Sääntö #17 keltanokille

Moderators: Petri, harald

Post Reply
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Sääntö #17 keltanokille

Post by KaleviHarkonen »

Sääntö 17 herätti keskustelua. Sehän menee näin:

"17 ON THE SAME TACK; PROPER COURSE
If a boat clear astern becomes overlapped within two of her hull
lengths to leeward of a boat on the same tack, she shall not sail above
her proper course while they remain on the same tack and overlapped
within that distance, unless in doing so she promptly sails
astern of the other boat. This rule does not apply if the overlap
begins while the windward boat is required by rule 13 to keep clear."

Eikös tämä tarkoita, että saavuttava vene ei saa nostattaa, ellei se ensin saa peittoa yli kahden venemitan päässä alapuolella?

Jos tämä tulkinta on oikein, niin sitten tuntuisi siltä, että tätä sääntöä rikotaan kovin usein.
Guest

Post by Guest »

Kyllä juuri niin. Jos tulee perän takaa ja ajaa siihen alapuolelle (alle 2 veneenmitan etäisyydelle), niin sen jälkeen ei saa nostaa oikean suuntansa yli. Ja jos on tosiaan ajanut takaa siihen alle, niin silloinhan käytännössä kaikki nostaminen on ajamista oikean suunnan yli.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei välttämättä. Normaalitapauksissa ajaminen leen puolelle ja nostaminen on kiellettyä, mutta huomatkaa tuo Proper Course.

Voi hyvin olla että kuutonen, joka kryssillä saavuttaa folkkarin, voi pakottaa folkkarin nostamaan sillä kuutosen proper course on huomattavan korkeampi kuin folkkari. Folkkarille voi tässä tapauksessa vain sanoa voi-voi.

Mutta näin pääsääntöisesti ei saa nostaa jos saavuttavana veneenä saa peiton leen puolelta. Protestin voi nostaa siinä vaiheessa kun nostaminen on ilmeistä, pienistä tuulennopeuden vaihtelun tai aallokosta johtuvia kurssimuutoksia ovat edelleen proper course määritelmän sisällä. Se, että toisen peitossa on pakko nostaa saadakseen painetta spinnuun ei mahdu määritelmän sisään, vaan proper course arvioidaan ilman sitä toista venettä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Jos rupeat Harald mun kanssa pilkkua viilaamaan, niin yritä nyt edes olla tarkkana. Missäs vaiheessa se sun kutonen _nostaa_? Jos se niin tekee, onko sillä siihen oikeus?

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Emmä tiedä nostaako vai ei.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

No ei tietenkään nosta. Se ajaa ihan suoraan oikeaa suuntaansa. Se oikea suunta nyt vaan sattuu olemaan ylemmäs kuin jollakin toisella. Tuulenpuolen vene väistää ja silleen...

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ehkä se sittenkin nosti vähäsen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply