purjenumeroista...
purjenumeroista...
Taas uteliaisuuttani kyselen asioita, jotka varmaan on joku aloittelija jo aiemminkin täällä kysynyt. Miten noi purjenumerot on oikein annettu? Ne ovat ymmärtääkseni sidottu yksittäiseen paattiin. Huomasin äsken, että oma purjenumeroni on FIN-2740 ja Ollilla on 2741 joten tulisi mieleeni, että onko jokaiselle veneveistämölle sitten annettu tietty numeroväli? Oma paatti on tehty Nykran tehtaalla joskus 1982, vissiin noita FE:itä tehtiin Nykralla paljon enemmänkin, kun muittenkin foorumilaisten purjenumerot sattuvat tähän hyvin lähelle 2740:ta. Onko kellään tietoa, voiko purjenumerosta päätellä esim. että kellä on se Ensimmäinen koskaan Nykralla tehty FE83? :)
topi
topi
s/y Lorelei, FIN-2740
Purjenumerot eivät kylläkään kai ole yksilöllisiä, vaan samalla purjenumerolla löytyy useita veneitä.
Kai joskus aikanaan purjenumerot noudattivat jonkinlaista tuotantojärjestystä ts. jos tehtaalta valmistui veneitä liukuhihnalta, niin niille sitten annettiin purjenumeroita järjestyksessä. Ja jonkinlainen selvä korrelaatiohan ainakin feneitten sisällä on iän ja purjenumeron välillä, mutta ainakaan pienen otannan perusteella veistämö ei varannut mitään isompaa erää numeroita vaan numeroita varmaan anottiin SPL:ltä valmistumisjärjestyksessä muitten veistämöitten kanssa. Ehkä veistämöillä oli jotain pienempiä "eriä" numeroita (esim. 5 venettä tekeillä=5 varattua numeroa), minkä takia voikin löytyä feneitä joitten purjenumerot eroavat yhdellä numerolla.
Esim. Anneli taitaa olla yksi vanhimmista feneistä, purjenumeroltaan 2216 kun taas Olga on yksi uusimmista ja vene onkin jo lähes kolmen tonnin kerhoa, 2949.
Mutta toisaalta nykyään sitten taas vanhojen veneitten poistuessa kierrosta purjenumeroita on vapautunut alkupäästä ja monella uudella veneellä purjenumerot voivat olla "alle satasen" tms.
Kai joskus aikanaan purjenumerot noudattivat jonkinlaista tuotantojärjestystä ts. jos tehtaalta valmistui veneitä liukuhihnalta, niin niille sitten annettiin purjenumeroita järjestyksessä. Ja jonkinlainen selvä korrelaatiohan ainakin feneitten sisällä on iän ja purjenumeron välillä, mutta ainakaan pienen otannan perusteella veistämö ei varannut mitään isompaa erää numeroita vaan numeroita varmaan anottiin SPL:ltä valmistumisjärjestyksessä muitten veistämöitten kanssa. Ehkä veistämöillä oli jotain pienempiä "eriä" numeroita (esim. 5 venettä tekeillä=5 varattua numeroa), minkä takia voikin löytyä feneitä joitten purjenumerot eroavat yhdellä numerolla.
Esim. Anneli taitaa olla yksi vanhimmista feneistä, purjenumeroltaan 2216 kun taas Olga on yksi uusimmista ja vene onkin jo lähes kolmen tonnin kerhoa, 2949.
Mutta toisaalta nykyään sitten taas vanhojen veneitten poistuessa kierrosta purjenumeroita on vapautunut alkupäästä ja monella uudella veneellä purjenumerot voivat olla "alle satasen" tms.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nereida II, NJK:lla on numerolla 1916 ja taitaa olla ainakin ensimmäisenä SPL rekisteriin merkitty FEne. Se, että onko se ensimmäinen tehtaalta tullut, en tiedä, enkä myöskään usko. Taisivat tilata paperit jo kauan ennen kuin vene oli edes valmiina.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tämä on tavallaan totta, mutta antaa vähän vinoutuneen kuvan asiasta. SPL:n "tavallisten veneiden" venerekisterissä ei ole kahta venettä samalla numerolla eli nämä numerot ovat kyllä yksilöllisiä. Tavallisten veneiden lisäksi rekisteröitynä on kuitenkin useiden yksityyppiluokkien veneitä, joilla on sitten oma yksilöllinen numerointinsa, joka perustuu esim. runkonumeroon (esim. Albin Express, X-35) tai joidenkin kansainvälisten luokkien osalta kansainväliseen juoksevaan numerointiin (lähinnä jollia, esim. laser).Purjenumerot eivät kylläkään kai ole yksilöllisiä, vaan samalla purjenumerolla löytyy useita veneitä.
Purjehduksen kilpailusäännöissä purjetunnus muodostuu venetyypin tunnuksesta, kansallisuustunnuksesta ja numerosta. Nämä kolme yhdessä muodostavat täysin yksilöllisen numeroinnin. Tämä koskee kansainvälisiä luokkia ja "muista luokista" sanotaan säännöissä vain jotain epämääräistä kansallisista/luokan omista määräyksistä.
Oman lisänsä soppaan tuo sitten vielä veneilyliitto, joka fiksailee ihan omanlaisiaan purjenumeroita, joiden osalta en ole oikein vielä keksinyt, miksi joka haluaa purjeeseensa numeron jolla ei ole käytännössä mitään virkaa.
Käsittääkseni rekisteröintiä hakee uusienkin veneiden osalta omistaja/ostaja eikä veistämö, mutta en ole tästä millään tapaa varma. Enkä varsinkaan siitä miten toimittiin 20 vuotta sitten.
Normaalisti SPL antaa numeroita ulos numerojärjestyksessä, joten kun veneitä valmistetaan suurina sarjoina kuten 80 luvulla, on ihan luontevaa että yleisimmille venetyypeille tulee peräkkäisiä numeroita. Purjenumero siis korreloi erittäin hyvin veneen rakennusvuoden kanssa, mutta ei ole mikään absoluuttinen totuus. Mikäänhän ei pakota rekisteröimään venettä, eli joku vene on saatettu viedä rekisteriin vasta vuosia valmistumisensa jälkeen. Tai sitten joku asioista tietämätön on ostanut käytetyn purjeveneen, ilmoittanut sen rekisteriin ja saanut SPL:ltä uuden purjenumeron. Kukaan ei kai tarkista, oliko sama vene rekisterissä jo aiemmin ja mistäs sen tarkistaa, jos rekisteriin ei tallenneta esim. runkonumeroa. Myöskään yksityyppiluokkien numeroista ei aina voi olla varma, esim. muutama Albin Express on omistajan toimesta / vahingossa ilmoitettu normaaliin rekisteriin eikä yksityyppiluokan veneeksi. Ja sitten vielä joku isorikas FE83 luksusjahdin omistaja on ostanut rahalla SPL:ltä itselleen mieleisensä purjetunnuksen, vaikkapa syntymäpäivänsä. Tällehän löytyy ihan listahinta jos moinen pikkusieluisuus kiinnostaa.
Ville
Kiitos täsmennyksestä, mä vaan muistelin jonkun Villen joskus sanoneen mulle:Anonymous wrote:Tämä on tavallaan totta, mutta antaa vähän vinoutuneen kuvan asiasta. SPL:n "tavallisten veneiden" venerekisterissä ei ole kahta venettä samalla numerolla eli nämä numerot ovat kyllä yksilöllisiä. Tavallisten veneiden lisäksi rekisteröitynä on kuitenkin useiden yksityyppiluokkien veneitä, joilla on sitten oma yksilöllinen numerointinsa, joka perustuu esim. runkonumeroon (esim. Albin Express, X-35) tai joidenkin kansainvälisten luokkien osalta kansainväliseen juoksevaan numerointiin (lähinnä jollia, esim. laser).Purjenumerot eivät kylläkään kai ole yksilöllisiä, vaan samalla purjenumerolla löytyy useita veneitä.
"Toisaalta purjetunnusta ei mielestäni edes pitäisi käyttää tietokannassa identifikaationa, koska kisoissa on olemassa (käytännössäkin) kaksi FIN644 venettä, h-vene ja express."
Ja siitä tein oletuksen, että purjenumerot eivät ole yksilöllisiä, enkä sen tarkemmin asiaa tunne.
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Kyllä Ville on (tässäkin) asiassa melkoisen oikeassa.Petri wrote:Kiitos täsmennyksestä, mä vaan muistelin jonkun Villen joskus sanoneen mulle:Anonymous wrote:Tämä on tavallaan totta, mutta antaa vähän vinoutuneen kuvan asiasta. SPL:n "tavallisten veneiden" venerekisterissä ei ole kahta venettä samalla numerolla eli nämä numerot ovat kyllä yksilöllisiä. Tavallisten veneiden lisäksi rekisteröitynä on kuitenkin useiden yksityyppiluokkien veneitä, joilla on sitten oma yksilöllinen numerointinsa, joka perustuu esim. runkonumeroon (esim. Albin Express, X-35) tai joidenkin kansainvälisten luokkien osalta kansainväliseen juoksevaan numerointiin (lähinnä jollia, esim. laser).Purjenumerot eivät kylläkään kai ole yksilöllisiä, vaan samalla purjenumerolla löytyy useita veneitä.
"Toisaalta purjetunnusta ei mielestäni edes pitäisi käyttää tietokannassa identifikaationa, koska kisoissa on olemassa (käytännössäkin) kaksi FIN644 venettä, h-vene ja express."
Ja siitä tein oletuksen, että purjenumerot eivät ole yksilöllisiä, enkä sen tarkemmin asiaa tunne.
Käytännössä tuo menee ymmärtääkseni niin, että viralliset SPL:n alaiset luokkaliitot saavat oman numeroavaruuden, jossa luokka saa itse päättää, millä perusteella numerot jaetaan:
runkonumero, esim Albin Express, H, Platut, Melges24, jne
Suomeen tuontijärjestys: E-scow
ja vielä sokerina pohjalla DN, jossa on henkilökohtainen purjenumero, kun osallistumislisenssikin on henkilökohtainen.
Nämä "kaiken kansan" purjenumerot on sitten joku avomeri-luokka tms, jossa ei ole kahta samaa numeroa yhtä aikaa liikkeellä. Kuitenkin jos radalla on yhtäaikaa eri yksityyppiluokkia, ei ole missään määrin mahdotonta, että sama purjenumero esiintyy eri luokissa, kuten Ville tuossa aiemmin kirjoittikin:
Kun FE kerran on oma luokkansa, näissäkin veneissä voisi olla juokseva numerointi. Toisaalta noiden numeroiden väsääminen on kiinnostavaa lähinnä siinä vaiheessa, kun ostetaan veneitä ja purjeita ulkomailta, ei tarvitse kuin maa-tunnus vaihtaa.Ville wrote:Purjehduksen kilpailusäännöissä purjetunnus muodostuu venetyypin tunnuksesta, kansallisuustunnuksesta ja numerosta. Nämä kolme yhdessä muodostavat täysin yksilöllisen numeroinnin.

Miten tuo sitten noin käytännössä menee ts. jos kai ilmeisesti tiistiksissäkin samalla tunnarilla purjehtii kaksi venettä, vaikka niillä sitten ilmeisesti on jossain rekisterissä erotuksena luokka-tagi?
Ts. tavallinen purjehtija ei tuota eroa näe mistään, vai näkeekö? Juorukirjasta?
Mutta jos kyse ei ole mistään SPL:n luokasta, ei kukaan voi tuosta vain ottaa purjenumerokseen jotain mikä on jo käytössä?
Ts. tavallinen purjehtija ei tuota eroa näe mistään, vai näkeekö? Juorukirjasta?
Mutta jos kyse ei ole mistään SPL:n luokasta, ei kukaan voi tuosta vain ottaa purjenumerokseen jotain mikä on jo käytössä?
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Katsomalla n 6m alemmas, minkälainen veneen runko on. Se on lautakunnan tehtävä erottaa veneet, jos on kaksi samaa numeroa, silloin pitää erottaa kumpi on kumpi.Petri wrote:Miten tuo sitten noin käytännössä menee ts. jos kai ilmeisesti tiistiksissäkin samalla tunnarilla purjehtii kaksi venettä, vaikka niillä sitten ilmeisesti on jossain rekisterissä erotuksena luokka-tagi?
Ts. tavallinen purjehtija ei tuota eroa näe mistään, vai näkeekö? Juorukirjasta?
Kaikki viralliset purjenumerot on SPL:n antamia. Ne, mitkä ei kuulu mihinkään erilliseen luokkaliittoon / luokkaliitto ei ole ottanut omaa numerointiaan käyttöön, kyseessä on juokseva numerointi. Tähän numerointiin saa ostettua vapaita numeroita rahalla, äkkiseltään tulee mieleen esim FG43:set Fin-43000 ja Fin-43001.Petri wrote: Mutta jos kyse ei ole mistään SPL:n luokasta, ei kukaan voi tuosta vain ottaa purjenumerokseen jotain mikä on jo käytössä?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Norjalaisten ja suomalaisten LYS-kokouksesta kuultua niin norjassa sikäläinen liitto luovutti purjenumeroitten hallinnan luokkaliitolle. Ihan järkevää, kun kerran miettii mihin niitä purjenumeroita oikeasti käytetään. Ja kun liitto on nykypäivänä käytännön hallinnasta ulkona, niin mikäs sen parempaa.
Norjassa kaikki veneet siis samassa tietokannassa, mittoineen, riippumatta siitä onko se ORC, IRC vaiko LYS-vene.
Toivottavasti voitaisiin suomessakin mennä samaan malliin.
Norjassa kaikki veneet siis samassa tietokannassa, mittoineen, riippumatta siitä onko se ORC, IRC vaiko LYS-vene.
Toivottavasti voitaisiin suomessakin mennä samaan malliin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joo siis tottakai mä tunnistan hopotin tai Albinin, mutta siis silti jos mä nyt sanon että vene FIN-99999 teki sitä sun tätä, niin näkyykö Juorukirjassa tai jossain kaikki ko. purjenumeron omaavat veneet?
Tai toisaalta, jos toinen purjehtija ei tunnista Albinia tai H-venettä toisistaan, tunnen kyllä paljon sellaisia purjehtijoita joille nuo eivät välttämättä sano mitään.
Tietääkö kukaan noista luokkaliittojen numeroavaruuksista, että ovatko ne sitten tiukasti säädettyjä esim. juuri runkonumeron suhteen vaiko luokkaliiton oma ongelma määritellä kuka ottaa minkin numeron?
Tai toisaalta, jos toinen purjehtija ei tunnista Albinia tai H-venettä toisistaan, tunnen kyllä paljon sellaisia purjehtijoita joille nuo eivät välttämättä sano mitään.
Tietääkö kukaan noista luokkaliittojen numeroavaruuksista, että ovatko ne sitten tiukasti säädettyjä esim. juuri runkonumeron suhteen vaiko luokkaliiton oma ongelma määritellä kuka ottaa minkin numeron?
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Yllä on jo tästä. Ainakin kun pari vuotta sitten Platuja ja Eskoja tuotiin maahan ja perustettiin liittoja, käytiin keskusteluja, miten numerot jaetaan. Platut päätyi runkonumeroon, Eskot otti maahantuontijärjestyksen ja ilmeisesti myös täysin vapaa järjestelmä olisi ollut myös vaihtoehto. Jos vaikka saisi sopivan sponssin, purjenumero 02020 voisi olla houkutteleva.Petri wrote:Joo siis tottakai mä tunnistan hopotin tai Albinin, mutta siis silti jos mä nyt sanon että vene FIN-99999 teki sitä sun tätä, niin näkyykö Juorukirjassa tai jossain kaikki ko. purjenumeron omaavat veneet?
Tai toisaalta, jos toinen purjehtija ei tunnista Albinia tai H-venettä toisistaan, tunnen kyllä paljon sellaisia purjehtijoita joille nuo eivät välttämättä sano mitään.
Tietääkö kukaan noista luokkaliittojen numeroavaruuksista, että ovatko ne sitten tiukasti säädettyjä esim. juuri runkonumeron suhteen vaiko luokkaliiton oma ongelma määritellä kuka ottaa minkin numeron?
Kyllä juorukirjassa on kaikki numerot. Ensin siellä on X sivua näitä yleisnumeroita ja sitten sen jälkeen yksityyppiluokat luokittain.
Muttasiistuota, so what? Mikä Petri on sun pointti? En ymmärrä.
Purjenumerosysteemi on kilpailujuttu. Kilpailujen ulkopuolella sillä ei ole mitään virallista asemaa eikä merkitystä, enkä ymmärrä miksi pitäisi.
Nythän meillä tietysti on sitten iki-ihana yksilöllinen numerointi ala maistraatti. (Numeroinnista muuten ON ollut hyötyä. Meidän seuran satamassa törmäili yksi känniääliö moottoriveneellä ja kiitos rekisterinumeron, kaveri joutunee vielä selittelemään tekosiaan jos poliisi/merivartiosto viitsii asian hoitaa loppuun asti.)
Ville
Muttasiistuota, so what? Mikä Petri on sun pointti? En ymmärrä.
Purjenumerosysteemi on kilpailujuttu. Kilpailujen ulkopuolella sillä ei ole mitään virallista asemaa eikä merkitystä, enkä ymmärrä miksi pitäisi.
Nythän meillä tietysti on sitten iki-ihana yksilöllinen numerointi ala maistraatti. (Numeroinnista muuten ON ollut hyötyä. Meidän seuran satamassa törmäili yksi känniääliö moottoriveneellä ja kiitos rekisterinumeron, kaveri joutunee vielä selittelemään tekosiaan jos poliisi/merivartiosto viitsii asian hoitaa loppuun asti.)
Ville
No tuo lähinnä oli kiintoisaa tietää, Juorukirja jää aina veneelle katsastuksen yhteydessä eikä sitä tule selattua juuri ollenkaan, joten tuo luokittelu ei ollut tiedossani.Anonymous wrote:Kyllä juorukirjassa on kaikki numerot. Ensin siellä on X sivua näitä yleisnumeroita ja sitten sen jälkeen yksityyppiluokat luokittain.
Muttasiistuota, so what? Mikä Petri on sun pointti? En ymmärrä.
Ja ei pidä aliarvioida purjenumeroitten merkitystä lomapurjehduksella, sitä vartenhan jourukirjakin on että voi purjenumeroitten pohjalta bongailla/selvittää venetyyppejä.
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Näinhän se on, pitää mielenkiintoa yllä.Petri wrote: Ja ei pidä aliarvioida purjenumeroitten merkitystä lomapurjehduksella, sitä vartenhan jourukirjakin on että voi purjenumeroitten pohjalta bongailla/selvittää venetyyppejä.
Ei se juorukirja kuitenkaan ihan raamattu ole. Esim käytettynä ostettu vene, jota ei rekisteröidä mihinkään seuraan, ei löydy juorukirjasta vaikka vanha purjenumero onkin purjeissa.
Enpä ole nähnyt vielä tämän vuoden juorukirjaa. Onko siihen tullut myös veneiden rekisterinumerot vai viekö tämän muutoksen tekeminen liitolta montakin vuotta?