Väistämisestä

Moderators: Petri, harald

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Väistämisestä

Post by Erkka »

Tuli eilen eteen pari väistötilannetta, joita sitten pohdittiin jälkikäteen, ilman aukotonta vastausta:

1. Ajan purjeilla sivumyötäiseen, tuuli oikealta, ja väylää suoraan. Väylällä on noin 50 jollan letka purjeilla ajamassa minuun nähden vasemmalta oikealle, eli suurin piirtein sivutuuleen. Letkaa ei saa kierrettyä fiksusti, joten kumpi väistää? Käännynkö ympäri vai tormuutanko keskeltä läpi?

2. Liuta veneitä kisassa, kiertää merkkiä (vihreä). Käännöksen jälkeen heillä aika suora myötätuuli, minulla taas vastatuuli kun ajan kohti ko merkkiä ENKÄ ole kisassa mukana. Kumpi väistää?

Mulla nimittäin on ainakin omasta mielestäni eriävä näkemys väistämisvelvollisista ja lopulta väistäneestä :)
-Erkka / Awasome
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Re: Väistämisestä

Post by vvoltti »

Erkka wrote:Tuli eilen eteen pari väistötilannetta, joita sitten pohdittiin jälkikäteen, ilman aukotonta vastausta:

1. Ajan purjeilla sivumyötäiseen, tuuli oikealta, ja väylää suoraan. Väylällä on noin 50 jollan letka purjeilla ajamassa minuun nähden vasemmalta oikealle, eli suurin piirtein sivutuuleen. Letkaa ei saa kierrettyä fiksusti, joten kumpi väistää? Käännynkö ympäri vai tormuutanko keskeltä läpi?
Tulkitsen tämän kertomuksen niin, että mennään meriteiden sääntöjen mukaan (ei kilpailu), 50 jollan letkalla oli myös tuuli oikealta, ne olivat alapuolellasi ja ajoivat ylempää kurssia. Jos näin oli, ilman muuta sinä väistät.

Ainoa mistä voisi hakea päinvastaista ratkaisua on sisävesisäännöt (voimassa myös merillä käytännössä kaikilla merkityillä väylillä). Näiden mukaan pienten alle 7 metristen alusten on pysyttävä merkityillä väylillä poissa isojen yli 12 metristen alusten tieltä. Eli jos oma aluksesi oli yli 12 metriä, niin sitten voidaan ruveta saivartelemaan.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kyseinen sääntö on aivan /c:stä. Varsinkin 12 metrin raja on tänä päivänä aivan mielivaltainen.
Erkka wrote:2. Liuta veneitä kisassa, kiertää merkkiä (vihreä). Käännöksen jälkeen heillä aika suora myötätuuli, minulla taas vastatuuli kun ajan kohti ko merkkiä ENKÄ ole kisassa mukana. Kumpi väistää?
No tässä ei ole lainkaan sellaista infoa, minkä perusteella asia ratkaistaisiin. Meriteiden säännöt määräävät ja silloin ihan normaali styyrpuur-paapuur, väistämisvelvollinen pitää suuntansa jne. pätevät. Asiaa ei voi ratkaista ilman että tietää veneiden halssit, keskinäiset etäisyydet, suunnanmuutokset suhteessa edelliseen jne.
Erkka wrote: Mulla nimittäin on ainakin omasta mielestäni eriävä näkemys väistämisvelvollisista ja lopulta väistäneestä :)
Vähän huolestuttavaa jos sulla on näkemys asiasta ilman että katsot aiheelliseksi kertoa olitko styyralla vai paaralla :roll:

Ville
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Epäselvyyden mestari siis. Ja ei, mun jahti ei oo yli 12 metriä. Jollien kanssa kävi niin, että kun huomasivat mun lähestyvän, tekivät täyskäännöksiä ja soppa oli valmis. Ehkä he olivat sopineet, että väylällä väistelevät, mutta olin itsekin ehdottomasti väistämässä. Ei sitten tarvinnut lopulta.

Mutta tohon kisahommaan: olin styyran halssilla, ja vastaantulijat kuka milläkin eli tuuli likimain suoraan takaa heille. Etäisyydet? Veneitä oli 30 tulossa vastaan ja kapee väylä, eli välillä 10 metriä, välillä 10 senttiä. Suunnanmuutoksia ei suoranaisesti ollut kenelläkään tarvetta tehdä väylän tai kisareitin takia.
-Erkka / Awasome
Guest

Post by Guest »

Jos sinä et kisaa, on sinun ja kaikkien muiden veneiden välillä tavalliset meriteiden säännöt, jotka lyhynnettynä purjeveneiden välillä:

1. Paara väistää styyraa

2. Samalla halssilla tuulenpuoleinen väistä

3. Ohittava väistää aina

4. Kohtaustilanteessa "kulkuoikeuksinen" ei saa muuttaa suuntaa

Näistä huolimatta olisi erittäin kohteliasta väistää selkeästi ja ajoissa kilpailijoita ja myöskin "hupikilpailijoiden" kannattaisi väistää "vakavemmin" kilpailevaa fleettiä, mutta nämä ovat vain omia näkemyksiäni eivät perustu mihinkään sääntöön tai edes missään mainittuun suositukseen.

Joakim
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu seilori kiertää kyllä kisojen kääntömerkit kaukaa jos vain sen huomaa ennenkuin on myöhäistä.

Viime kesänä muuten kävi hassusti kun samaa merkkiä käytti samanaikaisesti kaksi eri kilpailua. Ilmeisesti tässä tapauksessa samassa kisassa olevien kanssa käytetään kilpapurjehdussääntöjä, toisessa kisassa oleviin sovelletaan meriteiden sääntöjä?
Guest

Post by Guest »

KaleviHarkonen wrote: Viime kesänä muuten kävi hassusti kun samaa merkkiä käytti samanaikaisesti kaksi eri kilpailua. Ilmeisesti tässä tapauksessa samassa kisassa olevien kanssa käytetään kilpapurjehdussääntöjä, toisessa kisassa oleviin sovelletaan meriteiden sääntöjä?
Jos molemmat kisat ovat virallisia SPL:n alaisia kilpailuja, niiden välillä käytetään kilpapurjehdussääntöjä. On tietysti aika haastavaa tietää, mitä kisaa yllättäin samalle merkille tulleet kisaavat.

Tässä kyllä toivoisi enemmän yhteistyötä eri seurojen välillä. On todella huono tilanne, kun kaksi kisafleettiä kohtaa toisensa. Otin jo aiemmin esille H-venefoorumilla KoPun yksinpurjehduksen, joka meni Laser 4.7 EM-fleetin läpi ja aiemmin on mennyt mm. Express SM-fleetin läpi. Kun Villekin on "kuulolla" hän voisi ottaa ehkä asian esille KoPulla.
Guest

Post by Guest »

Allerkirjoitus unohtui edellisestä (ehkä pitäisi "alentua" rekisteröitymään??)

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote:Allerkirjoitus unohtui edellisestä (ehkä pitäisi "alentua" rekisteröitymään??)

Joakim
Jes please.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Okei, Erkan tarkennukset selvensivät tilanteen. Elikkä jollien suhteen olit väistämisvelvollinen, tiesit sen ja olit väistämässä. Mutta jollat lähtivät poukkoilemaan.

Kysymykseksi jää, väistitkö ja näytitkö aikeesi väistää riittävän ajoissa ja selvästi? Toisaalta jollien voidaan ajatella noudattaneen sääntöä 17 b): Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.

Edellinen pitää ymmärtää vain teoreettisena pohdintana, että nämäkin asiat pitäisi ottaa huomioon. Kyseistä tilannetta lienee turha vatvoa tämän enempää, koska ilmeisesti mitään varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt ja jos tosiaan kyseessä on 50 veneen jollafliitti, joka täyttää koko väylän, siinä on aika vaikea näyttää aikeensa muutoin kuin vetämällä täysi stoppi. Jälleen kerran mielestäni esimerkki siitä, että meriteiden säännöt ovat varsin järkevät ja melko yhtäpitävät "terveen järjen" kanssa.

Toinen keissi on kanssa periaatteessa selvä, kaikki lenssillä tulevat väistävät styyralla kryssivää omasta halssista riippumatta. Se siitä. Ainoa mitä voi pohtia on tuo, että jos väylä oli ultimate kapea, niin oliko yhteentörmäys vältettävissä ilman kryssivän veneen toimenpiteitä, jossain vaiheessa tilanne on/olisi saattanut kehittyä sellaiseksi. Missään nimessä vika ei kuitenkaan ole kryssivän veneen, mutta ihan härkäpäisesti sinne sekaan ei kannata ajaa. Kokonaan toinen asia on, että tuollaiseen paikkaan kryssiminen on a) epäkohteliasta ja b) turhaa oman veneen vaarantamista, koska adrenaliinihumalassa olevista kisakippareista ei koskaan tiedä mitä ne keksii tehdä.

Kisareittein sykronoinnista sen verran, että tiististen rataa muutettiin muutama vuosi sitten tämän takia, kun kahdella eri tiistaikisalla oli sama merkki kääntömerkkinä. (Taisi tapahtua heti sen jälkeen, kun useiden vuosien "yrittämisen" jälkeen veneet ensimmäistä kertaa oikeasti sattuivat samaan aikaan kyseiselle merkille.) Yksinpurjehduksen osalta luulisin, että kisaorganisaatio on asiasta tietoinen, onhan se reitti tosiaan joka vuosi mennyt jonkun fliitin läpi. Asia olisi kyllä minunkin mielestä syytä ottaa harkintaan, mutta yritän olla sotkeutumatta asioihin, joihin en ole vielä sotkeutunut. Siinä käy nimittäin niin, että joudun itse hoitamaan homman. Tiistiksien räpeltämisessä on ihan tarpeeksi, joten koitan pitää turpani kiinni yksinpurjehduksen suhteen.

Jos mulla olisi asiaan joku helppo ratkaisu mielessä, toki sen kertoisin, mutta ei taida olla ihan helppoa laatia rataa, joka EI mene Rysäkarin tai Melkin rata-alueiden kautta. Satama-alue larun itäpuolella on sataman käskystä no-go aluetta, laivaväylien poikki meneminen on vielä isompi ongelma eikä se tunnu järkevältä sekään, että yksinpurjehtijoita ajatettaisiin koko matka kapeaa saaristoränniä edestakaisin. Hyviä rataehdotuksia otetaan varmaankin mielellään vastaan.

T.

Ville


T.

Ville
Guest

Post by Guest »

Yksinpurjehduksen rata on toki aika rajoittunut, mutta ajatuksia:

1. Rysäkarin poijulta voi kääntyä takaisin, jolloin ei mennä lainkaan Melkin rata-alueen läpi. Siellähän on ainakin 2 "kierrettävää" viittaa, jolloin ei tulisi tilanteita oman fleetin kanssa.

2. Melkin jääpoijun sijaan voisi kiertää vain luodot tai luotojen viereen laitetun poijun. Yleensä ongelman on aiheuttanut juuri tuo jääpoiju, jonka takia joutuu menemään väyläalueen ulkopuolelle, jossa yleensä on Melkin kisafleetti.

Rata on sinänsä erinomainen, mutta kun ko. viikonloppuna on aina joku muu kisa joko Melkillä, Rysäkarilla tai molemmilla.

Yksinpurjehdus on tietysti vielä paljon pahempi kuin moni muu kisa, koska spinnujiipit harvemmin on oikein hallittuja...

Joakim (rekisteröitymisen hyväksymistä odotellessa)
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Jätkät on aika paljon kirjoittanut meriteiden säännöistä ja ihan oikein. Mun mielestä niitä on tässä suht turha kuitenkin miettiä. Jos huomaa kisan olevan käynnissä jollain väylällä/väylän lähellä: odota tai kierrä, koska et voi väistää kuitenkaan koko rypästä ja koska/jos et ole kisassa, sulla ei oo kiire. (pl. Vaimo rupee synnyttään, talo palaa jne...) Riippuu tietenkin kuinka tiivis rypäs ja kuinka paljon kilpailijoita on kyseessä, mutta jos tosiaan "perinteinen" optari-setti niin en lähtisi kokeilemaan.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

anssi wrote: Jos huomaa kisan olevan käynnissä jollain väylällä/väylän lähellä: odota tai kierrä, koska et voi väistää kuitenkaan koko rypästä ja koska/jos et ole kisassa, sulla ei oo kiire.
Kyllä ja ei mun mielestä.

Jos on mahdollisuus "välttää" koko tilanne esim. kiertämällä koko fliitti, pysymällä kaukana tms. niin näin on hyvä tehdä. Tätä varmaan tarkoitit.

Mutta jos tilanne kehkeytyy siten, että ollaan jo jollain lähietäisyydellä (epämääräinen käsite), niin silloin kyllä pitäytyisin tuossa "säilyttää suuntansa ja nopeutensa" teemassa. Oikeasti siinä on järkeä.

Elikkä jos pystyy hyvissä ajoin väistämään ja näyttämään selkeästi minne on menossa niin okei, mutta sitten jos ollaan jo "tilanteessa", niin ylimääräinen ja "epälooginen" poukkoilu voi vain pahentaa tilannetta. Suurin vaikeus kisaavalle veneelle on cruiseri jota pitää väistää, mutta josta ei oikein tiedä onko se vapaaehtoisesti antamassa tilaa vai ei.

V.
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Joo totta on, että jos ollaan jo menossa kisaavan porukan sekaan niin on parempi säilyttää kurssinsa jne...
Täsmennätkö vähän tuota juttua ja kerrotko miten "tilanne kehkeytyy" siten, että et voi väistää koko härdelliä?
Olen sitä mieltä, että AINA pystyy väistämään tuollaiset kisaavat porukat, MUTTA jos joutuu oman töpeksinnän takia tilanteeseen, jossa optaria/vast. tulee vasemmalta ja oikealta niin sitten juuri kuten kuvailit.
Guest

Post by Guest »

Tilanne voi "kehkeytyä" esim. :
- fliitti tulee vastaan kapeassa rännissä
- fliitti ilmestyy esiin saaren takaa
- joku iso laiva muodostaa vähän oleellisemman väistökohteen
- fliitti tekee 90 asteen suunnanmuutoksen (ethän sä tiedä mitä rataa ne ajaa)

Toki nämä tilanteet on aika kaukaa haettuja jotain jollafleettiä vastaan, mutta normilyssikisassa ihan normikauraa. Jotain saaristokisaa lähinnä tuossa ajattelinkin.

t.

ville
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Jep saaristokisassa tuon ostan, joskin sillon ne harvemmin tulee isoissa "ryppäissä" joista ei mahdu läpi, no mä oon ainakin mahtunu tähän mennessä mielestäni hyvin. (kisaajien mielestä tietty oon ollu joku pelle joka ei tiedä mitä tekee, mut näinhän se menee aina)

Harvemmin noita itse joutuu väistelemään...onneksi. Kisaaminen on muutenkin turhaa! (sanon tämän vain siksi, kun itsellä ei aika riitä - psyykkaamista, ymmärrätte varmaan)
Post Reply