Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11103
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mun mielestä on muuten tulokset laskettu kilpailuohjeiden vastaisesti. Ohjeissa sanottiin että "mikäli purjehditaan enemmän kuin viisi lähtöä, lasketaan huonoin tulos pois". Nyt purjehdittiin tasan viisi lähtöä ja siitä huolimatta on poisjättöjä.

Vaikuttaako sitten vai ei, en tiedä. Ilman poisjättöjä, nyk. pisteet suluissa

charlotta: 5 (4)
lisbeth : 13 (8 )
merelli : 20 (14)
pikkumyy: 25 (18 )
stolga : 24 (18 )
helmi : 29 (21)
anneli : 31 (23)
triptease: 33 (25)

Ainakin Olga nousisi pykälän.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Vaikuttaako sitten vai ei, en tiedä. Ilman poisjättöjä, nyk. pisteet suluissa
Ainakin Olga nousisi pykälän.
Toisaalta onko mitään enää tehtävissä, 2h meni jo. Toisaalta oikeudenmukaisessa maailmassa PM ei olisi joutunut ekassa lähdössä 99:in tappamaksi ja olisi ollut maalissa pari sijaa aiemmin.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Olipas harvinaisen (ja yllättävän :mrgreen: ) lupaava kisaraportti teekkaripurjehtijoilta. Sanoisin että tuloksesta huolimatta muilla on aika paljon opittavaa Trip Teaseltä.

1. Asenne

Veikkaanpa että verrytellessänne pari tuntia ennen starttia siellä rata-alueella ei hirveesti ollut tungosta.

Vrt. helmen kisaraportin 5. lähtö:
Lähdön jälkeen eka venda meni reisille, koska kukaan ei ollut pujottanut styyran puolen genoaskuuttia plokin kautta. Samalla tuuli tempaisi skuutin käsittämättömään umpisolmuun kun veto vinssille tuli väärästä suunnasta. Spinnua ei saatu ajoissa ylös kun falli oli jumissa. Paaran spinnuskuutti oli luikerrellut irti plokeista ja uiskenteli meidän vanavedessä. Kun se saatiin (spinnun jo ollessa vedossa) pujotettua paikallen, sen tuli laitettua jarruplokiin väärin päin. Lenssin jälkeen ei saatu spinnua ajoissa alas. Syyksi paljastui se että fallit genoan kanssa oli ristissä.
Asiaa ei tarvinne enempää selittää.

2. Virheistä oppiminen
Ekalla lenssillä käytiin toteamassa ettei Rysäkarin lähellä vedä kunnolla, toisella sitten löydettiin parempaa tuulta radan keskeltä.
Vrt. Petrin analyysi kisan jo päätyttyä:
Saamarin masentava katsoa noita tämän päivän kryssejä, kun kisa Merelliä vastaan ratkesi joka kerta omaan virheeseen laidan valinnassa
3. Itseluottamus
lensseillä lasketeltiin aika suoraan paaralla koko rata, joka näytti tuottavan hyvää tulosta muiden leikatessa enemmän, saatii muuta fleettiä kiinni jonkin verran.
Oma ratkaisu + oikeat havainnot ja johtopäätökset. Tämä kohta oli erityisen miellyttävää luettavaa, koska tiedän että on oikeasti aivan pirun vaikeaa oppia ajamaan kevyessä tuulessa ja aallokossa lenssillä tarpeeksi alas, kun tuntuu että spinnu ei vedä millään ja muut menee paljon kovempaa (niinhän ne meneekin, mutta mihin...). Vähän niinku jonkun J-veneen trimmiohjeissa taidettiin sanoa (ihan muusta tilanteesta tosin), if it feels like shit, its going fast.

4. Oma ajo, ei epätoivoisia yrityksiä, antaa muiden tehdä virheet
edessä oli kasa veneitä lähellä, mutta näyttivät olevan vähän liian kaukana. Jos lenssimatkaa olisi ollut enemmän oltaisiin saatu varmaan kiinni, vauhti vaikutti olevan hiukan parempi. Vikalla kryssillä sitten kuitenkin päästiin Olgan ohi kun tekivät ylimääräisiä vendoja ja tulivat paaralla vastaan ja jäivät meidän peittoon. Maaliin saapuessa huomattiin vielä merkillä lähellä olleen Pikku Myyn ilmestyvän mukavasti meidän jäljessämme sinne, olivat kai eksyneet spinnumeren sekaan ja menettäneet vähän vauhtia siellä.
Vrt. Petri:
joskus meno oli toisella halssilla niin tukkoista että heitimme vendan ihan vain siksi ettei vene kulkenut ja oli pakko tehdä jotain
5. Keskittyminen olennaiseen
Tokalla lenssillä oltiin jo pääsemässä edelläolevien iholle, parempien sijojen kiiluessa silmissä, mutta sitten jiipissä, joka jätettiin lähes merkille, spinnu kietoutui etustaagiin eikä saatu sitä ajoissa alas. Käännettiin väkisin kryssille Annelin perälautaa katsellen, vaikka spinnu huiteli jossain veneen takana, ja kalastettiin se sitten takaisin laatikkoon kryssillä. Hässäkän jälkeen ei saatu enää Annelia kiinni, mutta Helmi ei sentään päässyt kuittaamaan.
Totaalinen katastrofi alamerkillä ja pinnamies pistää kylmän viileästi keulan sinnepäin minne ollaan menossa. Just näin. Ja Helmi pysyi takana. Ens kerralla jätetään vaan ne rintsikat pois:D Mutta oikeesti väittäsin että tossa tilanteessa vähintään 95 % aloittelevista (ja valitettavan moni kokeneemmistakin) kuskeista rupeaa "koordinoimaan" tätä spinnuongelman selvittämistä ja siinä ohessa ajelee kuutta solmua poispäin maalista. Tai pahimmillaan rupeaa vetelemään köysistä tai menee itse sinne kannelle selvittämään tilannetta.
Opittiin paljon, tästä on hyvä jatkaa ylöspäin.
Ehdottomasti. Nyt teette kuulkaas seuraavasti. Perustatte sinne teidän ylioppiaskunnan alayhdistykseen alaosaston, eli Tripin kilpapurjehdujaoston. Te plus tarvittaessa 1-2 muuta.

Lupaatte tehdä pohjarempan duunit ja pyydätte siihen rahat. Mikään hallitus ei voi olla niin tyhmä että kieltäytyy moisesta tarjouksesta. (Jos te ootte hallitus niin vielä helpompaa.) Syksyllä raavitte pohjan puhtaaksi ja keväällä fiksaatte kölin + maalaatte pohjan. Vastineeksi duunista neuvottelette itsellenne etuoikeuden tiettyyn harjoitus- ja kilpailuohjelmaan.

Sitten te ostatte nyt syysalennuksella ison, G1:n ja G3:n. Meette weballe ja sanotte että samanlaiset kun Haraldilla. Näistä te olette sitä ennen neuvotelleet diilin, että kolmen vuoden päästä trip ostaa ne purjeet teiltä 50 %:lla ostohinnasta. Neljään pekkaan purjeet tulee maksamaan teille jotain naurettavat alle 150 eur per lärvi vuodessa. (Ja trippi saa uudet purjeet sikahalvalla. Kun niitä teidän purjeina käyttämiä kangaspaloja kattoin tänään rannassa, niin tää investointi olis, köhöm, vähän niinku tarpeen muutenkin.)

Sitten vähän treeniä esim. WHC tai vielä mieluummin ihan vapaamuotoisesti manööverejä, toistoja, toistoja, toistoja. FE rankingkisoissa treenaatte startteja ja venevauhteja (siis, huom., on tärkeää että olette siellä nimenomaan treenaamassa ettekä yrittämässä mitään sijoituksia.) Ja ensi vuoden Espoo GP:ssä olette sitten ensimmäistä kertaa kunnolla kisaamassa ja väitän ihan vakavissani että otatte Haraldin päänahan vähintään yhdessä startissa.

Mut ihan ensimmäiseksi otatte ittellenne jonkun nimimerkin, meitä on about viisi nettikirjoittelevaa purjehtijavilleä.

T.

Ville
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:
harald wrote: Vaikuttaako sitten vai ei, en tiedä. Ilman poisjättöjä, nyk. pisteet suluissa
Ainakin Olga nousisi pykälän.
Toisaalta onko mitään enää tehtävissä, 2h meni jo. Toisaalta oikeudenmukaisessa maailmassa PM ei olisi joutunut ekassa lähdössä 99:in tappamaksi ja olisi ollut maalissa pari sijaa aiemmin.
Ehkä. Tällaisessa "kirjanpitovirhe" tapauksissa voisi mennä vielä läpi, kun asia nyt vasta huomattiin. Ehkä nyt ei maksa vaivaa kuitenkaan, mutta toisaalta, olihan tuo luokkamestaruus. Hyvä olis mun mielestä kuitenkin vähintään saattaa asia järjestäjien tietoon. Tuohan voisi vaikuttaa myös muissa luokissa.

V.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

KaleviHarkonen wrote:Sitten mekin siirrettiin genoan skuuttipisteitä reilusti taaksepäin ja vetäistiin hekki sikakierälle, ja johan rupesi balanssi löytymään.
Moni muukin kertoi ajaneensa hekki kireällä. Tuota, paljonko te feneilijät vedätte punttia?

Meinaan kun niitä teidän veneitä rannassa katsoin, niin vakio 4:1 talja oli kaikilla. Expressillä käytetään makuasioista riippuen 16:1 tai 24:1. Haraldilla taitaa olla vaatimaton 8:1. Että ehkä te muut sitten ootte tuplasti vahvempia kuin Harald ja nostatte penkiltä viisi kertaa sen mitä keskiverto Expresspurjehtija.

Olen ajanut täysin cruisingkuntoista FE:tä juuri tuolla perusvirityksellä ja mun voimilla kun siitä vetää täysillä niin sen saa ehkä semmoseen reippaamman keskikelin viritykseen missä ruvetaan hekkiin laittamaan vähän painetta. Siis miettikääs nyt, te olette vääntämässä semmosta aika tuhtia alumiiniputkea mutkalle käsivoimin.

Tämä henkki on sikäli mun lempiaiheita, kun se on niin helppo pistää kuntoon. Vantista talvella metri pois, yks ploki ja kaks metriä dyneemaa. Maksaa muutaman kympin koko hoito. Haraldilta varmaan löytyy tarkemmat ohjeet miten se kannattaa laittaa ja kuinka paljon masto pitää saada taipumaan.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:
Petri wrote: Saamarin masentava katsoa noita tämän päivän kryssejä, kun kisa Merelliä vastaan ratkesi joka kerta omaan virheeseen laidan valinnassa
Niin siis mehän kyllä vaihdettiin ajolinjoja esim. neloslähdössä, mutta valittiin väärin :)
Mutta kerro mulle se maaginen keino millä päätellä kumpi laitavetää, jos vapaissa tuulissa venevauhti on huonompi kuin kaikilla niillä veneillä, joihin vauhtia verrata, se tulisi nimittäin oikeasti tarpeeseen. Ylämerkillä sen sitten huomaa, mutta jos kyse on tokasta kryssistä niin se on liian myöhäistä. Ja kun nyt jollain tuurilla sattuu yleensä osumaan lähdöt kohtalaisesti, ekalla kryssillä pääsee vielä sen turvin ylämerkille kohtalaisessa asemassa.

Oikeastaan ohimennen kyllä tuli mieleen, että nämä kahden kierroksen "pitkät" radat ovat kyllä aika syvältä huonolle kryssijälle, mieluummin 2/3 radan pituutta, mutta kolme kierrosta. Nyt kai osanottajamäärien takia ei EMK jaksanut fiksata omia alamerkkejä nopeille veneille, mutta tällöin saisi helposti sen kompromissin joka sopisi ehkä kaikille paremmin. Koska sikäli ratakisa, missä loistava purjehtija tekee 6 vendaa, nostaa ja laskee spinnun kahdesti ja jiippaa kaksi kertaa ei nyt kauheasti eroa keskivertosaaristokisasta.
Vrt. Petri:
joskus meno oli toisella halssilla niin tukkoista että heitimme vendan ihan vain siksi ettei vene kulkenut ja oli pakko tehdä jotain
Yhä, siis sun mielestäsi kannattaisi jatkaa huonolla vauhdilla eteenpäin vaikkei mikään tunnu toimivan? Niin, jälkikäteen ajatellen olisi varmaan pitänytkin, mutta sitten kyllä ottaisi vielä enemmän päähän jos ei olisi tehnyt mitään asialle.

Olen jo yhden "kisan" hävinnyt siihen (viime vuoden LM missä käytännössä kisa ratkesi yhden lähdön vikaan sijoitukseen), ettei tehty mitään vaan yritettiin ratkaista kulkemattomuusongelmaa ajamalla samaa halssia ylös/alas/ties minne.

Muttajoo, samapa se, jos sitä oikeasti oppisi virheistä, ei mulla kyllä enää olisi enää jäljellä yhtään virheitä tehtäväksi.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

On a side note, mulla oli kamera takakaiteessa kiinni parissa lähdössä, mutta johtuen muistikortin kapasiteetin rajoista, videot ovat sitten vähän lyhyempiä...ja kun tollainen gigan Motionjpeg:n uppaaminen youtubeen on aika tuskaista (niinjoo, toki voisi viedä muistitikulla töihin...) niin laatukin sitten on kahden konversion jälkeen aika surkea.

Tiputin äänet pois näistä versioista (tosin en ole satavarma onko audioraita sittenkin mukana), mikä hankaloittaa vähän tilanteitten hahmoittamista, mutta olennainen pointti on se että näitä videoita kannattaa käyttää opetusmateriaalina miten asioita ei välttämättä kannata tehdä, etenkin huonoksi onneksi ylämerkin kierrot ovat noissa järjestään aika huonoja ja alamerkille asti video ei riittänyt, kun unohdin pistää sen seis tossa uusintastartin yhteydessä.

Edit: No enpä pistä juutuubiin, kun on joku fakin 10 minsan rajoitus...no tuolta löytyvät vmw-muodossa..tai siis löytyvät ~7 min päästä...
http://koti.welho.com/psane/EGP09/

Sitten jos olisi tosiguru, pistäisi vielä insertin trackista tohon videon yhteyteen. Jos tahtoo yrittää saada noita istumaan trackeihin, niin ykkösstartissa lähtö tapahtuu ajanhetkellä 2:02
vitosstartin ekassa yrityksessä hetkellä 2:21, kakkosyritys "joskus".
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 907
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Mun mielestä on muuten tulokset laskettu kilpailuohjeiden vastaisesti. Ohjeissa sanottiin että "mikäli purjehditaan enemmän kuin viisi lähtöä, lasketaan huonoin tulos pois". Nyt purjehdittiin tasan viisi lähtöä ja siitä huolimatta on poisjättöjä.

Vaikuttaako sitten vai ei, en tiedä. Ilman poisjättöjä, nyk. pisteet suluissa

charlotta: 5 (4)
lisbeth : 13 (8 )
merelli : 20 (14)
pikkumyy: 25 (18 )
stolga : 24 (18 )
helmi : 29 (21)
anneli : 31 (23)
triptease: 33 (25)

Ainakin Olga nousisi pykälän.
http://www.emk.fi/content_files/EspooGP ... u_2009.pdf
9. PISTELASKU
Kilpailussa käytetään ”sija ja piste” –järjestelmää (Low Point System). Kokonaispisteitä laskettaessa jätetään kultakin veneeltä huonoin tulos laskematta. Mikäli kilpailussa saadaan suoritettua hyväksyttävästi neljä (4) purjehdusta tai vähemmän, huomioidaan kokonaispisteitä laskettaessa kaikki purjehdukset.


Eikös tää tarkoita että 4 purjehdusta = ei pois heittoja, 5 tai enemmän = yksi poisheitto ?
Oliko purjehdusohjeissa asia sanottu eri tavalla? :?:
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Kaleville; meillä ei siirretty genoan skuuttipisteitä toisena päivänä ollenkaan. Pelkällä skuutin kireydellä voi määrittää purjeen syvyyden, ja tämä vaikuttaa huomattavan paljon pinnapaineeseen. Jos pinna tuntuu raskaalta kannattaa yrittää skuutin kiristämistä noin 3-5 cm lisää aikaisempiin verrattuna. Tämä sillä varauksella että skuuttipisteet ovat kutakuinkin oikeissa paikoissa ja etenkin ei liian edessä normaali-paikkaan verrattuna. Huomaat nyt että tähän tarkkuuteen pääseminen on todella vaikeaa, ellei mahdotonta elleivät skuutit ovat merkittyjä.
Meidän trimmi oli ekana päivänä 'Vanha Kivenlahtelainen' ja se toimi hyvin. Toisena päivänä ei. Skuutti kyllä tiukattiin parhaimmillaan niin että purje kosketti vantteja. Väärä trimmi näkyi kallistuksena, pinnapaineena ja tolkuttomana pakkituulena isossa. Joten väittäisin että skuuttipisteen siirto oli ihan oikea ratkaisu, koska kaikki nuo oireet helpottivat. Valitettavasti siinä vaiheessa enää ei tullut mahdollisuutta verrata vauhtiamme muihin.
Last edited by KaleviHarkonen on Mon Aug 31, 2009 08:57 am, edited 1 time in total.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:edit: Ja jos Kalevi tai Olli tarvitsee pilkkomisapua niin sitäkin saa, hihkaiskaa jos on tarvetta.
Hihkaisu :!:

GPX tiedosto on tallessa, mitäs sitten pitäisi tehdä?
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

vvoltti wrote:Moni muukin kertoi ajaneensa hekki kireällä. Tuota, paljonko te feneilijät vedätte punttia?

Meinaan kun niitä teidän veneitä rannassa katsoin, niin vakio 4:1 talja oli kaikilla. Expressillä käytetään makuasioista riippuen 16:1 tai 24:1. Haraldilla taitaa olla vaatimaton 8:1. Että ehkä te muut sitten ootte tuplasti vahvempia kuin Harald ja nostatte penkiltä viisi kertaa sen mitä keskiverto Expresspurjehtija.
Ihan hyviä huomioita. Ei me sen vahvempia kuin muut olla (vanhempia vaan, tottakai :) ). Meilläkin alkuperäinen välitys tuossa. Venettä ollaan paranneltu detalji kerrallaan sitä mukaa kun ne alkavat häiritsemään. Laitanpa siis tuon hekin taljan korjattavien asioiden listalle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11103
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote:
lensseillä lasketeltiin aika suoraan paaralla koko rata, joka näytti tuottavan hyvää tulosta muiden leikatessa enemmän, saatii muuta fleettiä kiinni jonkin verran.
Oma ratkaisu + oikeat havainnot ja johtopäätökset. Tämä kohta oli erityisen miellyttävää luettavaa, koska tiedän että on oikeasti aivan pirun vaikeaa oppia ajamaan kevyessä tuulessa ja aallokossa lenssillä tarpeeksi alas, kun tuntuu että spinnu ei vedä millään ja muut menee paljon kovempaa (niinhän ne meneekin, mutta mihin...). Vähän niinku jonkun J-veneen trimmiohjeissa taidettiin sanoa (ihan muusta tilanteesta tosin), if it feels like shit, its going fast.
Älä muuta viserrä. Allekirjoittanut sai oppia tuon uudestaan lauantaina. Vellovassa aallokossa, missä aallokko on suurempi kuin tuuli on erittäin vaikeaa ja malttia vaativa laji.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

vvoltti wrote:Moni muukin kertoi ajaneensa hekki kireällä. Tuota, paljonko te feneilijät vedätte punttia?
Tervehdys

En tiedä, mutta väittävät, että "putosin pienenä pataan"... :wink:
vvoltti wrote: Meinaan kun niitä teidän veneitä rannassa katsoin, niin vakio 4:1 talja oli kaikilla. Expressillä käytetään makuasioista riippuen 16:1 tai 24:1. Haraldilla taitaa olla vaatimaton 8:1...
...Olen ajanut täysin cruisingkuntoista FE:tä juuri tuolla perusvirityksellä ja mun voimilla kun siitä vetää täysillä niin sen saa ehkä semmoseen reippaamman keskikelin viritykseen missä ruvetaan hekkiin laittamaan vähän painetta. Siis miettikääs nyt, te olette vääntämässä semmosta aika tuhtia alumiiniputkea mutkalle käsivoimin...
Kyllä meillä melkein kaikilla on tuo 4:1 talja. Meillä tosin hekin ollessa "kireä???" syntyy isoon jo "over bend" rypyt puomin päästä saalinkien suuntaan ja iso on "TÄYSIN LEVY". Tuota keulastaagin kireyttä / sagiä en ole käynyt keulassa katsomassa, mutta kyllähän kaikki antaa periksi ja joustaa paitsi ehkä FE purjehtijan usko omiin tekemisiin... 8)
vvoltti wrote:Tämä henkki on sikäli mun lempiaiheita, kun se on niin helppo pistää kuntoon. Vantista talvella metri pois, yks ploki ja kaks metriä dyneemaa. Maksaa muutaman kympin koko hoito. Haraldilta varmaan löytyy tarkemmat ohjeet miten se kannattaa laittaa ja kuinka paljon masto pitää saada taipumaan.

Ville
Olen tuota 8:1 taljaakin kokeillut ja jostain kumman syystä palannut takaisin vanhaan. Taisi olla liian helppo? On kyllä totta, että kyllä sitä voimaa saisi olla. Hopotissakin aikanaan taisi olla vakiona tehtaan jäljiltä 16:1 hekin välitys.... :?
Last edited by Panu on Mon Aug 31, 2009 09:44 am, edited 2 times in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11103
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote: Sitten te ostatte nyt syysalennuksella ison, G1:n ja G3:n. Meette weballe ja sanotte että samanlaiset kun Haraldilla. Näistä te olette sitä ennen neuvotelleet diilin, että kolmen vuoden päästä trip ostaa ne purjeet teiltä 50 %:lla ostohinnasta. Neljään pekkaan purjeet tulee maksamaan teille jotain naurettavat alle 150 eur per lärvi vuodessa. (Ja trippi saa uudet purjeet sikahalvalla. Kun niitä teidän purjeina käyttämiä kangaspaloja kattoin tänään rannassa, niin tää investointi olis, köhöm, vähän niinku tarpeen muutenkin.)
Olen samalla kannalla, paitsi että isopurjeen voisi kustantaa yhdistys, jos nykyinen on muutenkin loppu ja ostatte omilla rahoillanne kunnon aramidi-ykkösen. Kustannus noin 1200 ¤ luokkaa, jakakaa muutamalla vuodella ja miehistön jäsenellä niin ei se ole kauhea hinta siitä hauskuudesta.

Spinnuhan teillä on jo parasta A-luokkaa.

Teknokraatteina polareiden vastaan ajaminen voisi ollla hyvää opetusta. Vaatii tosin toimivan tuulimittarin jotta tietää paljonko tuulee. Loki kannattaa nyt ainakin olla kunnossa ja kalibroituna, vielä mastolle asennettuna jotta koko miehistö sen näkee, ja pinnamies ilman että siirtää katsettaan keulapurjeen etuliikistä. Masto-asennus tukee hyvin myös kärpäslätkä-miehistöjäsenen tarkkaavaisuutta :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11103
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

KaleviHarkonen wrote:
harald wrote:edit: Ja jos Kalevi tai Olli tarvitsee pilkkomisapua niin sitäkin saa, hihkaiskaa jos on tarvetta.
GPX tiedosto on tallessa, mitäs sitten pitäisi tehdä?
Vaihtoehto yksi: Laitat sen sähköpostilla minulle niin pilkon sen ja lataan omilla tunnuksillani H-vene.net palveluun.

Vaihtoehto kaksi: Pilkot tiedoston itse viiteen osaan allaolevilla komennoilla ja lataat ne itse H-vene.net htrackit palveluun.

Code: Select all

 gpsbabel -t -i gpx -f helmi.gpx -x position,all -x track,start=200908290804,stop=200908291004 -x simplify,count=200 -x track,title=helmi -o gpx -F helmi.race1.gpx

gpsbabel -t -i gpx -f helmi.gpx -x position,all -x track,start=200908291030,stop=200908291156 -x simplify,count=200 -x track,title=helmi -o gpx -F helmi.race2.gpx

gpsbabel -t -i gpx -f helmi.gpx -x position,all -x track,start=200908291211,stop=200908291317 -x simplify,count=200 -x track,title=helmi -o gpx -F helmi.race3.gpx

gpsbabel -t -i gpx -f helmi.gpx -x position,all -x track,start=200908300822,stop=200908300925 -x simplify,count=200 -x track,title=helmi -o gpx -F helmi.race4.gpx

gpsbabel -t -i gpx -f helmi.gpx -x position,all -x track,start=200908300952,stop=200908301047 -x simplify,count=200 -x track,title=helmi -o gpx -F helmi.race5.gpx
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply