Monivälitteinen ison skuutti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kuvia ensimmäisestä kokeilusta löytyy linkin takaa.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album397

Plokit pitää vaihtaa ja hankkia narua eli seuraavaksi kauppaan.
Ajattelin johtaa säätököydet laidalle samaan tapaan kuin levangissa kääntöplokien avulla.

Tää saattaa jopa toimia...katotaan nyt :).
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

asalovuo wrote: Tää saattaa jopa toimia...katotaan nyt :).
Tuohan näyttää lupaavalta.

-mikko
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hmm, levanki ei ota turbon naruihin kiinni?

Mutten tuo rupeaa tosiaan näyttämään aika toimivalta. Ota please ensi kerralla kuva missä puomi on takanurkan kohdalla about, muuttuuko kireys paljonkin jos levangin päästää?

Levankipuun käyttämistä taittamaan oli uusi idea, kiitos siitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Merellin galleriaan on tullut lisäkuvia asennuksesta. Onko käyttökokemuksia jaettaaksi asti vielä?

Miten tuo kahden lenkin sitloodan pohjasta perustellaan? Plokit kanittavat toisiinsa? Itse olen miettinyt että tuplaplokikaan ei varmaan toimi kun tuohon tulee kuiteinkin voimat eri sivuilta niin kiertymä vääntää silloin tuplaplokin vinoon ja sitten köysi hinkkaa plokin poskilevyn sisäreunaan?

Mikä tuo muovilenkki levankikiskon takapuolella on?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Merellin galleriaan on tullut lisäkuvia asennuksesta. Onko käyttökokemuksia jaettaaksi asti vielä?
En ole vielä päässy kokeilemaan...laitan kommentit kun on kokeiltu.
harald wrote: Miten tuo kahden lenkin sitloodan pohjasta perustellaan? Plokit kanittavat toisiinsa?
Näin juuri. Plokit rupesivat kanittamaan.
harald wrote:
Itse olen miettinyt että tuplaplokikaan ei varmaan toimi kun tuohon tulee kuiteinkin voimat eri sivuilta niin kiertymä vääntää silloin tuplaplokin vinoon ja sitten köysi hinkkaa plokin poskilevyn sisäreunaan?
Tätä minäkin epäilin viuluploki kokeilun jälkeen ja laitoin suosiolla erilliset plokit.
harald wrote: Mikä tuo muovilenkki levankikiskon takapuolella on?
...ei liity ko. asennukseen. :) (Ulkopöydän jalka menee tuosta alumiinisesta lenkistä läpi.)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Merellin galleriaan on tullut lisäkuvia asennuksesta. Onko käyttökokemuksia jaettaaksi asti vielä?
Kävin pikaisesti vartiokylän lahdella ja ainakaan vielä en löytänyt huonoja puolia eli varsin onnistunut kokeilu... :D

Lisäsin vielä muutaman kuvan galleriaan, jospa ne antaisivat oikean kuvan toimivuudesta. Jos ei niin, ehkä karvalakkikisassa setuppia pääsee ihmettelemään livenä.

Kiitoksia neuvoista :!: :D
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Onkos tuo oikeasti kevyempi vedettävä kuin suoraan skuutista? Aika monta plokia matkalla ja huonompi vetosuunta yhdistettynä vain 1:2 lisävälitykseen vaikuttaa hieman epäilyttävältä.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Joakim wrote:Onkos tuo oikeasti kevyempi vedettävä kuin suoraan skuutista? Aika monta plokia matkalla ja huonompi vetosuunta yhdistettynä vain 1:2 lisävälitykseen vaikuttaa hieman epäilyttävältä.
Ainakin se tuntuu siltä, ehkä vedon suunnalla on jotakin tekemistä asian kanssa. Hyvää on, että skuutti on helposti käsillä pientä säätöä varten.
No, aika näyttää ja jos välitys ei riitä voihan tuota muuttaa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa turbossa ei kyllä niin kovaa kuormaa ole että plokien kitka tuntuisi kovin pahana, uskon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitenköhän alaplokeina toimisi harkenin #371 tai sitten kaksi #349?

http://www.harken.com/CatalogPDF/031-sm ... o-29mm.pdf

Arvaan että 371:sessä ylöspäin menevät köydet hankaavat toisiaan vastaan. Tai sitten ei? Pitänee mennä käpistelemään jos vai käpisteltäviä on missään...

(harkenstore.com alhaalla tällä hetkellä joten en voinut laittaa suoria kuvia, myöhemmin)

371: Image

349: Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Midnight Oil. Yövuoro on perheensä nukuttamisen jälkeen ollut ruuvaamassa otsalamppu päässään.

Hei täähän saattaa oikeasti toimia jopa hyvin. Lyhyt koeistuminen laidalla kertoi että on aika ergonominen.

Image

Image
Skuutin kireys ei muuta melkein yhtään kun levankia siirtelee normaali-asentojensa välillä, puomihan liikkuu siinä samalla sivulle myös joten turbon osa taljasta on melko yhdensuuntainen pääskuutin kanssa.

Asensin maritimistä haetut rotat pieneen koloon jonka tein tiikki-jalkalistaan. Katotaan pysyykö se lista siinä vai pitääkö nekin vetää epoksilla kuten se lyhyt pätkä levangin takana.

Mutta kaikenkaikkiaan lupaavalta vaikuttaa. Huomenna luvattu 11 m/s ehkä kertoo sitten tuleeko katastroofi vai mikä :)

Alhaalla siis 8 mm U-pultti, ja siinä kaksi Bauhausin Sprenger 25 mm:stä plokia. 6 metriä 5 mm säätönarua (0,85¤/m, bauhaus) ja sitten kaksi 20¤ mini-clamcleatiä maritimista.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Näyttää hyvältä.

Noita taitaa kohta alkaa ilmestyä veneisiin kuin sieniä sateella...
s/y Mariko, FIN-2380
Guest

Post by Guest »

Moro,

Mikä on ton "turbon" hyöty. Tuleeko se esille pelkästään kovissa tuulissa ja tiukassa kryssissä.

nim. pikkasen pihalla

- Jussi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se on juuri sen tarkoitus, että kovemman kelin kryssillä voi laidalta käsin säätää skuutin kireyttä. Tarve korostuu mitä kovempaa kamaa ja latteampi isopurje on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Plus että sen skuutin ylipäätänsä saa käsivoimin riittävän kireälle, pitäisin tätä tärkeämpänä asiana kuin säädön helppoutta. FE:ssä ehkä riittää 4 kertainenkin, mutta omaani 30 ft joudun jatkossa virittämään jotain vastaavaa, koska skuuttia ei saa tarpeeksi kireälle. Pohdinta on kesken laittaako 4 krt talja + hienosäätö vai 6 krt simppeli talja.

Ville
Post Reply