Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11199
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Post by harald »

Onko arvon purjehtijoilla kokemusta noista puomin päällä, mutta purjeen alla pidettävistä purjepusseista, jotka samalla hoitavat lazy-jacksien tehtävää?

Kun isopurje on ilman ratsastajia, on sen viikkaaminen yksin osoittautunut hieman vaikeaksi. Ratkaisuksi voisi muodostua yksin/perhe-purjehtija moodissa em. lazy-bag.

Toinen vaihtoehto voisi olla 2" PVC-putki, johon voisin rullata ison mutta siinä on se ongelma että se karkaa käsistä jos purjeen laskee vähänkään tuulisemmalla paikalla.

images.google.com eka hitti "lazybag" haulla:
Image

Pussi voisi olla käytännöllinen myös kisamiehistön kanssa, jos ison rullaa kuten tähän asti rullalle voitaisiin irallinen lazybag pujottaa alaliikin ja puomin väliin ja vetäistä vetskari kiinni.

Onko kokemuksia, toimiiko kuten mainostetaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Vanhempien veneessä on tuollainen zip-bagi ja on kyllä ihan älyttömän kätevä noin retkikäytössä. Toki lazyjackien takia purjeen nostossa pitää olla normaalia tarkkaavaisempi ettei purje juutu naruihin, mutta muuten toimii kuin junan vessa. Ja sinänsä kisakäytössä on ihan sama mihin sen purjeen laskee, jos topissa ollessaan purje on se sama kisapurje kuin aina ennenkin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11199
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa on muuten hyvä asennusohje, josta selviää enemmän käytöstä ja on jopa kuvitettu miten se otetaan pois ja laitetaan paikan päälle:

http://www.neilprydesails.com/pdfs/Lazy ... lation.pdf

Uskoisin että tuon pujottaminen paikan päälle ja pois vastannee aika hyvin normaalin puomipeitteen laittamista?

Mut tuomitaan nyt varmaan jo vanhaksi ukoksi :)

edit: Noissahan on pitkät latat, onko kokemusta ovatko oikeasti tarpeelliset? Varmaan ovat siinä oletetussa käytössä että purje oikeasti lasketaan suoraan pussiin mutta normi viikkokäytössä voisi varmaan jättää ne pois ja vain pujottaa pussi rullatun ison alle/ympäri/päälle?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 665
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Tähän on kiinnostusta koska kalvopurjeen pakkaaminen varsinkin yksin on astetta vaikeampaa kuin vanhan dacron ison kun pinta on liukasta eikä tahdo pysyä puomilla. Muutenkin pitää tehdä uusi puomipeite niin tsekataan tämäkin vaihtoehto. Kun saatte kustannusarvion niin pistäkää tiedoksi.
Ehdä saisi hyötykäyttöön vanhat barduunareiät mastolla:)
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Post by Joakim »

harald wrote: Kun isopurje on ilman ratsastajia, on sen viikkaaminen yksin osoittautunut hieman vaikeaksi. Ratkaisuksi voisi muodostua yksin/perhe-purjehtija moodissa em. lazy-bag.
Eikös suoraviivaisempi ratkaisu ole ratsastajat? Miksei niitä ole? Itse en ole koskaan kaivannut lomalla lazy-vehkeitä, jotka otin pois yhden syksyn kokeilun jälkeen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11199
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse ajattelin laittaa 2 mm dyneemapätkillä (liukas, ei vahingoita purjetta) spriidareitten niihin lippusiima-silmukoihin niin ovat ainakin riittävän leveällä. Purjehan pysyy kyllä hyvin mastossa kiinni syöttäjäaukon yläpuolella, sitten tarvittaisiin minun tapauksessa vain pientä ohjausta alapäässä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11199
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Post by harald »

Joakim wrote:Eikös suoraviivaisempi ratkaisu ole ratsastajat? Miksei niitä ole? Itse en ole koskaan kaivannut lomalla lazy-vehkeitä, jotka otin pois yhden syksyn kokeilun jälkeen.
Tervetuloa Joakim! :)

Tuo purje nyt vain toimii tosi hyvin ilman. Ja toimintavarmahan se on kun kovissa jiipeissä ei paukahda ratsastajia rikki. Ei oikeasti haluaisi lähteä muuttamaan (purjehduksen aikana) todella hyvin toimivaa konseptia.

Olen pärjännyt itsekin tosi hyvin ilman lazyja, mutta silloin purje on ratsastajilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

5 vuotta sitten kun tilasin isoa, ton autopakin hinta oli sen verran korkea, että jäi kauppaan. Jos vaikka purjeen elinkaaren aikana purje lasketaan 600 kertaa, olisi yhden hieman helpomman laskun hinnaksi tullut enää vähän yli euro :shock:
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Post by Joakim »

harald wrote: Tuo purje nyt vain toimii tosi hyvin ilman. Ja toimintavarmahan se on kun kovissa jiipeissä ei paukahda ratsastajia rikki. Ei oikeasti haluaisi lähteä muuttamaan (purjehduksen aikana) todella hyvin toimivaa konseptia.
Hyvin toimivaa purjetta ei tietysti ole järkevää muuttaa, mutta tilaa nyt ihmeessä seuraava isopurje ratsastajilla. Mulle ainakin jiipatessa tai muutenkan hajoavat ratsastajat on täysin vieras ilmiö.

Toimiiko reivaus ongelmitta liikkinarulla eli pysyykö purje hyvin aisoissa sitomatta? Ai niin, eihän FE:tä reivata kisoissa.

Jotenkin epäilen, että tuo Lazy-systeemikin "vaatii" ratsastajat, mutta en ole koskaan nähnyt venettä, jossa liikkinaru ja Lazy-systeemi.

Oletkos miettinyt rullaisoa;)
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Henkilökohtaista kokemusta on kahdesta vuokraveneestä. Molemmissa vetskarit rikki eikä muutenkaan niin kauheasti miellyttänyt. Vetskaria lukuunottamatta toimi kuitenkin niinkuin oli tarkoitettu.

Lisäksi on useita henkilökohtaisia havaintoja siitä, miten tuo systeemi käyttäytyy sateessa. "Teknisesti" kyseessähän on normaalin katon sijaan vesikouru, johon mahtuu aika paljon vettä. Todellakin, olen nähnyt yhden vittuperkeleen kokemattoman lazybagkäyttäjän toimesta ja toisen kokeneemman käyttäjän olen nähnyt tyhjentävän lazybagiään keksillä tms. tökkimällä hyvän matkan päästä.

Lazynaruthan aiheuttaa ilmanvastusta ja painolisää, joten ihmettelen kyllä miten Harald voi edes harkita moista.

Yli 30 ft vene niin okei, mutta että feneessä? Tykillä hyttystä sanon mä.

Miksei sulla Harald ole erikseen kisaisoa (liikillä) ja retki-isoa (ratsastajilla)? Teoriassa sehän ei pitkän päälle tule yhtään sen kalliimmaksi. Ja vaikka et tähän menisi, niin minä laittaisin silti ja ehdottomasti ennemmin ne ratsastajat kuin mitään lazyhärpäkkeitä.

V.

edit: Demokratiassahan oli siis ratsastajat vaikka kaikilla muilla liikki urassa. Eipä hirveesti tuntunu vauhdissa :lol:
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Post by Petri »

Joakim wrote: Hyvin toimivaa purjetta ei tietysti ole järkevää muuttaa, mutta tilaa nyt ihmeessä seuraava isopurje ratsastajilla. Mulle ainakin jiipatessa tai muutenkan hajoavat ratsastajat on täysin vieras ilmiö.
Meiltä hajoaa ratsastaja tai kaksi vuodessa, tosin sen verran paljon leikin toisissa veneissä noitten ratsastajattomien isojen kanssa, että en nyt silti välttämättä tuostakaan huolimatta hankkisi sellaista omaan veneeseen.
Mutta siis, ratsastajien hajoaminen on kyllä ihan arkipäivää.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Käyttäjävirhe. Ratsastajille ei kuulu tulla merkittävää painetta. Ei ole ratsastajien vika, jos veneen viritykset on pielessä. Jos mastossa on ylenpalttinen prebendi (niinkuin Petrin jossain kuvassa oli) niin että tulee vekit mastolta skuuttikulmaan niin varmasti ratsastajat paukkuu. Ja jos halssikulman reiviviritys ei ole kohdallaan ja reivatessa tulee painetta ratsastajille niin kyllä, vinssillä saa ratsastajan revittyä irtipoikki. Ja voi tietysti olla mitoitusvirhekin purjemaakarin toimesta. Mutta noin normaalisti ratsastajat ei hajoile yhtään sen enempää kuin mitä nyt osat veneessä ylipäätään hajoilee. Muistaakseni meillä noin 1 ratsastajakeissi 10 vuodessa ja sekin taisi olla käyttäjävirhe. Näitä käyttäjävirheestä tai huonosta virityksestä johtuvia ratsastajien hajoamisia olen kyllä nähnyt silloin tällöin, mutta niistä ei pidä syyttää ratsastajia. Sitäpaitsi ratsastajan hajoaminen harvemmin johtaa mihinkään kovin vakavaan tilanteeseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11199
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote:Lazynaruthan aiheuttaa ilmanvastusta ja painolisää, joten ihmettelen kyllä miten Harald voi edes harkita moista.

Miksei sulla Harald ole erikseen kisaisoa (liikillä) ja retki-isoa (ratsastajilla)? Teoriassa sehän ei pitkän päälle tule yhtään sen kalliimmaksi. Ja vaikka et tähän menisi, niin minä laittaisin silti ja ehdottomasti ennemmin ne ratsastajat kuin mitään lazyhärpäkkeitä.

edit: Demokratiassahan oli siis ratsastajat vaikka kaikilla muilla liikki urassa. Eipä hirveesti tuntunu vauhdissa :lol:
Niinpä, meillähän on kyllä loma-iso ratsastajilla, ja sitten tämä aramid-kisa-iso joka on siis liikkinarulla. Kun vuodet kuluu tuosta matka-isosta tulee aina vain pahempi muodoltaan ja kisa-iso ei muutu ollenkaan. Tästä ajatus käyttää tuota aramid-isoa vähän enemmän.

Tuo purjeitten roudaaminen (3,60 m pötkö on aina möhkö) jossain keskiviikkona, perjantaina ja sunnuntaina puhumattakaan nyt sitten kisoista jotka eivät ole helsingissä... Nyt edes ottanut säilyttämisongelmaa puheeksi. Mieluiten käyttäisi yhtä isoa.

Ratsastajat on käynyt mielessä, niitten kanssa pähkäiltiin paljonkin silloin kun purje tilattiin. Mikko sanoi silloin että ne voidaan lisätä myöhemminkin. Tämä on ehkä järkevin vaihtoehto.

Toisaalta, puomipeite on muutenkin vähintään remonttikunnossa, että jos laittaisi rahaa lazybagiin niin ei vuorostaan tarvitsisi niitä ratsastajia rakentaa olemassaolevaan, toimivaan purjeeseen. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla?

Jos ratsastajat paukahtavat ne yleensä tekevät sen reivatessa, kun puomiliikkiä kiristää. Ainakin se eräs p-amerikkalaisen neulomon tekemässä isossamme reivipiste halssikulmassa on liian takana eikä se ota kuormaa vastaan niin kuin sen pitäisi.

Tuo nopeusero on varmaankin niin olematon, että annetaanpa sen keskustelun olla. Kiva kuitenkin kuulla että ei ole mitattavissa.

Purje pysyy reivattuna hyvin aisoissa sitomatta. Itse asiassa en sidonnan unohduksen pelossa uskaltaisi edes sitoa sitä, tekee nimittäin aika mehevän reiän jos reivin purkaa sidontanarut unohtaen..

Meillähän *on* rullaiso :)

Ehkä sittenkin ratsastajat ja tikkejä vanhaan peitteeseen..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:Käyttäjävirhe. Ratsastajille ei kuulu tulla merkittävää painetta. Ei ole ratsastajien vika, jos veneen viritykset on pielessä. Jos mastossa on ylenpalttinen prebendi (niinkuin Petrin jossain kuvassa oli) niin että tulee vekit mastolta skuuttikulmaan niin varmasti ratsastajat paukkuu. Ja jos halssikulman reiviviritys ei ole kohdallaan ja reivatessa tulee painetta ratsastajille niin kyllä, vinssillä saa ratsastajan revittyä irtipoikki. Ja voi tietysti olla mitoitusvirhekin purjemaakarin toimesta. Mutta noin normaalisti ratsastajat ei hajoile yhtään sen enempää kuin mitä nyt osat veneessä ylipäätään hajoilee. Muistaakseni meillä noin 1 ratsastajakeissi 10 vuodessa ja sekin taisi olla käyttäjävirhe. Näitä käyttäjävirheestä tai huonosta virityksestä johtuvia ratsastajien hajoamisia olen kyllä nähnyt silloin tällöin, mutta niistä ei pidä syyttää ratsastajia. Sitäpaitsi ratsastajan hajoaminen harvemmin johtaa mihinkään kovin vakavaan tilanteeseen.
Käyttäjävirhe tai ei, niin silti niitä on hajoillut pari kappaletta vuosittain, riippumatta maston trimmistä (tai trimmaajasta, en mä ole aina yksin pistänyt sitä trimmiin), joka on kuitenkin ollut joka vuosi hieman erilainen ja vain tämän vuoden alussa kokeiltiin entistäkin kierompaa trimmiä. Jos ja kun ratsastajia hajoaa, liikkipurjeessa ei vastaavaa tapahtuisi, riippumatta onko kyse ratsastajien ominaisuus vaiko käyttäjän.

Ja se vekki kuvassa kyllä yhä johtui isolta osin myös liian lyhyestä ratsastajasta, joka venytti purjetta sen kohdalta.

Ratsastajan hajoaminen kuitenkin johtaa huonompaan purjetrimmiin kun ison muoto muuttuu keskialueelta, been there done that, löytyy kuvakin jostain WHC:sta.
Guest

Post by Guest »

Minulla on 6 vuoden kokemus Nortin stakkerista ja uskallan suositella. Äärettömän näppärä käyttää ja pussin kankaan saa pakattua rullalle puomille, siten ettei se läpsytä purjeeseen. Samalla siirtää lazy narut puomia pitkin mastolla olevalle knaapille niin nekään eivät hankaa purjetta. Tämä tietysti vaatii mastolla käymistä nostoissa ja laskuissa, mutta varsinkin pidemmillä matkoilla tämä tulee tehtyä. Lisäksi purjeen pois ottaminen käy näppärästi kun pitää pussin kiinni ja irrottaa ratsastajat mastosta sekä halssikulman ja outhaulin, niin purje tulee pussin sisällä irti puomilta ja ko makkaran voi nostaa laiturille. Omassa veneessäni on läpilattaiso joka varmaan helpottaa purjeen tipahtamista lazy narujen väliin, mutta vastaavasti nostossa pitää olla tarkkana että purje ei sotkeennu lazy naruihin.

Pete
Post Reply