Monivälitteinen ison skuutti
Laita Ville Haraldin luuloista huolimatta 4 x 2-4 kertainen. Mulla ei saanut edes 6-kertaisella sopivaa kireyttä ja puuskiin reagoiminen oli vaikeaa. Nyt homma toimii paljon paremmin kaikissa tuulissa tuolla 4x4 systeemillä. Kyllä Tempossa ainakin skuuttia vedetään ihan tosissaan jo 5-6 m/s tuulessa ja ihan sama onko käytössä dacron- vai laminaatti-iso.
Harald, se neulomon edustaja puhui kanssa jotain semmosta, että mulla on vielä opettelemista tässä uuden tyyppisessä purjehdusharrastuksessa. En ymmärtänyt. Sitten me jatkettiin vilkasta keskustelua siitä, MITEN se skuutti kannattaa virittää. Onko tässä jotenkin kysymys samasta asiasta?
Joakim, 4:1 + 12:1 olisi jo laitettu, jos homma olisi noin yksinkertainen. Probleema on kuitenkin vähän monimutkaisempi kuin pelkkä välityksen vaihto.
Ensinnäkin levankia pitää siirtää ergonomiasyistä noin metri taaksepäin, tästä sinäsä tulee jo noin 30 % lisää tehoa paremman momenttivarren myötä. Ongelma vain on siinä, että levangin oikealla paikalla on styyralla peräkontin luukku ja paaralla peräkajuutan ikkuna. Aluksi pohdinta keskittyi täysleveän levangin ympärille, joka tarkoittaisi käytännössä peräkontin luukun pienentämistä, ei ihan pieni operaatio, mutta tehtävissä. Nyt kuitenkin täysleveän levangin puute on häirinnyt yllättävän vähän, joten tällä hetkellä pohdiskelen myös vaihtoehtoa, jossa rakennan vain penkkien väliin tulevan levangin. Käytännössä tämä toteutettaisiin semmoisella mittatilaustyönä tehtävällä lasikuitutelineellä, joka kiinnittyisi styyralla pystyseinään peräkontinluukun alapuolelle ja paaralla pystyseinään ikkunan ala- ja yläpuolelle (ikkuna aukeaa sisäänpäin). Tätä telinettä voisi muotoilla myös siitä näkökulmasta, miten mahdolliset skuuttauksen ja levangin säädön lukot ja plokit laitetaan. Mutta sitten taas kun levanki on lyhyt, herää kysymys, että kuinka välttämätön levangin köysisäätö tai edes koko levanki enää on. Olennaisin käyttö mielestäni olisi, että levangin pystyy kovan tuulen vendoissa päästämään auki, jottei vene kallistu heti vendan jälkeen. Kauhean iso asia tuo ei ole, joten skuuttauspisteen tuominen oikeaan kohtaan sitloorassa plus hienosäätötalja voisi riittää yksinäänkin. Ja lyhyestä levangista koituu kuitenkin aikalailla samat kustannukset kuin pitkästäkin.
Mielenkiintoisia näkökulmia asiaan otetaan mielellään vastaan.
Ville
Joakim, 4:1 + 12:1 olisi jo laitettu, jos homma olisi noin yksinkertainen. Probleema on kuitenkin vähän monimutkaisempi kuin pelkkä välityksen vaihto.
Ensinnäkin levankia pitää siirtää ergonomiasyistä noin metri taaksepäin, tästä sinäsä tulee jo noin 30 % lisää tehoa paremman momenttivarren myötä. Ongelma vain on siinä, että levangin oikealla paikalla on styyralla peräkontin luukku ja paaralla peräkajuutan ikkuna. Aluksi pohdinta keskittyi täysleveän levangin ympärille, joka tarkoittaisi käytännössä peräkontin luukun pienentämistä, ei ihan pieni operaatio, mutta tehtävissä. Nyt kuitenkin täysleveän levangin puute on häirinnyt yllättävän vähän, joten tällä hetkellä pohdiskelen myös vaihtoehtoa, jossa rakennan vain penkkien väliin tulevan levangin. Käytännössä tämä toteutettaisiin semmoisella mittatilaustyönä tehtävällä lasikuitutelineellä, joka kiinnittyisi styyralla pystyseinään peräkontinluukun alapuolelle ja paaralla pystyseinään ikkunan ala- ja yläpuolelle (ikkuna aukeaa sisäänpäin). Tätä telinettä voisi muotoilla myös siitä näkökulmasta, miten mahdolliset skuuttauksen ja levangin säädön lukot ja plokit laitetaan. Mutta sitten taas kun levanki on lyhyt, herää kysymys, että kuinka välttämätön levangin köysisäätö tai edes koko levanki enää on. Olennaisin käyttö mielestäni olisi, että levangin pystyy kovan tuulen vendoissa päästämään auki, jottei vene kallistu heti vendan jälkeen. Kauhean iso asia tuo ei ole, joten skuuttauspisteen tuominen oikeaan kohtaan sitloorassa plus hienosäätötalja voisi riittää yksinäänkin. Ja lyhyestä levangista koituu kuitenkin aikalailla samat kustannukset kuin pitkästäkin.
Mielenkiintoisia näkökulmia asiaan otetaan mielellään vastaan.
Ville
Siis mullahan ei ole levankia enkä sitä hirveästi osaa enää kaivatakaan. Tarpeeksi jykevä puominkannatin + riittävä kiki + riittävän korkealla oleva skuuttipiste (mullahan on tolppa, joka tulee penkkien korkeudelle) tuntuu toimivan oikein hyvin. Itseasissa tuo tolppa on aivan loistava mielestäni.
Kovalla kelillä pidän kikiä aika tiukalla, jolloin skuutti toimii melkein levankina. Viimeinen kiristys skuutista kyllä pienentää twistiäkin selvästi. Kevyellä kelillä taas puomin saa (lähes) keskelle ilman, että vene pysähtyy (tuntuu kestävän aika sulkevaa isoa).
Tuon levangin aukipäästön vendassa/puuskassa korvaa hyvin se, että päästät hienosäädön auki. Solmu ottaa puomi plokiin ja purje on sopivasti löysällä, jos vaan pääskuutti on vedetty sopivasti. Alamerkillä toimii sama. Gasti vetää pääskuutin "pohjaan" ja antaa mulle hienosäädön, josta sitten hissukseen kiristelen.
Meilläkin skuuttipiste on aika lähellä puomin päätä: http://sailpix.pp.fi/henrilloyd09/slide ... 8_DxO.html
Tästä huolimatta ei ollut toivoakaan vetää skuutti 6x taljalla tarpeeksi kireälle samalla kunnolla ajaen. Nyt se onnistuu helposti.
Kovalla kelillä pidän kikiä aika tiukalla, jolloin skuutti toimii melkein levankina. Viimeinen kiristys skuutista kyllä pienentää twistiäkin selvästi. Kevyellä kelillä taas puomin saa (lähes) keskelle ilman, että vene pysähtyy (tuntuu kestävän aika sulkevaa isoa).
Tuon levangin aukipäästön vendassa/puuskassa korvaa hyvin se, että päästät hienosäädön auki. Solmu ottaa puomi plokiin ja purje on sopivasti löysällä, jos vaan pääskuutti on vedetty sopivasti. Alamerkillä toimii sama. Gasti vetää pääskuutin "pohjaan" ja antaa mulle hienosäädön, josta sitten hissukseen kiristelen.
Meilläkin skuuttipiste on aika lähellä puomin päätä: http://sailpix.pp.fi/henrilloyd09/slide ... 8_DxO.html
Tästä huolimatta ei ollut toivoakaan vetää skuutti 6x taljalla tarpeeksi kireälle samalla kunnolla ajaen. Nyt se onnistuu helposti.
Mä vierastan tota kikin ylenpalttista käyttöä koska
1) kikiin tulee älyttömän isot voimat (mun kiki ei ole kovinkaan luottamusta herättävä vaikka toimii kyllä ok) ja mieluummin ratkaisen asian siten, ettei epäedullisen geometrian takia jouduta ehdointahdoin mitoittamaan komponentteja tolkuttomalle rasitukselle
2) kireä kiki paitsi vetää puomia alaspäin, myös työntää mastoa kaarelle
3) mun kiki on olosuhteiden pakosta "plokin verran" epäsymmetrinen, joten vierastan ajatusta, että kikillä olisi olennainen merkitys kryssitrimmin kannalta
4) mun kiki on olosuhteiden pakosta vinssillä säädettävä, joten senkään takia en haluaisi käyttää sitä trimmausvälineenä
Mutta tästä huolimatta puuskien ottaminen skuutilla levangin sijaan saattaa olla ihan käypä vaihtoehto. En ole itsekään vakuuttunut, että lyhyen levangin päästäminen pohjaan (=noin 25 cm alaspäin) välttämättä auttaisi puuskissa kovin paljoa. Ja tällä ajatuskuviolla päästään taas lähemmäs sitä ratkaisua, että tarviiko sitä levankia sitten kuitenkaan ollenkaan. (Olen kyllä aidosti yllättynyt että edes harkitsen tämmöistä asiaa, kaikkea sitä oppii!)
Ville
1) kikiin tulee älyttömän isot voimat (mun kiki ei ole kovinkaan luottamusta herättävä vaikka toimii kyllä ok) ja mieluummin ratkaisen asian siten, ettei epäedullisen geometrian takia jouduta ehdointahdoin mitoittamaan komponentteja tolkuttomalle rasitukselle
2) kireä kiki paitsi vetää puomia alaspäin, myös työntää mastoa kaarelle
3) mun kiki on olosuhteiden pakosta "plokin verran" epäsymmetrinen, joten vierastan ajatusta, että kikillä olisi olennainen merkitys kryssitrimmin kannalta
4) mun kiki on olosuhteiden pakosta vinssillä säädettävä, joten senkään takia en haluaisi käyttää sitä trimmausvälineenä
Mutta tästä huolimatta puuskien ottaminen skuutilla levangin sijaan saattaa olla ihan käypä vaihtoehto. En ole itsekään vakuuttunut, että lyhyen levangin päästäminen pohjaan (=noin 25 cm alaspäin) välttämättä auttaisi puuskissa kovin paljoa. Ja tällä ajatuskuviolla päästään taas lähemmäs sitä ratkaisua, että tarviiko sitä levankia sitten kuitenkaan ollenkaan. (Olen kyllä aidosti yllättynyt että edes harkitsen tämmöistä asiaa, kaikkea sitä oppii!)
Ville
käyttökokemuksia
Hei Harald,
Mitkä oli kokemukset uudesta isonskootista? Toimiko, suositteletko, puutteita?
t Antti
Mitkä oli kokemukset uudesta isonskootista? Toimiko, suositteletko, puutteita?
t Antti
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Puute sellainen että pitää ensin kääntää rotat niin, että veto ei vedä köyttä rotan sisään vaan veto on suoraan rotan pohjalevyn suuntainen. Tai sitten virittää kääntöplokeja?
Kuormaa on ehkä hitusen liikaa. Pitää vielä kokeilla kertaajalla jos se 4*4 onkin sitä mitä haetaan.
Positiivista tuossa on että säätövaraa on paljon, yläplokilla kun on liikkumavaraa sitloodan pohjasta puomiin asti. Paljon paljon parempi kuin se edellinen kokeilu.
Tai sitten tuosta manipuloidusta kuvasta
edit: ergonomia on tosi hyvä, ja penkin reunalta ylettyy sen noukkimaan laidalta istuen joten skuutti on säädettävissä vaikka levanki olisi alhaallakin, ja tätä hain.
Kuormaa on ehkä hitusen liikaa. Pitää vielä kokeilla kertaajalla jos se 4*4 onkin sitä mitä haetaan.
Positiivista tuossa on että säätövaraa on paljon, yläplokilla kun on liikkumavaraa sitloodan pohjasta puomiin asti. Paljon paljon parempi kuin se edellinen kokeilu.
Tai sitten tuosta manipuloidusta kuvasta
edit: ergonomia on tosi hyvä, ja penkin reunalta ylettyy sen noukkimaan laidalta istuen joten skuutti on säädettävissä vaikka levanki olisi alhaallakin, ja tätä hain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Löysinpä sen alkuperäisen kuvan jossa edellinen turboskuutti.
Mitenköhan tekisi nykyisestä mallista kolminkertainen?
Mitenköhan tekisi nykyisestä mallista kolminkertainen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Oisko noi vanhan turbon osat kaupan?harald wrote:Löysinpä sen alkuperäisen kuvan jossa edellinen turboskuutti.
Mitenköhan tekisi nykyisestä mallista kolminkertainen?
Ja onks toi sun uusi levanki smallboat vai midrange sarjaa?
Joakim osais ehkä kertoa paljonko mun 25 m2 stooran levangissa pitäis olla safe working load kun hankin osia?
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
No osia saa kaupasta (dollari on nyt halpa, vink vink). Nuo meidän osat päätyivät sittemmin meidän tosi hyvin toimivaan 16-kertaiseen kikkataljaan.
edit: Ja keskiviikona vaihdettiin se Bartonin ploki Lewmariin. Ihan vain jotta Villen tyytymättömyys bartonien vain 30 vuoden elinikään saatiin tyydytettyä.
edit: Ja keskiviikona vaihdettiin se Bartonin ploki Lewmariin. Ihan vain jotta Villen tyytymättömyys bartonien vain 30 vuoden elinikään saatiin tyydytettyä.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ja meillä on 6:1*4:1 Harken carbo 57 jarrulla+carbo 40 viulu. Toimii kuin unelma kaikissa keleissä. Ehkä pärjäisi vähemmälläkin mutta miksi tyytyisivähempään?
Ainakin 6:1een ei riittänyt meidän 30m2 ison skuuttaamiseen millään tavalla, skuutti sai toki sisään mutta ei sitä säädetty mitenkään aktiivisesti sellaisella systeemillä.
Ainakin 6:1een ei riittänyt meidän 30m2 ison skuuttaamiseen millään tavalla, skuutti sai toki sisään mutta ei sitä säädetty mitenkään aktiivisesti sellaisella systeemillä.
Hirveä köysimäärä ei häiritse? Saatko ison sisään nopeasti alamerkillä? 24x välitys kuulostaa aika isolta, kun se riittää helposti paljon isommissakin veneissä. Kyllä 4x4 pitää riittää Infernossa.Jan wrote:Ja meillä on 6:1*4:1 Harken carbo 57 jarrulla+carbo 40 viulu. Toimii kuin unelma kaikissa keleissä. Ehkä pärjäisi vähemmälläkin mutta miksi tyytyisivähempään?
Itse ainakin olen todella tyytyväinen kun pääsin eroon 6:1 pääskuutista ja laittaisin varmaan 3:1, jos se onnistuisi hienosäädön kanssa.