Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

KaleviHarkonen wrote: En voi valittaa että innokkaat gastitarjokkaat olisivat tukkineet puhelimen. Keliennusteet huomiselle lupaa 5-7 m/s joten kolmella saattaa pärjätä siinä missä neljälläkin. Mutta voi olla että jostain hihasta se ässä vielä löytyy. Viivalla nähdään!
Katsos tuolta jäsenpuolelta gastikoululaisten yhteistietoja ja soittele vaikka sinnepäin, aina voi tärpätä, jos saisit gastin vain sunnuntaiksi, mulla yksi kaveri voisi pystyä tulemaan lauantaiksi koska hän oli mulla jo varalla lauantaille koko ajan siltä varalta että trimmaaja olisikin lauantain kiinni intissä.
Guest

Post by Guest »

Jos pulaa gasteista on kovasti niin tripin kautta saattaisi järjestyä, meillä on veneessä se tavalliset 5 ja pari innokasta jäi jo siitä rannallekin. Taitotaso vaihtelee mutta intoa löytyy.

Ville
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Kiitos vinkeistä, gastipuoli on nyt meilläkin siinä kunnossa, että taitaa heikoin lenkki löytyä kippariosastolta...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jahas, meillä on sitten eräs gasti 5 cm vaahtomuovikauluksella ja puudutuspiikitettynä. Lekuri määräsi sieniä ja ehdotonta purjehduttomuutta viikonlopuksi joten yhden vajauksella ollaan. Katsotaan ajetaanko nyt kolmella vai saanko vielä jonkun mukaan. Kiinnostuneet voivat soittaa allekirjoittaneelle.

fmi varoittaa kaakkoistuulesta, aamulla 12 m/s: http://www.fmi.fi/saa/meri_2.html . Animaatio puhuu lounaaksi 7m/s http://www.fmi.fi/saa/meri.html ja mehän lähdemme vasta 11 aikaan...

Sunnuntaiksi 7 m/s myös, kiva!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No ei kestänyt kauan. About 6 minuuttia niin neljäs gasti on! Klas apinoista on erittäin tervetullut!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:No ei kestänyt kauan. About 6 minuuttia niin neljäs gasti on! Klas apinoista on erittäin tervetullut!
On se helppoo kun on hyvä :)

Selvää glooryhunttaus-henkeä tosin havaittavissa apinaporukassa, kyllähän tuolla useampikin fene kaipaili gasteja jo aiemmin ;)

3 fenettä Haukilahdessa, PM, Merelli ja Olga. Loggerit jaetaan merellä huomenna?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Antti hakee loggereita täältä larusta matkallaan hauikseen. Ollilalakin on pari loggeria. Ensi sijassa varustetaan oma fleetti niin, että jokaisella on ainakin yksi loggeri.

Tarkastakaa nyt sitten että A) ne ovat päällä ennen ekaa lähtöäa ja B) sammutatte ne lauantain vikan kisan jälkeen!

Pitää vielä löytää yksi, Nereidassakohan se on?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

On tämä flunssakausi kivaa. Meillä on Lisbethissä ehkä yksi paikka auki huomenna, jos keulagasti joutuu jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Jos joku haluaa ilmoittautua varagastiksi, niin voi soittaa 040 727 4123 tai mailia olli ät fe83.org

Tarve selvinnee varmuudella vasta aamulla, eli ei ihan loistotilanne :(
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Pitää vielä löytää yksi, Nereidassakohan se on?
Jos numerot auttavat jotain jäljityksessä, niin mulla on loggerit 8 ja 9...
Olli Niemi
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Täällä on PM:n porukka into piukkana odottamassa viikonlopun startteja. Todella kiva päästä taas radalle. On se PM myös täynnä uusia gasteja, joten jännitystä riittää.

Nähdään aamulla.

Jussi
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jepjep, eka päivä takana ja fiilikset vähän ristiriitaiset, onnistumisia ja katkeria mokia taas tarjolla.
Miehistö suoriutui hommistaan sveitsiläisen kellon lailla, eritoten homma toimi kevyen kelin krysseillä kun Kuutti trimmasi genuaa ja First31.7-porukoista lainattu Petri sääti isoa ja itse pystyi keskittymään ajamiseen.
Keli ei nyt aivan ollut sitä mitä oli luvattu, mutta sama se kaikille oli.
Lähes kaikki kryssit olivat aika tuskaisia kevyen kelin kryssejä vanhassa mainingissa, joka paikoin oli vielä varsin isoa...etenkin alkuun meno oli todella tuskaista.

1. Startissa tuli lähdettyä liian uhkarohkeasti veneen päähän, joku Albin siinä sitten pääsi nostattamaan yli linjan ja ei ollut muuten kaukana ettei tullut vierailua Westinan perälautaan, ei sitä vain osaa ajoittaa starttia oikein kun mukana on eri vauhtia kulkevia veneitä.
No ympyrän kautta uudestaan matkaan ja kryssi kulki vielä kohtalaisesti mutta toki olimme jo hieman kärjen perässä.
Lenssillä homma kulki hyvin, lenssivauhti on fleetin kärkeä ja kun manööveritkin menivät ok, niin taidettiin siinä jokunen sija kerätä lenssin aikana. Kryssillä kuitenkin tuli lähinnä huonoa tuuria, kun lähdimme alamerkiltä oikeaan laitaan missä tuntui tuulevan hyvin ja takanamme jonossa tulleet veneet sitten lähtivät vasempaan laitaan, ihan kuin olisin itsekin tehnyt jos olisin tullut jonon perässä. No, vasen laita sitten vetikin ihan eri tavalla ja ainakin Helmi kuittasi sieltä meidät, eikä eroa enää saanut kiinni. Maalissa siis vitosena.

Rataa onneksi lyhennettiin tuntuvasti kakkosstarttiin, koska ensimmäinen lähtö taisi kestää n. 2h.

2. Startissa ihan ok startti, mitä nyt olemattomassa tuulessa myöhästyin paukusta ehkä 10s ja siitä sitten vähän kovenevassa tuulessa kohti ylämerkkiä, mistä lenssille. Lenssillä ihmettelin, että miksi koko kärkifleetti, Expressit ja 79:t&Charlotta ajoivat kauas vasemmalle, kun alamerkki oli väh. 50 astetta oikealla ja tuuli tuli jo suoraan poijulle ajaessa varsin sivumyötäisenä. No, omapa on valintansa ja ajoimme suoraan poijua päin missä pääsimme ihmettelemään sellaista tilannetta että vanha Kettu Harald oli viiden feneen perässä alamerkille tultaessa :)

No, alamerkiltä lähdimme sitten heti vasempaan laitaan, kun siellä oli kulkenut hyvin lenssillä ja vaikka takana ja alempana tullut Charlotta ehkä vetikin vähän kovempaa ja ylemmäs, niin eivät toki päässet ohi. Koska meno tuntui hyvältä, niin päätin sitten koukata kaisakulman kautta ja ylämerkille tulimmekin sitten kai toisina Charlottan perässä, sieltä vain Charlotta oli raivannut tiensä koko fleetin läpi.
Lenssi sujui taas ihan hyvin, maali oli kai lyhennetty alamerkille, mitä emme kyllä tajunneet vaan purjehdimme loppuun asti. Maalissa kai kuitenkin sijalla 3.

3. Startti onnistui kelvollisesti keskeltä linjaa, mutta Lisbeth vieressä alkoi hiljalleen nousta päälle joten pakkohan sieltä oli päästä pois. Kryssimme sitten kelvollisesti ylämerkille ja lenssikin meni taas hyvin, kuten kryssi mutta viimeisellä alamerkillä sitten tapahtui, keskityin liikaa edessä olevan Merellin iholle pääsemiseen, joten PM pääsi puikkaamaan merkiltä ylle. He vendasivat tosin nopeasti enkä tahtonut jäädä siihen Merellin perään köröttelemään, joten vendasimme myös, mutta siihen kaikki hyvä purjehdus loppuikin. Huolimatta siitä että olimme purjehtineet varsin samoja kryssivauhteja tähän asti, PM alkoi vain nousta ylemmäs ja mennä kovempaa, joten alkuperäinen positio jossa olisin pystynyt kontrolloimaan PM:n etenemistä ei enää onnistunut, joten paskoista oli pakko päästä pois. Vendan jälkeen meno olikin sitten todella tukkoista ja kun olimme leikkarilla heitimme vendan kohti maalia, mutta hetken päästä sitten selvisikin että eipä silläkään kurssilla pääsisi maaliin, joten taas venda ja vaikka yritin saada vendan kauas teekkarien alle, kiihdytys vendasta oli niin hidas että teekkarit pääsivät rinnalle ja kai sitten siinä heidän paskoissa meno ei meilläkään toiminut yhtään ja lopputulemana Helmi ja Teekkarit siis pääsivät ohi, vaikka olivat alamerkillä helposti 100m jäljessä. PM taisi sentään jumittua vasemmalla laidalla yksityispläkään, joten taisimme voittaa heidät. Maalissa siis kai sijalla 6.

Mitalimahdollisuudet taisivat mennä vikan lähdön tyrimisen myötä, mutta pitää huomenna katsoa josko onnistuisi olemaan mokailematta ja nelossija pysyisi hyppysissä, fleetti on sen verran tasainen ettei virheisiin ole varaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kolme lähtöä takana, ja taitaa olla binäärisarja taas.

Veneessä allekirjoittanut, Jeppe, Kimssu ja Klas siitä apinaveneestä.

Ekassa lähdössä saimme vanhalla EspooGP taktiikalla kohtuuhyvän lähdön, ja kun tuultakin vielä oli niin kokonaisfleettiä nähden hyvän ekan kryssinkin. En tiedä sitten lähtivätkö muut FEneet liian varovaisesti tähän ekaan lähtöön, vai olivatko muuten vain ruosteessa mutta vikalla alamerkillä avattiin oluet ja pantiin Blues Brothers soimaan. Söin itseasiassa voileivän ennen seuraavan veneen maaliintuloa. Ihmeellistä, eihän tässä näin pitänyt käydä?

Tämä sitten kostautui toisessa lähdössä. Jos en nyt takki auki vaan takki riisuttiin kokonaan pois ja heitettiin roviolle. Tuuli oli tyyntynyt, mutta aallokko oli edelleen suuri. Ekasta lähdöstä harmistuneina muut FEneet olivat parantaneet sen verran että Pikku Myy taisi siinä olla kannoilla kiinni lenssille käännyttäessä ja kun me lähdimme leikkaamaan saadaksemme jotain painetta heiluvaan spinnuun muut ajoivat tyynen rauhallisesti melko suoraan alamäkeen aallokon vauhdittamina alempaa ja kovempaa. Kun leikkasime radan poikki muu fleetti yhtä tai kahta venettä lukuunottamatta ohittivat meidän kun emme vain ymmärtäneet mistä oli kyse.

Alamerkin kierto sitten pitkä letkan perässä, mutta kaikki halusivat oikealle. Näin teimme vendan ja edessämme oleva St.Olga myös. Nyt tuli oikein tuskan hetki kun Olga meidän vieressä ajoi samaa nopeutta ja höjdiä emmekä mitenkään saaneet vauhtia ruuheen. Oliko käynyt Multalat, eli suomeksi muovikassi peräsinlavassa. Itketti ainakin saman verran.

Onneksi tuuli sitten hiukan nousi, ja keksimme miten ajaa siinä vinossa suuressa aallokossa. Kun Hangon on jättänyt väliin tuntui koko homma aivan uudelta kokemukselta. Nousimme pari-kolme sijaa tässä kohtaa, mutta kun tuuli jatkui kääntymistään ja Pikku Myy ja Helmi (?) jatkoivat jatkamistaan leikkarin yli ohitimme muutaman muunkin tämän "otetun" (saadun) siftin avulla. Hiukan kääntyi vastaan ennen toista ylämerkkiä, ja PM tulikin slööräten ohitsemme.

Kiersimmekin sitten merkin jiipaten heti, ja aloitimme Pikku Myyn teura.. eiku metsästyksen. Jostain syystä he eivät näyttäneet haluja puolustamiseen vaan saimme melko helposti ryömiä mateluvauhdin verran kovempaa tuulen puolelta ohi. Jotain Jussi puhui niistä toisista veneistä, että niitäkin pitäisi vartioida. Pulmainen visainen paikka tosiaan, mutta aivan noin herrasmiesmäisesti ei tarvitse päästää meitä ohi?

Alamerkin lähestyessä meillä olikin jo huima puolen veneenmitan kaula PM:ään nähden, ja sisäpaikka. Rataa lyhennettiin sitten tälle merkille vihellysten kera. Takaa tuleva neljän veneen klunga, kaikilla peitto toisiinsa oli sitten oikeasti nähtävyys. Monikaan ei varmaan vain huomannut että tässä oli kyse maaliintulosta? Itse emme olleet varmoja, kun sitloodan tarra 33.2 ei nyt heti soinut kelloa. Ajoimme siis maaliin normaalisti. Sinne oli kuitenkin mentävä seuraava lähtöä varten.

Hattu pitää nostaa lautakunnalle, noissa olosuhteissa siirsivät radan ainakin kolme kertaa, rataa lyhennettiin alamerkille, ja tuulen tyyntyessä radan pituuttakin vähennettiin. Kun aikataulukin piti niin kuin oli tarkoitus on pakko sanoa että Mestarisuoritus EMK:lta! Kiitos!

Kolmannessa lähdössä oli vähän enemmän painetta, noin 8-9 knotsin verran ja otimmekin aivan vapaan paikan keskeltä linjaa, X-79 X-tasin vetäessä lautakunnan luota lähtenyttä klungaa. Vaikka itselläni vaisto sanoin että venda venda venda, Jeppe osasi rauhoittaa että eihän tässä hätää ole vaan syömme fleetin pikkuhiljaa ollessamme vapaissa.

Lisbeth oli saanut lisää vauhtia, ja tätä venettä oli pakko pitää vähän silmällä sillä leikkarille tullessa olimme jo vähän epävarmoja että olivatko ensinnäkin jo leikkarilla, ja pääsemmekö paaralla edestä. Tuuli kuitenkin kääntyi vähän takaisin vastapäivään, joka tarkoitti sitä että pääsimme hyvin ja samalla Lissulle tuli nenille niin että joutuivat heittämään vendan.

Samainen kääntymä teki lenssistä aavistuksen slööripainoitteisin joten riskit siltä osin hävisivät. Tokan lähdön virheistä oppineina vaihdoimme itseni skuutteihin ja ajoimme melko alas kohti merkkiä. Lopuksi maalissa selvänä ykkösenä taas.

Osanottoni PM:ää kohtaan, joka joutui X-99iä väistellessä päästämään neljä FEnettä ohi aivan kalkkiviivoilla. Oliko ehkä ekassa lähdössä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niinjoo ja huomattuja asioita:
Kevyessä kelissä vene tuntui kulkevan kovempaa, kun spinnupuomi nosti vähäsen yläviistoon.
Hekki kannatti pitää käytännössä ihan löysänä koko kisan ajan.

Sitten vain ihmettelemään minkälaista keliä huomiseksi on luvassa, spinnua tuli jo kanssa tänään vähän revittyä, joten pitää toivoa että pysyisi ehjänä huomisen :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Huomattuja asioita: Olga kulkee kyllä ihan eri malliin näissä kisoissa. Leikkarille totesimme että Olgahan sieltä paaralla.

FMI sanoo 6-10 m/s, voimistuvaa iltapäivää kohden. Se tarkoittanee suomeksi 6-10 knotsia.

Olettehan sammuttaneet loggerit yöksi!

Muistittehan käynnistää loggerit?

Meillä Charlottassa on hekki auki aina. Vasta sitten kun tuulee pirusti aletaan kiristämään hekkiä.

Kiva nähdä että fleetti tosiaan tiivistyi huomattavasti toisella ja kolmannella, mutta nukkuivatko muut ekassa vai mitä siinä tapahtui?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Meillä Charlottassa on hekki auki aina. Vasta sitten kun tuulee pirusti aletaan kiristämään hekkiä.
Tjoo, mä vaan olen laittanut hekin yleensä kiinni jo keskikelissä että saa edes jotain twistiä isoon, ehkä sulla on iso ja mastotrimmi niin erilaiset ettei sellaiseen ole tarvetta?

Mutta toisaalta hekki meillä oli auki tossa vikallakin maalikryssillä eikä silti kulkenut. En ensimmäisenä spekuloisi muovipussia, mutta jotain katastrofaalista tapahtui, vähän samalla lailla kävi Ukissa viime vuonna yhdessä lähdössä.
Kiva nähdä että fleetti tosiaan tiivistyi huomattavasti toisella ja kolmannella, mutta nukkuivatko muut ekassa vai mitä siinä tapahtui?
En tiedä nukkumisesta, kun me kyllä kisattiin ihan normaalisti, mutta venevauhti ei vain riittänyt, toki se että joutui lähtemään kakkosaallosta vähän jo jätti kirittävää.
Post Reply