä pinta jolloin venekin kulkee kovempaaJos se toimii hiihtäjilläkin hyvin vesikelillä niin miksipä ei purkkarissa?

Kannattaa katsoa esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Sintering
Jos kyse on Petri#2:sta niin ruman vesilinjan lisäksihän targeteista taisi kadota puoli solmua kasvustojen seurauksena, siis esteettisten tekijöitten lisäksi. Se miksi kasvustoa tulee vesilinjan tienoille on kai osittain auringonvalosta johtuva tekijä.Olli wrote:Kaveri laittoi keväällä koko veneen SeaSpeedillä, dyykkasi pari kertaa kauden aikana pohjan, mutta nostettaessa lokakuun alussa limaa oli kuulemma todella paljon. Köli oli ollut melko siisti, mutta vesilinja kamala. Ensi kaudeksi kuulemma tulee taas myrkkyä. Mulla kyllä onnistui maalaus paremmin kuin tuossa veneessä, jossa pinta jäi melko karkeaksi, eli se saattaa olla osasyy huonoon menestykseen.
Olen valitettavasti joutunut hinkkaamaan puhtaaksi veneen pohjaa, joka oli heinäkuun puolivälistä syyskuun loppuun vedessä ilman myrkkyjä ja sen kokemuksen jälkeen en kyllä itse lähtisi edes kokeilemaan muita myrkyttömiä vaihtoehtoja.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Re: Vaihtoehto myrkkymaalille?
Kannattaa kokeilla omassa satamapaikassasi upottaa poijuvaijerin kylkeen kesäksi paistinpannu, jonka pohjassa on autoglym-seos. Tulee kumpikin taikapinnoite testattua ennen suurempia vahinkoja.Harri wrote:käsitellyt keväisin pohjan ja kyljet kaksi kertaa Autoglym-vahaseoksella:

Uskon, että satamissa on eroa. Ravinnepitoisuus vaihtelee, samoin suolapitoisuus. Eli yleispätevää ohjetta ei ehkä olekaan. Saattaapa vuodetkin vaihdella keskenään, joskus on lämpimiä vesiä pidempään jne..