FE 125 i Göteborg

Moderators: Petri, harald

fe125
alokas

FE 125 i Göteborg

Post by fe125 »

Hej igen
Äntligen har jag lite tid över......Fe 125 har fått nya segel,en ny Furlex 50S,
motorn har nya ventiler etc. Furlex 50S passar väldigt bra på båten,har svårt att se ngn missad segelyta här. Allting rullar på bra med renoveringen men har lite svårt att hitta trissorna i däcksbrytblocken.Såg ngt här som Harald använde= var finns det att få tag i tro? Ska ta lite bilder på det som blivit gjort o skicka över.
Vägde även båten vid sjösättningen.......1986kg.....kan det verkligen stämma?

Hälsn

Urban L
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Om du menar lewmar's 40 mm trissor som på bilden så tror jag du får dem var som helst de säljer Lewmar. Numret står på påsen och google hittar också massor med sidor med "lewmar 29472970".

Image

1986 kg låter alltför litet. LYS/SRS säger 2400kg minimi och vår IMS/ORC mätta båt väger 2433 kg tom men riggad. Vad var det för våg, var den kalibrerad?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
harald
Hallitus

Post by harald »

Berätta mera om seglen du fått?!
fe125
alokas

Fe 125

Post by fe125 »

Hej
Tack för tipset om bryt blocken.Seglet till "rullen" är från Kinneviken sails i kevlar. J måttet är 2,70 och enl lys tabellen skall LP vara 4,20. Men med J mått 2,70 blir LP 4,05.
Storsegel kommer från Quantum sails, det blev i dacron med limmade sömmar. Lys optimerad akter runda gav 21,5 m2. Har seglat en del båtar med Furlex 50 s och vi märker ingen skillnad mot andra båtar.Vi tappar ca 30cm på förliket men enl segelmakarn är det försumbart längst upp o längst ner. Förstagslängd c/c-c/c är 870cm och vi har ingen vantskruv,så hoppas mastlutet räcker till......
Ang vikten så är det lite Göteborgs humor....(har inte vägt båten) alla vet hur betydelsefullt detta är så det får man inte skoja om......
110% focken funderas det över lite då skotpunkten hamnar på ruffsidan.
Detta ska provas ut under våren.
Snart ska vi ut o trimma mot lite andra båtar med liknande lystal.
Byter även till en storlek större vantskruvar på toppvanten för att snabbare kunna trimma om riggen.(lite kraftigare gänga gör susen)
Tänker köra med väldigt lös rigg i lättvind för accelerationens skull.
Men detta har ni säkert redan testat i Finland?
harald
Hallitus

Post by harald »

Den lösa riggen har inte fungerat för oss. Kanske för att en genua inte inverkas lika mycket som en fock och att mastlutning, bommen, storseglet och -skotet samt en massa annat drar förstaget rakt i lättvind sowieso. Och sen om vinden ökar en aning är man blåst med för lös rigg ändå.

Berätta gärna om du får det att fungera med lös rigg.

Vår rake är 869 cm pin-to-pin. 870 cm låter helt rätt och jag tror inte mera lönar sig, men det vet jag inte säkert.

Vår genua är så utbyggd i nedre delen att den ligger an mot däcket, och viker sig en aning. På det sättet upplever vi sällan fladder i underliket samtidigt.

Jag rekommenderar att du använder originalskenan för din 110%:are, men använder innerskot, s.k. inf*ckers. På detta sätt kan du släppa ut skothornet i byarna i samma takt som storens levang. Se bilder på vårt inhal:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 256&page=4

Image

Varifrån fick du att LP blir 4,05 från J-måttet? Den delen förstod jag inte, fast jag är mätman och allt :) Det låter som något från Scandícap-tiderna?

Skicka gärna bilder på seglen, helst fotade från förluckan och huvudluckan uppåt så man ser profilen på seglen.
Matthe
alokas

Post by Matthe »

Hej Urban,

Om du vill ha ett alternativ till Lewmars trissor så passar Harkens 265 SHV-Big Bullet. Vet inte vilka som är bäst alternativt billigast men Harkens går att köpa exempelvis via Hjertmans. Förra året kostade de 80:-/st. (Även detta var tips från Harald, Mr. Finn Express!)

/Mathias
fe125
alokas

Bryttrissor

Post by fe125 »

Hej o tack för tipset,hittade blocken på Hjertmans här i Göteborg.
Får inte mitt nya storsegel förrän i juni så det dröjer lite med bilder på dem. Håller på med fock skotsarrangemanget och försöker hitta på ngt nytt där. Borde vara svårt att hitta ref på skotpunkter med Haralds fock arrangemang,men har inte testat detta ännu så vi får se hur det fung.
Har lite läckage i båten (ovanifrån) ngn som vet kända/svaga punkter där? Tankens påfyllningshål är i sittbrunnsgolvet vilket känns lite felplacerat.....ngn som har flyttat påfyllningsdelen?
Matthe
alokas

Post by Matthe »

Hej Urban,

Hur har det gått med nya storen? Några andra uppdateringar?

/Mathias
fe125
alokas

Tids brist

Post by fe125 »

Hej
Det blev mkt lite Finn express segling detta år.Seglade en del andra båtar så kappseglings tarmen har fått sitt.Min FE125 låg mest vid bryggan och har uppdaterats med ny stor,fock o genua. Nya Andersen vinschar,städat bort alla avlastare utan en som är till storseglet.Genua falls justerare är monterad,för att snabbt kunna trimma om fallspänningen mellan bogarna. Skotråttor till alla trimfunktioner o fall förutom storfallet. Bilder kommer vid ett senare tillfälle. När båten lyftes upp den 1/11 så var hela botten täckt av havs tulpaner,vad har hänt med VC 17,är det inget gift kvar alls längre? Seglade båten i slutet av augusti och den kändes trög o hopplös på kryssen.Skönt att få förklaringen när båten lyftes för den hade ju nya segel o allt. Botten finischen är oerhört viktig o VC 17 ger en fin yta men beväxnings skyddet är helt kass idag. Ser på andra båtar i hamnen med samma färg=samma problem.Det blir till att blanda kopparpulver i denna färg nästa år. Har segel med limmade sömmar o det ser mkt bra ut.Förutom då genuan (Kinnevikens sails) där har man slarvat med limningen så akterliket ser ut som ett S. Ska bli intressant o se hur man löser det. Första förklaringen var att jag hade seglat i för hård vind,men vid en noggrann analys ser man att våderna är limmat ojämnt.
Post Reply