Monivälitteinen ison skuutti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:Onko 1:6 sopiva?
1:3/1:6 (tää saattais toimia paremmin ainakin löysääminen olis nopeampaa)?
Tarvitaanko jarruplokeja jne.?
Älä ainakaan tällaista hanki: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P6070478

Tuossa 1:6 taljassa kyllä voima yleensä riittää, mutta köysi on kisoissa aina sotkussa. Espoo GP:ssäkin sain pariin kertaan skuutin jumiin alamerkillä. Alamerkillä tuon köysimäärän kelaaminen onnistuu, kun päästää pinnasta irti ja kauhoo köyttä kaksin käsin. Yleensä vene kääntyy siinä samalla nätisti tuuleen. Ylämerkillä se on lähes aina solmussa, mutta silloin yleensä helpommin avattavissa. Tossa alaplokissa on räikkä kytkettävissä päälle, mutta en ole sitä koskaan kokeillut.

Hyvää tossa on lähinnä Harkenin rapulukko, se on todella miellyttävä käyttää.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vähän edellisiä ehdotuksia mukaillen suunnitelen seuraavanlaista kokeilua:
Image
Eli loodan pohjalle U-pultti (saa olla valjaitten kiinnityspiste samalla?) johon kaksi plokia (tai yksi tupla). Sitloodan reunalle pari rapulukkoa. Primääriskuutin pää pikkuplokiin, josta tuo vihreä säätö nk. turboskuutti tulisi läpi.

Mitä kokeilin niin nelinkertainen primääri ja sitten kaksinkertaistus sen päälle oli riittävä. 3*4= 12 kertainen oli jo vähän liikaa nysväämistä ja hienosäätöä.

edit: Sitloodan pohjalle tuo taitto siitä syystä että a) geometrisesti vähiten kiristää skuuttia levangin liikkuessa ja b) "iskunpituus"on mahdollisimman pitkä. Edellinen turbo oli plokien välissä ja ei siinä oikein säätövara riittänyt.

Jos tuon nyt kokeilisi niin pahimmassa tapauksessa jäljelle jäisi sitloodan pohjalle kiinnityspiste turvavaljaille...ja mahdollisesti rapulukkojen kiinnitysreiät.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuontapainen on esim. First 31.7:ssa, tosin hienosäätö on 4:1 ja lukot penkin sisäreunassa muistaakseeni. Miksei toi toimisi myös normaalilla ploki-rapulukko -yhdistelmällä, ainakin kokeilun ajan niin ei tarvitse poraille penkkiin reikiä?

Minäkin olen miettynyt hienosäädön siirtämistä alemmaksi, jotta säätövara kasvaisi, tosin tuo ei ole ongelma kryssillä, kunhan oppii vetämään kerralla pääskuutin sopivaksi.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Harald wrote:...loodan pohjalle U-pultti (saa olla valjaitten kiinnityspiste samalla?) johon kaksi plokia (tai yksi tupla). Sitloodan reunalle pari rapulukkoa. Primääriskuutin pää pikkuplokiin, josta tuo vihreä säätö nk. turboskuutti tulisi läpi.
Tuo sun ehdotelma kyllä sinänsä voisi olla kokeilemisen arvoinen koska silloin tuon hienosäädön saisi laidalle eikä köyttä tarvitsisi lähteä aina hakemaan alhaalta. Täytyypä käydä huomenna veneellä istumassa ja miettimässä.

Alla oleva saattais olla myös yksi vaihtoehto.
Image
332 Gross Trim/Fine Tune Mainsheet System 3/6:1
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:Miksei toi toimisi myös normaalilla ploki-rapulukko -yhdistelmällä, ainakin kokeilun ajan niin ei tarvitse poraille penkkiin reikiä?
Kuten aikaisemmin kirjoitin niin ei riitä ylä- ja alaplokin välinen etäisyys siihen että siihen minkäänlaista järkevänpituista turboa saisi viritettyä. Ja sitten primääriskuutti aina joskus imaisi ohkaisemman turbon säätököyden plokeihinsa mukaan. Myös sitä ongelmaa helpottaisi varmaan että turbo olisi kiinni eri paikassa kun primäärin alaplokissa tyrkyllä plokin suun kohdalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote:332 Gross Trim/Fine Tune Mainsheet System 3/6:1
Hienoltahan tuo kyllä vaikuttaa, kunnes katsoo hintaa. Jos raha ei ole esteenä niin mikäs siinä.

Jotta tuo toimisi hyvin siinä pitäisi olla päätön skuutti, eli pleissaus silmukaksi on edessä. Sanoisin että sellaisen pleissin tekeminen on hitusen haastavaa... Ellei sitten teetä.

Ehdottamani vaihtoehto olisi tekniikaltaan helppo ja yksinkertainen. Sellaisesta tykkään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Kuten aikaisemmin kirjoitin niin ei riitä ylä- ja alaplokin välinen etäisyys siihen että siihen minkäänlaista järkevänpituista turboa saisi viritettyä. Ja sitten primääriskuutti aina joskus imaisi ohkaisemman turbon säätököyden plokeihinsa mukaan. Myös sitä ongelmaa helpottaisi varmaan että turbo olisi kiinni eri paikassa kun primäärin alaplokissa tyrkyllä plokin suun kohdalla.
Niin tarkoitin, että laitat sinne sitloodan pohjalle sen turbon plokin lukkoineen. Kai sen lukon kulman saa säädettyä niin, että sitä voi sieltäkin käyttää.

Tuo pääskuutin "seassa" oleva turbo on käytössä monessa veneessä ilman suurempia ongelmia sen suuremmista sotkuista kuin ilman sitä. Säätövara on tietysti pieni, jos puomi on alhaalla ja levanki/skuuttipiste korkealla.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:
asalovuo wrote:332 Gross Trim/Fine Tune Mainsheet System 3/6:1
Hienoltahan tuo kyllä vaikuttaa, kunnes katsoo hintaa. Jos raha ei ole esteenä niin mikäs siinä.
Köyttä tuossa on edelleen älyttömästi ja tosiaan pitää olla yhtenäinen (tai ehkä selkeästi ylipitkäkin toimisi?). Yhtenäisenä varmaankin sotkeutumisvaara kasvaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hei se on vene, eikä mikään huonekalu. Porakone laulamaan.. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:
asalovuo wrote:332 Gross Trim/Fine Tune Mainsheet System 3/6:1
Hienoltahan tuo kyllä vaikuttaa, kunnes katsoo hintaa. Jos raha ei ole esteenä niin mikäs siinä.

Jotta tuo toimisi hyvin siinä pitäisi olla päätön skuutti, eli pleissaus silmukaksi on edessä. Sanoisin että sellaisen pleissin tekeminen on hitusen haastavaa... Ellei sitten teetä.

Ehdottamani vaihtoehto olisi tekniikaltaan helppo ja yksinkertainen. Sellaisesta tykkään.
Rahalle on tosiaankin muita kohteita (G1, tuulimittari, jne.). Täytyy yrittää löytää jokin kokoonpano, jonka hinta on edes jollain tavalla inhimillinen... :)
Tärkeintä mulle on kuitenkin se, että vaihtoehto johon päädyn toimii myös käytännössä. Tohon sun vaihtoehtoon mulla on varmasti osat jo veneellä eli tässä kohtaa kauppareisun voi vielä unohtaa -> kokeillaan tätä ensin.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Joskus mä suunnittelin, että tämän olisi toteuttanut vakioplokeilla niin, että 4x taljan sijaan tekisi 3x taljan ja vetäisi skuutin pään pikkutaljaan joko puomin sisälle tai puomin alle. Pikku taljan pää(t) tuotaisiin sitten mastolta alas kajuutan katolle.

Sittemmin totesin, että purje on niin pieni, että 4x riittää, mutta olisihan tuo hienosäätö tietysti mukava.

-mikko
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo 4-kertaisen riittämättömyys ilmenee jossain 8m/s kohdalla ja aramidpurjeella. Se aramidpurje vaatii näköjään vähän enemmän voimaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Tuo 4-kertaisen riittämättömyys ilmenee jossain 8m/s kohdalla ja aramidpurjeella. Se aramidpurje vaatii näköjään vähän enemmän voimaa.
Tervehdys

Onko noin? Olen itse ymmärtänyt, että muotojäykät aramidipurjeet saa pienemmällä voimalla sulkemaan kuin joustavat dacroniset, vai olenko ihan väärässä?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä se menee toisinpäin. Dacron syvenee ja vaatii vähemmän voimia sulkemaan takaliikkiä. Aramid pysyy latteana ja latistuu vielä lisää kun se kuormittaa mastoa lisää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

harald wrote:Tuo 4-kertaisen riittämättömyys ilmenee jossain 8m/s kohdalla ja aramidpurjeella. Se aramidpurje vaatii näköjään vähän enemmän voimaa.
Tai sitten tarvitaan isommat gastit. :D
Post Reply