Ja tämähän on 2000mm matkalla 4mm venymä. Vaijerissa yhden mmPanu wrote:Ohjeeksi mainittakoon, että Selden suosittaa vantteihin kiristykseksi 20% murtolujuudesta.
venymä vastaa 5% jostain lujuudesta. Onko tuo "murtolujuus" mistä
Panu puhuu niin sitten oikeasti turvallinen työkuorma vai oikeasti
murtolujuus on sitten eri asia.
Tämä menetelmä että mitataan käsikireästä 2000mm matka ylävantista
ja merkataan se, sekä työkaluilla kiristetään 2004 tai 2005 mm:iin on
peräisin Ivar Dedekamin kirjasta.
Charlottassa ollaan käytetty tuota 25% maximikireytenä. Jos vielä jaksaisi
laskea kierrokset matkalla käsikierästä tuohon 25% kieryteen niin saisi
hyvän kuvan siitä montako kierrosta on säätövaraa eri tuuliolosuhteisiin..
Ja vanhalla genoalla pitää ajaa löysin vantein, muuten genoan yläosassa
etenkin siirtyy pussi taakse jne. Ei vauhtia.