Monivälitteinen ison skuutti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Jan

Post by Jan »

Ei ole tähän mennessä häirinnyt. Joku gasti joutuu aina alamerkin kierrossa vetämään isoa sisään, sen verran edessä on skuutti ja muutama gasti aina tiellä...
Enkä usko että 4:1 riittäisi kovemmassa tuulessa saamaan isoa tarpeeksi sisälle toista skuuttia varten. 6:1 välitteisellä skuutilla on jo riittävän vaikeeta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kävinpä tänään sitten hakemassa double 29mm carbo-plokin ja rakensin tuosta 4-kertaisen. Nyt on erittäin hyvin toimiva skuutti. Säätövaraa on riittävästi (mitä nyt muutaman vendan jälkeen oli pohjassa mutta opittavaakin on). Skuuttiin ylettyy aina ja voimaakin on sopivasti niin että puuskissa saa pinnamies aukaistua skuutin tarvittaessa, ellei sitten aja levangilla:

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Ei ollut eväistä päätellen helppo homma :lol:

Mua vaan askarruttaa, että onko tämän pointti se viimeisen hienosäädön haku, kun kyllähän levanginkin säädöt ovat Charlotassa ja muissa raasereissa olleet jo aika hyvät?
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hienosäätö, ja vähänkin kovemmassa kelissä ihan jotta saa skuutin kireälle ilman että menee seisomaan päätaljan luona ja kiristää jalkojen avulla hampaat irveessä.

Ja toinen hyvä puoli on siinä että laidalla istuessasi yletyt skuuttiin jos vaikka pitää päästää äkkiä väistötilanteessa. Etenkin jos levanki on vähän leen puolella ja olet unohtanut skuutin syliinottamista vendassa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Mun suunnitelmat alkaa kallistua aika samanlaisen ratkaisun suuntaan. Jos sulla kerran tuplaus ei riittänyt niin taidan sitten minäkin mennä suoraan nelinkertaiseen hienosäätöön. Onnistuuko ton karkean pään avaaminen helposti vielä sen jälkeen, kun hienosäätö on vedetty tappiin, vai pitääkö hienosäädöstä ensin löystää että saa pääskuutin auki? Sulla on kuitenkin räikkä tossa, vai mitä? Mulla ei nykyisillä osilla ole joten epäilen että pääravun avaamisessa voi tulla vaikeuksia.

Ville
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote:Mun suunnitelmat alkaa kallistua aika samanlaisen ratkaisun suuntaan. Jos sulla kerran tuplaus ei riittänyt niin taidan sitten minäkin mennä suoraan nelinkertaiseen hienosäätöön. Onnistuuko ton karkean pään avaaminen helposti vielä sen jälkeen, kun hienosäätö on vedetty tappiin, vai pitääkö hienosäädöstä ensin löystää että saa pääskuutin auki? Sulla on kuitenkin räikkä tossa, vai mitä? Mulla ei nykyisillä osilla ole joten epäilen että pääravun avaamisessa voi tulla vaikeuksia.

Ville
Mulla ei onnistu helposti pääskuutin avaaminen, kun hienosäätö on pohjassa. Asiaan vaikuttanee se, että tuo pääskuutin alapäässä on veneen mukana tullut Lewmarin perusviuluploki lukolla. Ehkä joku parempi aukeaisikin, mutta siis mulla ainakin on niin kova veto skuutissa, että 4x ei jaksa vetää edes seisten hienosäätöä löystäämättä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei ole räikkämallinen. Tuo Harkenin rotta on sen verran herkkä aukeamaan että sen kanssa ei vielä ole ollut ongelmaa.

Helppo on vähän subjektiivinen käsite. Kyllä tuossa rotassa on voimaa takana, mutta aukeaa kyllä. Nyt kun usein käytetty hienosäätö on laidalla voisi jopa ajatella pääskuutin rotan kulman korottamista niin, että veto aukaisee rotan helpommin?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Erkka wrote:Ei ollut eväistä päätellen helppo homma :lol:
Ruumiit taitavat olla edellisen ke-kisan tyhjiä polttoainesäiliöitä. Eihän purjevene tai gastit ilman polttoainetta liiku mihinkään :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin, gallerian RSS-feediä seuraamattomille niin louhessa on ilmeisesti panostettu tähänkin lajiin;
Image
Tuo on, ensikatselmuksen jälkeen, aika samanlainen meidänkin nykyiseen kehitykseen verrattuna. Eli nelinkertainen pää, ja nelinkertainen turbo pohjaan asti vedettynä.

Huomatkaa pitkä ura levanki-levyssä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:

Eli nelinkertainen pää, ja nelinkertainen turbo pohjaan asti vedettynä.

Huomatkaa pitkä ura levanki-levyssä.
Aika oudolta systeemiltä tuo näyttää. Levankiin tulee vain puolet skuutin vedosta eli levanki on okeastaan vain puolet todellisesta pituudestaan. Sitten tuo turbo on jumissa tuon raon alla, joten sen säätövara on todella lyhyt, mutta ehkä louhessa skuuttia ei tavitse säätää kovin isolla alueella.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niin, unohtui maininta että tuo puhtaasti kryssi-lenssi ratavene jossa purjeetkin ovat puhtaasti mitoitettu sen mukaan. Millienkin säätövara riittää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:No osia saa kaupasta (dollari on nyt halpa, vink vink).
Mitkäs on päteviä jenkkien nettikauppoja harkenin tuotteiden tilaamiseksi? ("HarkenStore does not ship internationally.")

Tässä olis mahdollisesti tulossa isompi kimppatilaus, joten mites nuo tulliasiat sun muut nyt jenkkien suhteen menivätkään? Pitäiskö jotain tullia tai veroja periaatteessa maksaa ja voiko tulli kiinnostua, jos summa kasvaa tarpeeksi suureksi?

Ville
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote: Mitkäs on päteviä jenkkien nettikauppoja harkenin tuotteiden tilaamiseksi? ("HarkenStore does not ship internationally.")

Tässä olis mahdollisesti tulossa isompi kimppatilaus, joten mites nuo tulliasiat sun muut nyt jenkkien suhteen menivätkään? Pitäiskö jotain tullia tai veroja periaatteessa maksaa ja voiko tulli kiinnostua, jos summa kasvaa tarpeeksi suureksi?
Keväällä noita katselin ja yllätyin Suomen Harken-hinnoista ja ostin täältä. Tosin ostos ei ollut kuin ~200, joten hirveän tarmokkaasti en penkonut ja lähetyskulujen osuus on jo merkittävä tuossa. Suomessa voi toki myös tinkiä.

Jos tilaat EU:n ulkopuolelta, menee tullit ja verot jo varsin pienestäkin ostoksesta (oliko niin, ettei alle 10 ¤ veroja peritä?). Tietysti saattaa päästä (laittomasti) läpikin, mutta isommalla kimppatilauksella tuskin.
Guest

Post by Guest »

Tällaisesta osoitteesta tilasin tavaraa 2008 keväällä,kun kurssi oli noin 1,5.
http://www.americanriggingsupply.com
Hintataso oli 40% halvempi, kuin Suomesta ostettuna vaikka maksoin alv+tullin laillisesti, yhteensä 25 %. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa.
terv
Kari
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Mites toi tullien laillisesti maksaminen noin käytännössä tapahtuu?

V.
Post Reply