KoPun yksinpurjehdus
KoPun yksinpurjehdus
KoPun yksinpurjehdus lähestyy: http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ind ... &Itemid=28
Onko muilla mielenkiintoa lähteä testaamaan omaa vauhtia? Gastipulaa ei ole, yksi äijä, yksi FE, tietysti täysi LYS-varustus ilman taktikointia... Kovasti kiinnostaisi osallistua, jos saisi muita FEneitä vertailukohdaksi mukaan.
Onko muilla mielenkiintoa lähteä testaamaan omaa vauhtia? Gastipulaa ei ole, yksi äijä, yksi FE, tietysti täysi LYS-varustus ilman taktikointia... Kovasti kiinnostaisi osallistua, jos saisi muita FEneitä vertailukohdaksi mukaan.
Olli Niemi
Purjehduksen kilpailusäännöistä:jr wrote:Saako ko. kisassa käyttää autopilottia?
"52 MANUAL POWER
A boat’s standing rigging, running rigging, spars and movable hull
appendages shall be adjusted and operated only by manual power."
Kyseisen kilpailun purjehdusohjeessa ei mainita poikkeusta tähän sääntöön, eli pitänee pärjätä pelkällä pinnalukolla.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Mä olen sitonut pinnaa paikalleen levankiköyden avulla. Ei se elegentti ratkaisu ole, eikä välttämättä edes hyvä, mutta riittävällä tarkkuudella on toiminut. En tosin tiedä luottaisiko tuohon kovassa vauhdissa&merenkäynnissä.KaleviHarkonen wrote:Meillä ei ole miljoonikkojen venettä eikä siten autopilottiakaan. Tarkoitin että miten saan kätevästi lukittua pinnan, siksi ajaksi mikä menee genoan skuuttien säätöön tai aurinkorasvan levittämiseen tai vaikkapa omenan hakemiseen hytistä.
Eli homma menee siten, että levankiköysi vedetään pinnan ympäri jatkopinnan liitoksen takapuolelta molemmilta puolilta kireäksi ja sitten vaikka vetosolmuun jatkopinnan liitoksen etupuolisella alueella. Käytetään omalla vastuulla.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aikaisemmin kun meillä oli kahdet knaapit takaknaapeihin sai kätevästi vedettyä pätkän köyttä toisesta knaapista, pinnan pään ympäri pari-kolme kierrosta ja toisen puolen knaapiin.
Knaappien puuttuessa voidaan sitoa köydenpätkä varvaslistan reikiin.
Hienosäätö pinnan köysikierroksia kiertäen.
Knaappien puuttuessa voidaan sitoa köydenpätkä varvaslistan reikiin.
Hienosäätö pinnan köysikierroksia kiertäen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jos ollaan pilkuntarkkoja, + ja - -nappeja ei saa painaa autopilotin ollessa kiinni pinnassa, sillä sehän ei ole "manual power".
Kryssillä (ja sivutuulessakin) toimii erinomaisesti naru pelkästään tuulenpuolella. Sen kun virittää sopivan mittaiseksi venee ajaa itsekseen paremmin kuin monet pinnamiehet, ehdottomasti paremmin kuin autopilotti. Kun paine kasvaa pinnassa, vene nousee hiukan ja paineen hellittäessä vene laskee. Ei tietysti toimi, jos pinnassa ei ole lainkaan painetta.
Avotuulilla taas pinna pitää lukita täysin paikalleen, mutta sekään ei auta, jos on aaltoja tai joissain veneissä ei tarvita aaltojakaan suunnan täydelliseen karkaamiseen muutaman sekunnin keulakansivisiitin aikana.
Mulla oli köysi, jossa kaksi tiukkaa silmukkaa, jotka työnsin pinnan päähän tarvittaessa. Toinen pää oli alemman kaidevaijerin ympäri lenkillä, jonka päätä pystyi liu´uttamaan ja siten säätämään köyden pituutta. Kryssillä käytin siis tuulenpuoleista ja lenssillä molempia.
Kryssillä mulla toimii myös se, että jatkopinnan laskee suojanpuoleisen penkin ja selkänojan kulmaan sopivaan (= harjoiteltuun) kohtaan. Tällöin saa hyvin fokan kiristettyä kaksin käsin.
Joakim
Kryssillä (ja sivutuulessakin) toimii erinomaisesti naru pelkästään tuulenpuolella. Sen kun virittää sopivan mittaiseksi venee ajaa itsekseen paremmin kuin monet pinnamiehet, ehdottomasti paremmin kuin autopilotti. Kun paine kasvaa pinnassa, vene nousee hiukan ja paineen hellittäessä vene laskee. Ei tietysti toimi, jos pinnassa ei ole lainkaan painetta.
Avotuulilla taas pinna pitää lukita täysin paikalleen, mutta sekään ei auta, jos on aaltoja tai joissain veneissä ei tarvita aaltojakaan suunnan täydelliseen karkaamiseen muutaman sekunnin keulakansivisiitin aikana.
Mulla oli köysi, jossa kaksi tiukkaa silmukkaa, jotka työnsin pinnan päähän tarvittaessa. Toinen pää oli alemman kaidevaijerin ympäri lenkillä, jonka päätä pystyi liu´uttamaan ja siten säätämään köyden pituutta. Kryssillä käytin siis tuulenpuoleista ja lenssillä molempia.
Kryssillä mulla toimii myös se, että jatkopinnan laskee suojanpuoleisen penkin ja selkänojan kulmaan sopivaan (= harjoiteltuun) kohtaan. Tällöin saa hyvin fokan kiristettyä kaksin käsin.
Joakim
Roderloset on tykkihyvä halpisratkaisu ainakin toisenmerkkisessä Expressissä.
http://www.outdoorexperten.se/p-8983-roderlset.aspx
Toimii siten, että nykäisemällä pinnaa 10 cm ylöspäin köysi kiristyy ja pinna lukittuu siihen asentoon. Painamalla pinna takaisin vaakatasoon se taas vapautuu liikkumaan sivusuunnassa, voi hakea sille uuden sopivamman asennon ja nykäisemällä ylöspäin se taas lukittuu siihen. Erinomainen ja halpa.
FE:ssä on pinnan ylös-alas-nivellys paljon löysempi kuin Expressissä ja pinna huomattavasti lyhyempi, joten en tiedä toimiiko yhtä hyvin. Jokatapauksessa toiminee ok ainakin siten, että lukitus hoidetaan kiristämällä suoraan lukitusköyttä ja lukitsemalla se esim. rapulukkoon (pinnan ollessa siis koko ajan alhaalla-asennossa).
T.
Ville
http://www.outdoorexperten.se/p-8983-roderlset.aspx
Toimii siten, että nykäisemällä pinnaa 10 cm ylöspäin köysi kiristyy ja pinna lukittuu siihen asentoon. Painamalla pinna takaisin vaakatasoon se taas vapautuu liikkumaan sivusuunnassa, voi hakea sille uuden sopivamman asennon ja nykäisemällä ylöspäin se taas lukittuu siihen. Erinomainen ja halpa.
FE:ssä on pinnan ylös-alas-nivellys paljon löysempi kuin Expressissä ja pinna huomattavasti lyhyempi, joten en tiedä toimiiko yhtä hyvin. Jokatapauksessa toiminee ok ainakin siten, että lukitus hoidetaan kiristämällä suoraan lukitusköyttä ja lukitsemalla se esim. rapulukkoon (pinnan ollessa siis koko ajan alhaalla-asennossa).
T.
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
FE:ssä on myös sellainen metallitanko, pultiksi sitä kai kutsutaan. Sen vastakappale (mutteri?) pyörii sellaisissa uurteissa joita kierteiksikin kutsutaan. Tätä voidaan kiristää jos omaa taidot ja työkalut.vvoltti wrote:FE:ssä on pinnan ylös-alas-nivellys paljon löysempi kuin Expressissä

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Yksi vaihtoehto mitä mietin, olisi tuollainen: http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-57tugj
Tosta saisi helposti modattua suoraan ST1000:n reikään ja pinnahelaan tuupattavan tangon, jonka kitkalukkoa saa säädettyä...
Taidan kuitenkin lopulta päätyä johonkin köysipohjaiseen ratkaisuun, lienee kätevämpi käytössä...
Tosta saisi helposti modattua suoraan ST1000:n reikään ja pinnahelaan tuupattavan tangon, jonka kitkalukkoa saa säädettyä...
Taidan kuitenkin lopulta päätyä johonkin köysipohjaiseen ratkaisuun, lienee kätevämpi käytössä...
Olli Niemi
Aattelin lähinnä, että fepurjehtijoissa on kai paljon niitä .. köh ... kippareita, jotka ei ... köh ... tule oikein ... ummm... toimeen pinnan kanssa vaan haluavat vendoissa nostaa sen pystyyn voidakseen vaihtaa veneessä puolta. Ja rantapiknikillä pinna pitää saada pystyyn pois lounastuksen tieltä. Tällä tekniikalla vendatessa tai ruokailtaessa kireä pinnanivel ei ole oikein toivottava ja roderloset ilmeisen ongelmallinen.
V.
V.