Kansiluukusta ja vinsseistä
Kansiluukusta ja vinsseistä
Uutta kansiluukkua olen harkinnut hankittavaksi. Vanhan houdinin voisi vaihtaa uuteen houdiniin, mutta saavuttaako muun merkkisellä/toisenlaisella luukulla jotain etua? Charlottan luukusta löytyikin juttua,mutta mitä muita luukkuja olette asentaneet?
Uudet isommat vinssit ovat harkinnassa myös, jotta muutkin,kuin ne, jotka ovat pienenä pudonneet pataan, saisivat kepeästi vinssattua genuan sisään.
Mikä olisi sopiva koko? Charlottassa Harken32 ?. Mitä muita vinssejä teillä on feneissänne?
Uudet isommat vinssit ovat harkinnassa myös, jotta muutkin,kuin ne, jotka ovat pienenä pudonneet pataan, saisivat kepeästi vinssattua genuan sisään.
Mikä olisi sopiva koko? Charlottassa Harken32 ?. Mitä muita vinssejä teillä on feneissänne?
antti
s/y Alma,FIN-2754
s/y Alma,FIN-2754
- harald
- Hallitus
- Posts: 11316
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jossain Sailing Today lehden mainoksessa mainostetaan tuota
Gebo Flushline luukkua nimenomaan suunniteltu korvaamaan houdinia.
Itse en laittaisi houdinia enää, vaan nimenomaan tuota Geboa.
Gebossa on valoaukko ja samalla myös kulkuaukko merkittävästi
suurempi. Ja sitten se on tiiviimpi ja sen saa auki ja kiinni ulkoa.
Luukku istuu kyllä koloonsa niin hyvin että luulisi että vene on
rakennettu luukun ympärille, eikä päinvastoin. Suosittelen siis geboa.
Helsingholmissa bongattu FEne oli varustettu tuolla, ehkä tämän
forumin lurkkeri, en tiedä. N. 300¤ näyttää olevan tällä hetkellä
tuo 560x560 luukku.
Vinsseistä sanoisin että Andersen tai Lewmar 16 two speedit olisivat
sopivat. Nuo 32'et Harkenit mitä meillä (ja paksussa myyssä) on ovat
herkkiä kulumaan liukkaiksi, ja omasta mielestäni ottaisin ennemmin
pienemmän rummun voiman kuin suuremman nopeuden. Noilla
32'illa riittää kyllä nopeus vallan mainiosti mutta hienosäätöä varten
saisi olla kokoa pienemmätkin. Me löysimme nuo 32'et rompe-
torilta, ehkä jostain löytäisi käytettyjä two-speed 32'ia?
Andersen 16 2-speed 359¤/jkpl (svb.de). Elämä on. Ehkä
jenkeistä kannattaisi tilata päivän dollarikurssilla? Tai onnella
ebay'stä?
edit: Ja lisbethissä on gebo-luukku:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P3010590
Gebo Flushline luukkua nimenomaan suunniteltu korvaamaan houdinia.
Itse en laittaisi houdinia enää, vaan nimenomaan tuota Geboa.
Gebossa on valoaukko ja samalla myös kulkuaukko merkittävästi
suurempi. Ja sitten se on tiiviimpi ja sen saa auki ja kiinni ulkoa.
Luukku istuu kyllä koloonsa niin hyvin että luulisi että vene on
rakennettu luukun ympärille, eikä päinvastoin. Suosittelen siis geboa.
Helsingholmissa bongattu FEne oli varustettu tuolla, ehkä tämän
forumin lurkkeri, en tiedä. N. 300¤ näyttää olevan tällä hetkellä
tuo 560x560 luukku.
Vinsseistä sanoisin että Andersen tai Lewmar 16 two speedit olisivat
sopivat. Nuo 32'et Harkenit mitä meillä (ja paksussa myyssä) on ovat
herkkiä kulumaan liukkaiksi, ja omasta mielestäni ottaisin ennemmin
pienemmän rummun voiman kuin suuremman nopeuden. Noilla
32'illa riittää kyllä nopeus vallan mainiosti mutta hienosäätöä varten
saisi olla kokoa pienemmätkin. Me löysimme nuo 32'et rompe-
torilta, ehkä jostain löytäisi käytettyjä two-speed 32'ia?
