veneen vesillelasku on jo viivästynyt huolestuttavasti. Kesä on kohta ohi, kun juhannuskin on jo ovella.

Reippaasti vain hommiin, niin anturi vaihtuu muutamassa tunnissa.
- Jussi
Ok, tässä kuva tuosta maagisesta VDO:n läpiviennistä. Kuvan fokus on kehno, tilaa tuossa vessan/vaatenarikan kohdilla on älyttömän vähän, mutta on siinä muovituubissa oikeasti jenkat vaikkei siltä näytä...harald wrote:Kuva kertoisi kyllä nyt enemmän kuin tuhat sanaa :)
Jos tuo kerran vaihtoon menee, niin voihan tohon siipimutterin laippaan naputella vasaralla ensin varovasti, ja jos sika ei nöyrry, niin sitten väkivaltaisesti. Hieman hellävaraisempi menetelmä olisi rakentaa joku jatkovarsi, joka istuu tuohon siipimutteriin niin että saat momenttia. Siihen kuitenkin palaa aikaa, joten itse suosisin väkivaltaa. Laminaatti on tossa kölin edessä todella paksua, eli ihan keskiraskaalla lekalla ei pitäisi saada veneeseen vaurioita. Sitten jos se koko holkki lähtee pyörimään, niin tuo ehdotettu saha ja meisseli-ratkaisu kuulostaa toimivalta. Tosin siinä vaiheessa riittää, kun saat mutterin halki.topi wrote:Ok, tässä kuva tuosta maagisesta VDO:n läpiviennistä. Kuvan fokus on kehno, tilaa tuossa vessan/vaatenarikan kohdilla on älyttömän vähän, mutta on siinä muovituubissa oikeasti jenkat vaikkei siltä näytä...
Yritin vääntää käsin, mutteipä se mihinkään liikahtanut. Taitaa olla sikafleksiä tungettu johonkin sopivaan väliin.
...Jos vieroksut väkivaltaa, niin työkaluksi kelpaisi laudanpätkä tms, johon poraat vähän tota holkkia isomman rei'än, ja ruuvaat rei'än eri puolille sopivalle etäisyydelle tukevat ruuvit kynsiksi, jotka kääntävät tota siipimutteria. Mutta kuten sanottu, siihen menee 5 minuuttia aikaa, joka on säästettävissä, kun käyttää väkivaltaaOlli wrote:Hieman hellävaraisempi menetelmä olisi rakentaa joku jatkovarsi, joka istuu tuohon siipimutteriin niin että saat momenttia. Siihen kuitenkin palaa aikaa, joten itse suosisin väkivaltaa.
Toi on tosiaan vähän väärä paikka köliveneen lokille toi kylki. Keskilinjassa sen pitäisi sijaita, ja vähän kölin etupuolella, sanoo ton VDO:n manuaali. Uuden reiän tekemistä olen itsekin vähän miettinyt. Ei vaan ole hirveästi kokemusta mistään lasikuituun liittyvästä, viimeksi vissiin porannut yläasteen puutyötunneilla... Mutta jos se lasikuitu kestää amatöörin käsittelyn, niin kai se on ok. Minkälevyiseksi se reikä kannattaa tehdä, jos tietää, että sen tulevan anturin asennusputken halkaisija on 43 mm?harald wrote:Tuo kuppisahan käyttäminen sekä irroitukseen että uuden reiän tekoon yhdellä sahauksella oli hyvä vinkki! <tsup, korvan taakse muistiin> Kiitos!
Tämä on ehkä selviö, mutta kuppisahalla kannattaa sahata ensin ulkopuolelta noin puoleenväliin asti, ja sitten loput sisältäpäin samaan ohjausreikään (tai päinvastoin) niin reiän reunoista tulee paremmat.
Tuo paikka lokille on vaan erittäin huono. Jos se on yhtään kölin etureunan takana näyttää se jopa 0,5 eri vauhteja eri halsseilla. Charlotttassa vanha reikä laminoitiin umpeen ja uusi reikä sahattiin aivan keskellä siihen keulimmaisen klmiomaisen turkkilevyn alle. Näin saatiin lokianturi vapaaseen virtaukseen, ja se näyttää nyt oikein molemmilla halsseilla.
Jos on kiire, vetäisin uuden reiän siihen oikeaan paikkaan nyt. Jättäisin sen vanhan anturin silleen tälle kaudelle. Uuden läpiviennin vetäminen neitseelliseen pohjaan on paljon nopeampi tapa kuin vanhan kanssa tappeleminen.
Tuossa vielä kuvia meidän nykyisestä reiästä ja sen paikasta.
Olli wrote:Uutta anturia asentaessasi kannattaa sitten hioa/raapia myrkkymaali pois anturin laipan ympäriltä, jotta sika tarttuu. Sitten anturi paikalleen sikaflexin kanssa hyvin kevyesti kiristettynä, ja vasta kovettumisen jälkeen varovainen lisäkiristys. Läpivientirei'än pitäisi olla sen verran väljä, että anturin ympärille mahtuu pieni kerros sikaa.
Tavoite olisi saada siihen laipan alle elastinen kerros. Eli jos sen kiristää kerralla tiukaksi, niin sika tursuu välistä pois, ja siinä on kova kovaa vasten. Jos holkin painaa varovasti paikalleen niin, että siihen jää joku milli sikaa alle, ja sitten kiristää kun sika on kuiva, se sika toimii vähän niinkuin kumitiivisteenä välissä. Hyvissä läpivientiholkeissa on kyllä laipassa sellainen ura, johon sikaa jää vaikka sen kiristäisi pohjaan asti.topi wrote:Asensin just uuden läpiviennin, mutta väänsin sen kyllä käsin niin tiukille ku sormet anto periksi kun sika oli vielä ihan tuoretta. Laitoin kyllä sikaa ohjeen mukaan runsaakon kerroksen sekä läpiviennin "jalkaan" että kierteisiin. Mihin perustuu toi sikaflexin kovettumisen jälkeinen lisäkiristys?
harald wrote:...Mun mielestä Sea Data start pack kahdella näytöllä 840¤ on kohtuuhintainen, paketin sisältöön nähden. Ehkä ottaisin perinteisen kaapelilla toimivan tuulianturin kuitenkin...
Ja jos kisavenettä on rakentamassa niin Server+Multi loki- ja kaikuantureineen hintaan 699¤ on hyvä lähtöpaketti, jonka päälle on sitten hyvä laajentaa järjestelmää sitä mukaa kun rahaa löytyy lisää. Tällä mallilla Charlottan järjestelmä on rakennettu.
Nexuksen (ent. Silva) tuulimittarissa ja -anturissa on ainakin se hyvä puoli että kalibrointimahdollisuudet ovat erittäin laajat, ja kalibrointi on pysyvä, eli mittarit näyttävät kaudelta kaudelle samoja apperenttilukuja kryssillä ilman säätöjä. Tämä ei välttämättä ole tilanne kaikissa järjestelmissä (huhu että raytheon olisi sellainen).
Ehdottomasti. Veneessäni on vm. 2005 Raymarinet ja harkinnassa vaihto Nexukseen. Kerran kun hyvään tottuun ei muu kelpaa...Jankka wrote: Tervehdys,
uutena feneilijänä kysyisin, että ovatko nämä Nexuksen mittarit ja serverit vielä up todate elikkä onko hinta/laatusuhde vielä kohdallaan?