Hei,
kohtasimme täällä Ruotsissa Charalla matkalla ollessamme yllättävän ongelman. Eli, ruotsalaisen dieselin laatu on vaihdettu muutama vuosi sitten sellaiseksi, että sen voiteluominaisuudet eivät ole riittäviä vaan aiheuttavat ikäviä ongelmia.
Kesken Göta -kanavan matkan moottoristamme hävisi teho tyystin ja pakokaasun seassa lensi mustaa palamatonta polttoainetta.
Huoltomiehen tullessa selvittämään tilannetta ensimmäinen kysymys oli, että milloin ja missä olimme viimeksi tankanneet. Viaksi paljastui polttoaineen suihkutusjärjestelmän jumiutuminen ja syyksi hän kertoi juuri yllä mainitun.
Eli, jos matkailette Ruotsissa lisätkää 2-tahti ulkolaitamoottorien bensaan lisättävää öljyä, joka varmistaa riittävän voitelun. Lisäksi Suomeen tultuanne kannattaa varmistaa, että saatte tankin tyhjäksi länsinaapurin dieselistä pikimmiten ja korvatuksi Suomalaisella dieselillä.
t. Raimo
Dieselin laatu Ruotsissa
Dieselin laatu Ruotsissa
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
poistettu asiattomuuksia sisältävä lainaus /P
Eipä tätä foorumia tarvii lukea, jos ei karavaanaritouhut kiinnosta.
Ruotsin puolelta löytyy tarinaa tuosta dieselin laadusta enemmänkin, mm. tuossa erään foorumin hakutulokset sanalla 'dieselbränsle':
http://forum.hamnen.se/search.php?searchid=478949
Aika moni tuntuu läträävän 2-tahtiöljyä sekaan. Mikähän tossa oikeasti poikkeaa suomalaisesta? Rikitöntä tavara on täälläkin. lämmitysöljystä oli aikanaan meilläkin puhetta, ettei se voitele riittävästi, vaan pitää käyttää moottoripolttoöljyä, mutta sekin on jo historiaa. Ruotsissa saa blandata 5% biodieseliä joukkoon, mutta sen kai pitäisi vain parantaa voitelua?
Eipä tätä foorumia tarvii lukea, jos ei karavaanaritouhut kiinnosta.
Ruotsin puolelta löytyy tarinaa tuosta dieselin laadusta enemmänkin, mm. tuossa erään foorumin hakutulokset sanalla 'dieselbränsle':
http://forum.hamnen.se/search.php?searchid=478949
Aika moni tuntuu läträävän 2-tahtiöljyä sekaan. Mikähän tossa oikeasti poikkeaa suomalaisesta? Rikitöntä tavara on täälläkin. lämmitysöljystä oli aikanaan meilläkin puhetta, ettei se voitele riittävästi, vaan pitää käyttää moottoripolttoöljyä, mutta sekin on jo historiaa. Ruotsissa saa blandata 5% biodieseliä joukkoon, mutta sen kai pitäisi vain parantaa voitelua?
Olli Niemi
Hei,
ja kiitos asiallisista palautteista. Matkaa on vielä edessä Göteborgista Ruotsin eteläkärjen kautta takaisin Suomeen tultaessa sen verran, että täytyy tosiaan paneutua asiaan.
Tässä yksi linkin kautta silmiini osunut dokumentti, joka muuallakin kuin Suomessa purjehtivien kannattaa lukea: http://www.sxk.se/verksamhet/varningformotorstopp.pdf
Siinä on analysoitu polttoaineesta syntyvien ongelmien taustoja ja toimenpidesuosituksia.
t. Raimo
ja kiitos asiallisista palautteista. Matkaa on vielä edessä Göteborgista Ruotsin eteläkärjen kautta takaisin Suomeen tultaessa sen verran, että täytyy tosiaan paneutua asiaan.
Tässä yksi linkin kautta silmiini osunut dokumentti, joka muuallakin kuin Suomessa purjehtivien kannattaa lukea: http://www.sxk.se/verksamhet/varningformotorstopp.pdf
Siinä on analysoitu polttoaineesta syntyvien ongelmien taustoja ja toimenpidesuosituksia.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
No ei sitä viitsi jättää turhaan turhanpäiväisiä tekstejä esille, kun tekijä kyllä tietää mitä on tullut tehdyksiOlli wrote:Höh, luulin että saisin pelastettua kommentin jälkipolville ennen kuin se siivotaan, mutta poistit sen myös lainauksestaPetri wrote:Känniavautumisia poistettu kirjoittajan pyynnöstä, kölinaltavetämisvarusteet voi taas laittaa kaappiin seuraavaa tapausta odotellessa

Haraldillahan kyllä löytyy kaikki varmasti logeista.
Aika hyvä dokumentti, eli ongelma on siis biodieselin tarjoama parempi kasvualusta mikrobeille? Ei tämä nyt oikein selitä vielä Charan ongelmia, jos ruotsalaista löpöä ei ole vielä viime talvena ollut tankissa... Paitsi jos joku ruotsalainen jakeluasema on muhittanut kunnon pöpökasvuston talven aikana, ja Chara on saanut siitä tankatessa osansa, kun myyvät hyvin seisoneet vedensekaiset ylivuotiset löpönsä riistohintaan.rpuustin wrote:Tässä yksi linkin kautta silmiini osunut dokumentti, joka muuallakin kuin Suomessa purjehtivien kannattaa lukea: http://www.sxk.se/verksamhet/varningformotorstopp.pdf
2-tahtiöljyn ei luulisi auttavan tähän ongelmaan yhtään?
Mielenkiintoinen ja helposti toteutettava idea olisi tuo sulkuventtiili tankin huohotusletkuun, jonka saisi talveksi kiinni...
Suomessa ei taida vielä olla tota biolöpöä veneasemilla? Nesteen GreenDiesel voi sisältää sitä 10%, mutta ei ole osunut sellaista silmiin...
Olli Niemi
Hei,
Charan ongelma on varmaankin hieman mutkikkaampi. Osittain syynä on varmasti pari melkein kokonaan väliin jäänyttä kautta, jonka myötä tankissa on saattanut olla mitä tahansa.
Eli, todennäköisesti kyse on sekä omasta saamattomuudestani jättää tankki tyhjentämättä tänä keväänä että alkukauden ruotsalaisten epäkurantin dieselin käytöstä ja osittain kai tuosta dieselin nykyisestä laadusta.
Juttelin tänään paikallisen naapuriveneilijän kanssa ja hän totesi, että ongelma on yleinen ja laajalti tiedossa. Hän totesi, että veneilijät hyvin yleisesti lisäävät juuri tuote 2-tahtiöljyä tankkausten yhteydessä mutta painotti myös, että tankin tyhjentäminen on myös oleellinen asia.
Suomen tilanteesta en tiedä, mutta Ruotsin kuningaskunnassa tämä on arkea.
t. Raimo
Charan ongelma on varmaankin hieman mutkikkaampi. Osittain syynä on varmasti pari melkein kokonaan väliin jäänyttä kautta, jonka myötä tankissa on saattanut olla mitä tahansa.
Eli, todennäköisesti kyse on sekä omasta saamattomuudestani jättää tankki tyhjentämättä tänä keväänä että alkukauden ruotsalaisten epäkurantin dieselin käytöstä ja osittain kai tuosta dieselin nykyisestä laadusta.
Juttelin tänään paikallisen naapuriveneilijän kanssa ja hän totesi, että ongelma on yleinen ja laajalti tiedossa. Hän totesi, että veneilijät hyvin yleisesti lisäävät juuri tuote 2-tahtiöljyä tankkausten yhteydessä mutta painotti myös, että tankin tyhjentäminen on myös oleellinen asia.
Suomen tilanteesta en tiedä, mutta Ruotsin kuningaskunnassa tämä on arkea.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414