KLV tiistis 25.8.09

Moderators: Petri, harald

Post Reply
KaleviHarkonen
luti

KLV tiistis 25.8.09

Post by KaleviHarkonen »

Tänään lähdettiin länsituulessa, ehkä 5 m/s. Aika paljon veneitä oli mukana. Meidän mielestä Kivenlahden puolella tuuli paremmin, ja kun veikattiin kaikkien ryysäävän ylämerkille, päätettiin ampaista alamerkin viereltä muita karkuun. Vauhdinotto merkille oli vaikeaa puuskaisessa tuulessa, viivalla oli myös hirveä härdelli kun monet edempänä olevat veneet meinasivat tuulen yltyessä varastaa ja kääntyivät kuka minnekin. Veneitä myös riitti koko lähtöviivan leveydeltä joten taktinen suunnitelmamme meni pieleen jo siltäkin osin, ja jäimme sitten fleetin hännille paskoihin.

Loppukisa meni sitten purjehduksellisesti paremmin, mutta ilman mitään mieleenpainuvia tapahtumia. Spinnu oli ylhäällä Kivenlahden kääntömerkiltä Laurinlahden poijulle, ja vaikka väli on tosi lyhyt, taidettiin siinä yksi tai kaksi sipnnutonta venettä ohittaa. Myös Pentalan kääntövesimerkiltä maaliin päästiin spinnulla. Tämän tiistain paras anti jäi jäädä harjotteluksi tulevaa GP-viikonloppua varten.

Tuloksissa Sirkit ykkönen mutta väittäisin että ei purjehtinut yksin.
http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... itulos.htm
FIN-764
alokas

Post by FIN-764 »

Jep, tuloslista näyttää meidän osalta hyvältä, mutta miehistö ja spinnu oli mukana joten ei oikeasti voitettu. Todennäköisesti oltiin neljänsiä ja Kalevi oli toinen, onnittelut.

Kysyin KLV:n toimistolta maililla tota spinnukerrointa yksin/ei yksin, toivottavasti vastaavat pian koska itselleni se on hieman epäselvä.
Viime viikon tuloksiin mulle oli korjattu lys 1.03 joka on oikein jos spinnuhyvitystä saa käyttää satunnaisesti yksinpurjehtiessa vaikka normaalisti spinnua käyttääkin. Jos se taas ei ole hyväksyttyä, lyssini on korjattu väärin.

Pahoittelen että mun takia tuloslistoja joudutaan vekslaamaan. Toivottavasti tämän jälkeen kerroin on oikein.

-jussi
S/y Sirikit
KaleviHarkonen
luti

Post by KaleviHarkonen »

No on siellä nyt aikamoinen LYS-härdelli muutenkin päällä, toivottavasti saavat asian selkeytettyä ennenkuin kausi on ohi.

Tuo spinnukerroin tosiaan on koko kaudelle ja mielestäni hyvä niin. Muuten kaikki taktikoisivat ilmoittamalla spinnun joka lähtöön erikseen. Esimerkiksi jos on länsituuli ja pitkä rata, ei spinnua juuri voi käyttää.

Yksinpurjehduksen hyvitys on joka kisaan erikseen ja kyseessä taitaa olla Kivenlahden erikoisuus. Jos on yksin, kannattaa ennen lähtöä ajaa tuomariveneen vierestä ja huikata asia tuomarille, niin kerroin on tuloksissa alusta asti oikein.
FIN-764
alokas

Post by FIN-764 »

Siis tarkoitin että spinnukerroin muuttuisi vain jos purjehtii yksin, silloin ei voisi juuri taktikoida, paitsi jättämällä gastit maihin =)

Mutta taidat olla tuon säännön kanssa oikeassa, nyt sitten vain odotellaan että kertoimet korjataan.

Laskeskelin tuloksia niin, että Martina2 voitti, Helmi toinen ja Sirikit kolmas.

-jussi
S/y Sirikit
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

FIN-764 wrote:Siis tarkoitin että spinnukerroin muuttuisi vain jos purjehtii yksin, silloin ei voisi juuri taktikoida, paitsi jättämällä gastit maihin =)
Niin, yhtälailla sitä voisi tietenkin taktikoida yksin purjehtiessa spinnun kanssa, että sikäli kyllä tosiaan spinnun kanssa on mentävä on/off koko kauden osalta koska kyllä se 0,03 on kohtalaisen iso ero kirittäväksi sivutuulikisassa.

Sinänsä mun mielestä on vähän typerä "houkutella" ihmisiä kisaamaan yksin LYS-bonuksella, parempihan se olisi jos sinne radalle vain tulisi enemmän ihmisiä gasteina, jotka sitten saattaisivat innostua a) ostamaan oman veneen ja kisaamaan b) lähtemään jo omistuksessa olevalla omalla veneellä kisaamaan.

Toki tietenkin jos radalle ei muuten saada veneitä niin parempihan tuokin on, kuin ei niitä yksinpurjehtivia kippareita mukana ollenkaan.
FIN-764
alokas

Post by FIN-764 »

Petri wrote: Sinänsä mun mielestä on vähän typerä "houkutella" ihmisiä kisaamaan yksin LYS-bonuksella
Olen sinänsä samaa mieltä, mun pointti tässä on vain ollut se että ohjeissa asia ilmaistaan huonosti (pyydetään lys-luku + mahd. hyvitykset JA erikseen pyydetään lys yksin + mahd hyvitykset).

Paras olisi vain mennä virallisella lyssillä ilman epävirallisia hyvityksiä. Ja kun niitä kerran on, ne pitäisi olla yksiselitteisiä.
Post Reply