itseskuuttaavan jalustaminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

itseskuuttaavan jalustaminen

Post by topi »

ongelmamani on itseskuuttaavan fokan laitto. En tiedä onko tätä muinoin kysytty aiemminkin, mutta millaisella virityksellä olis toi itseskuuttaava tarkoitus jalustaa? Mulla on siinä purjeen jalassa semmonen latta, jossa on reikiä eri etäisyyksillä skuuttikiskosta. Miten skuuttiköyden voisi ylipäätään vetää sen liikkuvan skuuttiplokin kautta niin ettei skuuttiköyteen tarttis koskea vendaa tehdessä?
s/y Lorelei, FIN-2740
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Yksi ploki levankivaunuun, toinen ihan eteen keulaan, kolmas varvaslistaan vanttien kohdalle suurin piirtein. Skuutti purjeelta levangin, keulan ja varvaslistan kautta vinssille.
Guest

Post by Guest »

Purjeessa olevat yleensä kolme reikää vastaavat skuuttipisteen siirtoa normaalilla kiskolla. Elikkä niistä kolmesta käytetään yhtä pistettä sen mukaan miten purje istuu parhaiten. Periaatteessa pitäisi olla niin, että kovalla kelillä siihen alimpaan, keskikelissä keskimmäiseen ja kevyessä ylimpään, mutta riippuu paljon leikkauksesta yms. Voi olla että menee parhaiten samassa reiässä kaikki kelit.

Skuutti tulee purjeen kulmasta kiskolla liikkuvaan plokiin, siitä yleensä keulaan (joskus myös ylös mastoon) ja keulassa olevan plokin kautta sitlooraan jollekin vinssille.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Tässä vielä kuva josta näkyy skuutin kulku niissä etummaisissa plokeissa, varmaan jossain gallerian syövereissä parempiakin kuvia on:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... iistis_005
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

voit korvata vanttien kohdalla olevan plokin, genuan jaluskiskolla jo olevalla plokilla, kunhan on oikeassa kohdassa. Voi olla että Kalevi tätä juuri tarkoitit?
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

hieman erilainen ruffi

Post by FE-Sillanpää »

Kun keulakansi ja salongin katto ovat ikäänkuin samalla viivalla (tapaus FE741), saa keulaplokilta skuutin pitkin kantta siististi katolle vinssattavaksi ,jos sinne on tullut vinssit viritettyä. Kuvassa siis mustapilkkuinen köysi joka jatkaa kannen plokikiskolta eteenpäin. (Se näyttää kuvassa hankaavan kahteen muuhun köyteen, mutta todellisuudessa ei vaan kulkee siististi niiden alapuolella.) Tämä ratkaisu ei taida olla FE83:ssa käyttökelpoinen?
Image
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Mielestäni FE83:n funktionaalinen ruffikattomuotoilu estää skuutin viemisen muuten kuin sivukannen kautta. Se ploki varvaslistassa on siitä hyvä, että skuuttia ei tarvitse irroittaa kun purjehtii genoalla. Skuutin vieminen jaluskiskon plokin kautta ei ole kieltämättä käynyt mielessäkään. Väittäisin että ruffi tulee siinäkin eteen, mutta veneellähän tuon näkee.

Tuo ST-fokka on täällä muutenkin turhan niukasti dokumentoitu purje, pitänee kerätä tiedonmuruset wikiin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

Olen aina luullut että nimi tulee sanoista Self Tacking :shock:
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

wiljo wrote:Olen aina luullut että nimi tulee sanoista Self Tacking :shock:
Joo, fokassa self tacking, vinssissä self tailing...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niinpäs taisi ollakkin.

Löysinpä kuitenkin Self Tending termin myös..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply