Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Joakimin kommentti taktiikan toimivuudesta tasoituspurjehduksessa pätee, mutta ei meidän tapauksessa kuin ehkä WHC:ssä jossa on meidän näkökulmasta järkevä luokkaraja. Joku X-79 tai VindUngen putoavat kyllä tämän ulkopuolelle, vaikka ovatkin samassa luokassa. ORC ja isoissa LYS-kisoissa meiltä puuttuu se kiihtyvyyskomponentti jotta me voisimme käyttää taktisia mahdollisuuksia muita vastaan. Emme voi esimerkiksi lähteä vendataisteluun tai paimentamaan Expressiä, etenkään kevyemmässä tuulessa (hys, älkää kertoko niille tätä!). Mutta sehän on vain tasoituspurjehdusta joten en anna sen haitata menoa.
Kyllä se pätee niin kauan kuin olette samoilla legeillä suunnilleen samaan aikaan. Vendataisteluun en kyllä lähtisi, ellet ole varma, että taistelukumppanisi on ainoa, joka sinua uhkaa. Yleensäkin "tappeluilla" ei pärjää, vaan niitä kannattaa välttää, sillä ne hidastavat aina molempia.

Jos olet edellä (sekä tasoituksilla että suorassa ajassa), voit ohjailla vendapaikoillasi ja myöskin pysyä merkin ja kilpakumppanin välissä.

Jos olet edellä tasoituksilla, mutta et suorassa ajassa, voit varmistaa seuraamalla samoja reittejä (tietysti pakkeja vältellen).

Jos olet jäljessä molemmissa, voit miettiä myös erilaisia riskivaihtoehtoja tai ainakin pääsemistä irti vartioinneista. Perässäajamalla tuskin voitat, ellei sinulla ole vauhtietua ja olet tuolla vain huonon lähdön tms. takia.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jep, taas kerran hyvä pohjustus Villeltä, tosin sikäli mua taas henkisesti ahdistaisi ajaa siten, että peesaa muita ratkaisuissaan, riippumatta siitä kannattaisiko se vai ei. Ehkäse sitten vain on joku individualistinen taipumus tai jotain, mutta yhtäkaikki itse en kokisi palkitsevaksi edes voittamista, jos se ei olisi tullut "omin neuvoin". No, ensin tietenkin pitäisi voittaa jotain, jotta voisi arvioida asiaa paremmin.

Eihän tuollaiset laskelmat nyt kovinkaan kummoisia ole tehdä lennossakaan, jos vain tajuaisi tehdä niitä, ehkä sitten ensi kaudella.

Ongelma ainakin meillä on toki se, että siinä jos mä olen noviisi kipparina, niin gasteilla on vieläkin vähemmän kokemusta, joten ottaa aikansa ennenkuin gastit osaavat auttaa ko. laskelmissa, em. videoitten ääniraidalta saattaa löytyä keskusteluita tyyliin "miten veneet kulkevat laidoilla"..."no en mä tiedä, tuolla joku purjehtii ja tuolla toinen" :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pitää myös muistaa että ei tarvitse voittaa joka osakilpailun, vaan pitää välttää huonoja tuloksia. Tämä on ihan itse päätettävissä että miten tekee, ottaako regatan alussa toisessa lähdössä suosiolla kolmannen sijan vai otetaanko riski jolla voi voittaa lähdön mutta todennäköistä on myös tippuminen kuudennneksi. Sellaiset riskit voidaan ottaa vasta sitten regatan lopussa jos on poisheittoja ja sarja on muuten ok.

Kyllä minä näkisin että kolmannen sijan ottaminen jossain lähdössä on "omin avuin voittamista" jos se sitten lopputuloksissa palkitaan kokonaistulosten valossa.

Tuo oman porukan kanssa seilaaminen, tai ainakin kokeneitten kavereitten kanssa auttaa kummasti, se on totta. Tässä meillä on kyllä kieltämättä ollut aika paljon etulyöntiasemaa, en edes ole laskenut montako SM-mitalistia on ollut gastinani.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

harald wrote:En sitten lyhennä.

Sunnuntain trackit Pikku Myystä lisätty:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php

Jostan syystä lauantaista ei trackeja, olisiko loggeri ollut vain NAV-tilassa, vai peräti poissa päältä?
Kyllä lauantaina meillä oli LOG päällä ja oranssi valo vilkkui koko päivän. ?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En osaa tuota selittää miksi noin on. Loki alkaa noin

Code: Select all

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<gpx
 version="1.0"
creator="GPSBabel - http://www.gpsbabel.org"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/0"
xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/0 http://www.topografix.com/GPX/1/0/gpx.xsd">
<time>2009-08-31T11:03:15Z</time>
<bounds minlat="60.093223434" minlon="0.000000000" maxlat="90.000000000" maxlon="24.853352008"/>
<trk>
  <name>track-1</name>
  <desc>Log every 5 sec, 0 m</desc>
<trkseg>
<trkpt lat="90.000000000" lon="0.000000000">
  <ele>150.000000</ele>
<time>1980-01-06T00:03:35Z</time>
  <speed>0.000000</speed>
  <name>TP000001</name>
  <fix>none</fix>
</trkpt>
Jatkuu vain kolme sekuntia vuodessa 1980, jonka jälkeen tulee Track-2, yksi piste 1980-01-05T23:59:46Z. Sitten tulee Track-3 kaksi pistettä vuodessa 1980, track 4 on sitten se varsinainen joka alkaa 2009-08-30T07:46:40Z ja joka koostuu 2383 pisteestä. Logissa ei ole yhtään pistettä päivältä 2009-08-29. Ehkä se ei ollut "riittävästi" LOG-tilassa se nappi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

harald wrote:Pitää myös muistaa että ei tarvitse voittaa joka osakilpailun, vaan pitää välttää huonoja tuloksia. Tämä on ihan itse päätettävissä että miten tekee, ottaako regatan alussa toisessa lähdössä suosiolla kolmannen sijan vai otetaanko riski jolla voi voittaa lähdön mutta todennäköistä on myös tippuminen kuudennneksi. Sellaiset riskit voidaan ottaa vasta sitten regatan lopussa jos on poisheittoja ja sarja on muuten ok.

Kyllä minä näkisin että kolmannen sijan ottaminen jossain lähdössä on "omin avuin voittamista" jos se sitten lopputuloksissa palkitaan kokonaistulosten valossa.

Tuo oman porukan kanssa seilaaminen, tai ainakin kokeneitten kavereitten kanssa auttaa kummasti, se on totta. Tässä meillä on kyllä kieltämättä ollut aika paljon etulyöntiasemaa, en edes ole laskenut montako SM-mitalistia on ollut gastinani.
Oma mielipiteeni on että kaikki kehiin joka startissa, ja voittoa hakemaan.

Me ajoimme tänä vuonna huonosti, syy löytyy pinnaa kiinni pitäneestä kaverista eli minusta. Selittelyitä ei varmaan kaipaa.

Piste keskustelusta sen verran että: aivan sama.
Jos mielestänne Petrille kuuluu 4 sija olkoon niin, ei haittaa minua. Itse olen pettynyt meidän venevauhtiin, ja sitä tullaan taatusti hiomaan ensivuodeksi.

Pääasia!!

Todella Hauskaa Oli

Oli kiva olla radalla taas kaikkien tuttujen ja varsinkin uusien tuttavuuksien kanssa. Oli myös ilo nähdä Olgan kasvanut vauhti ja varsinkin huomattavasti parantunut nousukulma, Petri otti hienoja startteja.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sinisilmä wrote:Jos mielestänne Petrille kuuluu 4 sija olkoon niin, ei haittaa minua. Itse olen pettynyt meidän venevauhtiin, ja sitä tullaan taatusti hiomaan ensivuodeksi.
Selvennettäköön nyt vielä että sitä en todellakaan tarkoittanut että jollekkin kuuluisi joku sija. Yritin vain sanoa että kokonaistulosta katsottaessa yksittäisessä lähdössäkin pitää säilyttää kokonaistulos mielessä ja yrittää välttää katastroofituloksia. Ihan teoriatasolla eikä ollenkaan Olgaan kohdistettuna. Olga oli kyllä aika tasainen tuloksissaan, eli siinäkin mielessäkin hyvin purjehdittu.

edit: Tarkoitit varmaan niitä poisjättöjä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika kaameasti tuo ekan kisan jälkisoitto kyllä paljastaa että me emme kyllä ajaneet yhtään taktiikkaa muita vastaan. Melkein aina eri halssilla kuin ne muut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tosiaan, ei mullakaan ole mitään hinkua alkaa korjailemaan tuloksia sen takia että järjestäjillä on tullut kämmi ordereihin. Koska pistelaskujen henki taisi kuitenkin olla selvä kaikille.
Eikä ko. fiba onneksi kyllä muuttaisi myöskään minkään muun luokan osalta tilanteita.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Aika kaameasti tuo ekan kisan jälkisoitto kyllä paljastaa että me emme kyllä ajaneet yhtään taktiikkaa muita vastaan. Melkein aina eri halssilla kuin ne muut.
Ei toi nyt niin pahalta näyttänyt. Ylivoimaisella venevauhdilla kohtuu keskellä rata-aluetta riskejä vältellen. Aivan jompaan kumpaan laitaan meneminen olisi ollut tuossa turha riski ja veneitähän oli molemmissa laidoissa. Ekalla kryssillä olitte kohdatessa selvästi muita edellä, vaikka olitte tehneet ylimääräisen vendaparin ja ilmeisesti väistäneet jotain toisen luokan venettä. Se siitä 100 m/vendasta. Vendassa toki häviää, mutta FE:llä nyt kuitenkin ehkä vain 1-2 veneenmittaa.

Tuollaisessa sekalähdössä on myös aika hyvä taktiikka pitää pari Expressiä/79:iä itsensä ja muun fleetin välissä puskurina.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote: Tuollaisessa sekalähdössä on myös aika hyvä taktiikka pitää pari Expressiä/79:iä itsensä ja muun fleetin välissä puskurina.
Tervehdys

Kiva ajatus, mutta kun on sillä hitaimmalla luokalla liikkeessä, niin nuo "puskurit" ovat kiusallisen liikkuvaisia. Hetkellisesti tuo aivan realistinen metodi, toisaalta sopivissa olosuhteissa ihan mahdollinenkin.

Sunnuntain raikkaammassa kelissä erot luokkien välillä tasottuivat selvästi. Esim Expressit vetivät hirmu vauhtia, mutta rajusti alemmaksi kuin FE:t kokonaisnopeuden ollessa kutakuin tasoissa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tässä hieman meriselitystä Merellin näkökulmasta:

Ennakko asetelmat ja odotukset:
Viikonloppua odotelessani mietin tavotteita tulevaan koitokseen ja lopputuloksena oli, että jos saisimme jätettyä taakse edes yhden veneen olisin tyytyväinen (Sprint2 osoitti että viimeiseksikin voi jäädä...joka lähdössä). Charlottaan ei olisi mitään mahdollisuuksia ja myös St Olga, Lisbeth ja Anneli oli laskuista eli jäljelle jäi PM, Helmi ja Trip Tease kaikki kolme sellaisia, joita en ollut aikaisemmin radalla nähnyt. Näin ollen ennakkopaineita kisan suhteen ei juuri ollut (alta vastaajana on aina helpompi lähteä kisaan). Ennen kaikkea lähdin tavoittelemaan tasaista tulosta listan loppupäästä. Viimeinen sija oli kuitenkin pois laskuista, koska työmäärällisesti se on vain raskain selvittää ja yleensä koko homman saa aloittaa alusta miettimällä millä sen saisi toimimaan.
Lauantai pisti sitten pakan ihan sekaisin kun yllätys yllätys olimmekin kolmantena ekan päivän jälkeen! Tasaisen tuloksen hakemisessa tää aiheutti hieman onglmia...

