Volvo MD5 jäähdytys

Moderators: Petri, harald

Sunwind

Volvo MD5 jäähdytys

Post by Sunwind »

Terve!

Olen itse "väärän" venetyypin omistaja mutta FE.ssä esiintyy käsittääkseni samaa konetta kuin Sunwindissä.

Koneessa oli ongelmaa syöttöpumpun kanssa ja Volvon asentaja kävi moista katsomassa. Pumppu tuli kuntoon, mutta asentaja kehoitti vaihtamaan impellerin koska jäähdytysvettä tulee putkesta kuulemma varsin vähän. Tein työtä käskettyä ja vaihdoin siipipyörän vaikka vanhakin oli aivan uudenveroinen.

Veden määrä on edelleen mielestäni kovin vähäinen ja nyt kysymys kuuluukin, että miten paljon sitä pitäisi sieltä putkesta tulla tyhjäkäynnillä/Kierroksilla? Varmaan sanallisesti vähän hankala kuvailla mutta jos jotain arviota saisi...

Sen verran konetta tutkiskelin, että letkut/putket ja termarin kotelo ovat koneen käydessä "kylmiä" eli jotain jäähdytystä sentään tapahtuu.

Mistäköhän kannattaisi aloittaa vikaa hakemaan, kaikki vihjeet otetaan kiitollisuudella vastaan.

Henkka
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Volvo MD5 jäähdytys

Post by Panu »

Sunwind wrote: ...Mistäköhän kannattaisi aloittaa vikaa hakemaan, kaikki vihjeet otetaan kiitollisuudella vastaan.

Henkka
Tervehdys

Jos kerran pumppu on kunnossa, mutta silti ei letkun päästä lennä kunnon kaarta on vikä tietenkin eturauhasessa :roll:. Näin siis meillä miehillä on vanhentuessa tapana. Tavallaan samasta oireesta on kyse moottorisi kanssa. Jostain ahdistaa...

Raakavesijäähdytteiseen moottorin kuumille pinnoille saostuu vedestä Ca-ja Mg-suoloja, joka hiljalleen tukkii jäähdytysvesitilaa ja estää kunnon virtauksen syntymistä ja haittaa moottorin jäähdytystä. Kattilakiveä poistetaan tyypillisesti mekaanisesti taikka tarkoitukseen kehitetyillä kemikaaleilla, joita on sekä sitruuna- että suolahappo pohjaisia ryyditettynä sopivilla korroosioinhidiittoreilla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Saattaahan tuolla olla vesikanavissa vanhan siipipyörän jämiäkin. Ei ole kovin epätavallista mitä olen saanut kuulla.

Olethan koittanut etsiä vesipumpun tuottolukemia tuolta:

http://motoren.ath.cx/

Lukema, ämpäri ja sekuntikello ja veden ulostulo ämpäriin varmaan selventää onko pumpun tuoton vähyys asentajan mutua, vaiko todellista.

Jos kone ei ylikuumene, en pitäisi tätä ehkä vikana. Omituisuutena korkeintaan, joka tosin voi johtaa vikaan tulevaisuudessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply