Purjemateriaaleista matkaveneessä
Purjemateriaaleista matkaveneessä
Ainahan ne uudet purjeet olis kivat. Mutta mutta. Neulomoita on monta, potentiaalisia nyt kai Aura, Meripurje, North ja WB. Oli huhua että Heikkilä ei enää tee. Purjeet ovat puhtaasti cruisailuun, erittäin satunnaisesti ehkä joku kisa. Onko em. neulomoista joku aivan ylitse muiden, myös hinta-laatu-suhde huomioiden? Vai ovatko neulomot nykypäivänä cruisailijan näkökulmasta "turvallisia" ostopaikkoja kaikki?
Mikä kangasvaihtoehto olisi järkevä, onko dacronista ajanut aika ohi, eli saako samaan rahaan jotain parempaa tai tuoreempaa? Entä leikkaus? Radiaali keulaan ja isoon olisi suotava, mutta hinta on tässä jonkinmoisessa roolissa. Vaakaleikkaus isossa menettelee, mutta entä rullagenua?
Huhhuh, tulipa kysymysmerkkejä.
mode edit(hh): muokkasin aiheen kuvaavammaksi. Oli "purje", kas ettei ollut "Aihe"..
Mikä kangasvaihtoehto olisi järkevä, onko dacronista ajanut aika ohi, eli saako samaan rahaan jotain parempaa tai tuoreempaa? Entä leikkaus? Radiaali keulaan ja isoon olisi suotava, mutta hinta on tässä jonkinmoisessa roolissa. Vaakaleikkaus isossa menettelee, mutta entä rullagenua?
Huhhuh, tulipa kysymysmerkkejä.
mode edit(hh): muokkasin aiheen kuvaavammaksi. Oli "purje", kas ettei ollut "Aihe"..
-Erkka / Awasome
Tervehdys
Jos nyt sitten aloitetaan alusta. Kerro mitä sinä niillä purjeilla aijot tehdä ja millaisella veneellä. Kas kun tuo tarkoitusperä vaikuttaa kovasti valintoihin ja siten kustannuksiin. Esim. äärimmäinen kisapurje on varmasti väärä valinta lomapurjehtijalle...
Kysymykseesi onko dacron out vastaus kuuluu että kyllä ja ei.
Jos nyt sitten aloitetaan alusta. Kerro mitä sinä niillä purjeilla aijot tehdä ja millaisella veneellä. Kas kun tuo tarkoitusperä vaikuttaa kovasti valintoihin ja siten kustannuksiin. Esim. äärimmäinen kisapurje on varmasti väärä valinta lomapurjehtijalle...

Kysymykseesi onko dacron out vastaus kuuluu että kyllä ja ei.
Last edited by Panu on Wed Sep 02, 2009 09:52 am, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
WB:stä ja Northista mulla on kokemuksia ja ne ovat ainakin turvallisia valintoja. Aika ei ole ollenkaan ajanut ohi Dacronista, päinvastoin. Dacronit juuri ostin omaan cruiseriinikin, vaikka se on päinvastoin ylirikattu kanootti. Veneen koko ratkaisee aika paljon, missä vaiheessa kannattaa siirtyä laminaattiin, vasta yli 30 jalkaisessa kannattaa alkaa edes harkitsemaan muuta kuin dacronia (edit: siis nyt puhutaan puhtaasta cruisingkäytöstä). Kannattaa myös ottaa huomioon myöhempi huoltotarve yms. palvelu, North ja Aura on Turussa, WB ja Meripurje Hesassa.
V.
V.
Northillahan on nykyään myös stadissa toimipistevvoltti wrote: North ja Aura on Turussa
V.
http://www.fi.northsails.com/NorthSails ... fault.aspx
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Northilla on myös palvelupiste larussa, siinä veneentekijäntiellä Venebremerin tiloissa.
Kyllä se Dacron on hyvä valinta. Paitsi jos vene alkaa olemaan niin suuri, että purjeitten painolla alkaa ihan nostamisvaikeuksien kautta nousemaan.
Genuassa, jos on rullapurje, miettisin kuitenkin taffeta mylar purjetta vaihtoehdoksi. Isompiin veneisiin saa järkevällä paksuudella cruisinglaminaattia jossa on taffetaa molemmilla puolilla. Muodonpysyvyys sekä iän että tuulennopeuden mukaan on kyllä parempi näissä. Hintaero hyvälaatuiseen dacroniin (kyllä, niitä on erilaatuisia, valkoisia melkein kaikki) on kuitenkin aika pieni. edit: taidat olla jäsen edelleen, sinähän voit verrata meidän saamia tarjouksia dacron/mylar (samanhintainen).
Genoassa siksi että se toimii parhaiten rullattuna ulos tai kokonaan sisään mutta erittäin harvoin missään väliasennossa. Tästä syystä ottaisin jäykän purjeen jota tarvitsisi mahdollisimman myöhään rullata sisään reivatakseen. Ennemmin sitten vaihtaa fokkaan.
Hinta-laatu-suhde on kyllä niin subjektiivinen käsite loppujen lopuksi. Laadun voi todeta vain vuosien päästä ja yleensä se oma käsitys siitä parhaasta suhteesta muodostuu vasta toista tai kolmatta purjekertaan ostettaessa.
Meripurjeelta kannattaa myös kysyä. Ja helsingissä on vielä Quantum.
Kannattaa tentata mahdollista toimittajaa sen sinun veneen tietämyksestä. Onko heillä suoraan heittää mittoja, kokemuksia ja venetyypin erikoisuuksia. Itse ostaisin sieltä missä tunnetaan juuri sinun veneesi parhaiten.
Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut valottaa onko kysessä 30-, 40- vai 50-jalkainen. Sekin vaikuttaa aika paljon. Onko nyt kyseessä siitä ruuhesta joka koneili ohitsemme porkkalan selällä, sotkien meidän spinnuajoa
Kyllä se Dacron on hyvä valinta. Paitsi jos vene alkaa olemaan niin suuri, että purjeitten painolla alkaa ihan nostamisvaikeuksien kautta nousemaan.
Genuassa, jos on rullapurje, miettisin kuitenkin taffeta mylar purjetta vaihtoehdoksi. Isompiin veneisiin saa järkevällä paksuudella cruisinglaminaattia jossa on taffetaa molemmilla puolilla. Muodonpysyvyys sekä iän että tuulennopeuden mukaan on kyllä parempi näissä. Hintaero hyvälaatuiseen dacroniin (kyllä, niitä on erilaatuisia, valkoisia melkein kaikki) on kuitenkin aika pieni. edit: taidat olla jäsen edelleen, sinähän voit verrata meidän saamia tarjouksia dacron/mylar (samanhintainen).
Genoassa siksi että se toimii parhaiten rullattuna ulos tai kokonaan sisään mutta erittäin harvoin missään väliasennossa. Tästä syystä ottaisin jäykän purjeen jota tarvitsisi mahdollisimman myöhään rullata sisään reivatakseen. Ennemmin sitten vaihtaa fokkaan.
Hinta-laatu-suhde on kyllä niin subjektiivinen käsite loppujen lopuksi. Laadun voi todeta vain vuosien päästä ja yleensä se oma käsitys siitä parhaasta suhteesta muodostuu vasta toista tai kolmatta purjekertaan ostettaessa.
Meripurjeelta kannattaa myös kysyä. Ja helsingissä on vielä Quantum.
Kannattaa tentata mahdollista toimittajaa sen sinun veneen tietämyksestä. Onko heillä suoraan heittää mittoja, kokemuksia ja venetyypin erikoisuuksia. Itse ostaisin sieltä missä tunnetaan juuri sinun veneesi parhaiten.
Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut valottaa onko kysessä 30-, 40- vai 50-jalkainen. Sekin vaikuttaa aika paljon. Onko nyt kyseessä siitä ruuhesta joka koneili ohitsemme porkkalan selällä, sotkien meidän spinnuajoa

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tiedä en, mutta veikata voisinharald wrote: Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut valottaa onko kysessä 30-, 40- vai 50-jalkainen. Sekin vaikuttaa aika paljon. Onko nyt kyseessä siitä ruuhesta joka koneili ohitsemme porkkalan selällä, sotkien meidän spinnuajoa
http://sy-awasome.blogspot.com/
"Kai pitää olla muodikas ja tehdä blogi. Vielä parempaa, kun ei kerro kenellekään osoitetta; eipähän tule kuittia. Ehkä sitten kun vene on vedessä"
Buhahahahahaa, gotcha!
Tervehdysharald wrote:...Kyllä se Dacron on hyvä valinta. Paitsi jos vene alkaa olemaan niin suuri, että purjeitten painolla alkaa ihan nostamisvaikeuksien kautta nousemaan.
Juuri näin. Dacron on yhä maailman eniten käytetty purjemateriaali ja syystä. Yleisesti riippuu purjeen koosta, muodosta (korkeus x leveys), veneen oikasevasta momentista, käyttötarkoituksesta jne seikoista mikä on sitten järkevä ratkaisu.
Dacronkankaan lujuus on pääsääntöisesti hyvä kuteen ja loimen suuntaa. Kudottuna se venyy aina rasituksen alaisena paksuudesta riippumatta kun kuidut oikenevat kuteessa. Kankaan kovalla hartsaamisella voidaan venymistä pienentää. Diagonaalisuuntaan dacronin lujuus on taas varsin onneton toisin kun laminaattien, mikä parantaa laminaattipurjeiden muotojäykkyyttä etenkin genuoissa.harald wrote: Genuassa, jos on rullapurje, miettisin kuitenkin taffeta mylar purjetta vaihtoehdoksi. Isompiin veneisiin saa järkevällä paksuudella cruisinglaminaattia jossa on taffetaa molemmilla puolilla. Muodonpysyvyys sekä iän että tuulennopeuden mukaan on kyllä parempi näissä. Hintaero hyvälaatuiseen dacroniin (kyllä, niitä on erilaatuisia, valkoisia melkein kaikki) on kuitenkin aika pieni. edit: taidat olla jäsen edelleen, sinähän voit verrata meidän saamia tarjouksia dacron/mylar (samanhintainen).
Genoassa siksi että se toimii parhaiten rullattuna ulos tai kokonaan sisään mutta erittäin harvoin missään väliasennossa. Tästä syystä ottaisin jäykän purjeen jota tarvitsisi mahdollisimman myöhään rullata sisään reivatakseen. Ennemmin sitten vaihtaa fokkaan.
Köyhällä ei pitäisi olla varaa ostaa halpaa. Laatu syntyy monesta tekijästä. Valitettavan usein kiinnitetään huomiota vain kankaan valintaan, kun melkein tärkeämpi olisi purjeen viimeistely. Kunnolliset vahvikkeet ratsastajien, reivien kohdalla sekä purjeen kulmissa jne. Laadukkaan vahvikkeen tunnistaa riittävästä koosta ja että siinä on kankaan lujuutta yritetty suunnata rasitusten mukaiseksi (poker hand). Vanha tapa tehdä jäykkä vahvike oli neuloa monta kangasta päällekäin ei pitkän päälle ole "taloudellisuutta".harald wrote: Hinta-laatu-suhde on kyllä niin subjektiivinen käsite loppujen lopuksi. Laadun voi todeta vain vuosien päästä ja yleensä se oma käsitys siitä parhaasta suhteesta muodostuu vasta toista tai kolmatta purjekertaan ostettaessa.
Kyllä veneen erikoispiirteiden tuntemus on tärkeää, jotta ne voitaisiin ottaa huomioon purjeen muodon ja lujuuden suunnittelussa. Muuten voit saada kyllä hyvin tehdyt laadukkaat seilit, joiden muoto ei vaan sovi veneen ominaisuuksiin tai ne venyvät pois muodostaan tuulen yltyessä. No cruisailussa ei tuota kaiketi niin helposti edes huomaa...harald wrote: Kannattaa tentata mahdollista toimittajaa sen sinun veneen tietämyksestä. Onko heillä suoraan heittää mittoja, kokemuksia ja venetyypin erikoisuuksia. Itse ostaisin sieltä missä tunnetaan juuri sinun veneesi parhaiten.

Onko kyseessä sellainen nykyaikana yleistynyt ns "keppivene", joka kulkee moottorilla kelissä kuin kelissä?harald wrote: Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut valottaa onko kysessä 30-, 40- vai 50-jalkainen. Sekin vaikuttaa aika paljon. Onko nyt kyseessä siitä ruuhesta joka koneili ohitsemme porkkalan selällä, sotkien meidän spinnuajoa
Last edited by Panu on Wed Sep 02, 2009 10:25 am, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tuosta radiaalileikkauksesta sanoisin, että unohda Dacronilla (kun kyse ei ole kisapurjeesta laminaattikiellolla). Samalla rahalla saat sitten jo polyesterilaminaatinkin, joka on kuitenkin paljon parempi muodossapysymisessä ja kestääkin varsin pitkään.
Muista kiinnittää huomiota kangaslaatuun ja -paksuuteen.
En ole aivan samaa mieltä Villen kanssa tuosta Dacronin ylivoimasta alle 30-jalkaisessakaan. Nykyään laminaattejakin saa halvalla ja ne kestävät varsin pitkään, jos ne on tehty kestämään eikä äärimmäisen kevyiksi.
Toisaalta olen varsin tyytyväinen veneen mukana tulleeseen vaakaleikattuun Dacron-settiin, joka ei ole mennyt miksikään, vaikka on vuodelta 2000 (tosin veneellä ei ole purjehdittu 3 kautena lainkaan + pari kautta kevyellä käytöllä). Fokka on huomioitaherättävän paksu ja painava, mikä ehkä on syy edelleen hyvään muotoon. En ole punninnut, mutta näppituntumalta painaa yhtä paljon kuin Dacron isokin eli n. 11 kg (16 m2).
Muista kiinnittää huomiota kangaslaatuun ja -paksuuteen.
En ole aivan samaa mieltä Villen kanssa tuosta Dacronin ylivoimasta alle 30-jalkaisessakaan. Nykyään laminaattejakin saa halvalla ja ne kestävät varsin pitkään, jos ne on tehty kestämään eikä äärimmäisen kevyiksi.
Toisaalta olen varsin tyytyväinen veneen mukana tulleeseen vaakaleikattuun Dacron-settiin, joka ei ole mennyt miksikään, vaikka on vuodelta 2000 (tosin veneellä ei ole purjehdittu 3 kautena lainkaan + pari kautta kevyellä käytöllä). Fokka on huomioitaherättävän paksu ja painava, mikä ehkä on syy edelleen hyvään muotoon. En ole punninnut, mutta näppituntumalta painaa yhtä paljon kuin Dacron isokin eli n. 11 kg (16 m2).
On kuitenkin syytä ymmärtää, että on dacronia ja dacronia. Valtaosa purjeneulomoista sanoo ei radiaalia dacronista ja on siinä täysin oikeassa omien kankaidensa osalta. WB kuitenkin käsittääkseni ainoana suomessa käyttää tavallisen dacronin ohella myös nimenomaan radiaalileikkaukseen suunniteltua ihan erityyppistä Dacronia näissä radiaalipurjeissaan. Näin ollen kun yksi sanoo ei radiaalia dacronista ja toinen tarjoaa nimenomaan radiaalidacronia paremman luokan cruisingpurjeisiin, niin molemmat voivat olla oikeassa. Eli purje materiaaleineen leikkauksineen on kokonaisuus ja ei voi mennä ihan silleen, että ensin päättää leikkauksen ja sitten päättää materiaalin ja sitten valitsee toimittajan. Nämä kaikki on naimisissa keskenään.Joakim wrote:Tuosta radiaalileikkauksesta sanoisin, että unohda Dacronilla (kun kyse ei ole kisapurjeesta laminaattikiellolla).
En kai mä sitä nyt ihan ylivoimaiseksi sentään väittänyt. Mutta dacron on kuitenkin se edullisin ja huolettomin hyvä perusvaihtoehto perus cruiseriin alle 30 jalkaa. Väittäisin että 90 % cruisingpurjehtijoista ei käytännössä näe mitään etua laminaateista, vaikka niissä joku etu jossain tilanteissa olisikin. Dacron on siis hyvä valinta ylivoimaiselle enemmistölle peruspurjehtijoista, sitä lähinnä tarkoitin. Itselleni oli kaksi keskeistä perustetta: neulojan suositus minun tarpeisiin ja se, että laminaatti on hieman alttiimpi homehtumiselle.Joakim wrote:En ole aivan samaa mieltä Villen kanssa tuosta Dacronin ylivoimasta alle 30-jalkaisessakaan. Nykyään laminaattejakin saa halvalla ja ne kestävät varsin pitkään, jos ne on tehty kestämään eikä äärimmäisen kevyiksi.
Ville
En sanonut, että radiaalileikattu Dacronpurje olisi huono. Edellisessä veneessä mulla oli tuollainen genua ja se oli kovasta käytöstään huolimatta vielä aika OK. Radiaalileikkaus kuitenkin lisää huimasti työmäärää ja varmaankin tuo radiaalileikkaukseen suunniteltu Dacron on myös kalliimpaa.Ville wrote: On kuitenkin syytä ymmärtää, että on dacronia ja dacronia. Valtaosa purjeneulomoista sanoo ei radiaalia dacronista ja on siinä täysin oikeassa omien kankaidensa osalta. WB kuitenkin käsittääkseni ainoana suomessa käyttää tavallisen dacronin ohella myös nimenomaan radiaalileikkaukseen suunniteltua ihan erityyppistä Dacronia näissä radiaalipurjeissaan.
Ainakin kun viimeksi pyysin tarjouksia vaakaleikatun polyesteri Maxx/FLex-purjeen olisi saanut samalla hinnalla kuin radiaalileikatun Dacronin. Jos muodon säilyvyys kiinnostaa, tuo Maxx/Flex on varmasti aivan ylivoimainen noista kahdesta. Jos ei niin kiinnosta, miksi maksaa lisähintaa edes radiaalileikkauksesta. Ei hyvä vaakaleikattu Dacron ole huono purje.
Rullapurjeessa on tietysti tuo homeongelma, joka ilmeisesti on juuri laminaattien ongelma. Tuosta ei ole mitään kokemusta, kun on fokkavene, johon en ole kertaakaan rullaa kaivannut.
Mulle on annettu aivan eri infoa laminaattien homehtumisesta. Laminaatti itsessään ei käsittääkseni homehdu ja jos homehtuisikin, niin lähtee todennäköisesti pyyhkimällä pois, kuten muistakin sileäpintaisista muoveista. Homeelle alttiita ovat yleensä ompeleet ja mahdolliset dacroniset vahvike yms. palat. Millä laminaatti-iso on ollut puomilla koko kesän (peitettynä) eikä hometta ainakaaan vielä ole ollut.
Päädyin uutta isoa hankkiessani kompromissiin kisa ja retkipurjeen välillä. 4d Matrix iso kahdella reivirivillä maksoi hieman yli 2000 ekeä. Muistaakseni radiaalileikattu dacroniso Weban kerhotarjouksessa oli liki 1700 ekeä. Jokainen laskekoon siitä edut ja haitat. Panun kanssa olen kovasti eri mieltä siitä kisapurjeen "epäjärkevyydestä" . Kyllä laminaatti-iso on aivan yhtä hyvä perhepurje, kuin dacroninenkin ja joltain osin jopa parempi. Siitä saa mm. trimmattua voiman pois lähes totaalisesti vielä kelissä, kun sulla on jo harkinnassa toisen reivin sisäänotto. Ainoa hieman hankala juttu on ollut purjeen laskostus puomille sen jäykkyyden takia, mutta sekin alkaa olla kesän harjoittelun jälkeen hallinnassa. Ehdottomaksi eduksi voi tietysti nostaa paremmen nopeuden, kuin keskivertoretkiveneessä yleensä (toki keulapurjekin vaikuttaa siihen, jopa enemmän. Meillä nekin ovat laminaattia poislukien ST-fokka, josta siitäkin on Webalta tarjous saatuna) ja tietysti upean ulkomuodon! Monet meistä elvistelee esim. hienoilla autoilla, miksei sitten hienoilla purjeilla.
Meillä on olemassa myös suhtkoht hyvässä iskussa oleva retkisetti, mutta se majailee kellarissa, eikä todennäköisesti enää näe ulkoilmaa. Iso tosin otettaneen mukaan pidemmille retkipurjehduksille varapurjeeksi, jos mahtuu mukaan, mutta mastoon se nousee vasta, kun laminaatti-iso hajoaa (mikä ei tunnu kovin todennäköiseltä).
Jos nyt jostain syystä käy niin, että laminaattipurjeet hajoavat lähimmän kymmenen vuoden aikana, lopetetaan sitten kisaaminen ( ikääkin on sitten jo liki 70!) ja seilataan tuolla "kellarisetillä" rollaattorikauteen asti.
terv. Artsi/DANIELA
Päädyin uutta isoa hankkiessani kompromissiin kisa ja retkipurjeen välillä. 4d Matrix iso kahdella reivirivillä maksoi hieman yli 2000 ekeä. Muistaakseni radiaalileikattu dacroniso Weban kerhotarjouksessa oli liki 1700 ekeä. Jokainen laskekoon siitä edut ja haitat. Panun kanssa olen kovasti eri mieltä siitä kisapurjeen "epäjärkevyydestä" . Kyllä laminaatti-iso on aivan yhtä hyvä perhepurje, kuin dacroninenkin ja joltain osin jopa parempi. Siitä saa mm. trimmattua voiman pois lähes totaalisesti vielä kelissä, kun sulla on jo harkinnassa toisen reivin sisäänotto. Ainoa hieman hankala juttu on ollut purjeen laskostus puomille sen jäykkyyden takia, mutta sekin alkaa olla kesän harjoittelun jälkeen hallinnassa. Ehdottomaksi eduksi voi tietysti nostaa paremmen nopeuden, kuin keskivertoretkiveneessä yleensä (toki keulapurjekin vaikuttaa siihen, jopa enemmän. Meillä nekin ovat laminaattia poislukien ST-fokka, josta siitäkin on Webalta tarjous saatuna) ja tietysti upean ulkomuodon! Monet meistä elvistelee esim. hienoilla autoilla, miksei sitten hienoilla purjeilla.
Meillä on olemassa myös suhtkoht hyvässä iskussa oleva retkisetti, mutta se majailee kellarissa, eikä todennäköisesti enää näe ulkoilmaa. Iso tosin otettaneen mukaan pidemmille retkipurjehduksille varapurjeeksi, jos mahtuu mukaan, mutta mastoon se nousee vasta, kun laminaatti-iso hajoaa (mikä ei tunnu kovin todennäköiseltä).
Jos nyt jostain syystä käy niin, että laminaattipurjeet hajoavat lähimmän kymmenen vuoden aikana, lopetetaan sitten kisaaminen ( ikääkin on sitten jo liki 70!) ja seilataan tuolla "kellarisetillä" rollaattorikauteen asti.
terv. Artsi/DANIELA
Tuo homehtumisongelma liittyy rullapurjeisiin. Tiukasti rullattu laminaatti ei kuivu koskaan, jolloin se on paljon alttiimpi homeelle kuin hiukan hengittävä dacron.
En ole havainnut pienintäkään eroa reivaustarpeessa omien isopurjeitteni välillä enkä voi väittää havaitsevani nopeuseroakaan, mutta se dacron on siis varsin hyvä.
Viikkauksessakin olen eri linjoilla, sillä mun Pentex-iso on helpompi viikata kuin Dacron. Tosin siinä ei ole taffetaa, joka kai jäykistää purjetta paljon.
Puhdas laminaatti on aika altis repeämille. Useaan olen nähnyt tulleen takaliikin suuntaisen "viillon".
En ole havainnut pienintäkään eroa reivaustarpeessa omien isopurjeitteni välillä enkä voi väittää havaitsevani nopeuseroakaan, mutta se dacron on siis varsin hyvä.
Viikkauksessakin olen eri linjoilla, sillä mun Pentex-iso on helpompi viikata kuin Dacron. Tosin siinä ei ole taffetaa, joka kai jäykistää purjetta paljon.
Puhdas laminaatti on aika altis repeämille. Useaan olen nähnyt tulleen takaliikin suuntaisen "viillon".
Mulla on toiveena, että tuo laminaatti-iso olisi vielä kymmenenkin vuoden jälkeen yhtä hyvässä muodossa, kuin nytkin. Oletettavasti sun dacron on silloin jo likimain "perunasäkin" luokkaa. Ainakin meidän dacroniso on huomattavan venynyt jo kymmenvuotiaana (Elvström, läpilatoitettu uutena). Totta on, että laminaatti on herkempi "väärälle" käsittelylle, mutta yleensä isoa ei juurikaan saa rikki kuin älyttömillä jiipeillä. Laminaatin eduksi voisi vielä lisätä reivaamisen. Purje on aivan yhtä hyvässä muodossa reivattunakin. Useimmat dacronit jäävät melko pussikkaiksi ja usein reivattu purje venyy selvästi reivirivin kohdalta.
Meidän isossa on taffeta sisällä, joten se on tietysti Pentexiä jäykempää ja painavampaakin, mutta kuten aiemmin mainitsin, se onkin kompromissi kisa- ja retkipurjeeksi.
MAXX Aramid G-ykkösessä on kahden kauden jäljeltä yksi viiden sentin selkeästi havaittava laminaattimurtuma ja takaliikki on venynyt väärän käsittelyn takia. Muoto on muuten virheetön. Dacron kestäisi varmasti pitempään, mutta retkikäytössä meillä on lähes aina Maxx Aramid -kolmonen taffetalla vahvistetulla takaliikillä, eikä siinä ole kahden kauden jälkeen minkäänlaista väsymistä havaittavissa.
Toki laminaatit pitää aina retkeillessäkin pakata pussiin valolta suojaan, kun dacronit voisi jättää kannelle lojumaan. Ei se kuitenkaan ylivoimainen vaiva ole.
terv. Artsi/DANIELA
Meidän isossa on taffeta sisällä, joten se on tietysti Pentexiä jäykempää ja painavampaakin, mutta kuten aiemmin mainitsin, se onkin kompromissi kisa- ja retkipurjeeksi.
MAXX Aramid G-ykkösessä on kahden kauden jäljeltä yksi viiden sentin selkeästi havaittava laminaattimurtuma ja takaliikki on venynyt väärän käsittelyn takia. Muoto on muuten virheetön. Dacron kestäisi varmasti pitempään, mutta retkikäytössä meillä on lähes aina Maxx Aramid -kolmonen taffetalla vahvistetulla takaliikillä, eikä siinä ole kahden kauden jälkeen minkäänlaista väsymistä havaittavissa.
Toki laminaatit pitää aina retkeillessäkin pakata pussiin valolta suojaan, kun dacronit voisi jättää kannelle lojumaan. Ei se kuitenkaan ylivoimainen vaiva ole.
terv. Artsi/DANIELA