WHC 7 12.08.09
WHC 7 12.08.09
Pistetäänpä taas topikkia ylös, Charlottan tuleminen ei taida vielä olla varmaa, hyvä puoli taas siinä on että gastiresursseja vapautuu, ainakin Olgalla taas pientä puutetta ilmassa kun 2 gastia ei sitten pääsekään kehiin.
Keliennuste aika FE-keliä, jopa tämänhetken ennusteen valossa iltaa kohti kovenevaa keliä...ykkösradalta haisee.
mode edit(hh): korjasin pvm otsikossa
Keliennuste aika FE-keliä, jopa tämänhetken ennusteen valossa iltaa kohti kovenevaa keliä...ykkösradalta haisee.
mode edit(hh): korjasin pvm otsikossa
Re: WHC 7 13.08.09
TervehdysPetri wrote:... Charlottan tuleminen ei taida vielä olla varmaa, hyvä puoli taas siinä on että gastiresursseja vapautuu...
Viimeinen ennuste on, että Charlotta on keskiviikkona radalla. Tämän tiedon saatuani täytin miehistön neljännenkin postin. Jos jostain syystä ennuste ei toteudukkaan, niin sitten Olgaan käy vapaiden gastien tie...?
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meihistössä allekirjoittanut, Pone, Jeppe ja keulassa jo koko kauden harjoitellut Sampsa. Tällaisella miehistöllä purjehtisi vaikka kuun taivaalta!
Harmajalla 14 m/s, 17 m/s puuskissa, ja Emäsalossa 18/20 m/s. Satamassa tosin vain 10 knotsia, jos sitäkään välillä. Kolmonen vaihtuikin aika nopsaan ykköseksi, saatiin harjoitella venda-keulapurjeen vaihtoa ainakin.
Radaksi arvottiin taas kakkonen. Sisärajoittajamerkki puuttui.
Lähdössä melko nappisuoritus meiltä, sheivasimme klimpin veneitä päältämme pois ulkomerkin avulla, ja saimme ajaa melko vapaissa koko ensimmäisen slöörin spinnulla. Varastiko Tyyne? Vindungen ajoi ylempää, jiippasi ja tuli sitten hitaasti alas niin, että merkin kohdalle kiersimme kolme venettä rinta rinnan Vindungen sisimpänä, me ja sitten American Beauty (AE).
Kierrossa pukkasi vielä Tyyne siitä sisäkurvista niin, että oli täysi työ pitää heidät takanamme ja että saisimme ajaa vapaissa seuraavan legin. Vendaa ei tulisi, eikä sitä olisi missään tapauksessa voinutkaan tehdä.
Ekasta kryssistä ei sitten tullutkaan kryssiä, vaan kryssiskuuttauksella painaen alaspäin kunnes Vindungen sitten huomasi erittäin pienen ja tumman poijun Miessaaren selän eteläosassa ja laski 20° sitä kohti. Koko muu fleetti laski hiljaa perässä kohti merkkiä. Tästä kärsi ehkä eniten Falken, joka oli nostatellut fleetin ylimmäksi.
Punaiselta kepiltä kryssiasetukset päälle pienessä chopissa, joka oli hiukan vaikeaa kun iltaaurinko vielä kiilsi tellari-ikkunassa niin etten nähnyt leen puolen tellaria.
Valitsimme sitten oikean leikkarin, ja aliarvioimme taas nousukyvyn ajaen hiukan leikkarista yli. Korvasimme tämän tosin olemalla hereillä merkin kierron jälkeen, übernopean noston jälkeen heti jiippi ja slöörasimme kohti seuraavaa merkkiä paaralla. Takanamme Tyyne ja moni muu jatkoi styyran halssilla tosi pitkään, ja Tyyne hävisi tässä meille kyllä pari sataa metriä.
Kohti punaista keppiä rupesi tyyntymään, sekä myös iskemään hiukan vastaan. Kepin ja poijun jälkeen takanamme tuli AB kokka kohisten ja ajoivat tosi korkealle. Varmaan aikomus oli ohittaa meidät luun puolelta, allamme hiukan takana ajoi hyvän nousun tehnyt Ida-Maria (H) sekä Tyyne kamppaillen leveän spinnunsa kanssa.
Ajoimme sitten tosi korkeata yläbanaania kunnes laskin että voi laskea kohta vihreää keppiä. Kun laskin alaspäin teimme vielä pienen rauhallisen noston uudestaan, joka sitten pikkubroachin avulla lopulta karisti AB:n nilkoistamme. Vindungen jo kaukana edessä.
Maalisuora oli nyt aika vaativa, tuulen pumpatessa 10-15° noin minuutin-parin sykleissä. Liian nopeaa jotta voisi vendailla rytmissä, mutta liian hidas jotta geometristä etua olisi voinut rakennella. Parin vendan jälkeen ajoimme sitten aivan rantaa nuollen maaliin (sisärajoittajahan puuttui).
Olimme maalissa noin 2min 30 s vindungenin perässä noin 70 min purjehduksen jälkeen, ja meidän takanamme Tyyne istui keppi pystyssä tyyntyvässä tuulessa niin kauan että ero heihin 80 minuutin kohdalla oli jo noin neljä minuuttiä.
80 min * 3 (charlotta-tyyne prosenttiero LYS:issä) = 2,4 min
70 min * 7 (vindungen-charlotta prosenttiero) = 4,9 min
Kiitokset, Jeppe oli tosi loistava starttitilanteessa, kokemusta ja taktista silmää on jollataustansa avulla selvästi enemmän kuin meillä. Loistava lähtö oli kyllä osin Jepen avulla.
Olisin yllättynyt mikäli ykkössijaa ei tuosta tulisi.
Harmajalla 14 m/s, 17 m/s puuskissa, ja Emäsalossa 18/20 m/s. Satamassa tosin vain 10 knotsia, jos sitäkään välillä. Kolmonen vaihtuikin aika nopsaan ykköseksi, saatiin harjoitella venda-keulapurjeen vaihtoa ainakin.
Radaksi arvottiin taas kakkonen. Sisärajoittajamerkki puuttui.
Lähdössä melko nappisuoritus meiltä, sheivasimme klimpin veneitä päältämme pois ulkomerkin avulla, ja saimme ajaa melko vapaissa koko ensimmäisen slöörin spinnulla. Varastiko Tyyne? Vindungen ajoi ylempää, jiippasi ja tuli sitten hitaasti alas niin, että merkin kohdalle kiersimme kolme venettä rinta rinnan Vindungen sisimpänä, me ja sitten American Beauty (AE).
Kierrossa pukkasi vielä Tyyne siitä sisäkurvista niin, että oli täysi työ pitää heidät takanamme ja että saisimme ajaa vapaissa seuraavan legin. Vendaa ei tulisi, eikä sitä olisi missään tapauksessa voinutkaan tehdä.
Ekasta kryssistä ei sitten tullutkaan kryssiä, vaan kryssiskuuttauksella painaen alaspäin kunnes Vindungen sitten huomasi erittäin pienen ja tumman poijun Miessaaren selän eteläosassa ja laski 20° sitä kohti. Koko muu fleetti laski hiljaa perässä kohti merkkiä. Tästä kärsi ehkä eniten Falken, joka oli nostatellut fleetin ylimmäksi.
Punaiselta kepiltä kryssiasetukset päälle pienessä chopissa, joka oli hiukan vaikeaa kun iltaaurinko vielä kiilsi tellari-ikkunassa niin etten nähnyt leen puolen tellaria.
Valitsimme sitten oikean leikkarin, ja aliarvioimme taas nousukyvyn ajaen hiukan leikkarista yli. Korvasimme tämän tosin olemalla hereillä merkin kierron jälkeen, übernopean noston jälkeen heti jiippi ja slöörasimme kohti seuraavaa merkkiä paaralla. Takanamme Tyyne ja moni muu jatkoi styyran halssilla tosi pitkään, ja Tyyne hävisi tässä meille kyllä pari sataa metriä.
Kohti punaista keppiä rupesi tyyntymään, sekä myös iskemään hiukan vastaan. Kepin ja poijun jälkeen takanamme tuli AB kokka kohisten ja ajoivat tosi korkealle. Varmaan aikomus oli ohittaa meidät luun puolelta, allamme hiukan takana ajoi hyvän nousun tehnyt Ida-Maria (H) sekä Tyyne kamppaillen leveän spinnunsa kanssa.
Ajoimme sitten tosi korkeata yläbanaania kunnes laskin että voi laskea kohta vihreää keppiä. Kun laskin alaspäin teimme vielä pienen rauhallisen noston uudestaan, joka sitten pikkubroachin avulla lopulta karisti AB:n nilkoistamme. Vindungen jo kaukana edessä.
Maalisuora oli nyt aika vaativa, tuulen pumpatessa 10-15° noin minuutin-parin sykleissä. Liian nopeaa jotta voisi vendailla rytmissä, mutta liian hidas jotta geometristä etua olisi voinut rakennella. Parin vendan jälkeen ajoimme sitten aivan rantaa nuollen maaliin (sisärajoittajahan puuttui).
Olimme maalissa noin 2min 30 s vindungenin perässä noin 70 min purjehduksen jälkeen, ja meidän takanamme Tyyne istui keppi pystyssä tyyntyvässä tuulessa niin kauan että ero heihin 80 minuutin kohdalla oli jo noin neljä minuuttiä.
80 min * 3 (charlotta-tyyne prosenttiero LYS:issä) = 2,4 min
70 min * 7 (vindungen-charlotta prosenttiero) = 4,9 min
Kiitokset, Jeppe oli tosi loistava starttitilanteessa, kokemusta ja taktista silmää on jollataustansa avulla selvästi enemmän kuin meillä. Loistava lähtö oli kyllä osin Jepen avulla.
Olisin yllättynyt mikäli ykkössijaa ei tuosta tulisi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jepjep, huolimatta ikävistä ennusteista itse kisa oli varsin kelvollinen, joskin vähän enemmän olisi voinut tuulla. Kakkosrata oli itseasiassa loistava rata ja etenkin maalikryssi turhankin tutun maalislöörin sijaan oli varsin mukavaa vaihtelua. Ennen lähtöä hieman mastotrimmin säätöä, 1,5 kierrosta löysää etustaagiin ja ylävantteja kiinni 1,5 kierrosta...maston suoruus pitänee tsekata huomenna.
Mukana hieman kokemattomampana vahvistuksena Sandra, jolla on nyt ainakin yksi kisa enemmän kokemusta ja taas FE-purjehtijoitten gastilistaan tulee yksi nimi lisää, eli gastien puutteeseen ei EspooGP:seen lähdön pitäisi jäädä kiinni kellekään!
Muuten miehistönä toisaalta tuttuja kavereita, mutta hieman vieraissa paikoissa&pitkän tauon jälkeen, joten hieman sai taas ohjeistaa sen sijaan että olisi voinut vain keskittyä ajamiseen. Tosin pakko sanoa, että keulagastisijaisemme kyllä hoitaa jo sen homman varsin mallikkaasti.
Startti meni varsin hyvin, ajoitus pelasi ja saimme vielä spinnun nopeasti vetoon ja kun Annelikaan ei jaksanut yrittää nostatella meitä yli linjan, lähdimme eteenpäin. Hetken spinnuttelun jälkeen olimme oikeastaan kakkosina, vain vieläkin paremman lähdön ottanut Charlotta edellä, mutta vauhtieroa ei juurikaan ollut. Toki vasemmalta laidalta sinne sekaan puski joku Albini ja merkille tultaessa Vindungen ja pari muutakin venettä oli tykittänyt oikealta ohi, mutta ainakin hetken oli ihan hyvä fiilis!
Merkille tultaessa jo hieman enemmänkin taakse jäänyt Anneli alkoi saada kiinni, tiedä johtuiko se meidän huonosta trimmaamisesta vai siitä että 6 veneen spinnut takanamme eivät ainakaan nopeuttaneet meitä...
Merkillä kuitenkin suljimme Sea Monkeyn ja Tyynen(?) kanssa merkin näppärästi ja Anneli joutui suorittamaan pienen syrjähypyn. Oma merkinkierto meni vähän heikosti Sea Monkeyn päästessä eteen, mutta pääsin silti juuri ja juuri puikkaamaan sen perän takaa kryssille lähtiessä...no ei se paljoa auttanut, mutta eipähän jääty paskoihin.
Spinnulasku sujui ihan kelvollisesti ja pääsimme sitten kryssimään kohti Ådholmenia, tosin puolimatkassa ihmettelin kaikkien edelläolevien veneitten laskevan kurssejaan merkittävästi ja hetken kuluttua selvisi että kaikki veneet laskivat EMK:n poijun kiertämiseksi, joten vähän turhaan mekin ajoimme ylös, taisi Anneli olla niitä harvoja jotka muistivat radan oikein ja ei lähtenyt ajamaan suoraan kohti Ådholmenin punaista
Poijun jälkeen Lisbeth sitten ryki meistä ohi yläpuolelta (huoh) vastustelemattomasti, mutta toisaalta tuulen hieman viritessä aloimme saada fleettiä kiinni. Sikäli masentava tilanne, että EMK:n poijulla kolme fenettä olivat peränpitäjinä.
//Seuraa kohtuutonta Trekbuddy-hypetystä//
Kryssillä kohti punaista kääntömerkkiä oli sitten aivan loistavaa kun käsivarteen kiinnitetystä kännykästä pystyi katsomaan nopeasti ja helposti tarkkaa sijaintia ja ei tarvinnut ihmetellä voiko sinne jos tänne ajaa ja miten pitkälle, vaan kaikki selvisi pienellä katsannalla joka ei edes vienyt katsetta juurikaan pois purjeesta. Lisäksi leikkarin arvioiminen oli helppoa, kun näki edellisen halssin trackin ja pystyi suoraan kuvasta arvioimaan minne sitä päätyisi vendan jälkeen jos sen tekisi heti //hype off//
Ja ennenkuin joku huomauttaa, että pinnamiehen ei pitäisi navigoida ollenkaan, niin joillain miehistökoostumuksilla se on vain pakko.
Punaiselle kepille kryssiessä kuitenkin vauhtimme alkoi hiipua ja vaikka Lisbeth ja Anneli pysyivätkin suurinpiirtein samoilla etäisyyksillä, muu fleetti karkasi hieman. Tuuli oli todella reikäistä ja kryssivauhti tuntui vaihtelevan 4 knotsin ja 5,2 knotsin välillä ihan randomina vaikka kuinka yritti ajaa kunnolla.
Merkillä kuitenkin vielä ennen Annelia ja vaikka spinnunosto menikin hieman säädöksi kun miehistön roolitukset eivät olleet aivan selvät, niin tästä kuitenkin lähdettiin leikkailemaan takaisin kotia kohti. Jiipissä kesti kanssa tovi ihan sen takia, mutta ei loputtomiin.
Hetkessä Anneli jäi merkittävästi taakse, mutta Lisbethiin matka ei tuntunut lyhentyvän, tuuli oli yhä aika reikäinen ja kun sitten yhtäkkiä Anneli alkoi ottamaan etumatkaamme kiinni rajusti (löysiköhän Panu sen köliin laittamani traktorinrenkaan silloin?) eikä Lisbethin perä tuntunut lähestyvän yhtään, niin alkoi hieman ihmetyttämään että mitäköhän tehdään väärin. Pakko toki myöntää, ettei spinnun trimmaus ollut sillä tasolla mitä se oli keväällä, kun sama trimmaaja ajoi kymmeniä startteja putkeen. Ohi Anneli ei kuitenkaan päässyt ja strekin tiukentuessa vihreää kohti Anneli taisi hieman jäädä, kun välineurheilu taitaa kuitenkin tepsiä hieman.
Vihreällä spinnu alas ja kryssille kohti maalia, päätin valita oikean laidan ja taas kerran //hype on// Trekbuddyn avustamana Varsasaarta nuollen//hype off// kohti maalia. Shiftit olivat lenssillä välillä lounasta kohti, joten laskin että oikeaa laitaa pitkin voisi taas päästä hyvin nousemaan maalia päin.
En tiedä siitä kannattiko se, mutta shiftit kyllä nostivat aina kohti maalia ja tuulta riitti, niin että ennen maalia pääsi vielä heittämään vendan Annelin päälle ja ajamaan rauhassa maaliin varmistaen sen ettei tarvinnut olla viimeisenä maalissa, sori Panu mutta hermot eivät kestäisi maalisuoratappiota sen takia että antaisi toisen purjehtia vapaissa tuulissa maaliin
Trackia katsoessa tosin selviää, että väärin luultu, oikeastaan näytti kurssi laskevan tuolla saaren luona, onneksi ei kuitenkaan liian paljoa...prkl. Pitänee vastedes katsella myös kompassia samalla, ettei tule mokailtua vastaavasti uudestaan.
Tracki irtosi helposti ja GPSbabelin komennolla
gpsbabel -t -i gpx -f 20090812-172449.gpx -x track,move=-1h -o gpx -F WHC7_120809_Olga.gpx
sen sai helposti oikeaan aikaan.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=76
Mukana hieman kokemattomampana vahvistuksena Sandra, jolla on nyt ainakin yksi kisa enemmän kokemusta ja taas FE-purjehtijoitten gastilistaan tulee yksi nimi lisää, eli gastien puutteeseen ei EspooGP:seen lähdön pitäisi jäädä kiinni kellekään!
Muuten miehistönä toisaalta tuttuja kavereita, mutta hieman vieraissa paikoissa&pitkän tauon jälkeen, joten hieman sai taas ohjeistaa sen sijaan että olisi voinut vain keskittyä ajamiseen. Tosin pakko sanoa, että keulagastisijaisemme kyllä hoitaa jo sen homman varsin mallikkaasti.
Startti meni varsin hyvin, ajoitus pelasi ja saimme vielä spinnun nopeasti vetoon ja kun Annelikaan ei jaksanut yrittää nostatella meitä yli linjan, lähdimme eteenpäin. Hetken spinnuttelun jälkeen olimme oikeastaan kakkosina, vain vieläkin paremman lähdön ottanut Charlotta edellä, mutta vauhtieroa ei juurikaan ollut. Toki vasemmalta laidalta sinne sekaan puski joku Albini ja merkille tultaessa Vindungen ja pari muutakin venettä oli tykittänyt oikealta ohi, mutta ainakin hetken oli ihan hyvä fiilis!
Merkille tultaessa jo hieman enemmänkin taakse jäänyt Anneli alkoi saada kiinni, tiedä johtuiko se meidän huonosta trimmaamisesta vai siitä että 6 veneen spinnut takanamme eivät ainakaan nopeuttaneet meitä...
Merkillä kuitenkin suljimme Sea Monkeyn ja Tyynen(?) kanssa merkin näppärästi ja Anneli joutui suorittamaan pienen syrjähypyn. Oma merkinkierto meni vähän heikosti Sea Monkeyn päästessä eteen, mutta pääsin silti juuri ja juuri puikkaamaan sen perän takaa kryssille lähtiessä...no ei se paljoa auttanut, mutta eipähän jääty paskoihin.
Spinnulasku sujui ihan kelvollisesti ja pääsimme sitten kryssimään kohti Ådholmenia, tosin puolimatkassa ihmettelin kaikkien edelläolevien veneitten laskevan kurssejaan merkittävästi ja hetken kuluttua selvisi että kaikki veneet laskivat EMK:n poijun kiertämiseksi, joten vähän turhaan mekin ajoimme ylös, taisi Anneli olla niitä harvoja jotka muistivat radan oikein ja ei lähtenyt ajamaan suoraan kohti Ådholmenin punaista

Poijun jälkeen Lisbeth sitten ryki meistä ohi yläpuolelta (huoh) vastustelemattomasti, mutta toisaalta tuulen hieman viritessä aloimme saada fleettiä kiinni. Sikäli masentava tilanne, että EMK:n poijulla kolme fenettä olivat peränpitäjinä.
//Seuraa kohtuutonta Trekbuddy-hypetystä//
Kryssillä kohti punaista kääntömerkkiä oli sitten aivan loistavaa kun käsivarteen kiinnitetystä kännykästä pystyi katsomaan nopeasti ja helposti tarkkaa sijaintia ja ei tarvinnut ihmetellä voiko sinne jos tänne ajaa ja miten pitkälle, vaan kaikki selvisi pienellä katsannalla joka ei edes vienyt katsetta juurikaan pois purjeesta. Lisäksi leikkarin arvioiminen oli helppoa, kun näki edellisen halssin trackin ja pystyi suoraan kuvasta arvioimaan minne sitä päätyisi vendan jälkeen jos sen tekisi heti //hype off//
Ja ennenkuin joku huomauttaa, että pinnamiehen ei pitäisi navigoida ollenkaan, niin joillain miehistökoostumuksilla se on vain pakko.
Punaiselle kepille kryssiessä kuitenkin vauhtimme alkoi hiipua ja vaikka Lisbeth ja Anneli pysyivätkin suurinpiirtein samoilla etäisyyksillä, muu fleetti karkasi hieman. Tuuli oli todella reikäistä ja kryssivauhti tuntui vaihtelevan 4 knotsin ja 5,2 knotsin välillä ihan randomina vaikka kuinka yritti ajaa kunnolla.
Merkillä kuitenkin vielä ennen Annelia ja vaikka spinnunosto menikin hieman säädöksi kun miehistön roolitukset eivät olleet aivan selvät, niin tästä kuitenkin lähdettiin leikkailemaan takaisin kotia kohti. Jiipissä kesti kanssa tovi ihan sen takia, mutta ei loputtomiin.
Hetkessä Anneli jäi merkittävästi taakse, mutta Lisbethiin matka ei tuntunut lyhentyvän, tuuli oli yhä aika reikäinen ja kun sitten yhtäkkiä Anneli alkoi ottamaan etumatkaamme kiinni rajusti (löysiköhän Panu sen köliin laittamani traktorinrenkaan silloin?) eikä Lisbethin perä tuntunut lähestyvän yhtään, niin alkoi hieman ihmetyttämään että mitäköhän tehdään väärin. Pakko toki myöntää, ettei spinnun trimmaus ollut sillä tasolla mitä se oli keväällä, kun sama trimmaaja ajoi kymmeniä startteja putkeen. Ohi Anneli ei kuitenkaan päässyt ja strekin tiukentuessa vihreää kohti Anneli taisi hieman jäädä, kun välineurheilu taitaa kuitenkin tepsiä hieman.
Vihreällä spinnu alas ja kryssille kohti maalia, päätin valita oikean laidan ja taas kerran //hype on// Trekbuddyn avustamana Varsasaarta nuollen//hype off// kohti maalia. Shiftit olivat lenssillä välillä lounasta kohti, joten laskin että oikeaa laitaa pitkin voisi taas päästä hyvin nousemaan maalia päin.
En tiedä siitä kannattiko se, mutta shiftit kyllä nostivat aina kohti maalia ja tuulta riitti, niin että ennen maalia pääsi vielä heittämään vendan Annelin päälle ja ajamaan rauhassa maaliin varmistaen sen ettei tarvinnut olla viimeisenä maalissa, sori Panu mutta hermot eivät kestäisi maalisuoratappiota sen takia että antaisi toisen purjehtia vapaissa tuulissa maaliin

Trackia katsoessa tosin selviää, että väärin luultu, oikeastaan näytti kurssi laskevan tuolla saaren luona, onneksi ei kuitenkaan liian paljoa...prkl. Pitänee vastedes katsella myös kompassia samalla, ettei tule mokailtua vastaavasti uudestaan.
Tracki irtosi helposti ja GPSbabelin komennolla
gpsbabel -t -i gpx -f 20090812-172449.gpx -x track,move=-1h -o gpx -F WHC7_120809_Olga.gpx
sen sai helposti oikeaan aikaan.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=76
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nyt tuli hyvä vertailukohta kun vertaa Olgan ja Charlottan välisiä etäisyyksiä ekalla vihreällä (käytännössä veneenmittoja vain), punaisen kepin kohdalla kun nostamme kryssillä 280 m ja sen halssin lopussa samalla höjdillä ajettuna jo 400 metriä.
Osta kusenkeltaiset
Osta kusenkeltaiset

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mulla taitaa olla manuaalisesti toi aikavyöhykesäätö, kun ainakin mun vanhassa Noksussa se ei koskaan osannut tehdä sitä automaattisesti ja kun reissaa ihan riittävästi eri aikavyöhykkeille, niin sitä joutuu aina säätämään manuaalisesti jokatapauksessa.harald wrote:Millä sait "St.Olga" trackin title-kenttään?
edit: upittu uudestaan kun tuo -1h siirto minulla oli turha. Tiedä sitten miksi se nyt toimi kun piti?
Olgan pistin sinne ihan manuaalisesti kirjoittamalla

Tjoh, sama juttu Lisbethin kanssa, kusenkeltaiset tuntuvat toimivan, tosin on kipparissakin eroa. Tai no, onhan meillä jo kusenkeltaiset, mutta kun ei tuule tarpeeksi niilleharald wrote:Nyt tuli hyvä vertailukohta kun vertaa Olgan ja Charlottan välisiä etäisyyksiä ekalla vihreällä (käytännössä veneenmittoja vain), punaisen kepin kohdalla kun nostamme kryssillä 280 m ja sen halssin lopussa samalla höjdillä ajettuna jo 400 metriä.
Osta kusenkeltaiset

Prkl, nytpä tuli typotettua, painoin väärää nappia viestiä kirjoittaakseni ja editoin vahingossa huomaamatta Haraldin viestiä 
--
vastauksena siis:
Ihan notepadilla, mutta se tavallaan menee siinä samassa kun varmistaa että GPX on oikeassa ajassa. Kyllähän sen varmaan saisi koplattua tohon yhteen aikasäädön komentoriviin jos osaisi, mutta toi on niin pieni homma ettei jaksa vaivautua. Saisikohan Trekbuddyn tekijän lisäämään sinne sellaisen fiitsörin että se tallentaa name-tagi automaagisesti

--
vastauksena siis:
Ihan notepadilla, mutta se tavallaan menee siinä samassa kun varmistaa että GPX on oikeassa ajassa. Kyllähän sen varmaan saisi koplattua tohon yhteen aikasäädön komentoriviin jos osaisi, mutta toi on niin pieni homma ettei jaksa vaivautua. Saisikohan Trekbuddyn tekijän lisäämään sinne sellaisen fiitsörin että se tallentaa name-tagi automaagisesti

Tervehdys
Tänään päivä alkoi sateella. Reiska ilmoitti feidaavansa, hyvästä ja ymmärrettävästä syystä tosin. Parane pian. Alkoi armoton gastin metsästys, ja onkeen tarttui Kalevi. Muut veneessä tänään Jyrki ja Harri itseni lisäksi.
Saimme kohtuullisen lähdön ja vedettiin tasatahtiin kohti vihreää Olgan kanssa, kunnes takaatulijat saivat meidät peittoon ja ainakin Tyyne ja SM menivät tässä ohi.
Juuri ennen merkkiä sai keulan Olgan ja hetiperään SM:n sisäpuolle ajatuksella merkkitila. Ennen kuin ehdin asiasta mitään sanoa SM:stä tuli huuto "peitto liian hyöhään". Olgaan oli peitto ajoissa mutta tuo SM... mene ja tiedä tosi lähellä ainakin olimme. Perkele, jumissa oltiin. SM ei meinaa antaa tilaa. Olgaa olisin ilman tulkintaakin saanut pyytää väistämään. Otin turvallisen vaihtoehdon ja vedin 360 astetta tappaen vauhdin, sovittaen itseni sopivaan väliin. Kisa oli käytännössä jo tässä.
Käännöksen jälkeen kaikki painoivat selvää "yläbanaania" meidän mennessä suoraan toisten PASKOISSA tosin. Ei muuten auta yhtään, että ajaa alemmaksi kuin muut
. PASKOISSA mitä PASKOISSA
. Tässä tilanteessa päivän rata oli meille pahin mahdollinen. Jonossa perässä mars mentiin ja edelleen paskoissa.
Tätä sitten jatkui ihan punaiselle kääntömerkille asti, missä piti saada spinnu salamana vetoon. Ei mennyt nostokaan ihan putkeen. Sopivasti alapuolen spinnun skuutti kiersi mantookivaijerin. Nopea korjaus ja spinnu ylös ja vetoon. Olga oli jo "tavoittamattomissa".
Vanha uskollinen, varmaan fliitin vanhin spinnu, vetikin yllättävän kivasti ja Olgan etumatka alkoi hupenemaan. Ha haa tänään päästään siis sittenkin purjehtimaan kilpaa
. Vihreälle tikulle tultiin olgan johtaessa parilla veneenmitalla. Petri päätti vetää saarenrantaa ja minä päätin mennä keskeltä läpi kivien välistä. Jotain pitää tehdä toisin, jos meinaa ohi päästä. No ei sitten päästykään ja maalissa oltiin peräjälkeen. Hieman tuo lautakunnan puoleisen poijun puuten pääsi ihmetyttämään, mutta kaiketi me maaliin tultiin.
Päivän opetus: Purjehtimalla toisten paskoissa syntyy vain paskoja tuloksia! MOT.
Tänään päivä alkoi sateella. Reiska ilmoitti feidaavansa, hyvästä ja ymmärrettävästä syystä tosin. Parane pian. Alkoi armoton gastin metsästys, ja onkeen tarttui Kalevi. Muut veneessä tänään Jyrki ja Harri itseni lisäksi.
Saimme kohtuullisen lähdön ja vedettiin tasatahtiin kohti vihreää Olgan kanssa, kunnes takaatulijat saivat meidät peittoon ja ainakin Tyyne ja SM menivät tässä ohi.
Juuri ennen merkkiä sai keulan Olgan ja hetiperään SM:n sisäpuolle ajatuksella merkkitila. Ennen kuin ehdin asiasta mitään sanoa SM:stä tuli huuto "peitto liian hyöhään". Olgaan oli peitto ajoissa mutta tuo SM... mene ja tiedä tosi lähellä ainakin olimme. Perkele, jumissa oltiin. SM ei meinaa antaa tilaa. Olgaa olisin ilman tulkintaakin saanut pyytää väistämään. Otin turvallisen vaihtoehdon ja vedin 360 astetta tappaen vauhdin, sovittaen itseni sopivaan väliin. Kisa oli käytännössä jo tässä.
Käännöksen jälkeen kaikki painoivat selvää "yläbanaania" meidän mennessä suoraan toisten PASKOISSA tosin. Ei muuten auta yhtään, että ajaa alemmaksi kuin muut


Tätä sitten jatkui ihan punaiselle kääntömerkille asti, missä piti saada spinnu salamana vetoon. Ei mennyt nostokaan ihan putkeen. Sopivasti alapuolen spinnun skuutti kiersi mantookivaijerin. Nopea korjaus ja spinnu ylös ja vetoon. Olga oli jo "tavoittamattomissa".
Vanha uskollinen, varmaan fliitin vanhin spinnu, vetikin yllättävän kivasti ja Olgan etumatka alkoi hupenemaan. Ha haa tänään päästään siis sittenkin purjehtimaan kilpaa

Päivän opetus: Purjehtimalla toisten paskoissa syntyy vain paskoja tuloksia! MOT.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jännitys tiivistyy:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=154
edit: voittohan siitä tuli. Ja Tyyne oli kuin olikin OCS.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=154
edit: voittohan siitä tuli. Ja Tyyne oli kuin olikin OCS.
Last edited by harald on Wed Aug 12, 2009 22:54 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020