Hangon regatta 2009
Tässä Tripin kisaraporttia, muut korjatkoon jos yksityiskohdissa on muita näkemyksiä.
Ensimmäinen startti otettiin aika varovaisesti. Linjaa lähestyttiin poijun puolelta ja startissa oltiin sitten alimmaisena. Bajan vendasi aika nopeasti paaralle muiden jatkaessa styyralla kohti levittäjää. Ensimmäisessä kryssissä ajoimme koko ajan turhan korkealle ja muut feneet pääsivät pitkälle karkuun.
Levittäjällä totesimme olevamme hiukan bajania edellä mutta lenssillä bajan kuittasi meistä ohi nopeasti. Spinnuajo meni heikosti, ajettiin tällä kertaa liian alas ja jiipissäkin oli selviä vaikeuksia pitää purjetta lennossa.
Alamerkillä seuraavalle kierrokselle lähtiessä muut veneet olivatkin jo kohtuuttoman kaukana. Vaihdettiin myös vähän pelipaikkoja aluksessa, joka osoittautui varsin hyväksi päätökseksi. Toinen kryssi meni jo vähän paremmin kuin ensimmäinen ja lenssikin meni ihan kohtuullisesti.
Sitten vaan kryssittiin takaisen ylös ja pyrittiin pysymään poissa isojen teräväkeulaisten kasien tieltä. Tosin hämmästelimme yhden 8mr veneen ongelmia meidän kanssa: kryssillä se ei onnistunut ohittamaan ja sivutuuli osuudellakin siihen meni monta minuuttia?! Maaliin tultiin viimeisenä, mutta kuitenkin näköetäisyydellä muista feneistä.
Janne
s/y Trip Tease
FIN-2979
Ensimmäinen startti otettiin aika varovaisesti. Linjaa lähestyttiin poijun puolelta ja startissa oltiin sitten alimmaisena. Bajan vendasi aika nopeasti paaralle muiden jatkaessa styyralla kohti levittäjää. Ensimmäisessä kryssissä ajoimme koko ajan turhan korkealle ja muut feneet pääsivät pitkälle karkuun.
Levittäjällä totesimme olevamme hiukan bajania edellä mutta lenssillä bajan kuittasi meistä ohi nopeasti. Spinnuajo meni heikosti, ajettiin tällä kertaa liian alas ja jiipissäkin oli selviä vaikeuksia pitää purjetta lennossa.
Alamerkillä seuraavalle kierrokselle lähtiessä muut veneet olivatkin jo kohtuuttoman kaukana. Vaihdettiin myös vähän pelipaikkoja aluksessa, joka osoittautui varsin hyväksi päätökseksi. Toinen kryssi meni jo vähän paremmin kuin ensimmäinen ja lenssikin meni ihan kohtuullisesti.
Sitten vaan kryssittiin takaisen ylös ja pyrittiin pysymään poissa isojen teräväkeulaisten kasien tieltä. Tosin hämmästelimme yhden 8mr veneen ongelmia meidän kanssa: kryssillä se ei onnistunut ohittamaan ja sivutuuli osuudellakin siihen meni monta minuuttia?! Maaliin tultiin viimeisenä, mutta kuitenkin näköetäisyydellä muista feneistä.
Janne
s/y Trip Tease
FIN-2979
Toisen kisan lähtö onnistui meiltä varsin hyvin. Katariina ja Daniela ajoivat kryssillä meiltä karkuun. Annelin onnistuimme ohittamaan ja bajanista ei ollut mitään tietoa. Ylämerkin layline arvioittiin väärin ja jouduimme tekemään ylimääräisen vendan. Tosin annelilla merkin arviointi meni myös väärin ja tilanne säilyi.
Anneli meni meistä ohi myötäosuudella. Spinnuajo meni muuten hyvin, mutta allekirjoittanut arvio jiippin väärään kohtaan sillä seurauksella että jouduimme jiippaamaan yhden ylimääräisen kerran. Tämä aiheutti "tilanteen" merkillä ja siihen meni aikaa ja anneli sai lisää etumatkaa.
Toinen kryssi meni hyvin ja saimme ajoitettua shiftit oikein. Merkillä olimme muutaman veneen mitan annelista eivätkä muutkaan kaukana olleet. Toinen lenssi meni aivan nappiin ja merkillä olimme annelin kanssa rinnakkain annelin olessa sisempänä veneenä. Bajan oli jossain kaukana takana.
Merkin jälkeen anneli ajoi kahden h-veneen väliin pussiin. Meillä spinnun lasku meni pari veneenmittaa pitkäksi joten ohitus tässä kohtaa menetettiin. Viimeinen kryssi meni jälleen hyvin vaikka keli alkoi jo osoittaa tyyntymisen merkkejä. Kryssin loppuvaiheissa anneli löysi "privaatipläkänsä" ajettuaan ensin kasin reitille. Tätä seuranneessa väistössä anneli menetti sitten vauhtinsa ja menimme siinä sitten yläkautta ohi annelin kiihdytellessä alas. Viimeiseltä merkiltä lilluttiin alle solmun nopeudella maaliin kolmansiksi.
Anneli meni meistä ohi myötäosuudella. Spinnuajo meni muuten hyvin, mutta allekirjoittanut arvio jiippin väärään kohtaan sillä seurauksella että jouduimme jiippaamaan yhden ylimääräisen kerran. Tämä aiheutti "tilanteen" merkillä ja siihen meni aikaa ja anneli sai lisää etumatkaa.
Toinen kryssi meni hyvin ja saimme ajoitettua shiftit oikein. Merkillä olimme muutaman veneen mitan annelista eivätkä muutkaan kaukana olleet. Toinen lenssi meni aivan nappiin ja merkillä olimme annelin kanssa rinnakkain annelin olessa sisempänä veneenä. Bajan oli jossain kaukana takana.
Merkin jälkeen anneli ajoi kahden h-veneen väliin pussiin. Meillä spinnun lasku meni pari veneenmittaa pitkäksi joten ohitus tässä kohtaa menetettiin. Viimeinen kryssi meni jälleen hyvin vaikka keli alkoi jo osoittaa tyyntymisen merkkejä. Kryssin loppuvaiheissa anneli löysi "privaatipläkänsä" ajettuaan ensin kasin reitille. Tätä seuranneessa väistössä anneli menetti sitten vauhtinsa ja menimme siinä sitten yläkautta ohi annelin kiihdytellessä alas. Viimeiseltä merkiltä lilluttiin alle solmun nopeudella maaliin kolmansiksi.
Kolmas startti meni sitten meiltä käsille annelin nostaessa meidät lautakuntaveneen ylitse. Jouduimme tekemään 360 ja siitä sitten radalle. Bajan varasti ja joutui palaamaan myös takaisin. Veneessämme oli havaittaessa selvä motivaation lasku sekoilujen jälkeen, mutta sitten huomasimme nopeasti että kilpailu vasta alkoi. Siitä sitten purjeet trimmiin ja takaa-ajoon.
Jotain tehtiin kuitenkin väärin, sillä bajan ajoi meidät kiinni ja ylämerkillä oltiin sitten rinnakkain.
Lenssillä bajan lensi meistä ohi emmekä pystyneet ajamaan samaa vauhtia yhtä alas. Leikkasimme sitten liian paljon pitääksemme veneen liikkeellä. Alamerkillä otimme sitten riskin ja lähdimme tulemaan radan eteläreunaa pitkin ylös muiden valitessa pohjoisen puolen. Ongelmaksi valinnassamme muodostuivat shiftit, joita ei voitu ottaa ilman että olisimme ajaneet lenssillä olleiden veneiden alle. Lisäksi ylämerkin kierto jouduttiin ajamaan silmukkana.
Toinen lenssi meni ensimmäistä paremmin ja jännitystä lisäsi muuan konttialus joka päätti ajaa suoraan rata-alueen läpi. Manööverit menivät hyvin, mutta muut olivat jo liian kaukana. Kisa ajettiin kuitenkin täysillä loppuun saakka. Maaliin viimeisenä.
Kiitos koko miehistölle hyvästä regatasta. Asenne kilpailuun oli kohdallaan!
Mukana olivat Hanna, Sandra, Timo, Ville ja allekirjoittanut.
Janne
s/y Trip Tease
FIN-2979
Jotain tehtiin kuitenkin väärin, sillä bajan ajoi meidät kiinni ja ylämerkillä oltiin sitten rinnakkain.
Lenssillä bajan lensi meistä ohi emmekä pystyneet ajamaan samaa vauhtia yhtä alas. Leikkasimme sitten liian paljon pitääksemme veneen liikkeellä. Alamerkillä otimme sitten riskin ja lähdimme tulemaan radan eteläreunaa pitkin ylös muiden valitessa pohjoisen puolen. Ongelmaksi valinnassamme muodostuivat shiftit, joita ei voitu ottaa ilman että olisimme ajaneet lenssillä olleiden veneiden alle. Lisäksi ylämerkin kierto jouduttiin ajamaan silmukkana.
Toinen lenssi meni ensimmäistä paremmin ja jännitystä lisäsi muuan konttialus joka päätti ajaa suoraan rata-alueen läpi. Manööverit menivät hyvin, mutta muut olivat jo liian kaukana. Kisa ajettiin kuitenkin täysillä loppuun saakka. Maaliin viimeisenä.
Kiitos koko miehistölle hyvästä regatasta. Asenne kilpailuun oli kohdallaan!
Mukana olivat Hanna, Sandra, Timo, Ville ja allekirjoittanut.
Janne
s/y Trip Tease
FIN-2979
Lenssi on siitä helppo että parilla checkpointilla monesti selvittää missä mättää, jos käytännössä takaatulevana jää kokoajan "samoissa" tuulissa purjehtivasta veneestä ajaen samaa kulmaa kuin edelläoleva. Näistä kohdista varmasti on jo hallussa, mutta kun mielessä käy tällaisen check-listin ylämerkkiä ennen niin pääosin välttyy typeriltä mokilta.JH wrote: Lenssillä bajan lensi meistä ohi emmekä pystyneet ajamaan samaa vauhtia yhtä alas. Leikkasimme sitten liian paljon pitääksemme veneen liikkeellä.
Eli:
*Oliko hekki auki lenssillä?
*Oliko iso täysin ulkona?
*Oliko spinnupuomi riittävän ulkona/vähintään saman verran kuin edellä menevässä?
*Oliko spinnupuomi väh. vaakatasossa mastoon nähden? (Vesan huomiosta FE-sprintissä#2 olen vähän testaillut tota puomin asentoa ja tuolla Weban racing-spinnulla puomia voisi ehkä nostaakin jonkun verran vaakatasosta ja meno tuntuu vähän paranevan, mutta pitäisi vielä tehdä parempia testejä).
*Oliko kikkatalja kiinni? Jos se on liian tiukka, isoa ei tällöin välttämättä saa tarpeeksi ulos, eli kikka kannattaa kiristää vasta kun puomi on ihan ulkona ja toisaalta, jos joku istuu ihmispreventterinä puomin päällä, en ole varma onko kikalla silloin enää väliä.
*Ajettiinko spinnua, vaiko vain ulkoilutettiin skuutteja? (ainakin WHC:ssa kukaan ei TRIP:ssä ole oikeastaan _ajanut_ spinnua, mutta toki miehistö on varmaan eri) Olivatko barberit ok?
*Miten painonsijoittelu oli veneessä ts. perä ylös vedestä ja painoa pääosin kölin tasalle, keulaakaan ei tosin kannata turhaan yrittää liikaa upottaa veteen. Mä ajan lenssejä monesti levangin etupuolelta ja trimmaajakin on samoilla tasoilla, muu miehistö ruffin päällä.
Last edited by Petri on Mon Jul 06, 2009 16:10 pm, edited 2 times in total.
Ja vielä listaan varustepuolta keveään keliin:
*Pikalukot pois spinnuskuuteista, skuutit solmuilla kiinni
*8mm skuutit on liian painavat keveään keliin. Täytyy olla lisäksi kevyen kelin skuutit 4mm kamaa, tai kompromissina 6mm skuutit, jotka lentävät kohtuudella kevyessä, eivätkä leikkaa sormia luuta syvemmälle kovemmassa tuulessa. (Tai sitten Olgan tyyliset ohennetut ökyskuutit... Laita Pete näistä kuvia galleriaan, kuinka pitkältä matkalta on ohennettu, onko rihmottu/mitä sille ohennuskohdalle on tehty? Kulkeeko ohennuskohta nätisti plokeista, jos sattuu niihin osumaan jne...)
*Mastolle voi laittaa puominivelen korkeudelle toisen spinnupuomin helan kevyttä keliä varten
*Pikalukot pois spinnuskuuteista, skuutit solmuilla kiinni
*8mm skuutit on liian painavat keveään keliin. Täytyy olla lisäksi kevyen kelin skuutit 4mm kamaa, tai kompromissina 6mm skuutit, jotka lentävät kohtuudella kevyessä, eivätkä leikkaa sormia luuta syvemmälle kovemmassa tuulessa. (Tai sitten Olgan tyyliset ohennetut ökyskuutit... Laita Pete näistä kuvia galleriaan, kuinka pitkältä matkalta on ohennettu, onko rihmottu/mitä sille ohennuskohdalle on tehty? Kulkeeko ohennuskohta nätisti plokeista, jos sattuu niihin osumaan jne...)
*Mastolle voi laittaa puominivelen korkeudelle toisen spinnupuomin helan kevyttä keliä varten
Olli Niemi
Hyviä lisäyksiä, mutta tosiaan pitää olla jo aika kevyt keli että noilla vielä tulee suurta vauhtieroa, toki jos sataa samalla niin paksut skuutit vettyvät ja purjeenkin kastuessa homma ei enää toimi kunnolla. Sanoisin että jos tuulta on yli 3m/s niin skuuteilla ei kyllä vielä ehkä saada mitään havaittavaa vauhtieroa.Olli wrote: (Tai sitten Olgan tyyliset ohennetut ökyskuutit... Laita Pete näistä kuvia galleriaan, kuinka pitkältä matkalta on ohennettu, onko rihmottu/mitä sille ohennuskohdalle on tehty? Kulkeeko ohennuskohta nätisti plokeista, jos sattuu niihin osumaan jne...)
Niin siis nyt kun on purjehtinut noilla niin kovassa kuin kevyessäkin kelissä, niin ovathan ne ihan ykköset. 5mm ydin kestää vaikka mitä (Risto voinee varmistaa että samanlaiset skuutit kestivät Platussa ainakin 2 kilpailukautta ja Platun spinnu on kuitenkin 15 neliötä isompi) mutta se 8mm loppupää on mukava käsitellä, okei meidän vanhat 10mm skuutit ovat käyttömukavuudessaan ihan loistavat mutta siihen ne hyvät ominaisuudet loppuvatkin

Voisihan noita kuvata, mutta ei niissä mitään kummempaa, ohennus on tehty liukuvana eli mitään stopparikohtaa ei ole van se kuori vaan jotenkin katoaa siitä hiljakseltaan.
Defaulttina jakauma taitaa olla about 12m paksua ja 6m ohutta, mutta me otettiin ohuesta päästä 2m pois, että tiukallakin strekillä trimmaajan kädessä on vielä paksua skuuttia eikä kädentappajaa (nm. 2 tuntia Päijänteellä yhteenmenoon ohuella osulla trimmaanneena).
Huono puoli on se, että ohut pää on pakko sitoa paalarilla skuuttikulmaan, eikä kasia voi käyttää.
Tjoh, foorumin RSS ei tunnu skulaavan
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0315
Danielan suurpiirteinen kisaraportti Hangosta.
Kisareissu oli melko rankka rantaörvellyksineen ja tiukan siirtoaikataulun takia, joten kovin tarkkaa analyysiä ei jälkikäteen enää pysty tekemään. Voitto tietysti lämmittää mieltä, (varsinkin jos se tulee olemaan historiallinen kaikkien aikojen viimeinen FE-luokkavoitto Regatassa) mutta sen arvoa ei kovasti kannata hehkuttaa minimiosallistujamäärän takia.
Koska purjetrimmit olivat vieläkin hakusessa, en juurikaan ole kerinnyt katselemaan muuta, kuin genoan lankoja ja ison muotoviivoja, joten havaintoja ei pahemmin ole shifteistä eikä muiden kilpailijoiden sijainneista. Piti vain keskittyä pitämään vauhtia yllä.
1. päivän lähdössä oli hieman dramatiikkaa Annelin (perinteisesti?) onnistuessa sulkemaan linjan veneen puolelta sillä aikaa, kun me keskityimme Katariinan reitin sulkemiseen. Jouduimme hieman jarruttelemaan ja ohjattavuuden hetkellisesti heikentyessä raapaisimme veneen kyljestä ilkeän lastun lähtöveneen teräksiseen kokkavahvennukseen. Siinä sitten pyörittiin rangaistus ja lähdettiin muiden perään. Anneli saatiin sentään kiinni, mutta Katariina meni menojaan. Viimeisellä slöörillä maaliin nostettiin vielä spinnukin (muita ei näkynyt!), mutta välimatka Katariinaan oli jo liian suuri. Parin proutsin jälkeen annettiin periksi ja otettiin spinnu alas. Maaliin tultiin kakkosena . Välimatka Katariinaan ja Anneliin oli suurin piirtein yhtä suuri.
2.päivän lähtö olikin sitten kärkiveneiltä rauhallisempi. Tuulta oli 5-7m/s ja Annelia varoessamme jarruteltiin ehkä liikaakin. Linja ylitettiin parikymmentä sekuntia myöhässä, mutta vauhtia tuntui olevan hyvin. Levittäjälle tullessamme oltiin johdossa, mutta Katariina hengitti pahasti niskaan ja paremman slöörivauhtinsa takia heidän ohitusyrityksensä estäminen oli tarkkaa puuhaa. Anneli oli tässä vaiheessa jäänyt jonkin verran, mutta spinnuosuudella jouduimme Katariinan kanssa vaikeuksiin styyralla pitkäksi ajavan kasin kanssa jossa Katariina kuittasi meidän niukan johdon , ja Annelikin pääsi turhan lähelle. Sama kasi pyöri jaloissa vielä alamerkin jälkeenkin, joten oli pakko heittää paskoista pois. Sen kummemmin taktiikkaa miettimättä keskityin vain vauhtiin. Tuulta oli tarpeeksi ja vene tuntui kulkevan hyvin. Seuraava spinnuosuuskin meni paremmin. Viimeisellä ylämerkillä tuulen heiketessä olimme selvässä johdossa. Maaliin oli tällä kertaa vain lyhyt kryssimatka. Viimeiselle poijulle tultiin hieman huolimattomasti ja samalla tuuli himmasi totaalisesti! Poijulta maaliin kesti yli puoli tuntia ja Katariina tuli takaa koko ajan lähemmäksi. Ylitimme linjan ensimmäisenä vain pari veneenmittaa ennen Katariinaa. Anneli oli juuttunut ennen ylämerkkiä totaalipläkään ja muut FEneet ajoivat ohi. Annelin ”varma” kolmossija muuttui vitoseksi. Hangossa mikään ei ole varmaa, ennen kuin maalilinja on ylitetty!
Tähän asti oltiin treenettu ja nyt alkoivat kisat!
3.päivän starttia saatiin odotella tunnin verran, mutta kun tuuli lännestä alkoi, saatiin aikaan hyvä kisa. Startti meni meiltä mielestäni hyvin. Muiden veneiden sijaintia en kerinnyt havainnoimaan, mutta aivan kyljessä ei ainakaan ollut ketään. Bajan taisi varastaa. Katariina oli hieman alapuolella, mutta edessä ja Anneli taisi olla hieman ylempänä takana. Tällä kertaa myös taktikoitiin niin, ettei Katariinaa päästetty lähtemään ”omille teilleen”. Annelista ei juuri välitetty, koska heillä ei enää ollut regattavoittoon realistista mahdollisuutta. Miehistölle kävi pieni vahinko ”engelsmannin” muodossa ja skuutti jouduttiin katkaisemaan leikkarille tullessa. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja Katariina saatiin pidettyä takana. Ylämerkille tultiin Annelin johtaessa. Levittäjä ajeltiin tasatahtiin Katariinan seuratessa muutaman venemitan päässä. Spinnuosuudella hieman töppäiltiin ja leikattiin liikaa vasemmalle. Alamerkille tultiin kuitenkin yhtä aikaa Annelin kanssa ja Katariina aivan meidän kannassa. Spinnun laskun jälkeen oltiin Annelin kanssa vierekkäin Annelin ollessa alapuolen vene. Katariinan aikeita ei keritty siinä vaihessa seuraamaan, vaan keskityttiin saamaan venettä vauhtiin ja Annelin mahdollisiin nostatuksiin. Lamaannuttiin sitten siihen liian pitkäksi aikaa ja Katariina meni horisonttiin vasemmalle laidalle. Heitimme myös styyralle heti, kun vastaan tulevaan spinnujonoon tuli puhdas väli. Parilla vendalla saimme eron Anneliin ja oli sitten pakko ruveta purjehtimaan taas tosissaan, kun Katariinasta ei saanut vertailevaa havaintoa. Leikkarille käännettiin hiukan liian aikaisin ja kryssi jouduttiin ajamaan aika tiukkaan. Anneli meni reilusti perän takaa ylemmäs ja sai sieltä älyttömän hyvän vauhdin jolla ajoi meidän viereen, muttei päässyt ohi, koska ajoimme jo maksimikryssikulmaan. Siinä ajettiin kuutta solmua vierekkäin kohti ylämerkkiä. Nostin tietysti niin ylös, kuin päästiin ja Panu ajaessaan leen puolelta kastuikin mukavasti aaltojen lyödessä heidän kannelle! Yht äkkiä`Katariina oli heittänyt aivan allemme ja nousi älyttömän hyvin. Merkille oli pakko antaa tilaa ja kolme FEnettä kiersi merkin aivan vierekkäin! Tuskin olisi kaljatölkki mahtunut väliin! Helkkarin hienoa purjehdusta! Spinnut nousivat kaikilta kuin ammuttuna ja kun tuulta oli melko reippaasti, piti olla tarkkana, etteivät spinnut vaihtaneet paikka mastoissa! Jäimme hieman väliin ja Katariina meni sen verran ohi, että mahduimme suosiolla leikkaamaan vasemmalle vapaisiin tuuliin. Alamerkille ajettiin taas yhtä aikaa ja kun tultiin zonelle, päästiin sisäpuolen veneenä vaatimaan tilaa. Huuto oli melkoinen Katariinan johtaessa, mutta ulkopuolen veneenä aikoi hieman sulkea. Meillä miehistön adrenaliinit meni överiksi ja spinnun laskussa Anneli livahti meidän yläpuolelle. Näin upeaa purjehdusta en juuri muista ennen kokeneeni! Regattavoittoa ratkaistiin lähes ”veren maku suussa”! Yritettiin vähän rauhoittua ja keskittyä taas venevauhtiin, joka onnistuikin. Ylämerkille tultiin selvässä johdossa. Slööri ei ole meille mieleen, mutta otettiin genoasta pari napsua eteenpäin ja yritettiin saada lisää vauhtia. Annelilla ja Katariinalla oli keskinäinen nostattelukisa, josta hieman hyödyimme. ”Maalisuoralle” kääntyessämme tuuli taas himmasi ja Katariina tuli todella liki. Jouduimme vielä kertaalleen takamään vendat, mutta onnistuimme kuitenkin ylittämään linjan ensimmäisinä!
Regattavoitto varmistui ja viimeinen lähtö oli muutenkin likimain parasta purjehdusta, jossa olen ollut mukana!
Kaiken kaikkiaan tämän vuoden Regatasta jäi hyvä muisto. Rantaörvellys ei ollut pahimmasta päästä ja purjehdus oli nautittavaa. Tripin porukan nousu palkintopallille oli myös mukava yllätys. Ovat tainneet vuosien saatossa tottua aivan muuhun.
Katariinan kanssa jatketaan taas vääntöä kotinurkilla. Siellä yleensä häviämme heille. Katsotaan, opittiinko tästä retkestä mitään…
Terv. Artsi/DANIELA
Koska purjetrimmit olivat vieläkin hakusessa, en juurikaan ole kerinnyt katselemaan muuta, kuin genoan lankoja ja ison muotoviivoja, joten havaintoja ei pahemmin ole shifteistä eikä muiden kilpailijoiden sijainneista. Piti vain keskittyä pitämään vauhtia yllä.
1. päivän lähdössä oli hieman dramatiikkaa Annelin (perinteisesti?) onnistuessa sulkemaan linjan veneen puolelta sillä aikaa, kun me keskityimme Katariinan reitin sulkemiseen. Jouduimme hieman jarruttelemaan ja ohjattavuuden hetkellisesti heikentyessä raapaisimme veneen kyljestä ilkeän lastun lähtöveneen teräksiseen kokkavahvennukseen. Siinä sitten pyörittiin rangaistus ja lähdettiin muiden perään. Anneli saatiin sentään kiinni, mutta Katariina meni menojaan. Viimeisellä slöörillä maaliin nostettiin vielä spinnukin (muita ei näkynyt!), mutta välimatka Katariinaan oli jo liian suuri. Parin proutsin jälkeen annettiin periksi ja otettiin spinnu alas. Maaliin tultiin kakkosena . Välimatka Katariinaan ja Anneliin oli suurin piirtein yhtä suuri.
2.päivän lähtö olikin sitten kärkiveneiltä rauhallisempi. Tuulta oli 5-7m/s ja Annelia varoessamme jarruteltiin ehkä liikaakin. Linja ylitettiin parikymmentä sekuntia myöhässä, mutta vauhtia tuntui olevan hyvin. Levittäjälle tullessamme oltiin johdossa, mutta Katariina hengitti pahasti niskaan ja paremman slöörivauhtinsa takia heidän ohitusyrityksensä estäminen oli tarkkaa puuhaa. Anneli oli tässä vaiheessa jäänyt jonkin verran, mutta spinnuosuudella jouduimme Katariinan kanssa vaikeuksiin styyralla pitkäksi ajavan kasin kanssa jossa Katariina kuittasi meidän niukan johdon , ja Annelikin pääsi turhan lähelle. Sama kasi pyöri jaloissa vielä alamerkin jälkeenkin, joten oli pakko heittää paskoista pois. Sen kummemmin taktiikkaa miettimättä keskityin vain vauhtiin. Tuulta oli tarpeeksi ja vene tuntui kulkevan hyvin. Seuraava spinnuosuuskin meni paremmin. Viimeisellä ylämerkillä tuulen heiketessä olimme selvässä johdossa. Maaliin oli tällä kertaa vain lyhyt kryssimatka. Viimeiselle poijulle tultiin hieman huolimattomasti ja samalla tuuli himmasi totaalisesti! Poijulta maaliin kesti yli puoli tuntia ja Katariina tuli takaa koko ajan lähemmäksi. Ylitimme linjan ensimmäisenä vain pari veneenmittaa ennen Katariinaa. Anneli oli juuttunut ennen ylämerkkiä totaalipläkään ja muut FEneet ajoivat ohi. Annelin ”varma” kolmossija muuttui vitoseksi. Hangossa mikään ei ole varmaa, ennen kuin maalilinja on ylitetty!
Tähän asti oltiin treenettu ja nyt alkoivat kisat!
3.päivän starttia saatiin odotella tunnin verran, mutta kun tuuli lännestä alkoi, saatiin aikaan hyvä kisa. Startti meni meiltä mielestäni hyvin. Muiden veneiden sijaintia en kerinnyt havainnoimaan, mutta aivan kyljessä ei ainakaan ollut ketään. Bajan taisi varastaa. Katariina oli hieman alapuolella, mutta edessä ja Anneli taisi olla hieman ylempänä takana. Tällä kertaa myös taktikoitiin niin, ettei Katariinaa päästetty lähtemään ”omille teilleen”. Annelista ei juuri välitetty, koska heillä ei enää ollut regattavoittoon realistista mahdollisuutta. Miehistölle kävi pieni vahinko ”engelsmannin” muodossa ja skuutti jouduttiin katkaisemaan leikkarille tullessa. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja Katariina saatiin pidettyä takana. Ylämerkille tultiin Annelin johtaessa. Levittäjä ajeltiin tasatahtiin Katariinan seuratessa muutaman venemitan päässä. Spinnuosuudella hieman töppäiltiin ja leikattiin liikaa vasemmalle. Alamerkille tultiin kuitenkin yhtä aikaa Annelin kanssa ja Katariina aivan meidän kannassa. Spinnun laskun jälkeen oltiin Annelin kanssa vierekkäin Annelin ollessa alapuolen vene. Katariinan aikeita ei keritty siinä vaihessa seuraamaan, vaan keskityttiin saamaan venettä vauhtiin ja Annelin mahdollisiin nostatuksiin. Lamaannuttiin sitten siihen liian pitkäksi aikaa ja Katariina meni horisonttiin vasemmalle laidalle. Heitimme myös styyralle heti, kun vastaan tulevaan spinnujonoon tuli puhdas väli. Parilla vendalla saimme eron Anneliin ja oli sitten pakko ruveta purjehtimaan taas tosissaan, kun Katariinasta ei saanut vertailevaa havaintoa. Leikkarille käännettiin hiukan liian aikaisin ja kryssi jouduttiin ajamaan aika tiukkaan. Anneli meni reilusti perän takaa ylemmäs ja sai sieltä älyttömän hyvän vauhdin jolla ajoi meidän viereen, muttei päässyt ohi, koska ajoimme jo maksimikryssikulmaan. Siinä ajettiin kuutta solmua vierekkäin kohti ylämerkkiä. Nostin tietysti niin ylös, kuin päästiin ja Panu ajaessaan leen puolelta kastuikin mukavasti aaltojen lyödessä heidän kannelle! Yht äkkiä`Katariina oli heittänyt aivan allemme ja nousi älyttömän hyvin. Merkille oli pakko antaa tilaa ja kolme FEnettä kiersi merkin aivan vierekkäin! Tuskin olisi kaljatölkki mahtunut väliin! Helkkarin hienoa purjehdusta! Spinnut nousivat kaikilta kuin ammuttuna ja kun tuulta oli melko reippaasti, piti olla tarkkana, etteivät spinnut vaihtaneet paikka mastoissa! Jäimme hieman väliin ja Katariina meni sen verran ohi, että mahduimme suosiolla leikkaamaan vasemmalle vapaisiin tuuliin. Alamerkille ajettiin taas yhtä aikaa ja kun tultiin zonelle, päästiin sisäpuolen veneenä vaatimaan tilaa. Huuto oli melkoinen Katariinan johtaessa, mutta ulkopuolen veneenä aikoi hieman sulkea. Meillä miehistön adrenaliinit meni överiksi ja spinnun laskussa Anneli livahti meidän yläpuolelle. Näin upeaa purjehdusta en juuri muista ennen kokeneeni! Regattavoittoa ratkaistiin lähes ”veren maku suussa”! Yritettiin vähän rauhoittua ja keskittyä taas venevauhtiin, joka onnistuikin. Ylämerkille tultiin selvässä johdossa. Slööri ei ole meille mieleen, mutta otettiin genoasta pari napsua eteenpäin ja yritettiin saada lisää vauhtia. Annelilla ja Katariinalla oli keskinäinen nostattelukisa, josta hieman hyödyimme. ”Maalisuoralle” kääntyessämme tuuli taas himmasi ja Katariina tuli todella liki. Jouduimme vielä kertaalleen takamään vendat, mutta onnistuimme kuitenkin ylittämään linjan ensimmäisinä!
Regattavoitto varmistui ja viimeinen lähtö oli muutenkin likimain parasta purjehdusta, jossa olen ollut mukana!
Kaiken kaikkiaan tämän vuoden Regatasta jäi hyvä muisto. Rantaörvellys ei ollut pahimmasta päästä ja purjehdus oli nautittavaa. Tripin porukan nousu palkintopallille oli myös mukava yllätys. Ovat tainneet vuosien saatossa tottua aivan muuhun.
Katariinan kanssa jatketaan taas vääntöä kotinurkilla. Siellä yleensä häviämme heille. Katsotaan, opittiinko tästä retkestä mitään…
Terv. Artsi/DANIELA
Re: Danielan suurpiirteinen kisaraportti Hangosta.
Artsi wrote: Miehistölle kävi pieni vahinko ”engelsmannin” muodossa ja skuutti jouduttiin katkaisemaan leikkarille tullessa.

Täh, voiko se skuutti mennä niin pahasti solmuun ettei sitä saa muuten irti? Siis feneessä ja feneen purjevoimien kanssa?
Meillä on yleinen resepti että yli 2 kierrosta vinsseissä tuottaa varman engelsmannin ennemmin tai myöhemmin, mutta kyllä ne aina on saatu selvitettyä jos ei muuten niin voimalla ja väkivallalla (ei teräaseilla).
Moi!Petri wrote:...Olli wrote: (Tai sitten Olgan tyyliset ohennetut ökyskuutit... Laita Pete näistä kuvia galleriaan, kuinka pitkältä matkalta on ohennettu, onko rihmottu/mitä sille ohennuskohdalle on tehty? Kulkeeko ohennuskohta nätisti plokeista, jos sattuu niihin osumaan jne...)
Voisihan noita kuvata, mutta ei niissä mitään kummempaa, ohennus on tehty liukuvana eli mitään stopparikohtaa ei ole van se kuori vaan jotenkin katoaa siitä hiljakseltaan.
Defaulttina jakauma taitaa olla about 12m paksua ja 6m ohutta, mutta me otettiin ohuesta päästä 2m pois, että tiukallakin strekillä trimmaajan kädessä on vielä paksua skuuttia eikä kädentappajaa (nm. 2 tuntia Päijänteellä yhteenmenoon ohuella osulla trimmaanneena).
Huono puoli on se, että ohut pää on pakko sitoa paalarilla skuuttikulmaan, eikä kasia voi käyttää.
Tjoh, foorumin RSS ei tunnu skulaavan
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0315
Voin vahvistaa, että nuo valmiiksi ohennetut Roblinen spinnuskuutit on aivan saatanan hyvät. Muutoskohdassa skuutti siis kapenee tasaisesti muutamankymmenen sentin matkalla eikä sitä huomaa mitenkään, kun kavennuskohta kulkee plokin läpi. Lisäksi toteutus on todella pron näköinen. Nää on juuri näitä varusteita, jotka kuluvat talvellakin, kun niitä ei malta olla hiplaamatta

Valmiita spinnuskuutteja on kolmea mallia, h-veneeseen, louheen ja päättymätön malli louheen. H-veneen mallissa on suhteellisesti enemmän ohutta päätä, louhen malli on pidempi yhteensä, mutta ohuen pään pituus on lyhyempi. Meillä Expressissä käytettiin louhen skuuttia ohuesta päästä metrillä tai parilla lyhennettynä. Uskoisin että tämä olisi myös FE:ssä paras ratkaisu. Tarkemmat speksit löytyy maritimin luettelosta.
Solmuja/skuuttihakaa voi joutua ohuella skuutilla vähän virittelemään, koska sopivasti vääränlainen solmu menee spinnun päätyhelasta läpi ja joissain tilanteissa spinnupuomi voi olla hankala saada irti skuutista. Vähän solmua virittelemällä saimme kuitenkin tämän ongelman poistumaan.
Kalliitahan noi on, mutta eivät oikeastaan juurikaan sen kalliimpia kuin "tavallinen" hyvälaatuinen dyneemaköysi (jonka joutuisi sitten vielä itse kuorimaan ja lopputulos ei olisi muutoskohdassa yhtä jouheva). Elikkä jos dyneema spinnuskuutit haluaa ostaa, en harkitsisi asiaa kahta sekuntia pidempään vaan ostaisin tuollaiset.
Ville
edit: Veikkaan että toi ohennus on tehty siten, että köyttä punovaan "köysikoneeseen" on syötetty sopivasti "sopivasti vaijaita lankarullia". Eli sitä mukaa kun köyttä punotaan, jossain vaiheessa ulomman kerroksen säikeet yksi kerrallaan "loppuvat kesken" ja näin köysi ohenee säie säikeeltä punomisen edetessä. Todella fantastinen lopputulos.
Keulaboksinoston ansiosta spinnuskuuttien ei tarvitse olla erityisen pitkät, meillä ei ole ollut mitään ongelmia noitten n. 16 metrisiksi lyhennettyjen skuuttien kanssa ja kun aikanaan mietin uusien hommaamista laskeskelin että jollain 12 metrillä juuri ja juuri selviäisi (älköön kukaan käyttäkö tuota lukua minään tilausohjeena).vvoltti wrote: Valmiita spinnuskuutteja on kolmea mallia, h-veneeseen, louheen ja päättymätön malli louheen. H-veneen mallissa on suhteellisesti enemmän ohutta päätä, louhen malli on pidempi yhteensä, mutta ohuen pään pituus on lyhyempi. Meillä Expressissä käytettiin louhen skuuttia ohuesta päästä metrillä tai parilla lyhennettynä. Uskoisin että tämä olisi myös FE:ssä paras ratkaisu. Tarkemmat speksit löytyy maritimin luettelosta.
Eihän pituudesta toki mitään haittaakaan ja noi Louhen skuutit ovat listahintana vähän halvemmatkin johtuen siitä että kuori ei ole dyneemaa.
Ettei kenellekään tule väärää kuvaa meidän "ökyilystä" niin todettakoon vain että meidän skuutit järjestyivät sellaisella hinnalla mistä ei voinut kieltäytyä.
Joo, jotain tollaista olen spekuloinut ja kirous sulle, kun nyt noita skuutteja hipelöi itsekin ja eiköhän ne kohta katkea liiasta koskettelustaedit: Veikkaan että toi ohennus on tehty siten, että köyttä punovaan "köysikoneeseen" on syötetty sopivasti "sopivasti vaijaita lankarullia". Eli sitä mukaa kun köyttä punotaan, jossain vaiheessa ulomman kerroksen säikeet yksi kerrallaan "loppuvat kesken" ja näin köysi ohenee säie säikeeltä punomisen edetessä. Todella fantastinen lopputulos.

Re: Danielan suurpiirteinen kisaraportti Hangosta.
Kyllä se pahus voi näköjään mennä aramidiykkösellä yli 6m/s tuulessa! Miehistöllä ei ollut aiempaa kokemusta ja vendaan oli aikaa n. 30 sekkaa. Kävin itse kerran koittamassa ja sitten nopeasti takaisin pinnaan. Puukko käteen keulagastille ja vendassa köysi poikki. Meillä on skuutit erillisiä, joten hävikki on vain n. 15 senttiä. Käytännössä ei hävitty operaatiossa yhtään.Petri wrote:Artsi wrote: Miehistölle kävi pieni vahinko ”engelsmannin” muodossa ja skuutti jouduttiin katkaisemaan leikkarille tullessa.![]()
Täh, voiko se skuutti mennä niin pahasti solmuun ettei sitä saa muuten irti? Siis feneessä ja feneen purjevoimien kanssa?
Meillä on yleinen resepti että yli 2 kierrosta vinsseissä tuottaa varman engelsmannin ennemmin tai myöhemmin, mutta kyllä ne aina on saatu selvitettyä jos ei muuten niin voimalla ja väkivallalla (ei teräaseilla).
terv. Artsi
Me ostettiin spinnun skuutit h-veneeseen Baltic Riggingistä, vuonna 2007 55e/kpl. Jonkinlaista dyneemaa ovat(kait jotakin kalliimpaakin olisi ollut tarjolla), ja hyvin ovat toimineet. Solmun juuttuminen puomin päätyhelaan on kyllä toisinaan ongelma. Jos Maritimin hinta 121 euroa on kappalehinta, niin harkitsisin kyllä hetken:)
http://www.h-vene.net/h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=16
--erkka / Fuuga II
http://www.h-vene.net/h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=16
--erkka / Fuuga II
vvoltti wrote:
Valmiita spinnuskuutteja on kolmea mallia, h-veneeseen, louheen ja päättymätön malli louheen. H-veneen mallissa on suhteellisesti enemmän ohutta päätä, louhen malli on pidempi yhteensä, mutta ohuen pään pituus on lyhyempi. Meillä Expressissä käytettiin louhen skuuttia ohuesta päästä metrillä tai parilla lyhennettynä. Uskoisin että tämä olisi myös FE:ssä paras ratkaisu. Tarkemmat speksit löytyy maritimin luettelosta.
Solmuja/skuuttihakaa voi joutua ohuella skuutilla vähän virittelemään, koska sopivasti vääränlainen solmu menee spinnun päätyhelasta läpi ja joissain tilanteissa spinnupuomi voi olla hankala saada irti skuutista. Vähän solmua virittelemällä saimme kuitenkin tämän ongelman poistumaan.
Kalliitahan noi on, mutta eivät oikeastaan juurikaan sen kalliimpia kuin "tavallinen" hyvälaatuinen dyneemaköysi (jonka joutuisi sitten vielä itse kuorimaan ja lopputulos ei olisi muutoskohdassa yhtä jouheva). Elikkä jos dyneema spinnuskuutit haluaa ostaa, en harkitsisi asiaa kahta sekuntia pidempään vaan ostaisin tuollaiset.
Tuohon solmuongelmaan lopullinen ratkaisu on, skuutin paksuuden salliessa (min 8mm varmaankin), tehdä vain skuuttikulmaan kasi. Toiminut meillä täydellisesti vanhoilla skuuteilla, mutta tosiaan tuolla ohennetulla osalla se ei enää onnistu kovinkaan helposti. Tai sitten pitäisi tehdä jotain pirunnyrkkiä sinne tms.Anonymous wrote:Me ostettiin spinnun skuutit h-veneeseen Baltic Riggingistä, vuonna 2007 55e/kpl. Jonkinlaista dyneemaa ovat(kait jotakin kalliimpaakin olisi ollut tarjolla), ja hyvin ovat toimineet. Solmun juuttuminen puomin päätyhelaan on kyllä toisinaan ongelma. Jos Maritimin hinta 121 euroa on kappalehinta, niin harkitsisin kyllä hetken:)
http://www.h-vene.net/h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=16
--erkka / Fuuga II
EDIT:
Kun sekä kisaspinnu että skuutit sattuvat lojumaan lattialla, niin piti tehdä testailuja ja voila: tuplakasi toimii ja kesti sen verran vetoa kuin kehtasi kiskoa, mutta in-situ testaus pitää toki tehdä ennen kisakäyttöä.

Ja skuuttikulman sivusta kuvattuna
http://www.fe83.org/albums/album353/IMG_2797.sized.jpg
Louhen skuutit on 96 eur/kpl. Pituutta 20 metriä, joten metrihinta 4,8 eur. Onhan se kova hinta, mutta saman valmistajan 8 mm dyneemaköydet ovat haarukassa 4,20-5,10 eur Maritimissa, joten tuon kavennuksen hinta on aika olematon. Köysi nyt vaan sattuu olemaan aika hintavaa. Voimien puolesta vois tietysti verrata selvästi halvempaan 6 mm dyneemaan, mutta jos haluaa sen 8 mm "käteen" kuten Louhen skuutissa, niin sitten pitää ostaa 8 mm ja kuoria uloin vaippa pois.Anonymous/Erkka wrote:Me ostettiin spinnun skuutit h-veneeseen Baltic Riggingistä, vuonna 2007 55e/kpl. Jonkinlaista dyneemaa ovat(kait jotakin kalliimpaakin olisi ollut tarjolla), ja hyvin ovat toimineet. Solmun juuttuminen puomin päätyhelaan on kyllä toisinaan ongelma. Jos Maritimin hinta 121 euroa on kappalehinta, niin harkitsisin kyllä hetken:)
Ville
mode-edit, fiksattu quote kun Ville ei vaan osaa, P

Tervehdys
Nyt kun on tultu jo kotiin Hangosta ja saatu nukuttua hyvät unet ja hieman sisäistettyä tapahtumia, niin kerrataan Annelinkin puolesta perjantain ja lauantain tapahtumia radalla.
Perjantain tuuli oli varsin kevyt ja rata-alueella vallinnut aallokko teki genoan trimmaamisen konstikkaaksi. Itse päädyin ensimmäisen kryssin jälkeen epäsymmetriseen trimmiin, missä styyralla pyrittiin saamaan höjdiä ja paaralla voimaa puskea vasten aaltoja.
Lähtö oli kaikilla "hieman varovainen" Daniela ja Katariina selvästi halusi pitää etäisyyttä Anneliin edellisestä päivästä oppineena. Lähdössä oltiin lautakunnan puoleisessa päässä 15m päässä linjasta paukun aikaan. Myöhässä siis... Toisaalta ei muutkaan nappi lähtöä saanut.
Ensimmäisessä vendassa aukesi keulapurjeen skuutin sakkeli ja syntyneessä hässäkässä menetettiin arvokkaita hetkiä. Sakkeli kiinni (olisi pitänyt itse tarkastaa
) ja baanalle muiden perään. Muutaman vendan jälkeen totesimme, että Danielan ja Katariina vauhtiin emme tänään yllä. Liian raskas vene kevyeen ja aallokkoiseen keliin...? Mene ja tiedä, mutta ei oikein kulkenut. Ylämerkillä olitiin neljäntenä, josta noustiin sija Tripin avustuksella lenssillä. Seuraava kryssin olikin jo kohtuu hyvä ja saimme revitty rakoa Trippiin lisää. Lenssillä tein huonon ratkaisun
tehdä heti jiippi ja ajaa keskeltä paaralla suoraan alamerkille tuulen hieman käännyttyä. Olisi pitänyt malttaa ajaa styyralla puoleenväliin vapaissa tuulissa ja sitten vasta jiipata. Trippi pääsi taas iholle, mutta jäi alamerkin manoovereissa parin H:n paskoihin ja saimme etumatkaa.
Viimeinen kryssi oli vaikea. Reikiä tuulissa oli enemmän kuin laki sallii ja jouduin väistämään varsin voimakkaasti styyran veneitä menettäen vauhtia. Trippi kiitti ja meni edelle. Hain uutta tuulta ulkoa ja mielestäni saavutimme Tripin etumatkaa, kunnes tuuli moinasi totaalisesti.
Nyt petti uskallus pysyä ulkona vaan vedin vendan kohti ylämerkkiä, jonne korkeus ei riittänyt. Kevyessä kelissä ylämerkkien läheisyydessä liikuimme alle 0,5 solmun vauhtia poikittain oikeaan suuntaan, kun Bajan mennä pamautti edestä vauhdilla ohin. Olivat viisaasti olleet ulkona riittävän kauan ja saaneet tuulen rippeet, mistä me jäimme paitsi.
Merkin jälkeen kohti maalia oli horroria a'la Hanko, missä tuulestä voisi kysyä että: "Mikä tuuli ja mistä suunnasta" Trimmin muutos vastaamaan nollatuulta sai veneeseen "eloa" ja saimme Bajania kiinni. Olimme jo ihan peräpeilissä kiinni, kun yläpuolella olevat Hait saivat meidän paskoihin ja peli oli selävä - Bajan meni ja me vikisimme. Maalissa nolosti viimeinen vaikka "varma" kolmas sija oli käsillä
.
Lauantai alkoi hieman ontuen. Kevyttä koillistuulta oli havaitavissa radalle lähdettäessä. Radalla tuulesta ei sitten enää ollut tietoakaan. Ajoimme kilpaa lautakunnan kanssa ympäri rata-aluetta etsien oikeaa tuulen suuntaa. Vihdoin 1h 45 min odottelun jälkeen ammuttiin ensimmäinen lähtö uuteen virinneeseen tuuleen. tuulen suunta oli kääntynyt vaatimattomat 270 astetta myötäpäivään.
Startissa sain tilaisuuden viedä Trippi kahvlle lautakunnan väärälle puolen ajatellen regatan kokonaistilannetta. Tempusta Trip ei sitten enää toipunut eikä päässyt meidän muiden vauhtiin.
Ekalla ylämerkillä oltiin johdossa
. Samoin lenssin jälkeenkin
. Seuraavalla ylämerkkillä olikin jo tungosta. Daniela ja Anneli ajoivat rinta rinnan styyralla kohti merkkiä, niin Katariina ilmestyi paaralla alle ja sai ihmeellisen noston päässen sisimpänä veneenä kiertämään merkkiä. Veneiden välissä oli vajaa 10 senttiä, kun vedimme kaikki kilpaa spinnuja ylös. Lenssillä hajaannuttin mutta alamerkillä oltiin taas kasassa ja tasoissa Daniela sisimpänä sitten me ja Katariina uloimpana, joka joutui antamaan hienosti merkkitilaa
.
Tiukkaa kryssimistä ja engelsmanni seurauksena hävittiin Danielalle muutama veneenmitta Katariina ollen saman verran meitä takana viimeisellä ylämerkillä. Matkalla maaliin nähtiin taas etten osaa ajaa sivuvastaiseen
. Katariina imi etumatkan kiinni ja aloitimme luffailun. Tiukimmalla hetkellä Katariina ei sitten väistänytkään nostoani ja jouduin laskemaan. Protestoin. Katariinan ohittaessa meidät yläpuolelta. loppu ajettiin peräkkäin maaliin Bajanin saavuttaen uhkaavasti
.
Maalissa Daniela, Katariina, Anneli, Bajan ja Trip.
Laiturilla kerroin Katariinalle näkemykseni väistämisestä tilanteessa ja totesin protestin oleva sitten tässä. Urheilullinen päätös, joka ei olisi vaikuttanut regatan lopputuloksiin.
Tiukkaa ja hauskaa oli. Hieman sääli, että tämä saattoi olla viimeinen kerta kun Hangossa ajoimme. Toisaalta kun on herkkua saanut ei enää huonompaan viitsi tyytyä.
Nyt kun on tultu jo kotiin Hangosta ja saatu nukuttua hyvät unet ja hieman sisäistettyä tapahtumia, niin kerrataan Annelinkin puolesta perjantain ja lauantain tapahtumia radalla.
Perjantain tuuli oli varsin kevyt ja rata-alueella vallinnut aallokko teki genoan trimmaamisen konstikkaaksi. Itse päädyin ensimmäisen kryssin jälkeen epäsymmetriseen trimmiin, missä styyralla pyrittiin saamaan höjdiä ja paaralla voimaa puskea vasten aaltoja.
Lähtö oli kaikilla "hieman varovainen" Daniela ja Katariina selvästi halusi pitää etäisyyttä Anneliin edellisestä päivästä oppineena. Lähdössä oltiin lautakunnan puoleisessa päässä 15m päässä linjasta paukun aikaan. Myöhässä siis... Toisaalta ei muutkaan nappi lähtöä saanut.
Ensimmäisessä vendassa aukesi keulapurjeen skuutin sakkeli ja syntyneessä hässäkässä menetettiin arvokkaita hetkiä. Sakkeli kiinni (olisi pitänyt itse tarkastaa


Viimeinen kryssi oli vaikea. Reikiä tuulissa oli enemmän kuin laki sallii ja jouduin väistämään varsin voimakkaasti styyran veneitä menettäen vauhtia. Trippi kiitti ja meni edelle. Hain uutta tuulta ulkoa ja mielestäni saavutimme Tripin etumatkaa, kunnes tuuli moinasi totaalisesti.
Nyt petti uskallus pysyä ulkona vaan vedin vendan kohti ylämerkkiä, jonne korkeus ei riittänyt. Kevyessä kelissä ylämerkkien läheisyydessä liikuimme alle 0,5 solmun vauhtia poikittain oikeaan suuntaan, kun Bajan mennä pamautti edestä vauhdilla ohin. Olivat viisaasti olleet ulkona riittävän kauan ja saaneet tuulen rippeet, mistä me jäimme paitsi.
Merkin jälkeen kohti maalia oli horroria a'la Hanko, missä tuulestä voisi kysyä että: "Mikä tuuli ja mistä suunnasta" Trimmin muutos vastaamaan nollatuulta sai veneeseen "eloa" ja saimme Bajania kiinni. Olimme jo ihan peräpeilissä kiinni, kun yläpuolella olevat Hait saivat meidän paskoihin ja peli oli selävä - Bajan meni ja me vikisimme. Maalissa nolosti viimeinen vaikka "varma" kolmas sija oli käsillä

Lauantai alkoi hieman ontuen. Kevyttä koillistuulta oli havaitavissa radalle lähdettäessä. Radalla tuulesta ei sitten enää ollut tietoakaan. Ajoimme kilpaa lautakunnan kanssa ympäri rata-aluetta etsien oikeaa tuulen suuntaa. Vihdoin 1h 45 min odottelun jälkeen ammuttiin ensimmäinen lähtö uuteen virinneeseen tuuleen. tuulen suunta oli kääntynyt vaatimattomat 270 astetta myötäpäivään.
Startissa sain tilaisuuden viedä Trippi kahvlle lautakunnan väärälle puolen ajatellen regatan kokonaistilannetta. Tempusta Trip ei sitten enää toipunut eikä päässyt meidän muiden vauhtiin.

Ekalla ylämerkillä oltiin johdossa



Tiukkaa kryssimistä ja engelsmanni seurauksena hävittiin Danielalle muutama veneenmitta Katariina ollen saman verran meitä takana viimeisellä ylämerkillä. Matkalla maaliin nähtiin taas etten osaa ajaa sivuvastaiseen


Maalissa Daniela, Katariina, Anneli, Bajan ja Trip.
Laiturilla kerroin Katariinalle näkemykseni väistämisestä tilanteessa ja totesin protestin oleva sitten tässä. Urheilullinen päätös, joka ei olisi vaikuttanut regatan lopputuloksiin.
Tiukkaa ja hauskaa oli. Hieman sääli, että tämä saattoi olla viimeinen kerta kun Hangossa ajoimme. Toisaalta kun on herkkua saanut ei enää huonompaan viitsi tyytyä.
Ystävällisin veneily terveisin PR