Suurimmat ongelmat viikonloppuna:
1. Kokemattomuus ratakisossa (startit, manööverien ajoitus, jne.)
2. Nuosukulma vs. vauhti
3. Manööverien hitaus

-Starttien vähyys näkyy linjalle tultaessa ja jos tulemme linjalle muiden perässä olemme hiha-arviolla mitaten 99% varmuudella jonkun paskoissa. Ajaako tällöin perässä jääden sekä nousukulmissa että vauhdissa muille vai vendatako pois? Ei ole hirveän vaikea arvata mitä minä teen...
Parhaana starttina mainittakoon Kolmas startti. Allekirjoittanut ajoi veneen liian kauas starttilinjasta ja näin ollen linjaa ylittäessä meillä oli +1 minuutti kellossa -> tämä johti siihen että ns. mitään hävittävää ei enää ollut. Päätimme tässä kohtaa ottaa täysin omat ajolinjat ja näin varmistaa puhtaat tuulet eli ajaa riskillä luottaen omaan nopeuteen (/hitauteen).
Startteja ja niiden kautta kertyvää kokemusta täytyy saada lisää tällöin päätösten teko ja niiden oikea ajoitus ehkä paranee.

-Kryssikulmiin ei varmaan auta muu kuin ajaminen ja oikean trimmin löytäminen sitä kautta. Tietysti työkaluja analyyttisempiin menetelmiin löytyy mutta veikkaan, että niihin turvaudutaan sitten kun ei muuta keksitä.
Joka tapauksessa kuten aina, ylös on päästävä ja lujaa (minä olen taipuvainen luopumaan nousukulmasta enemmin kuin vauhdista varsinkin kevyen tuulen ja mainingin yhdistelmässä).
Lauantain kryssistä täytyy kyllä sanoa, että vaikeaa oli. Varsinkin styyrahalssi oli aivan mahdoton kun aalto tuli aivan suoraan päin sitä kulmaa jota olisimme voineet ajaa joten ei vain voinut muuta kuin pudottaa kurssia ja ajaa vauhdilla. Ajoa vaikeutti myös mittariston vajavaisuus eli jouduin seuraamaan aaltoja, lankoja ja windexiä samanaikaisesti ja täytyy sanoa, että ajaminen oli vähintäänkin haastavaa ellei jopa vaikeaa. Sunnuntaina tilanne oli helpompi.

-Manööverien hitauteen ei auta muu kuin harjoittelu. Vaikka harjoittelu lahjattomien hommaa ei sitä ilmankaan pärjää :) . Jos verrataan kahta kilpailu-uraansa aloittelevaa venettä toisessa on miehistö kasattu koko ikänsä kisanneista- ja toisessa veneessä on purjeveneeseen tutustuvia henkilöitä on jokseenkin turha miettiä kumpi on nopeammin kärkikahinoissa mukana. Molemmat pääsevät sinne varmasti mutta työtä ja pitkäjänteisyyttä se kyllä vaatii jäkimmäisellä setupilla varmasti enemmän (joskus jopa monta kautta).

Plussana täytyy mainita keskimääräinen venevauhti. Mun mielestä emme jääneet nopeudessa muille, ainakaan mitenkään dramaattisesti. Syytä tähän en edelleenkään keksi...ehkä joku fiksumpi osaa kertoa.
Syitä ihmettelyyn:
-Pohja pesemättä (vene oli seissyt vartiokylän lahdella 3 viikkoa paikallaan eli voisikuvitella että sieltä löytyy jos jonkinlaista merenelävää kiinnittyneenä).
-Köli remontti on tekemättä
-Kisa purjeilla ei ole ajettu -> trimmi täysin hakusessa( tai sitten ei :) )
...ensikaudella radalle tultaessa ainakin kaksi ensimmäistä on hoidettu kuntoon eli niistä on turha etsiä syitä jos vene ei jostain syystä kulje.

Vene oli tietysti tyhjennetty (täysin) eli sisällä ei ollut muuta kuin 2. luokan katsastus varusteet + muutama varaosa (plokeja,sakkeleita jne.) tämä tietysti vaikutti vauhtiin varsinkin lauantaina.

Pääsääntöisesti yritimme koko viikonlopun ajaa omaa ajoa välittämättä muiden "taktisista" päätelmistä radalla vallitsevien tuulien suunnista/voimakkuuksista.
Lopputulos oli se mitä tavoiteltiin TASAINEN ja sijoitus aivan muuta mitä olisin arvellut joten suurkiitokset mukana olleelle miehistölle!

Antti
S/y Merelli
FIN-2545

PS.
Avomeri/saaristo kisoja viimeiset 20 vuotta kolunneena täytyy todeta, että mitä enemmän näissä ratakarkeloissa käy, sitä hauskempaa tää on. Varsinkin kun järjestelyt toimii. Hauskaa oli!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Antti kisaselostuksesta. Vaikka sen itse sanonkin mutta vakavissani kuitenkin. Tuo aikaisemmin mainittu kuorrutus ja strösseli on kyllä tämä sivusto ja etenkin sen aktiiviset kävijät jotka jaksavat kirjoitella kokemuksiaan ja avautua vaikka on tehnyt virheitä. Nimenomaan virheistään. Kiitos teille kaikille!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:
harald wrote:Aika kaameasti tuo ekan kisan jälkisoitto kyllä paljastaa että me emme kyllä ajaneet yhtään taktiikkaa muita vastaan. Melkein aina eri halssilla kuin ne muut.
Ei toi nyt niin pahalta näyttänyt. Ylivoimaisella venevauhdilla kohtuu keskellä rata-aluetta riskejä vältellen. Aivan jompaan kumpaan laitaan meneminen olisi ollut tuossa turha riski ja veneitähän oli molemmissa laidoissa.
Koska ekassa lähdössä ei voi itse olla varma nopeusylivoimastaan olisi meidän omasta mielestäni kannattanut heittää paaralle kohdassa 08:09:02 - 08:09:09. Trackista puuttuu valitettavasti sekä Expressit ja X-79it ja Pikku Myy joten koko kuva ei ole käytettävissä mutta kuitenkin. Alkukauden perusteella meidän olisi pitänyt heittää paaralle vahtiaksemme Lissua, Helmeä ja silloin tuntematonta Merelliä. Olgaakaan ei kannata päästää aivan yksin menemään. Kiitos Ville silmien aukaisusta.

Toisaalta, tuossa pari minuuttia ennen starttia totesin miehistölle että he hoitavat taktiikan, minä vain ajan. Ehkä ilmoitus häkellytti heitä, tai sitten heilläkään ei ollut silmää katsoa fleettiä sillä tavalla kun Ville tuossa aikaisemmin kirjoitti. Pitää haastatella heitä, elleivät sitten itsestään kommentoi tätä? Nyt päästimme siis suurimman osan fleetistä ajamaan oikealle ja otimme tässä siis turhan riskin. Anneli yksikseen vasemmalla nurkassa olisi vain pitänyt antaa mennä, ja heille suotakoon se että riskin ottaminen olisi sitten kannattanut.

Tokan kryssin venda oli mielestäni parempi taktisesti. Mennä katsomaan mitä muut tekevät. Osa joutuu kuitenkin heittämään alamerkin leikkarilta pois paskoista. 08:55:40 kohdassa tilanne oli varmaan jo niin selvä että vartioinnin kanssa olisi ollut aivan sama.

Ekan kisan tokan kryssin alku kertoo mielestäni että ainakaan höjdiksessä ei kovin paljon eroa ollut. Meidän höjdi alamerkin jälkeen kertonee vapaista tuulista, mutta sen jälkeen kaikki ajavat likimain samaa pikseliraitaa (08:45:45)

Kivoja nämä jälkisoitot. Näistä on paljon iloa vielä pitkälle talveen.
Joakim wrote:Ekalla kryssillä olitte kohdatessa selvästi muita edellä, vaikka olitte tehneet ylimääräisen vendaparin ja ilmeisesti väistäneet jotain toisen luokan venettä. Se siitä 100 m/vendasta. Vendassa toki häviää, mutta FE:llä nyt kuitenkin ehkä vain 1-2 veneenmittaa.
Ehkä näin. Paha mennä sanomaan, 100 metriä kuullostaa kyllä aika paljolta. Ehkä sitten kakkoslähdössä kun tyyntyi selvästi enemmän aallokon pysyessä samana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
heikki
alokas
Posts: 46
Joined: Thu Jan 12, 2006 13:16 pm
Location: Espoo

Post by heikki »

Nyt on tokalta päivältä kuvia myös, linja on vähän lipsunut koska FE vilahtaa varmaan lähes kymmenessä kuvassa.

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo%20GP%202009/2%20pv/
Post Reply