Hangon regatta 2009
Tervehdysalma wrote:.."saattoi olla viimeinen kerta kun Hangossa ajoimme".. Mitä mielessä,kun tuommoista kirjoittelit?
Suoraan kysymykseen suora vastaus. Hangon regatta ei vastaa käsitystäni purjehduskilpailusta. Jos formaatti pysyy samana, en enää vaivaudu paikalle

En ole koskaan ollut "festivaali ihminen" enkä oikein välitä Hangon satama- ja kaupunkialueella vallitsevasta "hurmostilasta". Jos purjehduskilpailu olisi mielekäs, niin tuon festarihengen vielä kestäisi, mutta kun Hangon perinteisiin kuuluva "cruisailu" maaliin estää tehokkaasti useampien lähtöjen ajamisen päivässä en katso tapahtuman palvelevan purjehtijoita vaan jotain ihan muuta.
Kehitysajatuksena voisi esittää, että kilpailtaisiin lyhyemmällä radalla useampia lähtöjä päivässä, niin kuin oikeissa kilpailuissakin tehdään. Ratojakin voisi olla useampia, jolloin veneet voitaisiin jakaa nopeutensa ja kokonsa mukaan eri radoille. Näin olisi mukavampaa ja etenkin turvallisempaa...
Satamalaituriinkin pitäisi saada kunnolliset merkinnät tästä alkaa tämä luokka ja tuonne se loppuu. Tätä jakoa laiturille pitäisi myös valvoa ja ohjata. Nyt "nopeammat" veneet vievät laituripaikat riippumatta ohjeellisista merkinnöistä

Ystävällisin veneily terveisin PR
Oikeassa olet tuossa, että formaatti mättää. Tänä vuonna Hangon skipanneena jäi kuitenkin jotenkin ontto olo. Hangon parasta antia on ollut se, että veneet on nipussa laiturissa, kaikki ovat sen verran kaukana kotoa, että eivät häivy siitä kotiin imemään sukkaa, vaan iltaa vietetään rennosti pomppimalla veneestä toiseen. Tänä kesänä jäi länsirannikon kaverit tapaamattaPanu wrote:Suoraan kysymykseen suora vastaus. Hangon regatta ei vastaa käsitystäni purjehduskilpailusta. Jos formaatti pysyy samana, en enää vaivaudu paikallealma wrote:.."saattoi olla viimeinen kerta kun Hangossa ajoimme".. Mitä mielessä,kun tuommoista kirjoittelit?.

Hanko olisi loistava paikka järkätä vaikkapa kahden päivän kisa, lyhyempi rata, paljon lähtöjä. Regatan aikaan on turha järjestää purjehduskilpailuja, muina aikoina on vähemmän örveltäjiä paikalla.
Olli Niemi
TervehdysOlli wrote:... Hangon parasta antia on ollut se, että veneet on nipussa laiturissa, kaikki ovat sen verran kaukana kotoa, että eivät häivy siitä kotiin imemään sukkaa, vaan iltaa vietetään rennosti pomppimalla veneestä toiseen. Tänä kesänä jäi länsirannikon kaverit tapaamatta![]()
Kyllä tuo Hangon keskeinen sijainti tekee mahdolliseksi koota kaikki kynnelle kykenevät Feneet laituriin on puhtaasti positiivinen juttu. Täytyy kyllä myöntää, että tänä vuonna karistin Hangon remut ja ajoin kahdeksi yöksi kotiin. Sääli paikalle jääneitä kohtaan, mutta tilanne oli tämän ratkaisun puolella.
Kyllä juuri niin. Vedethän ovat mitä parhaimmat, lääniä riittää eikä tarvitse koko ajan kurkkia karttaa kivien varalta. Kevyttä lyhytrataa pari päivää olisi purjehtijan kuuma päiväuni. Vaan mitenkä sen toteuttaisi...?Olli wrote:Hanko olisi loistava paikka järkätä vaikkapa kahden päivän kisa, lyhyempi rata, paljon lähtöjä. Regatan aikaan on turha järjestää purjehduskilpailuja, muina aikoina on vähemmän örveltäjiä paikalla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdys kaikille ja tässä vielä muutama Hangon jälkimaininki Bajanin osalta. Olimme feneellä ensimmäistä kertaa purjehduskilpailussa perusmiehistönä kipparin lisäksi Lauri 9v ja Olli 13v täydennettyinä päivittäin vaihtuvilla muilla optarikuskeilla.Tavoitteeksi asetetut osallistuminen, purjeiden nostaminen ja laskeminen ja radan kiertäminen vaurioitta saavutettiin. Lähdöt, manööverit, trimmit, taktiikat yms.olivat hakusessa. Plussan puolelle jäi tasapäinen kamppailu Tripin kanssa ja ajoittain kohtalainen venevauhti.
Itse regatasta olen varsin pitkälle samaa mieltä, mitä tällä palstalla on kirjoitettu. Tämä on sääli huomioiden Hangon keskeisen sijainnin, jonka vuoksi 10-15 veneen FE fleetti olisi varsin realistinen. Jos joskus regattaan osallistun suunitelma lähtee pohjalta; vene Itämerenporttiin parkkiin ja kotiin tai hotelliin nukkumaan.
Mutta kiitokset ja myötätuulta kaikille osallistujille.
terv. Bajan , Jari L.
P.s. Kuivuukohan UPS regatta samalla tavoin FE osalta kokoon?
P.s.s Tietäiskö joku venepaikkaa FE:lle elokuulle?
Itse regatasta olen varsin pitkälle samaa mieltä, mitä tällä palstalla on kirjoitettu. Tämä on sääli huomioiden Hangon keskeisen sijainnin, jonka vuoksi 10-15 veneen FE fleetti olisi varsin realistinen. Jos joskus regattaan osallistun suunitelma lähtee pohjalta; vene Itämerenporttiin parkkiin ja kotiin tai hotelliin nukkumaan.
Mutta kiitokset ja myötätuulta kaikille osallistujille.
terv. Bajan , Jari L.
P.s. Kuivuukohan UPS regatta samalla tavoin FE osalta kokoon?
P.s.s Tietäiskö joku venepaikkaa FE:lle elokuulle?
TervehdysBajan wrote:...Mutta kiitokset ja myötätuulta kaikille osallistujille.
terv. Bajan , Jari L.
P.s. Kuivuukohan UPS regatta samalla tavoin FE osalta kokoon?
P.s.s Tietäiskö joku venepaikkaa FE:lle elokuulle?
Tuosta UPS:stä en osaa sanoa, mutta kerro mitä tarkoitat elokuulla?
Espoon GP:täkö? Jos olet elokuussa tulossa Espooseen, niin uskon EMK:lta (järjestävä seura) löytyvän paikka veneelle. Ja jos ei löydy, niin sinksataan jotain ettei siitä jää kiinni

Ystävällisin veneily terveisin PR
Jos veneellä ei tule olemaan tuona aikana kummemmin käyttöä, meidän seuran poijualueella on kyllä tilaa ja hinta tuskin on kummoinen ja meidän jollaa voi käyttää yhdysliikenteeseen tarvittaessa.Bajan wrote:Aivan, venepaikkaa elokuulle pääkaupunkiseudulta espoogp:tä ja fe-regattaa ajatellen terv. Jari.
Mutta jos veneellä on kuitenkin tarkoitus purjehtiakin aktiivisesti, niin sitten ehkä kannattaa katsella esim. Suomenojan sataman suuntaan, siellä on isoja laiturinpätkiä mielestäni kohtalaisen tyhjänä joten varmaan kohtuukorvauksella löytynee tilausta esim. kaupungin laiturista.
Jos taas rahaa on kuin roskaa, niin onhan kai esim. HSK:llakin ihan vieraspaikkoja jotka maksavat joku 10¤/yö.
Moi!
Ajattelin kantaa korteni kekoon keskusteluun. Olimme Meglulla vääntämässä Norjassa Hankø Race Weekkiä 1-5.7. HRW on auki yksityyppiluokille. Veneitä oli regatassa satakunta, eli varmaan suunnilleen samanverran kun meillä Hangossa.
Lähdöt ovat joka päivä kello 1200 ja päivässä ajetaan kolme noin tunnin mittaista ratakisaa. Rata-alueita on kolme, me kilpailimme samalla rata-alueella X99:ien ja 11m OD-veneiden kanssa.
Lähdöt ammuttiin isosta lautakuntaveneestä jossa oli ehkä 8 henkilöä joka oli jonkinlainen ex-armeijan aika järeä kalikka. Auttamassa oli isompi fiskari jossa oli 2-3 henkilöä ja ylämerkillä oli tuomarivene jossa oli samanverran porukkaa.
Järjestelyt sujuivat todella mallikkaasti, radat olivat luotisuorat ja lähtöjen välillä oli ehkä 20min paussi. Kilpailujärjestäjät tekivät kaikki ilmoitukset (startit, poijujen siirrot, varastukset yms) VHF:lle myös kilpailevalle fleetille englanniksi.
Alustavat tulokset olivat näkyvillä heti rannassa screeniltä ja ne päivittyivät protestikäsittelyjen jälkeen myös taululle.
Järjestelyihin tarvittiin noin 30 henkilöä päivittäin. Kilpailupäällikkönä toimi todella kokenut kehäkettu jonka nimeä en nyt tähänhätään muista enkä nopealle netistä etsimisellä löytänyt, vaikka kaverin kanssa tuli pitkään jutusteltua rannassa.
Oikeastaan pointtina minulla on se, etten usko, että suomesta löytyy yhtään tarpeeksi osaavaa järjestävää seuratahoa/seuratahoja jotka pystyisivät tuommoisen kisan vetämään. Eikä tämä ole mikään dissaus, suomessa järjestetään ihan hyviä kisoja suhteessa käytettäviin järjestely/lautakuntaresursseihin. Varmasti on järjestäjillä petrattavaa, mutta ei se netissä urputtamalla parane.
Jos haluatte parantaa Hangon regattaa kannattaa varmaan olla ystävällisesti yhteydessä luokkaliittona järjestäjiin ja avoimesti keskustella mitä asialle olisi tehtävissä huomioonottaen järjestävien seurojen resurssit.
Terveisin,
Anssi
Ajattelin kantaa korteni kekoon keskusteluun. Olimme Meglulla vääntämässä Norjassa Hankø Race Weekkiä 1-5.7. HRW on auki yksityyppiluokille. Veneitä oli regatassa satakunta, eli varmaan suunnilleen samanverran kun meillä Hangossa.
Lähdöt ovat joka päivä kello 1200 ja päivässä ajetaan kolme noin tunnin mittaista ratakisaa. Rata-alueita on kolme, me kilpailimme samalla rata-alueella X99:ien ja 11m OD-veneiden kanssa.
Lähdöt ammuttiin isosta lautakuntaveneestä jossa oli ehkä 8 henkilöä joka oli jonkinlainen ex-armeijan aika järeä kalikka. Auttamassa oli isompi fiskari jossa oli 2-3 henkilöä ja ylämerkillä oli tuomarivene jossa oli samanverran porukkaa.
Järjestelyt sujuivat todella mallikkaasti, radat olivat luotisuorat ja lähtöjen välillä oli ehkä 20min paussi. Kilpailujärjestäjät tekivät kaikki ilmoitukset (startit, poijujen siirrot, varastukset yms) VHF:lle myös kilpailevalle fleetille englanniksi.
Alustavat tulokset olivat näkyvillä heti rannassa screeniltä ja ne päivittyivät protestikäsittelyjen jälkeen myös taululle.
Järjestelyihin tarvittiin noin 30 henkilöä päivittäin. Kilpailupäällikkönä toimi todella kokenut kehäkettu jonka nimeä en nyt tähänhätään muista enkä nopealle netistä etsimisellä löytänyt, vaikka kaverin kanssa tuli pitkään jutusteltua rannassa.
Oikeastaan pointtina minulla on se, etten usko, että suomesta löytyy yhtään tarpeeksi osaavaa järjestävää seuratahoa/seuratahoja jotka pystyisivät tuommoisen kisan vetämään. Eikä tämä ole mikään dissaus, suomessa järjestetään ihan hyviä kisoja suhteessa käytettäviin järjestely/lautakuntaresursseihin. Varmasti on järjestäjillä petrattavaa, mutta ei se netissä urputtamalla parane.
Jos haluatte parantaa Hangon regattaa kannattaa varmaan olla ystävällisesti yhteydessä luokkaliittona järjestäjiin ja avoimesti keskustella mitä asialle olisi tehtävissä huomioonottaen järjestävien seurojen resurssit.
Terveisin,
Anssi
Anssin kanssa samaa mieltä pääpointeista yleisellä tasolla, mutta...
Ville
Minun kokemusten mukaan keskustelu / purjehtijoiden mielipiteiden kuunteleminen ei kiinnosta Hangon järjestäjiä paskan vertaa. Valitettavasti. Muiden järjestäjien kanssa homma on toiminut mallikkaasti Anssin kuvaamalla tavalla toimien.Jos haluatte parantaa Hangon regattaa kannattaa varmaan olla ystävällisesti yhteydessä luokkaliittona järjestäjiin ja avoimesti keskustella mitä asialle olisi tehtävissä huomioonottaen järjestävien seurojen resurssit.
Ville
Jep, olen kateellisena lueskellutkin Lumen kisaraportteja ja aika hyvä meininki siellä on kieltämättä ollut.
Sikäli pitää kyllä puolustella siltä osin, että FE-fliitti on nyt kuitenkin järjestänyt tälläkin kaudella jo itselleen ja muillekin luokille 2 ratakisaa, joten ei tässä pelkästään ole tyydytty ruikuttelemaan huonoja kisajärjestelyitä (joita itse taas olen päässyt kokemaan muitten veneitten kyydissä).
Nähdäkseni yksi kunnollinen mahdollisuus kehittää Hankoa noilla venemäärillä säilyttäen silti tietyn regattahengen ilman että fleetit täytyy hajoittaa ympäri Itämerta ja matkat kisa-alueille muuttuvat älyttömiksi, olisi asettaa lähtö/maalilinja alamerkkien alle (ts. pois kisa-alueelta) ja ajattaa 2 starttia päivän aikana siten että päivän ensimmäisellä startilla on tiukat aikarajat, joista pidetään kiinni tarvittaessa lyhentämällä.
Ts. ensimmäinen luokka lähtisi "normaaliin" tapaan siinä 11-12 maissa, jonka jälkeen sitten kaikki n+1 muuta luokkaa 5 minuutin porrastuksilla ja tunnissa veneet olisivat kisaamassa radalla, jonka tavoiteaika olisi veneillä n. 2h ja lähtöporrastuksella varmistetaan se että 2h kuluttua myös kaikki olisivat maalissa. Sitten ordereissa selvästi määrätysti taas uusi paukutuskierros kehiin ja toisen startin maalin sitten voisi tarvittaessa vetää sinne Kasinonrantaan jos siitä perinteestä nyt on pakko pitää kiinni.
Tällöin saisi edes sen 6 starttia regatan aikana ja se tyydyttäisi jo ison osa kisaajista. Mielestäni Hangon meininkiin kuuluvat ne kasit yms. folkkarien väleissä jne. eli rata-alueitten jakaminen ei välttämättä olisi paras ratkaisu ja toki resurssien tarve kasvaisi jos lautakuntien määrä pitäisi kasvattaa ja johtuen kai sataman ahneudesta, maksu alkaa olla jo nyt aika kipurajalla eli jos ja kun lisälautakunnista tulisi lisäkuluja ja ne siirrettäisiin osallistumismaksuun niin kyllä jo joku 150 euron maksu alkaisi karkoittaa jengiä pois kisasta.
Sikäli pitää kyllä puolustella siltä osin, että FE-fliitti on nyt kuitenkin järjestänyt tälläkin kaudella jo itselleen ja muillekin luokille 2 ratakisaa, joten ei tässä pelkästään ole tyydytty ruikuttelemaan huonoja kisajärjestelyitä (joita itse taas olen päässyt kokemaan muitten veneitten kyydissä).
Nähdäkseni yksi kunnollinen mahdollisuus kehittää Hankoa noilla venemäärillä säilyttäen silti tietyn regattahengen ilman että fleetit täytyy hajoittaa ympäri Itämerta ja matkat kisa-alueille muuttuvat älyttömiksi, olisi asettaa lähtö/maalilinja alamerkkien alle (ts. pois kisa-alueelta) ja ajattaa 2 starttia päivän aikana siten että päivän ensimmäisellä startilla on tiukat aikarajat, joista pidetään kiinni tarvittaessa lyhentämällä.
Ts. ensimmäinen luokka lähtisi "normaaliin" tapaan siinä 11-12 maissa, jonka jälkeen sitten kaikki n+1 muuta luokkaa 5 minuutin porrastuksilla ja tunnissa veneet olisivat kisaamassa radalla, jonka tavoiteaika olisi veneillä n. 2h ja lähtöporrastuksella varmistetaan se että 2h kuluttua myös kaikki olisivat maalissa. Sitten ordereissa selvästi määrätysti taas uusi paukutuskierros kehiin ja toisen startin maalin sitten voisi tarvittaessa vetää sinne Kasinonrantaan jos siitä perinteestä nyt on pakko pitää kiinni.
Tällöin saisi edes sen 6 starttia regatan aikana ja se tyydyttäisi jo ison osa kisaajista. Mielestäni Hangon meininkiin kuuluvat ne kasit yms. folkkarien väleissä jne. eli rata-alueitten jakaminen ei välttämättä olisi paras ratkaisu ja toki resurssien tarve kasvaisi jos lautakuntien määrä pitäisi kasvattaa ja johtuen kai sataman ahneudesta, maksu alkaa olla jo nyt aika kipurajalla eli jos ja kun lisälautakunnista tulisi lisäkuluja ja ne siirrettäisiin osallistumismaksuun niin kyllä jo joku 150 euron maksu alkaisi karkoittaa jengiä pois kisasta.
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
P.s. Kuivuukohan UPS regatta samalla tavoin FE osalta kokoon?
Uuteenkaupunkiin http://uusikaupunki.fi/template_etusivu_2.asp# ja UPS Regattaan
- UPS 125 vuotta! on tällä hetkellä lähdössä kaksi FEnettä varmuudella eli Arkki ja Alma - Daniela ei pääse tällä kertaa mukaan, Katariina on lomapurjehtimassa mutta odotamme innolla onko vielä muita jopa kauempaa saapuvia lomalaisia saapumassa UPS regattaan - sauna lämpiää Pietarinkarilla taas perjantai illasta 24.7. ja tunnelmaa viritellään laiturilla ja terassilla - paviljongilta löytyy lääkettä niin janoon kuin nälkäänkin - tuolta lisää tietoa http://www.uusikaupunki.fi/ups/ ja http://www.karilla.fi/index.php?search_ ... ely&lng=fi
Tavoitteena saada mahdollisimman paljon veneitä ja Feneitä mukaan ja tottakai junioreita optarien ja zoomien ++ kanssa - lauantaina ja sunnuntaina ajetaan lystiä ja mahdollisesti yksityyppiä - riippuen osallistujamäärästä. Junioreilla omat aluekisat / haastajasarja. Mukaan vaan niin saadaan kunnon kisat - siis perjantai illasta 24.7. sunnuntai iltaan 26.7. - koordinaatit P 60 47,50 ja I 21 22,09 - nähdään tuolla perjantai iltana! Viimevuotista saldoa löytyy myös UPSin sivuilta ja nyt lisää köliveneitä ja FEneitä mukaan.
Uuteenkaupunkiin http://uusikaupunki.fi/template_etusivu_2.asp# ja UPS Regattaan

Tavoitteena saada mahdollisimman paljon veneitä ja Feneitä mukaan ja tottakai junioreita optarien ja zoomien ++ kanssa - lauantaina ja sunnuntaina ajetaan lystiä ja mahdollisesti yksityyppiä - riippuen osallistujamäärästä. Junioreilla omat aluekisat / haastajasarja. Mukaan vaan niin saadaan kunnon kisat - siis perjantai illasta 24.7. sunnuntai iltaan 26.7. - koordinaatit P 60 47,50 ja I 21 22,09 - nähdään tuolla perjantai iltana! Viimevuotista saldoa löytyy myös UPSin sivuilta ja nyt lisää köliveneitä ja FEneitä mukaan.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889