FE-sprint #2 2009

Moderators: Petri, harald

Guest

Post by Guest »

harald wrote: Image

Huomatkaa pro-purjehtijan hengaustyyli :)

Aleksi antaa tuossa tyylinäytettä miten pitäisi hengata:
Image
Aleksi taitaa pikemminkin kuvassa tyhjentää omaa painolastitankkiansa edellisen illan nesteytyksen jäljiltä?

Hengaajan momenttiapprikointi meni sellaiselle tarkkuustasolle, että heitetäämpä bensaa nettipurjehdusspekulaation kuumina palaviin liekkeihin. Ylemmän kuvan löysästi hengaavan laitapaino kävi viime viikolla Kisakallion urheiluopistolla kehon koostumusanalyysissä. Tutkimuslaitteen tulostama lappu ilmoitti seuraavat rasvattoman massan painot eri ruumiinosille:

Oikea käsi 4,53kg
Vasen käsi 4,57kg
Keskivartalo 33,8kg
Oikea jalka 12,74kg
Vasen jalka 12,57kg

Noihin kun lisää tasajaolla koko kropan rasvamassan määrän 17,5kg sekä luumassan painon 4,69kg sekä loput 8,3kg vohvelia, niin arvon fyysikot saavat melko tarkasti laskettua yrityksen puutteesta johtuneen momentin menetyksen. :)
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Nopeasti laskettuna noin 35 kg siirtyy noin 70 cm ulospäin (piirustuksista silmämitalla) jos tuon kokoinen gasti siirtyy jalat sisäänpäin jalat ulkopuolelle.

Itse FEneen oikaiseva momentti 20° kallistuksella on 39,5 (jotain, Nm?).

Sanotaan näin: minä tunnen eron pinnassa...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Petri wrote: Ja Villelle kommenttina, että kyllä sitloodasta voi ajaa kisassa, pidetään vain peräsimestä kiinni jne.
On selvää, että ehkä sitä ei voi voittaa mestaruuksia siten, mutta näkisin että mestaruuden tiellä on ihan muitakin yksittäisiä askelia kuin pinnamiehen sijainti.
Tuskin Ville tarkoitti oikaisevaa momenttia, vaan sitä, että laidalta näkee paljon paremmin, tuntee veneen liikkeet paremmin ja tuntee myöskin tuulen. On paljon helpompi ohjata hyvin laidalta kuin sitloodasta. Hyvä ohjaaminen on paljon tärkeämpää kuin läski laidalla.

Kuitenkin tulee mieleen yksi menestyksekäs suomalainen avomerikippari, joka ohjasi kovallakin tuulella leessä.

Toinen mieleen tuleva on yksi venäläinen huipputason Soling-kippari, joka istui keskellä venettä, kun kilpailijat roikkuivat. Voitti mennen tullen 80-luvulla Hesan regatan...

Ehkä sitten jotkut ohjaavat paremmin muualta kuin ylälaidalta, mutta osta nyt kuitenkin se jatkopinna, jos haluat parantaa kryssivauhtia.

Joakim
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Anonymous wrote: Tuskin Ville tarkoitti oikaisevaa momenttia, vaan sitä, että laidalta näkee paljon paremmin, tuntee veneen liikkeet paremmin ja tuntee myöskin tuulen. On paljon helpompi ohjata hyvin laidalta kuin sitloodasta. Hyvä ohjaaminen on paljon tärkeämpää kuin läski laidalla.
No nuo nyt ovat sitten taas osaltaan ihan yksilökohtaisia asioita, tuskin Ville munkaan puolesta voi sanoa millainen Olgan pinnatuntuma on yhtään missään positiossa ja jos mun mielestä homma kulkee hyvin siitä mistä ajan ja toisaalta näen siitä ihan tarpeeksi niin sehän on tärkeintä, pinnatuntumaa kun ei opi vaan sillä että joku sanoo että pitäisi ajaa niin tai näin.
Se on totta että laidalta ei näe genuan etuliikkiä koko matkalta, mutta toisaalta mun mieltäni rauhoittaa taas se että sitloodasta taas näkee paremmin styyran puolelle.
Ehkä sitten jotkut ohjaavat paremmin muualta kuin ylälaidalta, mutta osta nyt kuitenkin se jatkopinna, jos haluat parantaa kryssivauhtia.

Joakim
Mulla on ollut se jatkopinna, muttei kryssivauhti siitä yhtään parantunut kun tuntuma oli huono, itseasiassa päinvastoin. Sen takia mä ajoinkin monet kryssit pinnasta, vaikka jatkopinna oli olemassa, koska mä en pitänyt siitä tuntumasta ja en oikein päässyt sinuiksi veneen kanssa jos en ole siinä lähellä keskilinjaa. Ehkä tässä on vain eroa siitä että mä en ole haikannut laidalla 5-vuotiaasta asti jatkopinnan päässä.
Guest

Post by Guest »

Petri wrote: Tuolleen 2 vuoden käyttöajaksi on vähän turhan hintava kapistus, joten en ole sitten uusinut kun katkeamisesta jäi jäljelle toki 50cm nysä jota voi tarpeen vaatiessa käyttää mutta ei kyllä kisaamiseen.

Mutta mä en kyllä koskaan tykännyt siitä silloinkaan, en keksinyt miten siitä jatkoliittimestä saisi tiukan niin ettei siinä olisi sellaista pientä klappia mikä häiritsi pinnatuntumaa.
Jos haluat halvalla, osta Vestekistä 7 eurolla kuminivel mallia "optari" (riittää hyvin) ja jostain muualta pätkä alumiiniputkea parilla eurolla. Nivel tulee kahdella ruuvilla kiinni pinnaan sekä sokalla kiinni alumiiniputkeen, jonka sisähalkaisija pitää olla oikea. Tarvittaessa tee päähän joku T-kappale tms. kädensijaksi. Kyllä tuolla tulee oikein hyvä tuntuma halvalla.

Varmaankin laidalta jatkopinnalla ohjaaminen tulee luonnostaan jollataustaisilta, mutta eikös Haraldiltakin puuttunut tuo jollatausta, kuten monelta muultakin jatkopinnalla hyvin ohjaavalta.

Joakim
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Anonymous wrote: Jos haluat halvalla, osta Vestekistä 7 eurolla kuminivel mallia "optari" (riittää hyvin) ja jostain muualta pätkä alumiiniputkea parilla eurolla. Nivel tulee kahdella ruuvilla kiinni pinnaan sekä sokalla kiinni alumiiniputkeen, jonka sisähalkaisija pitää olla oikea. Tarvittaessa tee päähän joku T-kappale tms. kädensijaksi. Kyllä tuolla tulee oikein hyvä tuntuma halvalla.
Joo siis jonkinlainen ratkaisu tohon on askarreltava enivei, lomapurjehduksessa ärsyttää kunnon jatkopinnan puute (niin, mä ajan kyllä huvipurjehduksella jatkopinnalla). Tollainen kuminivel pitää varmaan hommata koska tossa tikapuu-jatkopinnassa tullut liitin-osa ei tule kunnolla kireäksi ja se liitos on millin väljä ja pinnatuntuma sen takia myös väljä.
Varmaankin laidalta jatkopinnalla ohjaaminen tulee luonnostaan jollataustaisilta, mutta eikös Haraldiltakin puuttunut tuo jollatausta, kuten monelta muultakin jatkopinnalla hyvin ohjaavalta.

Joakim
Harald onkin tainnut purjehtia vähän mua enemmän :)
Mä luulen että voin syyttää asiasta isääni, koska mun mielestä meidän veneessä ei ollut jatkopinnaa ja FE on niin lähellä Maxia että sen ohjaaminen suoraan pinnasta tuntuu luontevalta. JS9000:n ajaminen taas jatkopinnalla on ihan ongelmaton ja olenkin ajanut parit kisat siten ilman merkittävää tuntumanpuutetta.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Anonymous wrote: Noihin kun lisää tasajaolla koko kropan rasvamassan määrän 17,5kg sekä luumassan painon 4,69kg sekä loput 8,3kg vohvelia, niin arvon fyysikot saavat melko tarkasti laskettua yrityksen puutteesta johtuneen momentin menetyksen. :)
Vesako se yrittää ovelasti anonyyminä selitellä :)

Pitäisikö tuosta sun datastasi päätellä vielä se että sä vielä tietoisesti laitoit juuri vasemman kätesi tonne taakse, sen sijaan että olisit ottanut tukea kevyemmällä kädelläsi ja laittanut sen painavamman sinne laidalle...törkeää toisten suorituksen sabotointia :twisted:
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Voitelut on voideltu. Mankku voitelematta, ja äksistä ei ole vielä saapunut mitään voiteluainetta. Kaikkien FEneitten voiteet olivat purkissa.

Toivotan Erkalle, Merjalle ja Rasmukselle todella kivaa juhannusta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply