Lämmittimestä
Lämmittimestä
Veneessäni on - ajan henkeen kuuluen - ruotsalaisvalmisteinen Thermo 1700 -petrolilämmitin. Ostettuani veneen jouduin havaitsemaan, että lämppäri toimi vain yhden ainoan kerran. Laite hyytyi, minkä jälkeen vain tuuletin toimi, ilman lämpöä. Virtaa siis ilmeisesti tuli, mutta palamisprosessi oli loppunut, vaikka valopetroliakin oli tankissa vielä runsaasti.
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta lämmittimestä? Olisi kiva tietää, mistä voisi lähteä liikkeelle - ja onko kyseiselle laitteelle vielä olemassa varaosamyyntiä...
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta lämmittimestä? Olisi kiva tietää, mistä voisi lähteä liikkeelle - ja onko kyseiselle laitteelle vielä olemassa varaosamyyntiä...
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olisko tuo kuitenkin "oikeasti" wallas sisäisesti? Minä sain eräältä jäseneltä
valokopioita erinäisistä varusteista ja tuo Thermo taisi olla siinä myös.
Olethan jo löytänyt sivun;
http://www.termomarin.no/contentframes/ ... _deler.pdf
Tuo on norjaksi, mutta tokihan Pasikin norjaa osaa puhua
Ainakin osat kohdalla 15 em kuvassa näyttävät niin wallaksilta, niin wallakislta.
Puhallinosa näyttää hiukan omalta mutta standardiosia siinä kai on.
Oletko kokeillut sitä, että vedät starttikaapeleilla tai jollain muulla tavalla
touveja niin että lämmitin saa virtaa kunnolla käynnistysvaiheessa? Lähteekö
käyntiin jos kone käy?
Sitten saataa olla ilmaa letkussa. Ja naksuuko pumppu koko ajan? Jos on siis
naksuvaa sorttia..
valokopioita erinäisistä varusteista ja tuo Thermo taisi olla siinä myös.
Olethan jo löytänyt sivun;
http://www.termomarin.no/contentframes/ ... _deler.pdf
Tuo on norjaksi, mutta tokihan Pasikin norjaa osaa puhua

Ainakin osat kohdalla 15 em kuvassa näyttävät niin wallaksilta, niin wallakislta.
Puhallinosa näyttää hiukan omalta mutta standardiosia siinä kai on.
Oletko kokeillut sitä, että vedät starttikaapeleilla tai jollain muulla tavalla
touveja niin että lämmitin saa virtaa kunnolla käynnistysvaiheessa? Lähteekö
käyntiin jos kone käy?
Sitten saataa olla ilmaa letkussa. Ja naksuuko pumppu koko ajan? Jos on siis
naksuvaa sorttia..
Last edited by harald on Sat May 29, 2004 23:37 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lämmittimestä
Tervehdyspasi wrote:Veneessäni on - ajan henkeen kuuluen - ruotsalaisvalmisteinen Thermo 1700 -petrolilämmitin. Ostettuani veneen jouduin havaitsemaan, että lämppäri toimi vain yhden ainoan kerran. Laite hyytyi, minkä jälkeen vain tuuletin toimi, ilman lämpöä. Virtaa siis ilmeisesti tuli, mutta palamisprosessi oli loppunut, vaikka valopetroliakin oli tankissa vielä runsaasti.
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta lämmittimestä? Olisi kiva tietää, mistä voisi lähteä liikkeelle - ja onko kyseiselle laitteelle vielä olemassa varaosamyyntiä...
Fe veneisiin 80-alkupuolela asennettiin Thermo taikka Wallas 2000 lämppäreitä. Yhtä kaikki ne ovat Thermoja molemmat. Thermo kuului aikanaan Volvo grouppin, mutta Volvo möi sen Saksalaiselle Eberille (miten se nyt oikein sitten kirjoitetaankaan). Eberin maahantuonti ja huolto on Wihuri Autolalla Vantaalla lentokentän ja tuusulantien läheisyydessä. Aikanaan (90-luvun lopulla) siellä vaikutti pätevän oloinen kaveri nimeltään muistaakseni Matti Raivio. Tuntui tuntevan laitteet, kuin omat taskut.
Laitteessasi on seuraavat voi olla seuraavanlaisia perusvikoja:
- Polttoainepumpun kalvo on puhki. Varaosaan ei saa ja koko pumppu pitää ostaa. Etolasta taikka jostain muualta voi saada vastaavaa kuitulujitettua polttoainetta kestävän kalvoa paljon halvemmalla. Silloin kun minä etsin, niin oikeaa paksuutta ei ollut saatavilla.
- Polttoainepumppu on siis kalvopumppu, joka tarvitsee ennen ja jälkeen pumpun takaisinisku venttiilin. Jos jompi kumpi venttili on rikki ei homma toimi. Pumppu sutii siis tyhjää ja ei pumppaa.
- Polttoainen pumpun "moottori" (tietääkseni solenoidi pumppu) on rikki. Kuuluuko kun virta on kytketty naksutusta kun pumppu lyö kalvoa? Jos ei niin pumppu on rikki.
- Voi olla, että polttimen hehkulanka on poikki. Ei hehkuta, niin ei toimi.
- Lämppärin elektroniikka boksissa on joku piiri palanut. Ei kun boksi e-tarvikeliikkeeseen ja kysymään mitä nämä osat ovat ja mitä maksaa. Tina kolvin kanna sitten kaikki komponentit vaihtoon ja pitäisi taas pelittää. On kaiketi sanomattakin selvää, että komponentit ja oma työ on varaosaa todella paljon edullisempi vaihtoehto.
- Tämän jälkeen lämppärissä on sitten puhallin, mutta jos se on rikki niin silloin laite on täysin mykkä.
Ja tähän lopuksi pieni kevennys.
Miksi kuis kannattaa sammuttaa yöksi. No kun se hurisee (tuli tuosta puhaltimesta mieleeni).
Ystävällisin veneily terveisin PR
Lämmittimestä
Terve,
turun seudulla oli ainakin ennen firma nimeltä Hanski Fix. Kaveri teki minulle uuden kalvon ja niittasi sen paikalleen alta aikayksikön. Kustannus oli ihan kohtuullinen. Firma myös huoltaa lämmittimiä. Vaikuttivat osaavan asiansa.
Huoltoliikkeet:
Paikkakunta: KAARINA
VALTUUTETTU KESKUSHUOLTO Hanski Fix
Koristontie 1
20780 Kaarina
Tel: (02) 2435 752,0400 864 908
Fax: (02) 2435 762
hanskifix@pp.inet.fi
turun seudulla oli ainakin ennen firma nimeltä Hanski Fix. Kaveri teki minulle uuden kalvon ja niittasi sen paikalleen alta aikayksikön. Kustannus oli ihan kohtuullinen. Firma myös huoltaa lämmittimiä. Vaikuttivat osaavan asiansa.
Huoltoliikkeet:
Paikkakunta: KAARINA
VALTUUTETTU KESKUSHUOLTO Hanski Fix
Koristontie 1
20780 Kaarina
Tel: (02) 2435 752,0400 864 908
Fax: (02) 2435 762
hanskifix@pp.inet.fi
Jester
Lämmittimestä
Moi,
Selenessäkin on kyseinen Thermic 2500 lämmitin ja tuli viime viikonloppuna todettua että se ei pysy päällä
En ole aiemmin käyttänyt lämmitintä muuta kuin osto tilanteessa tuli tarkistettua että kyllä se käynnistyy ja lämpenee eli viime kesänä en lämmitintä käyttänyt.
Mutta nyt viime viikonloppuna kun oli hiukan viileämpi ja kun Selene oli saanut keväällä ikioman laturin
joka takasi sähkön riittävyyden satamassa. Ajattelin että nyt voi elää hiukan ruhtinaallisemmin
Jotain puolituntia se kiva kesti ja sitten pumppu hiljeni. Tuuletin vielä puhalti ilmaa ja ajattelin että joskos se pumppu taas uudestaan aloittaa paukuttamaan, mutta ei. Kytkin pois päältä, uudestaan päälle ja lämmitin käynnistyi, toimi taas 15 min, pumppu sammui ja tuuletin jäi päälle joksikin aikaa. Se ei toimi sittenkään
Työpaikka parlamentissa pääteltiin, että laite luultavasti ylikuumenee ja laitteen termostaatti sammuttaa polttimen. Tuuletin sitten viisaasti jäähdyttää koneen ja sammuu sitten itse myöhemmin.
Syitä ylikuumeneniseen arvioitiin seuraavia:
- lämmittimen olisi ehkä aika tarkistaa/puhdistaa
- myös putki joka kuljettaa lämmön veneen sisälle voi olla tukossa/lommoilla ja aiheuttaa ylikuumenemisen
- termostaatti voi olla myös vikaantunut
Kerronpa oikean vastauksen sitten kun olen saanut keskustelun lämmittimen kanssa päätökseen...
Selenessäkin on kyseinen Thermic 2500 lämmitin ja tuli viime viikonloppuna todettua että se ei pysy päällä

Mutta nyt viime viikonloppuna kun oli hiukan viileämpi ja kun Selene oli saanut keväällä ikioman laturin


Jotain puolituntia se kiva kesti ja sitten pumppu hiljeni. Tuuletin vielä puhalti ilmaa ja ajattelin että joskos se pumppu taas uudestaan aloittaa paukuttamaan, mutta ei. Kytkin pois päältä, uudestaan päälle ja lämmitin käynnistyi, toimi taas 15 min, pumppu sammui ja tuuletin jäi päälle joksikin aikaa. Se ei toimi sittenkään

Työpaikka parlamentissa pääteltiin, että laite luultavasti ylikuumenee ja laitteen termostaatti sammuttaa polttimen. Tuuletin sitten viisaasti jäähdyttää koneen ja sammuu sitten itse myöhemmin.
Syitä ylikuumeneniseen arvioitiin seuraavia:
- lämmittimen olisi ehkä aika tarkistaa/puhdistaa

- myös putki joka kuljettaa lämmön veneen sisälle voi olla tukossa/lommoilla ja aiheuttaa ylikuumenemisen
- termostaatti voi olla myös vikaantunut
Kerronpa oikean vastauksen sitten kun olen saanut keskustelun lämmittimen kanssa päätökseen...
lämppäri
tähän keskusteluun liittyen kommentti:
Edellisessä veneessäni oli Wallaksen lämmitin ja huomasin sen kanssa, että oli samantyyppistä vikaa, että ensin muka toimi jonkin aikaa ja sitten kylmeni, tai ei alkanut lämmittämään oleenkaan, puhalsi vaan kylmää... ongelmat poistuivat, kun lakkasin käyttämästä talven yli veneessä seissyttä polttoainetta. valopetroli ei nimittäin kestä pakkasta... uusilla polttoaineilla pelasi kuin enkeli, vaikka en muuten konetta sen kummemmin huollellut.
Edellisessä veneessäni oli Wallaksen lämmitin ja huomasin sen kanssa, että oli samantyyppistä vikaa, että ensin muka toimi jonkin aikaa ja sitten kylmeni, tai ei alkanut lämmittämään oleenkaan, puhalsi vaan kylmää... ongelmat poistuivat, kun lakkasin käyttämästä talven yli veneessä seissyttä polttoainetta. valopetroli ei nimittäin kestä pakkasta... uusilla polttoaineilla pelasi kuin enkeli, vaikka en muuten konetta sen kummemmin huollellut.
Lämmittimestä
Moi,
en ole vieläkään ehtinyt veneellä käymään (työt todella häiritsee harrastusta
), mutta hiukan asiaa on tullut kaivettua ja tässä on tietoa Wallas 1600 käyttöohjeesta eli VIANSELVITYSOHJEITA - YLEISIMMÄT VIAT:
2. Toistuvat käynnistykset suljetulla savutorvella nokeavat polttimen.
3. Veden sisääntulo avoimen savutorven tai sen huonosti tiivistetyn kansiläpiviennin kautta voi vioittaa elektroniikan ja pilata polttimen sydämen ja hehkun.
4. Epäsopiva valopetrolilaatu nokeaa polttimen ja voi polttaa hehkun poikki.
Vesi polttoaineessa ja/tai veden kondenssin/pakkasen aiheuttama paraffiinierottuminen tukkii polttoainepumpun ja polttimen sydämen. Muutaman prosentin lisäys "kaasutinspriltä" (isopropyylialkoholia) valopetrooliin liuottaa veden ja parafiinisakan polttoaineesta.
Lämmittimen pumppu ja poltin voldaan puhdlstaa antamalla lämmittimen käydä kylmänä 15-30 min. puhtaalla sprilllä tai voimakkaalla spriisekoltuksella. Lämmittimen annetaan tätä varten käynnistyä kuivana (ilman polttoainetta) ja annetaan sen käydä kuivana hehkutuksen jälkeen n. 10 min. täydellisen sammumisen varmistamiseksi ennen kuin sen annetaan imeä kaasutinspriitä.
5. Liian heikot (alle 2,5 mm2) virransyottojohdot tal ylimenovastus johdinliitoksessa tai sulakepitimessä vol aiheuttaa häirioitä elektroniikkatoiminnoissa ja nokeaa polttimen.
6. Akkuvirran katkaisu päävirtakytklmellä kesken käyton lämpimältä lämmittimellä aiheuttaa vahinkoja polttimessa, paloilmapuhaltimessa ja elektroniikassa.
Tuo kohta viisi voisi ehkä säästää 20l pakkaseen jäänyttä valopetroolia...
t. JariN
en ole vieläkään ehtinyt veneellä käymään (työt todella häiritsee harrastusta

2. Toistuvat käynnistykset suljetulla savutorvella nokeavat polttimen.
3. Veden sisääntulo avoimen savutorven tai sen huonosti tiivistetyn kansiläpiviennin kautta voi vioittaa elektroniikan ja pilata polttimen sydämen ja hehkun.
4. Epäsopiva valopetrolilaatu nokeaa polttimen ja voi polttaa hehkun poikki.
Vesi polttoaineessa ja/tai veden kondenssin/pakkasen aiheuttama paraffiinierottuminen tukkii polttoainepumpun ja polttimen sydämen. Muutaman prosentin lisäys "kaasutinspriltä" (isopropyylialkoholia) valopetrooliin liuottaa veden ja parafiinisakan polttoaineesta.
Lämmittimen pumppu ja poltin voldaan puhdlstaa antamalla lämmittimen käydä kylmänä 15-30 min. puhtaalla sprilllä tai voimakkaalla spriisekoltuksella. Lämmittimen annetaan tätä varten käynnistyä kuivana (ilman polttoainetta) ja annetaan sen käydä kuivana hehkutuksen jälkeen n. 10 min. täydellisen sammumisen varmistamiseksi ennen kuin sen annetaan imeä kaasutinspriitä.
5. Liian heikot (alle 2,5 mm2) virransyottojohdot tal ylimenovastus johdinliitoksessa tai sulakepitimessä vol aiheuttaa häirioitä elektroniikkatoiminnoissa ja nokeaa polttimen.
6. Akkuvirran katkaisu päävirtakytklmellä kesken käyton lämpimältä lämmittimellä aiheuttaa vahinkoja polttimessa, paloilmapuhaltimessa ja elektroniikassa.
Tuo kohta viisi voisi ehkä säästää 20l pakkaseen jäänyttä valopetroolia...
t. JariN
Vika selvillä!
Sain "Hanski-Fix"-mieheltä lyhyen ja ytimekkään vastauksen kyselyyni. Puhui ns. vartin viasta: polttimen pohjalla oleva bi-metallinen termostaatti puhdistetaan, ja taas toimii! Ilmankos se tuuletin pyöri iloisesti ja puhalsi kylmää ilmaa, kun termostaatti ilmoitti, että nyt on kuumat paikat, ei enää polttoainetta... Mutta tulipa purettua masiina palasiksi ja vaihdettua vielä vanhat petrolitkin. Nyt on laitteen sisäinen maailma tuttu, ja lohduttuneena voi todeta, että kovasti on yksinkertainen vempele, tuo Thermo 1700! Onneksi!
Kiikutin Thermo 1700 lämmittimen eilen autotallin pöydälle ruumiinavausta varten. Toivottavasti potilas voidaan vielä kenties elvyttää. Lämmitin kun lämmitti viime kesänä ainoastaan vaimon leukoja ja minun korvia.
Iltasella selailin netin syövereistä tietoa laitteesta ja en voi muuta kuin hyristä tyytyväisyydestä että kuulun FE veneilijöihin. Tämän forumimme arkistoineen on aivan loistava!
Löytyisikö joltain vielä laitteen kytkentäkaaviota helpottamaan vianhakua?
-Pasi.
Iltasella selailin netin syövereistä tietoa laitteesta ja en voi muuta kuin hyristä tyytyväisyydestä että kuulun FE veneilijöihin. Tämän forumimme arkistoineen on aivan loistava!
Löytyisikö joltain vielä laitteen kytkentäkaaviota helpottamaan vianhakua?
-Pasi.
Petrooleista
Wallakseni on joskus ollut huollossa Maskussa T:mi Heikki Savanderilla (www.venesahko.com). Vikana oli nimenomaan tuo hartsiintuminen. Heikki sanoi, että tankki kannattaa aina kauden jälkeen tyhjentää puhdistaa hyvin ja laittaa keväällä uudet polttoaineet eli edelliskesän jämiä ei kannata jättää tankkiin.
Wallaksiin käy hänen mukaansa hyvin esim. HongKongin "Dragon" lamppuöljy. Tankkiin kannattaa laittaa "loraus" jäänestoa, joka on oltava puhdasta isopropanoolia. Ainakin Shellillä myydään sellaista. Tuotenimeä en muista, mutta on 0,5 l harmaa pitkäkaulainen pullo. Jäänestoa kannattaa käyttää vaikka lämmitintä käyttäisikin vain kesän lämpimillä, sillä se auttaa kondenssin myötä tulleen veden menemään lämmittimestä läpi. Jos lämmitintä käyttää harvoin, niin se todennäköisemmin temppuilee.
Wallaksiin käy hänen mukaansa hyvin esim. HongKongin "Dragon" lamppuöljy. Tankkiin kannattaa laittaa "loraus" jäänestoa, joka on oltava puhdasta isopropanoolia. Ainakin Shellillä myydään sellaista. Tuotenimeä en muista, mutta on 0,5 l harmaa pitkäkaulainen pullo. Jäänestoa kannattaa käyttää vaikka lämmitintä käyttäisikin vain kesän lämpimillä, sillä se auttaa kondenssin myötä tulleen veden menemään lämmittimestä läpi. Jos lämmitintä käyttää harvoin, niin se todennäköisemmin temppuilee.
Vieläkö joku muistaa Thermo 1700 lämmittimen rakennetta? Avasin (jälleen kerran) omani, tällä kertaa siitä syystä, että havaitsin palokaasujen poistuvan myös muualle kuin savupiippuun. Polttimen pohjan välistä tupruttaa hieman savua ja höyrystynyttä valopetroolia.
Lämmittimestäni puuttuu oheisessa linkissä olevassa kuvassa oleva "insulating strip" osanro 29. Mitä materiaalia ja paksuutta ko. eriste/tiiviste on ollut?
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/d ... mo1700.pdf
Osalla on suuri merkitys koska se estää myös polttimen 14 nousemisen ylöspäin pohjaa 11 kiristettäessä. Pohja tulee saada hieman kaarevaksi kiinnitysmutterien 4 avulla, ainakin manuaalin mukaan. Tällöin myös polttimen eristelevyt 15 kiristyvät tiukaksi nipuksi.
Pasi.
Lämmittimestäni puuttuu oheisessa linkissä olevassa kuvassa oleva "insulating strip" osanro 29. Mitä materiaalia ja paksuutta ko. eriste/tiiviste on ollut?
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/d ... mo1700.pdf
Osalla on suuri merkitys koska se estää myös polttimen 14 nousemisen ylöspäin pohjaa 11 kiristettäessä. Pohja tulee saada hieman kaarevaksi kiinnitysmutterien 4 avulla, ainakin manuaalin mukaan. Tällöin myös polttimen eristelevyt 15 kiristyvät tiukaksi nipuksi.
Pasi.