Andersen 16 2-speed 359¤/jkpl (svb.de). Elämä on. Ehkä
jenkeistä kannattaisi tilata päivän dollarikurssilla? Tai onnella
ebay'stä?
edit: Ja lisbethissä on gebo-luukku:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P3010590
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Katariinaan asennettiin myös tuollainen Gebon flushline luukku.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=HPIM0805
Gebo taitaa olla edullisimpia vaihtoehtoja korvata tuo vanha Houdini, eikä
asennus ollut kovin hankalaa. Tilasin omani svb:ltä
Tiivistykseen käytin Sikan lasitussilikonia.
Hyvin mielestäni istuu ja pelittää
t. Jari
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=HPIM0805
Gebo taitaa olla edullisimpia vaihtoehtoja korvata tuo vanha Houdini, eikä
asennus ollut kovin hankalaa. Tilasin omani svb:ltä
Tiivistykseen käytin Sikan lasitussilikonia.
Hyvin mielestäni istuu ja pelittää
t. Jari
Terve vaan Antti. Meillä PIKKU MYYSSÄ on siis nuo Hassen mainitsemat Harkenin 32:t, Pasi oli ajattanut niihin uudet karhennukset. Minä taidan olla käyttänyt niitä veneessä enemmän kuin Pasi, ja olen todella pitänyt niistä.
T: Hangon myrkystä rikkinäisellä tuulimittarin anturilla selvinnyt, oli 32m/s raukalle liikaa.
T: Hangon myrkystä rikkinäisellä tuulimittarin anturilla selvinnyt, oli 32m/s raukalle liikaa.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Keulaluukuista vielä - Houdini lähtenee muille maille Arkistakin viime sunnuntain pitkän kryssin ja purjeiden sekä tyynyjen kuivattelun innoittamana.
Gebo flusline ilmeisesti suosituin vaihdettu ( hinta svb.de n.300¤ + sisäkehys + postikulut)
Moonligh lowline houdinin korvaaja 98 luukku noin 520¤ sisäkehyksineen.
Vetus luukku X ¤.
Gebo lienee hinta-laatusuhteeltaan hyvä? Asennus helppo? Muuta huomioitavaa?
Gebo flusline ilmeisesti suosituin vaihdettu ( hinta svb.de n.300¤ + sisäkehys + postikulut)
Moonligh lowline houdinin korvaaja 98 luukku noin 520¤ sisäkehyksineen.
Vetus luukku X ¤.
Gebo lienee hinta-laatusuhteeltaan hyvä? Asennus helppo? Muuta huomioitavaa?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
- harald
- Hallitus
- Posts: 11316
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Minä olen ollut tyytyväinen laatuun. Asennus vaatii hiukan pistosahaa, sillä aukko
on muutaman millin isompi, mutta tämä ei maailmaa kaada. Osta paljon M4(?)
happosia pultteja, isoja happosia prikkoja, sekä Nylok happosia muttereita.
on muutaman millin isompi, mutta tämä ei maailmaa kaada. Osta paljon M4(?)
happosia pultteja, isoja happosia prikkoja, sekä Nylok happosia muttereita.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kyllä tuo on hyvä luukku. Valoaukko on suunnilleen saman kokoinen kuin koko Houdini paksuine pokineen.harald wrote:Minä olen ollut tyytyväinen laatuun. Asennus vaatii hiukan pistosahaa, sillä aukko
on muutaman millin isompi, mutta tämä ei maailmaa kaada. Osta paljon M4(?)
happosia pultteja, isoja happosia prikkoja, sekä Nylok happosia muttereita.
Mulla on hämärä muistikuva, että nuo ruuvit olivat peräti M5 uppokannalla, ja melko lyhyitä. Voin kyllä muistaa väärinkin.
Gebon kallis muovinen asennuskehys on kyllä todella surkea. Siinä ei tule ulkokehälle mitään laippaa, joka peittäisi nätisti mutterit. Sisäkehälle tulee kyllä laippa, joka riittäisi vaikka 10 cm paksuiseen kanteen, mutta FE:ssä sen voi leikata turhana kokonaan pois. Mulla on luukun ympärillä katossa sisäverhoilun alla 6 mm solumuovia, jolla mutterit saa osittain jemmaan. Kehys on sitten vedetty sikaflexillä sisäverhoilun päälle. Harkitsin kyllä oman teak-kehyksen tekoa, mutta talvi loppui kesken...
Luukku kyllä pysyisi paikallaan, vaikka sen asentaisi samalla tavalla kuin alkuperäisen houdinin, pelkillä ruuveilla umpilaminaattiin, ja sitten katkaisee sisältä tyngät pois. Sikaflex pitää sen kuitenkin kiinni.
Olli Niemi
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Vuotaako se luukku? Entä jos ei vuoda?
Hei vaan. Mikä niissä aiheuttaa vuotoa? Meillä on alkuperäinen vm -84 oleva luukku eikä sieltä pääse mitään vuotoa jos luukku on oikein suljettu (lue: ei fokan skuuttia välissäNahema wrote:...
Anyway vaihto uudentyyppiseen luukkuun on yksi kannattavimmista investoinneista. T:Esa

Sitten vielä yksi löydös:
Huomasin, että saman veneveistämön pari vuotta vanhemmassa SW26:ssa saman valmistajan luukku aukeaa eri päin. Tuli siitä mieleen, että onko saranoiden siirto taakse ollut oikeaa kehitystä? Itse tulin tulokseen että on. Läpiveto on helposti saavutettavissa kun luukku aukeaa edestä, siis jo sillä n. 10 cm avoimella asennolla koska keula on yleensä rantautuessa tuulta kohti. Ei luukkua myöskään availla silloin, kun meri lyö roiskeitansa yli keulan ja jos avataan, niin se on sitten sen hetken kokonaan auki esim. purjeita siirrellessä kajuutan puolelle.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11316
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Keulagasti (kisoissa) kun kävelee luukun päällä löystyy lasin ympärillä
oleva Al-profiili. Se, ja sitten ikä ja kuivuvat tiivisteet.
Saahan tuohon Houdiniin varaosia vaikka mitä, mutta mielestäni
Gebon muut ominaisuudet (isompi reikä, valoisampi keula,
modernimman näköinen, ulkoa avattava, jne) tyrmäävät remontti-
ajatukset.
oleva Al-profiili. Se, ja sitten ikä ja kuivuvat tiivisteet.
Saahan tuohon Houdiniin varaosia vaikka mitä, mutta mielestäni
Gebon muut ominaisuudet (isompi reikä, valoisampi keula,
modernimman näköinen, ulkoa avattava, jne) tyrmäävät remontti-
ajatukset.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tarkkaa analyysiä ei tullut meillä tehtyä mistä vesi tulee. Mulle riitti, että kaatosateella pari tippaa tulee, eikä kaikki ole kondenssia.
Joku edellinen omistaja oli sutinut läpinäkyvää silikonia alumiinipokan ja lasin väliin, en tiedä onko siitä vuotanut. Meillä toinen lukoista oli kulahtanut myös niin, ettei tiiviste enää puristunut kunnolla. Tiiviste alkoi myös olla korppu, siihen olisi ehkä löytynyt Etolasta korvike. Hiukan kuitenkin epäilytti pokan ja kannen välinen silikonisauma, ja irrottaessa paljastui, että sieltäkin oli jotain valunut. Tähän pätee sama kuin muihinkin ikkunoihin; irrotus ja uudelleen tiivistys on niin iso duuni, että vanhaa ei kannata enää laittaa kiinni.
On muuten sen verran isompi tuo Gebo, että sitä pystyy käyttämään paremmin myös kulkureittinä.
Joku edellinen omistaja oli sutinut läpinäkyvää silikonia alumiinipokan ja lasin väliin, en tiedä onko siitä vuotanut. Meillä toinen lukoista oli kulahtanut myös niin, ettei tiiviste enää puristunut kunnolla. Tiiviste alkoi myös olla korppu, siihen olisi ehkä löytynyt Etolasta korvike. Hiukan kuitenkin epäilytti pokan ja kannen välinen silikonisauma, ja irrottaessa paljastui, että sieltäkin oli jotain valunut. Tähän pätee sama kuin muihinkin ikkunoihin; irrotus ja uudelleen tiivistys on niin iso duuni, että vanhaa ei kannata enää laittaa kiinni.
On muuten sen verran isompi tuo Gebo, että sitä pystyy käyttämään paremmin myös kulkureittinä.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11316
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
svb.de:llä on ulosmyynnissä Gebon GEBO Flushhatch 275 x 275mm hintaan 89¤ (norm 199¤) Tämä on pienoismalli tästä keulaluukusta. Tilasin moisen ja ajattelin laittaa ruffikattoon tuuletus- ja valoventtiiliksi.
Toimiikohan moinen linkki:
http://www.svb.de/index.php?sid=f1d9326 ... nid=117542
Toimiikohan moinen linkki:
http://www.svb.de/index.php?sid=f1d9326 ... nid=117542
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11316
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja onhan siellä pistopunkka-ikkunaakin 74,90¤ ulosheittona:
http://www.svb.de/index.php?sid=f1d9326 ... nid=117546
http://www.svb.de/index.php?sid=f1d9326 ... nid=117546
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020